Ontwikkelbudgetten van grote PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld
Zo kostte de ontwikkeling van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar
Tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission zijn de ontwikkelbudgetten van een aantal PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld.
Er werd een document gedeeld waarop de ontwikkelbudgetten van zowel The Last of Us: Part 2 als Horizon Forbidden West op stonden. De bedragen waren met een pen bijna onleesbaar gemaakt, maar toch vielen ze nog te zien.
Zo bedroegen de ontwikkelkosten van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar. De ontwikkeling van de PS4-game besloeg minstens vijf jaar en meer dan tweehonderd fulltime werknemers hebben er aan meegeholpen.
Het ontwikkelbudget van Horizon Forbidden West bedroeg 212 miljoen dollar. De game is vijf jaar lang door zo'n driehonderd mensen ontwikkeld. Beide bedragen slaan overigens puur op de ontwikkelkosten en dus niet op marketingkosten.
Het is voor het eerst dat dergelijke grote bedragen voor de ontwikkeling van games worden genoemd. Het was al wel bekend dat grotere games de vorige consolegeneratie meer dan 100 miljoen dollar kostten om gemaakt te worden.
Uit documentatie blijkt ook dat de Call of Duty-franchise Sony alleen al in 2021 zo'n 800 miljoen dollar aan omzet heeft opgeleverd. In dat jaar spendeerden zo'n veertien miljoen PlayStation-gamers 30 procent of meer van hun tijd op de consoles aan het spelen van Call of Duty-games. Zes miljoen spelers hadden dat percentage op meer dan zeventig liggen, en een miljoen PlayStation-gamers speelden puur en alleen Call of Duty.
De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel.
Zo heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Ook is duidelijk dat Microsoft overwoog bedrijven als Sega en Square Enix over te nemen.
Maar ook andere bedrijven laten van zich horen tijdens de rechtszaak. Zo gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass. Ryan denkt ook dat cloudgaming een belangrijk onderdeel van de game-industrie wordt tussen 2025 en 2035. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick onthulde dat de opvolger van de Nintendo Switch volgens hem qua kracht vergelijkbaar wordt met de PlayStation 4 en Xbox One.