EA-patent geeft gamepersonages in theorie de stemklank van spelers
Commander Shepard zegt: 'Houdoe en bedankt, kul!'
Electronic Arts heeft een patent vastgelegd waarmee het mogelijk zou zijn om gamepersonages de stem van de speler te geven.
Het patent wordt 'Generating speech in the voice of a player of a video game' genoemd en werd in 2020 al vastgelegd, maar is onlangs publiekelijk gemaakt. Het patent beschrijft een proces waarin spelers iets inspreken in de game, waarna dit via een synthesizer en stemomvormer in de game wordt verwerkt en daar nieuwe dialogen mee worden gegenereerd.
Het eindresultaat moet zijn dat een personage - bijvoorbeeld de hoofdrolspeler die wordt bestuurd door spelers - daadwerkelijk als de speler klinkt, maar wel door de ontwikkelaar bepaalde dialogen gebruikt. Daarvoor zou maar enkele minuten aan spraak van de speler benodigd zijn.
Het is niet bekend of EA deze technologie daadwerkelijk gaat toepassen in toekomstige games. Het is gebruikelijk dat gamebedrijven een diversiteit aan patenten vastleggen voor ontwikkelde technieken, waarvan maar een gedeelte uiteindelijk in games voorkomt.