Princess Peach Showtime is een simpel maar vrolijk toneelstuk
Achtergrond

Princess Peach Showtime is een simpel maar vrolijk toneelstuk

Eenvoudige game voor een ander publiek

Het succes van The Super Mario Bros. Movie lijkt bij te dragen aan de grote hoeveelheid recente en aankomende Mario-games, maar de onthulling van Princess Peach Showtime lag minder voor de hand. Desondanks is de komst van de game niets minder dan terecht; het zou weer eens tijd worden dat we de heldhaftige prinses onder de knoppen krijgen.

Soit, sinds haar debuut in Super Mario Bros. op de NES is Peach natuurlijk regelmatig speelbaar geweest. Zo springt ze in de westerse versie van Super Mario Bros. 2 uit 1988 al door (bikkelharde) platformlevels en is ze niet weg te denken uit verschillende spin-offs als Mario Kart en Mario Party. Maar een game volledig toegewijd aan het decennia oude personage bleef tot voor kort beperkt tot Super Princess Peach voor de Nintendo DS. Dat was een redelijke titel, maar de platformer valt in het niet bij de Mario-games - om nog maar te zwijgen over haar dubieuze ‘emotievaardigheden’.

Blijspel

Met Showtime slaat Nintendo een nieuwe weg in. De game speelt als een puzzel-platformer, waarbij spelers in een behekst theater toneelstuk na toneelstuk afgaan en steeds een andere rol aannemen. Elk level bevat een nieuwe outfit, setting en bijbehorende gameplaymechanieken. Zo gaan we ‘aan de bak’ als taartenbakker, paardrijden we als een cowboy, sluipen we als een ninja en vechten we als een ridder. Ook zagen we een gameplayvideo van Peach als kunstschaatser.

Daarbij wordt direct duidelijk dat Princess Peach vooral een jongere doelgroep aanspreekt. Peach’ verse vaardigheden blijven namelijk grotendeels beperkt tot één knop, waarbij andere dienen om te springen en te poseren op specifieke plekken en zo munten te verdienen. Zo beschikt Zwaardvechter Peach over een snelle zwaardaanval én een spectaculaire ontwijkmanoeuvre met de B-knop. Gevechten tegen de koddige vijanden of grotere eindbazen zijn daarom wellicht sneller voorbij dan je zou willen, ondanks dat het er indrukwekkend uitziet.

De game doet vooral z’n best om spelers constant iets nieuws voor te schotelen. Zo vangen we als Cowboy Peach het ene moment bandieten met onze lasso, om het daarna op te nemen tegen een eindbaas, en racen we het andere moment door een level, waarbij er voor geoefende spelers verborgen sterren en munten te behalen zijn. In korte tijd lijkt de game vaak te verrassen.

Aan de bak

De kracht van Showtime lijkt hem vooral te zitten in die variatie. De eerder genoemde baksessie heeft bijvoorbeeld wat weg van (een simpele versie van) de Overcooked-games, waarna je plotseling in rap tempo taarten moet decoreren met een slagroomspuit. Vergelijkbaar met Mario Party vergde het ons in het geval van dit toneelstuk wat tijd om de mechanieken direct door te hebben, maar de game is vergeeflijk genoeg om eenvoudig door het level te komen.

Daarbij is er veel aandacht besteed aan het artdesign en de settings van de game. Elk ‘level’ voelt daadwerkelijk als een toneelstuk, waarbij het betreden van een nieuwe deur een compleet nieuw toneel met spotlights, decorstukken en geinige mannetjes met lichtgevende neuzen oplevert. Alle details nodigen uit om elk hoekje nog even te verkennen, muntjes te vinden en te luisteren naar het bij vlagen hilarische commentaar van de personages – de Nederlandse lokalisatie is zoals gebruikelijk top.

De grote vraag is natuurlijk in hoeverre Princess Peach blijft boeien voor een brede doelgroep. Sommige segmenten uit de game zijn kinderlijk eenvoudig. Nintendo belooft in de trailers dan wel een grote verscheidenheid aan toneelstukken en daarmee gameplayvariatie, maar of die ook allemaal consistent zijn uitgewerkt moet nog blijken.

Princess Peach Showtime lijkt bovenal in te zetten op sfeer en de game zo toegankelijk mogelijk te maken, wellicht ten koste van echte uitdagingen waar de doorgewinterde Mario-spelers naar verlangen. Het bestaan en de insteek van de game zijn echter al een bescheiden applaus waard. Laten we hopen dat we daar met de uiteindelijke game een staande ovatie van kunnen maken.

Princess Peach Showtime verschijnt op 22 maart voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht

De game kwam krap twee weken geleden uit

Er zijn inmiddels twee miljoen exemplaren van Kingdom Come: Deliverance 2 verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Warhorse Studios via social media laten weten. De game verscheen op 4 februari, dus de mijlpaal is binnen twee weken sinds release behaald.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch
Nieuws

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch

De game heette voorheen System Shock 2: Enhanced Edition

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster - voorheen bekend als System Shock 2: Enhanced Edition - zal ook op Nintendo Switch verschijnen.

Zowel de naamswijziging en de Switch-versie werden afgelopen week aangekondigd door Nightdive Studios. Daarbij is nu duidelijk dat de releasedatum van het spel op de Future Games Show: Spring Showcase 2025 op 20 maart wordt onthuld.

Al in 2019 kondigde Nightdive aan dat het aan een verbeterde versie van System Shock 2 werkte. Volgens de ontwikkelaar zijn alle filmpjes, texturen, personages en wapenmodellen verbeterd. De co-op-multiplayer is ook opnieuw onder handen genomen. De code van de oorspronkelijke game is in Nightdive's eigen KEX Engine geplaatst.

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. In 2023 bracht Nightdive al een remake van de eerste System Shock uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!