Hoe Ken Sugimori Pokémon tot leven bracht
Achtergrond

Hoe Ken Sugimori Pokémon tot leven bracht

De magie van concept art

Elke nieuwe game begint bij een schets. Een gedetailleerde, doch globale tekening die het concept van de game op een levendige manier op papier zet. Deze schetsen, onder gamers en artiesten bekend als concept art, staan soms mijlenver af van het uiteindelijke product. Daarom kijken we in Gameconcepten naar artiesten van belangrijke games, en hoe hun vroege schetsen zich verhouden tot de uiteindelijke game. Vandaag lichten we het werk van Pokémon-ontwerper Ken Sugimori uit.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2019

Het is merkwaardig hoe relatief onbekend Ken Sugimori is. Grootheden als Stan Lee, Hayao Miyazaki en Akira Toriyama zijn voor altijd verbonden aan hun werk, maar wie Pikachu ontworpen heeft is voor velen een raadsel. Sugimori is een voormalige mangatekenaar en art director van de meeste Pokémon-games tot aan X en Y. Samen met kleine en grotere teams ontwierp hij de meeste pokémon. We kunnen dus wel stellen dat Ken Sugimori een sleutelfiguur is binnen de iconische franchise.

De artiest

Sugimori had zelf ook niet verwacht dat hij monsters zou ontwerpen voor wat de bestverkochte rpg’s ooit zouden worden. Het liefst tekende hij namelijk manga, onder andere voor het fan-tijdschrift Game Freak. Zijn goede vriend Satoshi Tajiri stelde de inhoud van het blad samen en hij verzorgde alle illustraties. Niet veel later stortten de twee zich samen met Junichi Masuda, inmiddels hoofdontwikkelaar bij de studio, op de ontwikkeling van games. Hoewel Ken Sugimori liever manga-artiest wilde worden, kreeg hij de unieke kans om zijn schetsen toe te passen op een nieuw medium.

©GMRimport

Hier en daar is het dna van Pokémon te vinden in de vroege games die Game Freak, vernoemd naar het tijdschrift, ontwikkelde. Neem de personages en huizen in Mendel Palace voor de NES, die rechtstreeks uit een vroege versie van Pokémon lijken te komen. Sugimori werd zelfs aangewezen als regisseur en art director van

Watch on YouTube

, een game gebaseerd op een anime van Toei Animation, waarvoor hij zijn stijl aanpaste. Na een aantal projecten, waaronder ook games voor Sega en Sony en Yoshi voor de Game Boy, was het tijd voor Tajiri’s droomproject: Capsule Monsters.

Analyse van eerste concepten

Voordat Sugimori de eerste 151 zakmonsters voor Capsule Monsters ontwierp, dat uiteraard Pocket Monsters en Pokémon zou gaan heten, zette hij op papier hoe de game er uit zou gaan zien.

©GMRimport

©GMRimport

Hierboven zijn twee vroege schetsen van Capsule Monsters afgebeeld, met een aantal opvallende details. Veel gamers gaan er bijvoorbeeld van uit dat Pikachu de eerst ontworpen pokémon is, maar wie deze en onderstaande afbeeldingen goed bekijkt, ziet dat Rhydon eerst tot leven kwam. Op de linker afbeelding zien we dan ook een trainer een grot verkennen, wellicht M.T. Moon of Rock Tunnel in Kanto, met een Rhydon zonder zijn grote hoorn. Ook lijkt er verderop in het gras een dinosaurus-pokémon uit een ei te klimmen, iets wat pas een gameplaymechaniek werd in Pokémon Gold en Silver.

Wat ook opvalt uit met name de tweede schets is dat Sugimori pokémon letterlijk behandelt als monsters die opgesloten horen te zitten. Achter de toonbank zien we namelijk twee kleine Rhydon in een kooi in wat lijkt op de Poké Mart, waar een trainer een Pokébal afrekent. Ook is er een Pokémon-embryo in een capsule afgebeeld. In de anime dienen capsules om pokémon te klonen en zo naast de kooi met Rhydon zou je bijna denken dat deze winkel pokémon kweekt en verkoopt. Zo gek is deze gedachte niet, want in de Game Corner in Red en Green kun je punten inwisselen om zeldzame pokémon te krijgen. Toch past het ‘kweken’ van pokémon met winstoogmerk totaal niet bij het motto van de franchise.

©GMRimport

Op de schets rechts is overigens nog een eerste concept van de Pokéball te zien, waar de knop om de bal te openen zich niet aan de voorkant, maar aan de bovenkant bevindt. Ook draait de bal verder naar binnen dan in de games en anime en past de pokémon helemaal in de capsule. Wellicht dat oorspronkelijk pokémon vele malen kleiner waren ontworpen om in de bal te passen, of de ballen veel groter.

©GMRimport

Het volgende concept is een schets van een dorp en gezien de fontein zou het kunnen gaan om een vroege versie van Vermillion City. Anderzijds wijken de gebouwen totaal af van wat er in Pokémon Red, Green, Blue en Yellow te vinden is, met name de gigantische kooi. De pokémon achter de tralies wordt bekeken door een trainer en wijkt iets af van het gebruikelijke Rhydon-ontwerp, dat bij de fontein te zien is. Uit deze afbeelding blijkt wederom dat Sugimori al dan niet wilde pokémon afbeeldt als beesten die getemd moeten worden.

Ook zien we de eerste fietser, een belangrijke toevoeging aan de vroege games, en verschillende gebouwen. Het middelste gebouw zou de Poké Mart kunnen zijn, maar gezien het Metapod-achtige figuur op het dak zou het ook kunnen gaan om de allereerste Pokémon Gym.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De vraag ‘are you a boy or a girl?’ is onder gamers inmiddels een klassieker, maar vaak wordt vergeten dat speelbare vrouwelijke trainers pas in Pokémon Crystal werden geïntroduceerd. Afgaande op de pet en de tas van de vrouwelijke trainer lijkt het erop dat Sugimori de vrouwelijke versie al lang en breed had ontworpen. Daarnaast onthult de bovenste schets een hotel, waarschijnlijk het Celadon Hotel in Celadon City. Misschien had de ontwerper in gedachten dat spelers een kamer konden boeken om hun pokémon te healen, maar dat idee heeft Red en Green in deze vorm nooit gehaald.

Een andere, vrij schokkende onthulling, is het object dat de mannelijke trainer in zijn rugzak heeft. Op de schets links lijkt namelijk een zweep uit zijn tas te steken, die onderstaande afbeelding in actie toont. Blijkbaar hadden deze vroege versies van pokémon meer aansturing nodig om ‘bevelen’ van trainers op te volgen. De concepten onthullen overigens interessante versies van pokémon die we kennen als Gastly, Slowbro, Blastoise en Staryu. Een leuk feitje is dat Blastoise een pokémon op zichzelf zou worden, en Wartortle zou evolueren in een andere pokémon.

©GMRimport

©GMRimport

Een mooie boodschap

Ken Sugimori’s concept art wijkt op sommige vlakken dus behoorlijk af van de uiteindelijke games. Pokémon zitten opgesloten in kooien, lijken gekweekt te worden voor de verkoop en trainers gebruiken zwepen tijdens gevechten. Het is niet alleen kommer en kwel, want het avontuurlijke aspect van de franchise komt in deze schetsen uitstekend naar voren en veel dieronvriendelijke aspecten zijn ingewisseld voor een mooie boodschap. In slechts acht schetsen bracht Sugimori de Pokémon-wereld tot leven, en daar zijn we hem dankbaar voor.

Mocht je geïnteresseerd zijn in meer concept art van oude Pokémon-games, dan hebben de websites Bulbapedia en Helix Chamber een grote database aan concepten om in te duiken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven
Nieuws

Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven

Nieuwe richtlijnen moeten er voor zorgen dat consumenten niet misleid worden

De Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network hebben nieuwe richtlijnen gedeeld voor gamebedrijven: zij moeten de prijs van in-game producten die aangeschaft kunnen worden, daadwerkelijk met echte bedragen weergeven.

Dit om consumenten te beschermen en mogelijke verwarring over de prijs van virtuele producten weg te nemen. In veel games is het mogelijk om bijvoorbeeld items te kopen met een verzonnen, virtuele valuta. Deze valuta moet in veel gevallen eerst met echt geld gekocht worden. Bij de items wordt vervolgens veelal alleen de prijs in de verzonnen valuta weergegeven.

In een document (via Tweakers) beschrijven de Europese Commissie en het CPCN nieuwe richtlijnen voor de hierboven geschetste situatie. In-game valuta aanbieden en daar virtuele items voor verkopen is nog steeds toegestaan, maar alleen als bij die producten ook een prijs in euro's wordt vermeld. Op die manier bestaat er bij consumenten geen twijfel meer over hoe duur een product echt is en worden zij dus ook niet meer misleid.

het moet voor consumenten ook mogelijk worden dat ze altijd een exacte hoeveelheid in-game valuta kunnen kopen. In veel games kunnen nu alleen bundels met een bepaalde hoeveelheid in-game valuta worden aangeschaft. Sommige ontwikkelaars prijzen in-game items op dusdanige wijze, dat die prijs net boven zo'n valutabundel valt, waardoor consumenten dus genoodzaakt zijn een duurdere valutabundel aan te schaffen.

Vorig jaar bekritiseerde de Europese consumentenorganisatie BEUC al het feit dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games. Zij dienden toen een klacht in bij de Europese Commissie. De klacht stelde dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games. De aanleiding van bovenstaande nieuwe richtlijnen is echter het Zweedse bedrijf Star Stable Entertainment AB, dat met zijn game Star Stable Online beschuldigd wordt van het manipuleren van consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker
Nieuws

Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker

Een gevonden domeinnaam lijkt daar op te wijzen

Het lijkt er steeds meer op dat Atlus aan een remake van Persona 4 werkt. Nu is er een domeinnaam gevonden dat hier sterk naar hint.

YouTuber ScrambledFaz heeft de domeinnaam 'p4re.jp' gevonden die op 20 maart geregistreerd is. Hoewel dit niet per se bewijs is dat er een remake van Persona 4 in de maak is, verscheen er nog voor de aankondiging van Persona 3 Reload al een officiële domeinnaam genaamd 'p3re.jp'. Het lijkt dus wel om een aannemelijke indicatie te gaan.

Eerder dit jaar hintte zangeres Shihoko Hirata al mogelijk naar de komst van de remake. Ze plaatste op Instagram een bericht dat ze haar zangkunsten toepast tijdens "de opnames voor een nieuwe game". De foto die daarbij hoort lijkt MIT Studio te betreffen, waar ze ook soundtracks voor Persona 4, 5 en 3 Reload op heeft genomen. Meerdere fans plaatsten als reactie op de Instagram-post gifs van Persona 4, die Hirata vervolgens een like gaf.

Atlus heeft vooralsnog geen remake van Persona 4 aangekondigd, maar vorig jaar kwam wel een remake van Persona 3 uit. Het is dus zeker mogelijk dat het bedrijf ook het vierde deel in de reeks van een remake wil voorzien. Persona 4 ontving eerder al een verbeterde versie in de vorm van Persona 4 Golden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!