Ontwikkelbudgetten van grote PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld
Nieuws

Ontwikkelbudgetten van grote PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld

Zo kostte de ontwikkeling van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar

Tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission zijn de ontwikkelbudgetten van een aantal PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld.

Er werd een document gedeeld waarop de ontwikkelbudgetten van zowel The Last of Us: Part 2 als Horizon Forbidden West op stonden. De bedragen waren met een pen bijna onleesbaar gemaakt, maar toch vielen ze nog te zien.

Zo bedroegen de ontwikkelkosten van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar. De ontwikkeling van de PS4-game besloeg minstens vijf jaar en meer dan tweehonderd fulltime werknemers hebben er aan meegeholpen.

Het ontwikkelbudget van Horizon Forbidden West bedroeg 212 miljoen dollar. De game is vijf jaar lang door zo'n driehonderd mensen ontwikkeld. Beide bedragen slaan overigens puur op de ontwikkelkosten en dus niet op marketingkosten.

Het is voor het eerst dat dergelijke grote bedragen voor de ontwikkeling van games worden genoemd. Het was al wel bekend dat grotere games de vorige consolegeneratie meer dan 100 miljoen dollar kostten om gemaakt te worden.

Uit documentatie blijkt ook dat de Call of Duty-franchise Sony alleen al in 2021 zo'n 800 miljoen dollar aan omzet heeft opgeleverd. In dat jaar spendeerden zo'n veertien miljoen PlayStation-gamers 30 procent of meer van hun tijd op de consoles aan het spelen van Call of Duty-games. Zes miljoen spelers hadden dat percentage op meer dan zeventig liggen, en een miljoen PlayStation-gamers speelden puur en alleen Call of Duty.

De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel.

Zo heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Ook is duidelijk dat Microsoft overwoog bedrijven als Sega en Square Enix over te nemen.

Maar ook andere bedrijven laten van zich horen tijdens de rechtszaak. Zo gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass. Ryan denkt ook dat cloudgaming een belangrijk onderdeel van de game-industrie wordt tussen 2025 en 2035. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick onthulde dat de opvolger van de Nintendo Switch volgens hem qua kracht vergelijkbaar wordt met de PlayStation 4 en Xbox One.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error