Onderzoek suggereert verband tussen lootboxen en problematisch gokken
Een href="https://www.begambleaware.org/sites/default/files/2021-03/Gaming_and_Gambling_Report_Final.pdf" rel="noopener noreferrer" target="_blank">systematische review</a> van de universiteit van Plymouth and Wolverhampton suggereert een verband tussen lootboxen en problematisch gokken.
De review analyseert data en bevindingen van dertien verschillende surveys tussen 2018 en 2020. Daaruit blijkt dat spelers die het meest uitgeven aan lootboxen oververtegenwoordigd zijn door probleemgokkers. Mensen met een lager opleidingsniveau, werklozen en jonge mannen zouden gevoeliger zijn voor de aanschaf van lootboxen.
Uit interviews concludeert het onderzoek ook dat de motivatie om lootboxen aan te schaffen niet verschilt van de motivatie om andere in-game content aan te schaffen. Verder suggereert het dat ontwikkelaars verschillende 'psychologische trucs toepassen om spelers te verleiden tot een aankoop, zoals de angst om 'iets te missen' (fear of missing out), het introduceren van in-game valuta om geld psychologisch te devalueren en door 'geschenken' te doen.
De onderzoekers benadrukken dat de data afkomstig is van surveys onder spelers en een causaal verband daarom niet kan worden aangetoond. Het is dus onduidelijk of het kopen van lootboxen leidt tot probleemgokken of andersom.
Tot slot suggereert het onderzoek onder andere preciezere definities van lootboxen, vermeldingen bij leeftijdsclassificaties, verplichte kansvermeldingen en meer onderzoek naar het onderwerp.