De Nederlandse media moeten de Dutch Game Awards serieuzer nemen
Achtergrond

De Nederlandse media moeten de Dutch Game Awards serieuzer nemen

Games zijn daar groot genoeg voor

Toen ik deze week bij de Dutch Media Week voor een diner aan tafel zat, ging het al snel over games. Het was een gesprek dat ik inmiddels haast maandelijks voer met andere mediamakers. Dan vertel ik dat games niet langer primair door tieners worden gespeeld, er ook veel vrouwen gamen en dat Nederland recent een internationaal gigantische mediaproductie heeft gemaakt met Horizon: Forbidden West. Mensen zijn dan meestal verrast en verbaasd, want ze kennen games toch vooral als iets dat jonge pubers bezighoudt. Dat is ook het voornaamste dat ze met de jaren in kranten en op tv meekregen.

Een dag later werden in diezelfde kamer de Dutch Game Awards uitgereikt - de belangrijkste gameprijzen in ons land. Age of Wonders 4 werd uitgeroepen tot game van het jaar, de pc-port van Spider-Man door Nixxes werd uitgeroepen tot de beste technologische prestatie. De prijsuitreiking dook op bij meerdere technologie- en gamesites – waaronder hier – maar bereikte bij de algemene media alleen de Volkskrant en BNR Nieuwsradio (waar Gamer-collega Joe van Burik het onderwerp behandelde).

Zo gaat het al een paar jaar. De Dutch Game Awards worden doorgaans door een handjevol grote Nederlandse media behandeld, maar het gros besteedt er geen aandacht aan. Als je zoekt, vind je op de website van de NOS zelfs geen enkel verhaal erover.

Gouden Kalveren zijn een minifeestje vergeleken met gaming

Dat is vreemd als je kijkt naar hoe vaak er wel over andere awardgala's wordt geschreven. De Gouden Kalveren - zeg maar de Dutch Game Awards van de filmwereld - kwamen overal voorbij: NOS, NRC, Parool, NU.nl, RTL Boulevard, Veronica en nog vele anderen. Daarbij is het vanzelfsprekend om er jaarlijks over te schrijven. En terecht: de filmindustrie is ook belangrijk en verdient die aandacht. Maar als je hem naast de huidige game-industrie zet, valt hij eigenlijk in het niet.

Ter illustratie: Zwartboek is de duurste film die ooit in Nederland is gemaakt, met productiekosten van 18 miljoen euro, toen omgerekend 21 miljoen dollar. In de bioscoop haalde die film zo'n 27 miljoen dollar binnen. Een groot financieel succes wat slechts een fractie is van wat is betaald voor Guerrilla's Horizon Forbidden West: uit gelekte documenten bleek eerder dit jaar dat er 212 miljoen dollar in die game was gestoken. Die game verkocht 8,4 miljoen keer volgens de meest recente cijfers. De prijs van het spel heeft altijd tussen de 40 en 70 dollar gehangen, wat ruwweg een omzet tussen de 336 en 588 miljoen dollar betekent.

Uiteraard is niet iedere Nederlandse game een Forbidden West, maar ook niet iedere film is een Zwartboek. Kijk je breder naar de industrie, dan boekte de Nederlandse gamesector in 2021 een omzet tussen de 420 en 440 miljoen euro. De filmsector had in datzelfde jaar een omzet van minder dan de helft, zo'n 151,6 miljoen euro.

Gamen is ingeburgerd

De culturele sector draait niet alleen om geld, maar het laat wel een trend zien: games zijn in Nederland steeds belangrijker aan het worden. De generatie die in de jaren 80 opgroeide met het medium is inmiddels volwassen en heeft kinderen, waardoor gaming net zo ingeburgerd is als muziek in de jaren 80 was. Maar toch wordt de belangrijkste prijs in deze sector grotendeels genegeerd.

Over de reden kunnen we alleen speculeren. Vroeger werd er weinig over games geschreven omdat journalisten zelf weinig met het medium hadden. Ze waren er niet mee opgegroeid en hadden hooguit kinderen die wel eens een spelletje opstartten - waardoor er wel veel verhalen verschenen over mogelijke verslaving en geweld in games. Dat was immers waar die journalisten zich dagelijks mee bezighielden.

Dat geldt in 2023 gelukkig allang niet meer. Nieuwsredacties zitten inmiddels vol dertigers die met games zijn opgegroeid. Daarnaast vind je bij ieder groot merk wel één of twee mensen die nog steeds vaak gamen en daar goede verhalen over kunnen maken. Het komt nog maar zeldzaam voor dat gamecoverage bij mainstreammedia tenenkrommend slecht is, zoals eerder dit jaar bij talkshow Nadia.

De Dutch Game Awards zitten vermoedelijk nog net wat teveel in een verdomhoekje. Toegegeven, ik denk dat het niet een onderwerp is waar online massaal op geklikt zal worden, maar dat geldt ook voor andersoortige awards. Het is dan alsnog belangrijk er over te schrijven. Zo'n nieuwtje kan prima kort online worden behandeld, puur zodat je lezers laat zien dat je een vinger aan de pols houdt bij een belangrijke, groeiende industrie.

Ik duim dat het volgend jaar ineens wel gebeurt - je weet maar nooit. Misschien gaan we dan wel allemaal het goede voorbeeld van publieke omroep HUMAN volgen van deze week.

View post on Instagram
 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe
Nieuws

Gran Turismo 7-update voegt drie nieuwe wagens toe

Ook worden er nieuwe evenementen aan World Circuits toegevoegd

Vandaag verschijnt er een nieuwe gratis update voor Gran Turismo 7, waarmee onder andere drie nieuwe auto's aan de game worden toegevoegd.

Het gaat om de Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR 2004, Toyota HiAce Van DX 2016 en Nissan GT-R (R35) Premium Edition T-Spec 2024.

De update voegt verder nieuwe evenementen aan World Circuits toe, zoals de Sunday Cup (Tokyo Expressway - Central Clockwise), Nissan GT-R Cup (Circuit de Sainte-Croix - A) en Evolution Meeting (Kyoto Driving Park - Yamagiwa+Miyabi Reverse / Autodromo Nazionale Monza / Colorado Springs - Lake).

Spelers kunnen ook een nieuw menu voor de Audi-collectie verwachten (voor mensen met een Collector-level van 42 of hoger), Sophy-ondersteuning voor Brands Hatch Grand Prix Circuit en Dragon Trail - Seaside en Chicago als een Curation in Scapes. Alle informatie en meer beelden zijn op de officiële Gran Turismo-website te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update
Nieuws

Eve's lichaam reageert realistischer door nieuwe Stellar Blade-update

Ook zorgt de patch voor diverse verbeteringen en bugfixes

Update 1.007 is onlangs uitgekomen voor Stellar Blade. Met deze update reageren specifieke lichaamsdelen van hoofdpersonage Eve realistischer.

De update kwam vorige week al uit, maar er verschijnen nu vergelijkingsvideo's waarin de daadwerkelijke aanpassingen aan Eve's lichaam worden uitgelicht. In onderstaande vergelijkingsvideo valt te zien dat bijvoorbeeld de borsten van het personage realistischer worden samengedrukt wanneer Eve haar armen er tegenaan houdt.

De update zorgt er ook voor dat de zomerupdate van de game, waarmee onder andere bikini's voor Eve en een zomervakantiegebied aan de Great Desert Oasis werden toegevoegd, permanent is. Mensen kunnen deze feature nu in- en uitschakelen.

De update voegt ook een nieuw item genaamd de Ammo Package toe, waarmee spelers al hun ammunitie tegelijk kunnen aanvullen. Ook worden spelers nu gevraagd of ze een aankoop echt willen maken voordat het geld wordt betaald, en zijn er diverse bugs opgelost. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Shift Up werkt ondertussen aan een eerder aangekondigde nieuwe IP genaamd Project Witches. Deze moet in 2027 of later uitkomen op pc, "console" en mobiel met cross-play. De game wordt blijkbaar vergeleken met spellen als Genshin Impact en Fate/Grand Order. Ook overweegt de ontwikkelaar een vervolg op Stellar Blade, alsmede een pc-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender
Nieuws

Saber werkt aan triple-A actie-rpg gebaseerd op Avatar: The Last Airbender

Het moet 'de grootste game in de Avatar-franchise' worden

Saber Interactive is begonnen aan de ontwikkeling van een triple-A actie-rpg gesitueerd in het Avatar: The Last Airbender-universum.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd, zo meldt IGN. Het moet volgens Saber "de grootste game in de Avatar-franchise" worden en een compleet nieuw verhaal vertellen dat zich duizenden jaren in het verleden afspeelt.

Spelers besturen een compleet nieuwe, nooit eerder vertoonde Avatar. Daarbij zal men een "levendige spelwereld kunnen verkennen, alle vier de elementen kunnen leren, deelnemen aan dynamische gevechten samen met metgezellen en de uitdagingen en keuzes ervaren die horen bij het behouden van de balans in de wereld".

Saber werkt naar eigen zeggen nauw samen met Avatar Studios, de divisie binnen Paramount die in 2021 is opgericht door de makers van de show, Michael DiMartino en Bryan Konietzko. Het spel moet naar pc en consoles komen, al is niet bekend welke consoles precies.

Saber Interactive boekte onlangs nog succes met Warhammer 40,000: Space Marine 2, en is ook bekend van spellen als Quake Champions, Snowrunner en World War Z. Er zijn al verschillende games gebaseerd op Avatar: The Last Airbender verschenen, met wisselende resultaten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!