Prince of Persia: The Lost Crown heeft de botten van een goede metroidvania
Achtergrond

Prince of Persia: The Lost Crown heeft de botten van een goede metroidvania

Prince of Persia: Dread

De nieuwe Prince of Persia doet denken aan Metroid Dread en Super Smash Bros. Het heeft de botten van een goede metroidvania, al zijn er wat kleine mankementen die nog aangepakt moeten worden.

Al sinds 2010 is er geen nieuwe Prince of Persia-game verschenen. Na een mislukte reboot in 2008 verschenen nog wat kleine spin-offs, waarna de door de film geïnspireerde game Forgotten Sands de serie in een winterslaap stuurde. Nu Prince of Persia terugkeert, grijpt de reeks terug op zijn roots. The Lost Crown is geen groots 3D-spektakel, maar een 2D-game waarin je met acrobatiek en vechtkunsten je een weg door de wereld baant.

Verwacht geen puur traditionele Prince of Persia. The Lost Crown pakt elementen uit diverse games uit de reeks en maakt er wat nieuws van. Het 2D-platformen uit de eerste titels is terug, maar hoofdrolspeler Sargon springt, dasht en walljumpt alsof je in The Sands of Time zit. Het resultaat is een game die eigenlijk vooral aanvoelt als een hedendaagse metroidvania.

We kregen op GamesCom een kort level voorgeschoteld. Sargon gaat met een groep op pad om de ontvoerde prins Ghassan te redden uit een vervloekte stad, waarbij iedereen een eigen kant opgaat. Visueel is er weinig op aan te merken. De stijl doet vooral denken aan The Sands of Time, met hier en daar een twist. De soundtrack was wat onopvallend - van de hiphop uit de eerste trailer was tijdens het spelen niets te bekennen. Het is een game die er uitziet zoals je verwacht, zonder dat er iets heel noemenswaardig opvalt of tegenvalt.

Meer Dread dan Hollow Knight

We werden losgelaten in een vrij lineair level waarbij we hier en daar konden verkennen, maar over het algemeen één kant op werden gestuurd. De game is vooral bezig om je van vijand naar vijand te sturen - waar monsters in andere metroidvania's vaak een bijzaak zijn, lijken ze de kern te zijn van The Lost Crown. Wat dat betreft lijkt de game meer op titels als Metroid Dread dan op Super Metroid of Hollow Knight.

De stad is gevuld met ondode soldaten die je te lijf gaan zodra je ze tegenkomt. Die bevecht je met een simpel vechtsysteem dat verrassend veel nuance bevat. Je kunt slaan, ontwijken en blokkeren, hebt met de juiste timing een parry en ook een paar speciale vaardigheden die je kunt activeren als je genoeg energie hebt. Vijanden laten zich met gemak de lucht in lanceren, waardoor het geheel gek genoeg aanvoelt als een potje Super Smash Bros. Gevechten draaien niet om het maken van complexe combo's, maar om het juist positioneren van je tegenstander, hem de lucht in krijgen en zo de situatie onder controle houden.

Raar moeilijke eindbaas

Heel moeilijk waren die gevechten overigens niet. We gingen een paar keer dood, maar alleen toen we aan het experimenteren waren met het parry-systeem. Dat is visueel overigens tof: bij een succesvolle parry kleurt het scherm rood en zie je enkel de silhouetten van jou en de tegenstander, die je uitschakelt alsof je in een samoeraifilm zit. Maar toen we op safe speelden, gingen we bijna nooit dood.

Tenminste, tot we bij de eindbaas kwamen. Die kon in een paar klappen ons uitschakelen en vereiste minutenlang meppen om zijn levensbalk omlaag te krijgen. Qua balans wat krom - we zaten uiteindelijk een minuut of tien vast totdat we het uiteindelijk opgaven. Hopelijk steekt dat in de uiteindelijke game beter in elkaar.

Hele stukken over te slaan

Wat dat betreft zaten er wel wat meer gekke momentjes in onze hands-on. Bij het verkennen moesten we de stad verkennen door te platformen en puzzels op te lossen, maar al snel bleek dat een double jump en dash naar de muur ons oneindig omhoog liet klimmen terwijl we ieder obstakel oversloegen. Niemand kon ons vertellen of die dash-sprong een bewuste toevoeging in de game is, maar het lijkt er op dat hier twee mogelijkheden zijn: de game is dusverre onaf dat er exploits in zitten die je vanaf de eerste minuut kunt opmerken, of de demo is zo onhandig gemaakt dat we power-ups hadden die we nog helemaal niet mochten hebben. We hopen op dat laatste, want dat zou geen invloed hebben op het eindproduct.

Het zijn zorgpuntjes, maar The Lost Crown heeft de botten van een goede, al zij het wat lineaire en op actie gerichte metroidvania. De manier waarop je door de wereld beweegt en vecht voelt goed. De bredere structuur van de game moet nog blijken, gezien we slechts een klein stukje te zien kregen, maar we zijn na de Gamescom-demo voorzichtig enthousiast.

Prince of Persia: The Lost Crown verschijnt op 18 januari 2024 voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt
Nieuws

Tingle-bedenker wil dat Heroes-acteur hem in The Legend of Zelda-film speelt

Het is een van de meest excentrieke personages in de Zelda-reeks

Takaya Imamura, de bedenker van het Zelda-personage Tingle, zou graag Heroes-acteur Masi Oka in de rol van het exentrieke personage zien.

Dat meldt Imamura in een interview met VGC. Hem werd in eerste instantie gevraagd of Tingle, die voor het eerst voorkwam in The Legend of Zelda: Majora's Mask, ooit nog in een Nintendo-game voor zal komen, zeker nu Imamura sinds 2021 niet meer werkzaam is bij Nintendo.

"Dat is een goede vraag", zo antwoordde hij. "Misschien, maar in Tears of the Kingdom zit een personage die niet Tingle is, maar wel wat van hem wegheeft. Ik denk dat de ontwikkelaars niet Tingle hebben gepakt, maar de creatie wel respecteren en hem op die manier in het spel hebben verwerkt."

Imamura begon daarna over de aankomende Zelda-film. "Ik ben erg nieuwsgierig of hij in die film zit of niet. Ik zou het geweldig vinden." Hij wist meteen wie de rol van Tingle zou moeten vertolken: "Masi Oka. Ken je de tv-serie Heroes? Hij is het Japanse personage die 'yatta!' zegt. Ik zou graag zien dat hij het doet." Oka speelde in Heroes de rol van Hiro Nakamura.

Nintendo kondigde vorig jaar aan dat het bedrijf samen met producent Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. Eerder dit jaar kondigde Nintendo ook aan dat het samen met Illumination aan een tweede Mario-animatiefilm werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones
Nieuws

Bethesda onthult gelimiteerd verkrijgbare Xbox in de stijl van Indiana Jones

Zoals gebruikelijk is de kans om hem in huis te halen zeer klein

Microsoft en Bethesda hebben een custom Xbox Series X-console en bijbehorende controller onthuld in de stijl van Indiana Jones and the Great Circle.

De console heeft een goudachtige kleur. Zoals wel vaker bij dit soort custom Xbox-consoles is het apparaat niet makkelijk verkrijgbaar. Mensen moeten tussen 12 november en 6 januari afreizen naar de Microsoft Experience Centers in Londen, New York of Sydney en daar een puzzel oplossen om kans te maken om de console te winnen. Het bedrijf gaat op een later moment de console ook via social media weggeven.

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Het spel moet in het voorjaar van 2025 ook uitkomen op PlayStation 5.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, de acteur die de rol van het personage in de films vertolkt. De stem wordt ingesproken door Troy Baker, onder andere bekend voor zijn rol als Joel in de The Last of Us-games.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg onlangs een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop
Nieuws

Oorspronkelijke versie Age of Empires 3 niet meer te koop

De multiplayermodus gaat eind deze maand offline

Mensen kunnen de oorspronkelijke versie van Age of Empires 3 niet meer op pc aanschaffen.

Op de Steam-pagina's van het origineel en de Definitive Edition valt te lezen dat het oorspronkelijke spel niet meer te koop is. Daarnaast gaat de online multiplayer vanaf 30 oktober offline. Mensen die het spel in het bezit hebben kunnen nog de campagne en skirmish-content blijven spelen.

Age of Empires 3 van Ensemble Studios kwam in 2005 op pc uit. In 2020 verscheen een remaster genaamd Age of Empires 3: Definitive Edition, die wel in de verkoop blijft. Deze versie heeft verbeterde graphics, een nieuwe soundtrack en extra modi. Deze versie van de game staat ook op Game Pass voor pc en de Windows Store.

Op Xbox-consoles is er geen versie van Age of Empires 3 verkrijgbaar. Age of Empires 2: Definitive Edition en Age of Empires 4 zijn wel op Xbox speelbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!