Jeffrey bouwde Carnaval Simulator in het zinderende Zwammegat
Gamer.nl
Achtergrond

Jeffrey bouwde Carnaval Simulator in het zinderende Zwammegat

Ook voor de Randstedelingen

Voor mensen van boven de rivieren klinkt het misschien wat komisch, een Carnaval Simulator - "typisch iets voor die boeren Brabanders". Op de redactie klonken al snel opmerkingen als: "Waarschijnlijk kun je alleen maar bier drinken, en dan nog Bavaria," maar niets is minder waar. En als doorgewinterde Oeteldonker kan ondergetekende dit pareltje niet negeren.

De vierdejaars informaticastudent Jeffrey van der Wal begon drie jaar geleden met het ontwikkelen van zijn eerste game, een simulator waarin je praalwagens bouwt. Het idee ontstond tijdens de coronapandemie van 2021, toen veel carnavalsoptochten werden afgeblazen vanwege besmettingsgevaar. Dat was bijzonder zuur voor de bouwverenigingen in Noord-Brabant en Limburg, want in 2020 werden de optochten ook al geannuleerd vanwege zware windstoten. Als iemand met een carnavalshart dacht Van der Wal: dit nooit meer, dus kort daarna begon hij met het bouwen van wat uiteindelijk Carnaval Simulator zou worden.

Wereldwijd bekend in Brabant

In het spel is het de bedoeling om een zo mooi mogelijke carnavalswagen te bouwen. Na het ontwerpen presenteer je je wagen in een digitale versie van Zwammegat, de carnavalsnaam voor het dorp Standdaarbuiten. Zwammegat is niet zomaar gekozen: elk jaar wordt daar de - in Brabant ‘wereldberoemde’ - lichtjesoptocht gehouden. Aan het einde van je tocht kun je je bouwsel laten beoordelen met behulp van een in-game puntensysteem. Van der Wal zelf geeft echter de voorkeur aan de online optie, waar andere spelers je wagen beoordelen. Door je wagen te presenteren ontgrendel je steeds meer rekwisieten waarmee je de boel kunt opleuken, zoals lichtjes, grotere onderdelen of dingen die bewegen.

 “Die lichtjes waren nog niet zo makkelijk om te maken,” vertelt Van der Wal. “Het is niet simpel een aan- en uitknop. Je kan ze laten knipperen, faden, of zelfs laten meedoen met de muziek.” Dat is iets wat sowieso opvalt: er zit verbazingwekkend veel diepgang in deze game. Zo moet je bijvoorbeeld stroomgroepen ontwerpen om kortsluiting te voorkomen.

Carnaval voor iedereen

Het is niet alleen het technische precisiewerk dat veel tijd kostte tijdens de ontwikkeling; Van der Wal heeft namelijk uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar verschillende carnavalstradities. Niet alleen die van Neerlandse zuidelijke provinciën en oosterse grensgebieden, maar ook uit andere landen zoals Duitsland, Brazilië en Portugal. Hij is zelfs naar Italië gereisd om meer te leren over lokale gebruiken aldaar. Alles om een zo'n breed mogelijk publiek te trekken en ‘hun’ Carnaval te verwerken in de game.

Want dit is volgens Jeffrey niet alleen een game voor Brabanders, maar voor iedereen ter wereld die carnaval viert, of simpelweg geïnteresseerd is creatieve sim. Dus ja, Randstelingen, koppige Friezen en onverstaanbare Groningers, ook jullie kunnen de game met een gerust hart opstarten.

Uiteindelijk wil Van der Wal patches uitbrengen om nieuwe functies toe te voegen, zoals nieuwe durpskes, thema’s of praalwagenprullaria. Om het spel aantrekkelijker te maken in het buitenland heeft Van der Wal het spel zelfs vertaald naar meerdere talen. Zelfs als je al wat weet over carnaval is er daarnaast nog heel wat te leren, want met het bouwen van je wagens ontgrendel je steeds meer trofeeën waarin je feitjes leert over de geschiedenis van het volksfeest. Deze feitjes brengen zelfs de meest doorgewinterde carnavalsvierder nog iets bij, belooft hij.

Simplistisch en charmant

Carnaval Simulator is ontwikkeld in Unity, waarbij Van der Wal zich heeft laten inspireren door traditionele Tycoon- en simulator-games. Vooral het verhaal achter de originele Rollercoaster Tycoon-games waren een inspiratiebron voor Van der Wal. Deze werden door Chris Sawyer in geprogrammeerd in het complexe assembly. Een helse klus, maar op zichzelf een prestatie van formaat. Als Sawyer het kan, kan ik het ook, moet Jeffrey gedacht hebben. De stijl doet ook denken aan die games: de game is simplistisch, maar toch charmant. Omdat de game niet probeert om fotorealistisch te zijn, maakt het niet uit dat het publiek en de omgeving er wat simpel uitzien. Het past bij de attitude die hij voelt tegenover de game: het hoeft niet louter realistisch te zijn, maar vooral ook leuk.

Tot voor kort had de student nog geen oplossing gevonden voor de muziek, maar sinds deze week heeft hij contact met een uitgever van carnavalsmuziek: "Het is alleen nog even discussiëren welke liedjes erin komen en van welke artiesten in verband met de rechten. We gaan proberen om alles instrumentaal te houden zodat het internationaal ook gebruikt kan worden." Dat kunnen we ons goed voorstellen. Er is maar weinig muziek die zo gezellig is, dus daar moet iedereen van kunnen meegenieten.

Carnaval Simulator lijkt in ieder geval een goede manier om het feestgedruis van de mooiste drie dagen op aarde alvast wat vroeger naar je huiskamer te halen – vooruit dan, met een Bavaria.

Carnaval Simulator is vanaf 26 januari beschikbaar op Steam

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken
Gamer.nl
Nieuws

PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken

Hopelijk wordt er meer succes geboekt dan met Babylon's Fall

Een vacature lijkt er naar te hinten dat de Japanse ontwikkelaar PlatinumGames aan een nieuwe online actiegame werkt.

Tech4Gamers vond een vacature van de ontwikkelaar waarin gezocht wordt naar een gamedesigner voor een aankomende nieuwe game. Gezien de functie lijkt de ontwikkeling van het spel zich nog in een vroeg stadium te bevinden. In de vacature wordt gemeld dat ervaring in het maken van "online actiegames" gewenst is. Ook ervaring met "online openwereldgameplay" wordt aangekaart.

Verdere details over de mogelijke nieuwe game zijn er nog niet. De laatste game van PlatinumGames die leunde op online gameplay was Babylon's Fall, een online actie-rpg die hevig bekritiseerd werd door zowel reviewers en spelers. Uitgever Square Enix besloot ongeveer een halfjaar later de game dan ook voorgoed offline te halen.

PlatinumGames heeft echter ook diverse actiegames afgeleverd die wel goed zijn ontvangen, waaronder de Bayonetta-spellen, Nier: Automata en Astral Chain. Op dit moment werkt het bedrijf samen met Team Ninja aan Ninja Gaiden 4, dat aankomend najaar op PS5, Xbox Series-consoles en pc moet verschijnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan
Gamer.nl
Nieuws

Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan

Chicken Jockeeeeeey!!!

Warner Bros. vertoont op 2 mei in een select aantal bioscopen A Minecraft Movie, met het grote verschil dat hier bezoekers worden aangemoedigd om hun enthousiasme zicht- en hoorbaar te uiten.

Sinds de bioscooprelease van A Minecraft Movie is het een meme geworden om tijdens bepaalde scènes van films te schreeuwen, met popcorn te gooien en rond te rennen in de bioscoopzaal. Dit gebeurt vooral bij de Chicken Jockey-scène van de film. Ook erg populair is het Lava Chicken-nummer dat gezongen wordt door acteur Jack Black.

Hoewel de meme in eerste instantie misschien vrij onschuldig lijkt, zorgt het ook voor overlast bij andere bioscoopbezoekers en werknemers die na de film de troep op moeten ruimen. Om in te spelen op bovenstaande meme - en mogelijk ook als vergeefse poging om de chaos te centreren op één dag in plaats van tijdens elke vertoning - organiseert Warner Bros. aanstaande vrijdag een 'Block Party Edition' in selecte Amerikaanse en internationale bioscopen. Daarin worden bezoekers juist aangemoedigd om mee te schreeuwen tijdens de film.

Eerder deze maand werd al aangegeven dat een vervolg op A Minecraft Movie wordt overwogen. Dat is gezien het succes van de film ook niet heel gek. In A Minecraft Movie komt een viertal via een portaal in de 'Overworld' terecht, een bizarre, kubusvormige wonderwereld dat draait op pure verbeeldingskracht. Om terug thuis te komen zullen ze de wereld hun eigen moeten maken en beschermen tegen wezens als Piglins en Zombies. De film is zoals gezegd geregisseerd door Jared Hess, bekend van films als Napoleon Dynamite en Nacho Libre. Jason Momoa (Aquaman), Danielle Brooks (The Color Purple), Sebastian Eugene Hansen (Just Mercy), Emma Myers (Wednesday) en Jack Black (Jumanji) hebben rollen in de film.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!