Een Sea of Thieves-gids voor beginners
Achtergrond

Een Sea of Thieves-gids voor beginners

Mis de boot niet

Sea of Thieves is nu uit voor PlayStation 5. Dat betekent dat er een grote groep nieuwe spelers de zeeën gaat bevaren. Dat kan vooral in het begin best spannend zijn, omdat er in de game veel verschillende dingen te doen zijn. In dit artikel leggen we uit waar je tijdens je eerste avonturen vooral op moet letten.

De kern van Sea of Thieves is simpel: je bent een piraat en piraten vinden schatten, hebben scheepsgevechten, raken dronken op het dek van hun schip, of raken verdwaald op tropische eilanden. Je kan dus doen waar je zin in hebt, maar de standaard gameplayloop is het vinden loot en het verkopen van deze aan handelsposten voor geld. Met dat geld kun je twee dingen doen: cosmetische items en nieuwe missies kopen. Het is niet mogelijk om met gevonden geld daadwerkelijk sterker te worden - daardoor blijft de game eerlijker en draait alles vooral om de ervaring en je eigen vaardigheden.

Wél kun je je personage, je persoonlijke voorwerpen en je schip van de binnen- en buitenkant compleet uitdossen met cosmetische items om het helemaal je eigen te maken. Sea of Thieves draait verder juist om het plezier en de avonturen die je meemaakt terwijl je het geld bij elkaar sprokkelt. In deze game is het avontuur zowaar belangrijker dan de eindbestemming.

De eerste stapjes

Voordat je begint is het sterk aan te raden om de Maiden Voyage te doen. Dit is een startersmissie die je de basis van de game bijbrengt. Hier worden zeer simpele dingen uitgelegd die je nagenoeg altijd in de game doet. Denk aan het bekijken van schatkaarten, kisten opgraven, vechten en een simpele uitleg over hoe het schip werkt. Je kan de Maiden Voyage altijd opnieuw beginnen, mocht je het per ongeluk hebben overgeslagen. Doe ‘m vooral, want er worden veel dingen uitgelegd die nergens anders in de game verteld worden.

Je hebt verder de optie om de Safer Seas of de Higher Seas te bevaren. Higher Seas is de originele SoT-ervaring, terwijl Safer Seas een losstaande server is zonder andere spelers. Je inkomen telt hier maar voor dertig procent, dus voor geld moet je het zeker niet doen. Het is echter wel de ideale plek om een beetje warm te lopen voor wat de game te bieden heeft en om de wereld te ontdekken. Het kan zeker geen kwaad om direct in Higher Seas te duiken en voor de gemiddelde speler is dit vaak ook een prima keuze.

Het schip

Je schip in Sea of Thieves is je varende thuisbasis. Vanuit hier kun je nieuwe missies starten, je voorraad aanvullen, scheepsgevechten houden en – ook niet onbelangrijk – muziek spelen met je crew. Het is belangrijk om te snappen hoe een schip precies werkt. Van zeilen hijsen tot kanonnen aanvullen met kogels: je moet alles zelf doen. Bij grotere schepen moet je dus meer met andere spelers samenwerken om het schip varende te houden. Vooral tijdens gevechten kan dit behoorlijk chaotisch worden. Een speler moet het schip besturen, zeilen moeten aangepast worden zodat je wendbaarder bent en gaten in je schip moeten gedicht worden met houten planken. Net als je denkt dat je klaar bent met water uit het ruim hozen, mag je alweer naar het dek rennen om kanonnen bij te vullen en te schieten. Zorg dus dat je de lay-out van je schip leert kennen.

Er zijn drie verschillende soorten schepen. De sloep (voor één of twee spelers), de brik (drie spelers) en de galjoen (vier spelers). Pak – afhankelijk van de grootte van je team – altijd het kleinst mogelijke schip. De sloep is namelijk heel wendbaar door het kleine formaat. Het heeft maar één ruim waar alles binnen handbereik ligt en de zeilen, het stuur en het anker zijn eenvoudig te besturen. Het nadeel is dat je minder snel vaart dan de grotere schepen en minder vuurkracht tot je beschikking hebt.

Buiten het aantal kanonnen, de laadruimte en zeilen, hebben alle schepen dezelfde uitrusting. Zo zijn er tonnen om eten, kanonnen en hout op te slaan. Doe dit vooral, want je wil altijd genoeg voorraad hebben om boven water te blijven. Tijdens je gevechten op zee – of als je een aanvaring hebt met een eiland of rots – krijg je gaten in je schip die gedicht moeten worden met planken om niet te zinken. Hoewel je als speler ook een houten poot kan hebben, repareer je je eigen schade niet met planken, maar met stukken fruit en vlees. Zonder eten, planken of kanonskogels kun je simpelweg niets doen in gevaarlijke situaties en ga je dan ook geheid zinken. Stop die tonnen dus vol!

Naast opslag heb je ook een pannetje waar je vlees in kunt koken met daarnaast een vat vol alcohol om jezelf mee klem te zuipen - op eigen risico natuurlijk. In de captain’s hut kun je nieuwe missies starten of bijhouden. Deze hut kun je later in de game ook personaliseren. Naast alle onderdelen om het schip te besturen, is de kaart het belangrijkste in Sea of Thieves.

Kaartkijken

Sea of Thieves heeft geen quest markers die in de wereld worden geplaatst zodat jij ze blind kunt volgen. Elke missie vertelt je grofweg waar je naartoe moet gaan. Soms is dat een kaart van een eiland, soms is het de naam en soms is het een beschrijving of zijn het coördinaten. Het is aan jou om dit eiland in de spelwereld te vinden en de reis uit te stippelen. Je werkt immers zonder minimap, dus je weet pas dat je van koers afdwaalt wanneer je naar de wereldkaart kijkt.

Dat is lastig in je eentje, want er moet ook iemand achter het stuur staan. Je moet dus veel communiceren met de rest van je crew welke richting je op moet. Dat gebeurt met windrichtingen. Je gaat meer dan je ooit hebt gedaan dingen roepen als “noordwest, maar wel iets meer west dan noord”. De kapitein kan dan met het kompas naast zijn stuur de richting bepalen. Tot slot zijn de schatkaarten zelf ook gemarkeerd met rode kruizen. Ook hier moet je zien te vinden waar jij bent op het eiland en waar het kruis naar wijst, en met een beetje oriënteren dus de plek vinden.

Outposts

De zogeheten trading outposts staan met icoontjes op je kaart aangewezen. Dit zijn een soort hubs van verkopers waar je nieuwe cosmetische items haalt, missies koopt of nieuwe voorraad inslaat. Outposts zijn ook de plekken waar je weer terugkeert om je loot te verkopen. Dit is wanneer je net aan de game begint een flinke onderneming. Het individueel uitladen van je loot en naar een trading company brengen om te verkopen is een tijdrovend onderdeel. Zorg dus dat je niet achtervolgd wordt door een vijandig schip dat van plan is je te laten zinken en al je loot direct te verkopen bij de outpost. Elke outpost heeft dezelfde verkopers - het maakt dus niet uit waar je je spullen verkoopt.

Trading companies

We hebben ze net al genoemd, maar wat zijn die trading companies nou precies? Er zijn meerdere trading companies in Sea of Thieves die je eigenlijk gewoon als facties kunt zien. De drie hoofdfacties zijn de Gold Hoarders, Order of Souls en Merchant Alliance. Aan elke factie kun je specifieke loot verkopen. Zo nemen de Gold Hoarders alle schatkisten aan, terwijl de Order of Souls alle schedels van je overneemt.

Het vinden en verkopen van loot levert reputatie op bij de bijbehorende trading company. Naarmate het level van de company omhoog gaat, speel je meer cosmetische items vrij die je bij hen kunt kopen. Bovendien worden de voyages – of quests – die je kan doen voor de companies steeds beter in kwaliteit naarmate je ze levelt. Maak je overigens niet druk als je niet weet welke loot naar welke company gaat: als je bij de verkeerde staat, vertelt de game waar je wél moet zijn.

Drie richtingen

In Sea of Thieves ben je voornamelijk met drie kernonderdelen bezig. Allereerst heb je de standaard ervaring van de zee op gaan en dingen doen. Dit kunnen missies zijn die je zelf start, activiteiten in de wereld zoals vechten tegen geesten in forten of het behalen van de vele uitdagingen. Zoals eerder gezegd kun je dit in Higher Seas of Safer Seas doen.

Het tweede onderdeel van Sea of Thieves is het narratief. De zogeheten Tall Tales zijn verhalende opdrachten die niet zozeer geld opleveren, maar wel spannende avonturen opleveren. The Golden Shores is in daarbij feite het hoofdverhaal van Sea of Thieves en biedt verschillende opdrachten die je langzamerhand naar The Golden Shores leiden.

Maar er zijn meer Tall Tales. A Pirate’s Life bijvoorbeeld is een verhaal dat in samenwerking met Disney gemaakt is rondom de Pirates of the Caribbean-franchise. Deze missies brengen je naar unieke locaties die niet in de open spelwereld zitten - waardoor je ook veilig bent van andere spelers - en zijn erg leuk om te doen. Tot slot is er eenzelfde aanpak voor The Legend of Monkey Island, dat gebaseerd is op de Monkey Island-franchise. Tall Tales kun je geheel op je eigen tempo ervaren. Zo kun je een Tall Tale-missie doen en daarna rustig weer de open zee op varen om andere dingen te doen. Het is helemaal aan jou.

Tot slot is er nog het PvP-onderdeel. Tijdens je avonturen kom je geheid andere spelers op concurrerende schepen tegen, maar niet iedereen is direct vijandig. Toch zijn er spelers die niets anders doen dan andere spelers aanvallen - dat doen zij onder de Reapers-factie. Ook kun je ervoor kiezen om gevechten te starten in een soort PvP On Demand. Via de zandloper op je quest table kun je kiezen uit twee facties. Eenmaal aangesloten bij een factie – je kan op elk moment wisselen – begin je een soort kat-en-muisspel. Spelers kunnen je server infiltreren en een PvP-gevecht beginnen. Dat gebeurt in een kleine cirkel. Als je buiten de cirkel vaart verlies je automatisch. Ook kun je zelf de server van een tegenstander infiltreren. Na een matchmakingproces sta je dus voor een ander schip en kan het gevecht direct beginnen.

Het doel van Sea of Thieves

Voor sommigen is het lastig om veel tijd in een game te stoppen zonder duidelijke missies of een eindpunt te hebben. Geld verdienen voor louter cosmetische items kan bijvoorbeeld minder belonend aanvoelen. Zet dan ook spaardoelen voor jezelf. Bedenk welke skins je wil hebben voor je wapens of je schip en begin met sparen. Verder zijn er twee grote doelen waar je je in het begin vooral op wil focussen.

Ten eerste wil je geld opsparen voor je eigen schip. Voor 250.000 goudstukken kun je je eigen sloep kopen. Kapitein worden van je eigen schip heeft een aantal voordelen, waaronder een naam voor je schip. Zonder eigen schip begin je elke keer met een gratis schip met een kaal uiterlijk. Deze kun je gerust uitrusten met je skins, maar bij de volgende sessie is hij weer kaal. Voor andere crewleden maakt het niks uit op wat voor schip ze zijn. Kapitein van je eigen schip zijn is alleen in het belang van jezelf. Op één voordeel na dan.

Het belangrijkste voordeel is dat je met een eigen schip al je loot kunt verkopen bij The Sovereign. Deze factie herken je aan de grote paarse tent op elke outpost waar je al je loot kan verkopen. The Sovereign verkoopt als het ware je items weer door naar de juiste trading company. Zodra je dus je eigen schip hebt, is het laden en lossen en het lopen naar trading companies eindelijk verleden tijd.

Het tweede doel is het levelen van de drie trading companies naar level 50. Zodra je dat hebt gedaan krijg je de Pirate Legend-titel. Pirate Legends-spelers krijgen een breed scala aan nieuwe activiteiten en lucratieve reizen om nog sneller én leuker je geld te verdienen. Wat dat precies inhoudt en welke extra’s je nog meer krijgt als Pirate Legend, verklappen we hier niet. Dat moet je lekker zelf ervaren.

Plezier

Naast al het geld verdienen, de verhalende missies doen en vechten met andere schepen is het bovenal belangrijk dat je simpelweg plezier hebt tijdens het spelen. Sea of Thieves is eigenlijk niet vergelijkbaar met de meeste games, waarbij je alleen maar ‘sterker’ wil worden. In Sea of Thieves wil je er vooral cool uitzien en ondertussen verschillende uitdagingen behalen onder het genot van samenwerken met je crew. Neem het allemaal ook vooral niet te serieus. Speel onderweg naar de volgende missie een liedje met je crew terwijl je personages straalbezopen zijn. Lach je vriend uit die van het schip is gevallen of zing een liedje met een stel Fransen die je onderweg tegenkomt.

Maak vooral ook gebruik van de in-game chat (die uitgeschakeld wordt als je in een Xbox- of PlayStation-party zit). Dan kun je met andere spelers praten via de toeter uit je inventaris. Ook dat brengt soms hilarische momenten mee. Niet iedere piraat is immers vijandelijk. Hoe je het beste geld kunt verdienen is een taak op zich en dat diepen we dan ook verder uit in een tweede gids die binnenkort op Gamer.nl verschijnt. Tijd om de zeilen te hijsen - geniet van je nieuwe leven als piraat!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-multiplayergame Foamstars is nu free-to-play
Nieuws

PlayStation-multiplayergame Foamstars is nu free-to-play

Game kwam begin dit jaar uit op PlayStation 5 en Playstation 4

De multiplayershooter Foamstars van Square Enix is sinds eind vorige week free-to-play.

Dat betekent dat iedereen met een moderne PlayStation-console de game nu kosteloos kan downloaden. Ook is er geen PlayStation Plus nodig om het spel met anderen te spelen. Toen Foamstars afgelopen februari uitkwam, was het nog een betaalde release, al konden PlayStation Plus-leden de game in de eerste maand van release gratis claimen.

Mensen die de game hebben gekocht ontvangen nu de game free-to-play is een gratis Legacy-cadeau, met daarin exclusieve items, zoals een uniek Slide Board-design, de titel 'Legacy' en twaalf exclusieve Bubble Beastie-kleurenskins.

Spelers kunnen third-person shooter Foamstars schuim afvuren. Door het op de grond te spuiten kan men zich er ook snel over voortbewegen, maar er kunnen ook complete bouwwerken mee worden gemaakt. Eerder gaf Square Enix al aan dat de game beneden verwachtingen presteerde.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac
Nieuws

Neva van Gris-makers komt ook naar naar PS4 en Mac

De game verschijnt op 15 oktober ook voor PS5, Xbox Series, Switch en pc

Neva, de nieuwe game van Gris-ontwikkelaar Nomada Studio, verschijnt op release ook voor PlayStation 4 en Mac.

Dat heeft de studio aangekondigd. Eerder werd al aangekondigd dat het spel op 15 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc (via Steam) beschikbaar komt.

Neva wordt zoals gezegd ontwikkeld door Nomada Studio, de ontwikkelaar van het geprezen indiespel Gris. De nieuwe game combineert platformsecties, puzzels en gevechten. Het spel draait om Alba en haar band met een wolf. Samen verkennen ze een stervende wereld. Daarbij is de user interface minimaal en wordt de unieke grafische stijl van Gris voortgezet.

Hieronder kan naast de aankondigingstweet voor de PS4- en Mac-versie ook een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta
Nieuws

Cameraperspectief verandert moeilijkheidsgraad in Metal Gear Solid Delta

Het nieuwe perspectief maakte de game in eerste instantie te makkelijk

De moeilijkheidsgraad van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater wordt aangepast afhankelijk van welk cameraperspectief de speler gebruikt.

Dat laat creative producer Yuji Korekado weten in een interview met Famitsu (via VGC). Hij laat daarbij weten dat mensen wanneer ze de game beginnen moeten kiezen uit de 'oude' camerastandpunt die vaststaat, en een nieuwe camera in derdepersoonsperspectief die spelers naar gelieve kunnen bewegen.

Korekado legt uit waarom dit zo is: "De moeilijkheidsgraad van de game verandert drastisch afhankelijk van het perspectief. De nieuwe camera heeft een wijder, lineairder gezichtsveld en geeft je de mogelijkheid om te schieten terwijl je beweegt, dus dat is makkelijker dan we verwacht hadden. Maar toen we de moeilijkheidsgraad naar de nieuwe camera aanpasten, werd de game met de oude camera weer te moeilijk, dus besloten we er twee aparte modi van te maken. De oude camera is vergelijkbaar met de moeilijkheidsgraad van het origineel, en de nieuwe camera geeft een nieuwe uitdaging."

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!