Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games
Nieuws

Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games

Als donderslag bij heldere hemel stelde Nintendo de demo van Hyrule Warriors: Age of Calamity beschikbaar in de eShop. Een signaal van de uitgever en ontwikkelaar Koei Tecmo dat getuigt van zekerheid. Deze overtuiging lijkt niet misplaatst te zijn, want Hyrule Warriors: Age of Calamity maakt in de eerste uren van onze previewsessie een goede indruk en weet betekenis te geven aan een alternatieve Zelda-game.

The Legend of Zelda en spin-off games zijn het vaak nét niet. Neem het eerste deel van Hyrule Warriors, een hack ’n slash-game met legendarische Zelda-personages als Sheik, Ganondorf en Impa die weinig indruk maakte. Ritme-actiegame Cadence of Hyrule maakte daarentegen wel indruk, maar voelt erg vrijstaand en is vrij niche. Maar wat nou als een spin-off het oorsprongsverhaal van de nieuwste hoofdgame vertelt?

In The Legend of Zelda: Breath of the Wild wordt veelvoudig gesproken over ‘de grote oorlog van honderd jaar’, maar een duidelijk beeld van de veldslagen wordt er niet geschetst. We weten dat de Devine Beasts een belangrijke rol hebben gespeeld, maar hoe machtig deze bouwsels werkelijk zijn, blijft gissen. Hyrule Warriors: Age of Calamity biedt antwoorden op die prangende vragen. Voor het eerst krijgen spelers een concreet beeld van de tragedie die zich honderd jaar geleden heeft afgespeeld en vechten zij de gevechten waarover wordt gesproken in de openwereldgame.

©GMRimport

Slagvelden met betekenis

Na wat achtergrondinformatie en een tussenfilmpje begint Age of Calamity direct met de slag om Hyrule Field. Spelers stormen met Link de poorten van Hyrule Castle uit om de vijandige Bokoblin-troepen af te weren. Voordat je er erg in hebt, vliegen de vijanden om je oren terwijl je je een baan door de monsters heen slaat. Je maakt gebruik van een slagzwaard en draait rondjes door het groen als een grasmaaier, precies zoals in de meeste musou-games. Het verschil is echter dat alles Breath of the Wild ademt: het landschap, de speciale aanvallen, de vijanden en natuurlijk het verhaal.

In tegenstelling tot het eerste deel is het duidelijk voor de speler waar hij/zij voor vecht en wat er op het spel staat. Spelers bewandelen min of meer dezelfde weg als in Breath of the Wild, maar dan in het verleden. Wat gek is, want in principe is de afloop al bekend. Wat we echter niet wisten, is hoe de Champions in aanmerking zijn gekomen om piloot te worden van de Divine Beasts, die speler overigens mag besturen in de game. Zo krijg je als Mipha de kans om honderden vijanden van kant te maken met de gigantische olifant Vah Ruta. De kolossale machines kunnen met of zonder motion control worden bestuurd. Heel soepel voelt dit niet, maar spelers krijgen wel een beter beeld van de schade die deze beesten kunnen aanrichten en waarom ze zo belangrijk zijn.

©GMRimport

Warm bad

Spelers worden in Hyrule Warriors: Age of Calamity opgezadeld met dezelfde wereldkaart als in Breath of the Wild. Hoewel het geen open wereld betreft, voelen de plekken die je bezoekt als thuiskomen. De Gerudo Desert is hier het beste voorbeeld van. De stad steekt precies hetzelfde in elkaar en dat zorgt ervoor dat je amper op de map hoeft te kijken om de weg te vinden. Niet alleen de locaties voelen bekend aan, maar de speelbare personages ook.

In dit deel van Hyrule Warriors kunnen spelers niet alleen in de huid van Link, Zelda en Impa kruipen, maar ook in die van de vier Champions: Urbosa, Revali, Daruk en Mipha. Ieder personage kent zijn eigen vaardigheden, compleet met unieke combo’s en speciale aanval. Deze combo’s kunnen worden getraind in losstaande uitdagingen waarin spelers talloze monsters moeten verslaan binnen een bepaald tijdsbestek.

Het verschil is echter dat alles Breath of the Wild ademt: het landschap, de speciale aanvallen, de vijanden en natuurlijk het verhaal.

-

De vechtstijlen van de verschillende personages doen eer aan de lange geschiedenis van de bijbehorende Zelda-rassen. Goron Daruk rolt en stampt erop los met zijn grote lichaam zoals we gewend zijn van de wezens. En Rito Revali is in staat om rond te vliegen terwijl hij met zijn boog allerlei gevaarlijke pijlen afvuurt. Ook de gameplay van Zelda zelfs is flink veranderd ten opzichte van het eerste deel. Dat heeft alles te maken met de Sheikah slate, bekend van Breath of the Wild. De lichte en zware aanvallen van Zelda worden allemaal uitgevoerd door dit slimme stukje technologie. Zo kan ze vijanden bevriezen, bombarderen, de tijd stil zetten en een magneet besturen.

Niet alleen Zelda beschikt over de Sheikah Slate, alle speelbare personages kunnen ermee losgaan als secundaire aanvallen. Link gooit bijvoorbeeld zijn blauwe bommen, terwijl Zelda beschikt over een bestuurbare bom. Het combineren van runes, lichte en zware aanvallen leidt tot interessante combo’s waar goed geëxperimenteerd mee kan worden. Spelers kunnen ook nieuwe combo’s vrijspelen door uitdagingen te voltooien die gedurende de game verschijnen, wat de gameplay vooralsnog interessant houdt.

©GMRimport

Niet perfect

Helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Op technisch vlak maakt Hyrule Warriors: Age of Calamity namelijk minder indruk. Hoewel de gameplay als een huis staat, is het soms onduidelijk wat er gebeurt vanwege de keiharde framedrops en frustrerende camerabesturing. Zeker wanneer het scherm goed is gevuld met vijanden, zie je simpelweg niet wat er gebeurt en is het lastig om de focus te behouden. Terwijl dat wel nodig is, want grotere vijanden zoals Moblins en Wizards staggeren niet zo makkelijk.

Dus ondanks de dikke laag Breath of the Wild-saus, moeten we deze titel van Koei Tecmo zeker niet vergelijken met het hoofdspel. Het feit dat er geen centimeter van het voorbestemde pad afgeweken kan worden, is daar een constante herinnering aan. Het speelveld is duidelijk uitgetekend en een enkele kiezelsteentje kan de weg versperren. Het gehalte onzichtbare muren haalt daarnaast op sommige momenten wat van de beleving weg, maar hoort nu eenmaal bij dit type games.

©GMRimport

Meer Zelda, maar dan anders

Hyrule Warriors: Age of Calamity biedt spelers de kans om de wereld van The Legend of Zelda: Breath of the Wild op een compleet andere manier te beleven. Eindeloze gevechten worden waardevol gemaakt met subtiele geschiedenislessen in de vorm van tussenfilmpjes. Technisch gezien laat de game wat te wensen over, maar vooralsnog lijkt dit geen halszaak te zijn. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Hyrule Warriors: Age of Calamity verschijnt 20 november 2020 voor Nintendo Switch

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!