Lords of the Fallen is een prima soulslike zonder eigen identiteit
Achtergrond

Lords of the Fallen is een prima soulslike zonder eigen identiteit

Vermakelijk maar wel érg herkenbaar

Lords of the Fallen moet volgens ontwikkelaar Hexworks de IP moderniseren voor het huidige publiek. Na een tweeënhalf uur durende speelsessie in Londen blijkt echter vooral dat deze soulslike wel heel veel mechanieken heeft overgenomen uit andere games en daardoor een eigen identiteit ontbeert.

Sinds de aankondiging is Lords of the Fallen flink wat naamsveranderingen doorgegaan. Eerst stond de game bekend als Lords of the Fallen 2. Daarna werd het The Lords of the Fallen, maar Hexworks besloot uiteindelijk toch opnieuw voor Lords of the Fallen te gaan, gelijk aan het origineel dat in 2014 uitkwam. De reboot belooft een duistere fantasysetting, een sneller vechtsysteem en een wereld die vijf keer groter is dan die van het origineel.

Uit de eerste speelsessie blijkt deze modernisering voorlopig in ieder geval niet te resulteren in een unieke ervaring. De game is een soulslike in optima forma en verrast geenszins. Aan het begin creëer je een personage en kies je een klasse. Gedurende het spel versla je vijanden die je souls opleveren, die je vervolgens weer kunt gebruiken om je personage te upgraden. Op die manier bouw je naar een personage dat bij je speelstijl past. Daarnaast kun je gebruikmaken van magische spreuken en bevat de game een versplinterd, mysterieus verhaal. Ingrediënten die een soulsveteraan bekend in de oren klinken dus.

Staat als een huis

Dat wil niet zeggen dat de gameplayloop niet leuk is. Het spelprincipe dat Hidetaka Miyazaka in 2009 introduceerde met Demon’s Souls op de PlayStation 3 is nog altijd niet aan gedateerdheid onderhevig. De nieuwigheid wordt in dit geval geboden door het feit dat Lords of the Fallen zich afspeelt in twee verschillende werelden die parallel aan elkaar zijn. Je hebt Axiom, de wereld van de levenden, en Umbral, logischerwijs de wereld van de doden. Er zijn twee manieren om in Umbral te geraken. Als je sterft kom je op Sekiro-achtige wijze weer tot leven en krijg je een tweede kans om je vijanden te verslaan, maar dan wel in een veel duisterdere versie van de wereld.

Ook kun je er met je Umbral-lamp voor kiezen om vrijwillig een leven op te offeren en naar Umbral te gaan. Dat doe je vooral om kleine omgevingspuzzeltjes op te lossen. Sommige wegen die in Axiom onbegaanbaar zijn, bieden in Umbral juist wel doorgang. Toch wil je niet te lang in Umbral vertoeven, want hoe langer je dat doet, hoe meer vijanden hun vizier op je richten.

Dit heb je eerder gespeeld

Tot zover de nieuwigheid, want op alle andere vlakken voelt Lords of the Fallen erg herkenbaar. Het vechtsysteem met lichte en zware aanvallen, blokkeren en rollen is nagenoeg identiek aan de games van FromSoftware. De wijze waarop je te werk gaat in de gevechten is ook hetzelfde. Rondjes lopen, patronen leren en op het juiste moment toeslaan is het devies. Opnieuw biedt de Umbral-lamp een klein nieuwigheidje, omdat je sommige vijanden kunt ontdoen van een Umbral-parasiet, waardoor ze minder health hebben en minder schade toebrengen. Deze kleine hindernis voegt helaas geen diepere laag toe aan de gameplay.

Co-op?

De uiteindelijke versie van Lords of the Fallen bevat ook een coöperatieve modus. Daarin kun je de game samen met een vriend in zijn geheel doorspelen. We konden de modus nog niet testen, maar uit een presentatie over de game blijkt wel dat deze manier van spelen een flinke beperking bevat. De host is namelijk de enige die progressie boekt. Dat gaat zelfs zo ver, dat de tweede speler niet eens tussenfilmpjes te zien krijgt. Volgens de ontwikkelaar is dat zodat de tweede speler geen spoilers te zien krijgt, maar het lijkt ons vooral een flinke hindernis die op z’n minst optioneel zou moeten zijn.

Ook is duidelijk dat we een vroege versie van de game hebben gespeeld. Het spel bevat namelijk nog behoorlijk wat bugs en glitches. Een van de eindbaasgevechten viel daardoor zelfs helemaal in het water. De baas belandde ineens op een balk aan het plafond, waardoor ze niet meer te raken was. Na het opnieuw opstarten van de game haperde haar ai ineens, waardoor ze zonder moeite dood te meppen was. Het verslaan was daardoor logischerwijs geenszins bevredigend, en dat is zonde. Gelukkig heeft Hexworks nog twee maanden de tijd om deze plooien glad te strijken.

Overigens zijn de eindbazen verder wel erg vermakelijk en bieden ze wanneer er geen bugs de kop op steken de uitdaging die je van een soulslike verwacht. Peeta, de eindbaas die in de onderstaande gameplaypresentatie te zien is, vormde het hoogtepunt - al deed haar tweede fase wel een beetje denken aan Malenia, Blade of Miquella uit Elden Ring.

Watch on YouTube

Teveel herkenning

Dat gevoel van herkenning overheerst na tweeënhalf uur spelen. De gameplayloop is ouderwets leuk, maar ondanks de parallelle universums die wat geinige puzzeltjes en sfeer met zich meenemen voegt Lords of the Fallen geen nieuwe dimensie toe aan het soulslikegenre. Het enige dat de game echt ontbeert is namelijk een eigen identiteit. Een FromSoftware-fan zal elementen herkennen uit Dark Souls, Bloodborne, Demon’s Souls en zelfs Sekiro: Shadows Die Twice.

Soms lijkt het daardoor net alsof Lords of the Fallen een soulslike gegeneerd door ai is. De computer heeft daarbij geput uit alle games van FromSoftware en zo een mengelmoes van herkenbare mechanieken gecreëerd zonder echt onderscheidende factoren. Deze typering is overigens overdreven negatief, want buiten kijf staat dat Lords of the Fallen een prima soulslike lijkt te worden. De game wist ons ruim tweeënhalf uur geboeid te houden en gaf ons de behoefte om ieder virtueel hoekje helemaal uit te kammen.

Lords of the Fallen mist misschien een eigen identiteit en kent nauwelijks onderscheidende factoren, maar lijkt voor de soulslikeveteraan die maar geen genoeg kan krijgt van dit genre een prima tussendoortje te worden, ook in dit absurd gevulde gamejaar. Maar een ieder die op zoek is naar iets unieks hoeft Lords of the Fallen in ieder geval (nog) niet op het verlanglijstje te zetten.

Lords of the Fallen komt op 13 oktober uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Tijdens deze previewsessie werd de game op pc gespeeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Football Manager 25 definitief geannuleerd
Nieuws

Football Manager 25 definitief geannuleerd

Ontwikkelaar richt zich nu op de ontwikkeling van Football Manager 26

Sega en Sports Interactive hebben Football Manager 25 definitief geannuleerd.

De game werd afgelopen najaar al uitgesteld naar maart dit jaar, maar nu is het spel dus geannuleerd. Dat kondigde Sega aan tijdens het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers.

In een bijbehorend statement van ontwikkelaar Sports Interactive wordt gemeld dat men beseft dat het voor fans een grote teleurstelling is. Daarbij zal Football Manager 24 zoals eerder aangekondigd ook geen update krijgen met nieuwe spelersdata, aangezien dit een "flinke onderneming" zou zien die "belangrijke middelen weghaalt van de ontwikkeling van de volgende gamerelease".

Die volgende gamerelease is dus Football Manager 26, dat ergens aankomend najaar moet verschijnen. "We hadden door kunnen gaan met de ontwikkeling en Football Manager 25 in de huidige staat kunnen uitbrengen, en na release problemen op kunnen lossen, maar dat voelt niet als de juiste actie. We wilden ook niet later dan in maart de game uitbrengen, omdat dit te laat in het voetbalseizoen zou zijn."

Football Manager 25 had een van de meest ambitieuze delen van de reeks in jaren moeten worden, mede dankzij de overstap naar de Unity-engine, wat meerdere grafische verbeteringen met zich had moeten meebrengen. Ook werd er aan een gebruiksvriendelijkere interface gewerkt en maakte vrouwenvoetbal voor het eerst onderdeel van de ervaring uit. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze aspecten meegenomen zullen worden naar Football Manager 26.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw evenement van E3-organisatie trekt grote gamebedrijven aan
Nieuws

Nieuw evenement van E3-organisatie trekt grote gamebedrijven aan

De Interactive Innovation Conference wordt in 2026 gehouden in Las Vegas

De Entertainment Software Association (ESA) - de organisatie achter het stopgezette E3 - heeft een nieuw evenement aangekondigd: de Interactive Innovation Conference, kortweg iicon.

Volgens ESA is iicon een evenement rondom 'thought leaders', oftewel personen of bedrijven die kennisleiders zijn binnen een bepaald vakgebied. Het evenement moet "visionairen, thought leaders en vernieuwers uit verschillende industrieën samenbrengen om "de kracht van interactieve entertainment in te zetten". Naast de game-industrie moet het ook mensen uit de film-, televisie-, sport- gezondheid- en educatie-industrieën aantrekken.

De eerste editie van de conferentie zal van 27 tot en met 30 april 2026 in Las Vegas plaatsvinden. Volgens de ESA zijn topmensen van Nintendo, Sony, Microsoft, Electronic Arts, Disney, Amazon Games, Epic Games, Take-Two Interactive, Square Enix, Warner Bros. Games en Ubisoft aanwezig.

Bezoekers krijgen volgens de organisatie "exclusieve toegang tot visionaire presentaties, boeiende discussies en workshops en elite netwerkmogelijkheden met leidinggevenden die de toekomst van entertainment en technologie vormgeven". De officiële website is hier te vinden.

De Electronic Entertainment Expo (E3) was jarenlang het grootste game-evenement ter wereld, waar gamebedrijven hun nieuwste spellen toonden aan de aanwezige pers. Nog voor de coronapandemie begonnen steeds meer gamebedrijven hun eigen (digitale) evenementen te organiseren, en de pandemie bleek de genadeklap voor de beurs. In 2023 nam ESA afscheid van E3.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!