Minecraft Classic nu speelbaar in de browser
Nieuws

Minecraft Classic nu speelbaar in de browser

Mojang en Microsoft hebben bekendgemaakt dat Minecraft Classic nu speelbaar is in de browser. Ook worden er op 17 mei, wanneer het spel exact tien jaar oud is, twee grote aankondigingen gedaan.

Op 17 mei is het exact tien jaar geleden dat Minecraft werd gelanceerd. Mojang en Microsoft kondigde al eerder aan dat het tienjarige jubileum groots wordt gevierd en nu is bekendgemaakt dat Minecraft Classic, de eerste versie van het spel die verkrijgbaar was voor het publiek, nu opnieuw is uitgebracht en speelbaar is in de browser.

Minecraft Classic is een kopie van versie die in 2009 werd uitgebracht en bevat 32 soorten blokken om mee te bouwen op een klein eiland. De user interface is hetzelfde als die van tien jaar geleden en bovendien zitten alle oorspronkelijke bugs nog steeds in het spel. Het is alleen mogelijk om in de creatieve modus te spelen, waarin geen vijanden of dieren verschijnen en het niet mogelijk is om dood te gaan. Ook kunnen maximaal negen vrienden uitgenodigd worden door middel van een URL.

Mojang heeft een speciale pagina aangemaakt op haar website, dat in het teken staat van het tienjarige jubileum van Minecraft. Op de pagina is onder andere een tijdlijn te vinden met alle belangrijke gebeurtenissen en updates in de geschiedenis van het spel. Bovendien is te zien dat Mojang twee grote aankondigingen gaat doen op 17 mei.

Spelers worden ook aangemoedigd om hun favoriete Minecraft-herinneringen te delen via Twitter met de hashtag #MinecraftMemories. Ook de ervaringen van verschillende ontwikkelaars en producers die aan het spel hebben gewerkt, zijn te vinden op een aparte pagina.

Markus 'Notch' Persson, de originele ontwikkelaar van Minecraft en de oprichter van Mojang, is niet welkom op de festiviteiten van het tienjarige Minecraft-jubileum. Volgens een woordvoerder van Microsoft wordt Persson uitgesloten, omdat zijn "uitspraken en meningen niet die van Microsoft of Mojang representeren en niet passen bij Minecraft".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom lost game-brekende bug Monster Hunter Wilds op
Nieuws

Capcom lost game-brekende bug Monster Hunter Wilds op

De update die redding brengt komt later vandaag uit

Capcom heeft eerder deze ochtend een update uitgebracht om een game-brekende bug in Monster Hunter Wilds te verhelpen.

De update ging rond 09.00 uur online op alle platforms en bevat fixes voor problemen met de Ingredient Center, Grill a Meal en progressie in de verhaalmissie “A World Turned Upside Down”. Die missie bevindt zich in het High Rank-gedeelte van de game en moet voltooid worden om de Hunter Rank verder op te hogen en door te gaan met de verhaalmissies. Door een bug was dat dus onmogelijk voor spelers.

Capcom leek in eerste instantie alleen op de hoogte van de problemen met de Grill a Meal-functie en de Ingredient Centre, maar liet gisterenavond weten ook een fix te brengen voor de blokkering op de progressie. Om online te kunnen spelen moeten spelers eerst de nieuwe patch downloaden. Met een grootte van pakweg anderhalve gigabyte op PlayStation 5, zal de wachttijd op dat platform hoogstwaarschijnlijk tot een minimum beperkt blijven. Naar verwachting zal de wachttijd op andere platform niet veel verschillen.

Monster Hunter Wilds is sinds vrijdag verkrijgbaar voor de huidige generatie consoles en pc. Alicia Tai geeft de game een 9 op Gamer.nl. “Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indie-uitgever achter Still Wakes the Deep krijgt nieuwe eigenaar
Nieuws

Indie-uitgever achter Still Wakes the Deep krijgt nieuwe eigenaar

Het betaalde bedrag voor de overname is niet bekend

Secret Mode, de Brite uitgever achter indiegames als Still Wakes the Deep en A Little to the Left, is verkocht. Het is de bedoeling dat de uitgever onder de nieuwe eigenaar onafhankelijk te werk kan gaan.

Sumo Group verkocht Secret Mode aan de investeringsmaatschappij Emona Capital, dat samen met topmannen James Schall en Ed Blincoe op is getrokken om de deal waar te maken. In de nieuwe constructie moet Secret Mode onafhankelijk gaan opereren in samenwerking met de nieuwe eigenaar. Het is niet bekend welk bedrag gemoeid is met de overname.

“Door onafhankelijk te worden kunnen we ons volledig richten op het ontdekken van indieparels waarvan gamers nooit wisten dat ze die nodig hadden in hun leven”, zegt topman Schall in een verklaring. “Met toewijding zullen we de allerbeste indiegames naar spelers toe brengen, of ze nu gloednieuw of al beschikbaar zijn.”

Sumo Group richtte Secret Mode in 2020 op als label dat games zoals Dear Esther, Still Wakes the Deep, Eternal Threads en A Little tot he Left zou uitgeven. Vorig jaar ontsloeg Sumo nog vijftien procent van alle werknemers en eerder deze maand maakte de ontwikkeltak van het bedrijf bekend te stoppen met de ontwikkeling van eigen IP’s. In plaats daarvan moest de studio zich vooral als hulpontwikkelaar op gaan stellen voor werk aan bestaande games van andere ontwikkelaars.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!