Ontwikkelbudgetten van grote PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld
Nieuws

Ontwikkelbudgetten van grote PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld

Zo kostte de ontwikkeling van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar

Tijdens de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission zijn de ontwikkelbudgetten van een aantal PlayStation-exclusives per ongeluk onthuld.

Er werd een document gedeeld waarop de ontwikkelbudgetten van zowel The Last of Us: Part 2 als Horizon Forbidden West op stonden. De bedragen waren met een pen bijna onleesbaar gemaakt, maar toch vielen ze nog te zien.

Zo bedroegen de ontwikkelkosten van The Last of Us: Part 2 220 miljoen dollar. De ontwikkeling van de PS4-game besloeg minstens vijf jaar en meer dan tweehonderd fulltime werknemers hebben er aan meegeholpen.

Het ontwikkelbudget van Horizon Forbidden West bedroeg 212 miljoen dollar. De game is vijf jaar lang door zo'n driehonderd mensen ontwikkeld. Beide bedragen slaan overigens puur op de ontwikkelkosten en dus niet op marketingkosten.

Het is voor het eerst dat dergelijke grote bedragen voor de ontwikkeling van games worden genoemd. Het was al wel bekend dat grotere games de vorige consolegeneratie meer dan 100 miljoen dollar kostten om gemaakt te worden.

Uit documentatie blijkt ook dat de Call of Duty-franchise Sony alleen al in 2021 zo'n 800 miljoen dollar aan omzet heeft opgeleverd. In dat jaar spendeerden zo'n veertien miljoen PlayStation-gamers 30 procent of meer van hun tijd op de consoles aan het spelen van Call of Duty-games. Zes miljoen spelers hadden dat percentage op meer dan zeventig liggen, en een miljoen PlayStation-gamers speelden puur en alleen Call of Duty.

De rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission wordt gehouden omdat de FTC de overname van Call of Duty-uitgever Activision Blizzard door Microsoft wil tegenhouden. Als onderdeel van de rechtszaak komen er de laatste dagen allerlei interessante feiten boven tafel.

Zo heeft Microsoft laten weten dat het verwacht dat de volgende consolegeneratie in 2028 begint, dat The Elder Scrolls 6 op zijn vroegst ook pas dat jaar uitkomt, dat Microsoft vindt dat ze de console-oorlog hebben verloren, dat Call of Duty echt op PlayStation-consoles moet blijven uitkomen en dat de Indiana Jones-game van Bethesda en Machine Games alleen op Xbox en pc verschijnt. Ook is duidelijk dat Microsoft overwoog bedrijven als Sega en Square Enix over te nemen.

Maar ook andere bedrijven laten van zich horen tijdens de rechtszaak. Zo gaf PlayStation-baas Jim Ryan al aan dat volgens hem alle uitgevers een hekel hebben aan Game Pass. Ryan denkt ook dat cloudgaming een belangrijk onderdeel van de game-industrie wordt tussen 2025 en 2035. Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick onthulde dat de opvolger van de Nintendo Switch volgens hem qua kracht vergelijkbaar wordt met de PlayStation 4 en Xbox One.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fable-medeontwikkelaar Eidos Montreal ontslaat 75 werknemers
Nieuws

Fable-medeontwikkelaar Eidos Montreal ontslaat 75 werknemers

De studio helpt Playground Games bij de ontwikkeling van de fantasygame

75 werknemers van Eidos-Montreal - een van de studio's die aan de nieuwe Fable werkt - zijn ontslagen.

Dat kondigde het bedrijf, dat de hoofdontwikkelaar was van Marvel's Guardians of the Galaxy en ook meehielp aan (Shadow of the) Tomb Raider en Marvel's Avengers, gisteren aan.

"We hebben vandaag onze werknemers laten weten dat we afscheid nemen van tot wel 75 waardevolle collega's, aangezien een van onze opdrachten is beëindigd. Het heeft niets te maken met hun motivatie of skills, maar helaas hebben we niet de mogelijkheid om ze allen op bestaande projecten en services te zetten."

De ontwikkelaar laat weten dat het van plan is om te blijven werken aan huidige projecten die in ontwikkeling zijn. Een van die projecten is Fable - Eidos-Montreal helpt Playground Games mee aan de ontwikkeling van de nieuwe fantasygame. Onlangs werd aangekondigd dat Fable is uitgesteld naar 2026 - het is niet bekend of de ontslagronde daar aan gerelateerd is.

Eidos-Montreal maakt onderdeel uit van Embracer Group. Een andere Embracer-studio, Crystal Dynamics, ontsloeg afgelopen week al 17 mensen. Die studio werkt aan de nieuwe Tomb Raider en helpt The Initiative mee aan de ontwikkeling van Perfect Dark.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Switch 2 heeft groeps- en voicechatfuncties onder de naam 'Campus'
Nieuws

Gerucht: Switch 2 heeft groeps- en voicechatfuncties onder de naam 'Campus'

Twaalf Switch Online-leden per groep, en er zou screen-sharing mogelijk zijn

De Nintendo Switch 2 zou uitgerust worden met groepschat- en voicechatfunctionaliteiten die onder de noemer 'Campus' geschaard worden.

LiC, een bezoeker van Famiboards die als een betrouwbaar lid van het forum geldt, claimt dit. Afgelopen januari was er al een gerucht over 'Campus' op Reddit te vinden - dat toen als nep werd bestempeld - maar LiC claimt nu dat het gerucht echt blijkt te zijn. "Het bestaan van een applicatie met die codenaam, gerelateerd aan mogelijkheden voor communicatie en spelen met vrienden, is echt."

Volgens het gerucht uit januari zou Campus onder andere uit groepschat- en voicechatfunctionaliteiten bestaan. Maximaal twaalf Nintendo Switch Online-leden zouden aan een chatgroep kunnen deelnemen. Daarbij zou men hun scherm kunnen delen met de rest van de groep. Er wordt gespeculeerd dat de mysterieuze C-knop op de rechter Joy-Con van de Switch 2 voor 'Campus' staat.

Hoe dan ook hoeven we waarschijnlijk niet lang te wachten voordat we achter de waarheid komen: morgen om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct uit die geheel om de Nintendo Switch 2 draait. Daar wordt mogelijk ook de releasedatum en -prijs van de console onthuld, alsmede de eerste games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!