Nieuws van de week: De toekomst van Zelda en PlatinumGames | Gamer.nl

Nieuws van de week: De toekomst van Zelda en PlatinumGames | Gamer.nl

Na het nieuwjaarsfeest zijn we nu allemaal klaar voor nieuwjaarsnieuws. In het nieuws van de week bekijken we wekelijks het belangrijkste nieuws. Wat is er deze week allemaal gebeurd?

'Proce or-bugs treffen wereldwijd bijna alle computers'

Er zijn twee grote bugs aangetroffen in proce ors die in bijna elke computer zitten.

Eén van de bugs, genaamd Meltdown, is al sinds november bekend. Deze bug treft Intel-proce ors en kan ervoor zorgen dat gevoelige informatie, zoals wachtwoorden, kan worden gelekt, doordat hackers door de bug toegang krijgen tot het kernelgeheugen.

Gisteren is een oplo ing gevonden voor dit probleem in de vorm van een update. Volgens Daniel Fru , onderzoeker aan Graz University of Technology, zorgt de update er echter voor dat de computer slechtere prestaties levert, waardoor deze trager wordt. Volgens de expert zal de gemiddelde gebruiker hier niet veel last van ondervinden.

Spectre
Een andere grote bug treft niet alleen Intel-proce ors, maar ook sommige proce ors van AMD en ARM. De beveiligingsfout, genaamd Spectre, kan er ook voor zorgen dat hackers toegang krijgen tot gevoelige informatie.

Spectre heeft echter, in tegenstelling tot Meltdown, niet alleen invloed op pc's, maar ook smartphones en andere smart-apparaten. Het Spectre-lek zou moeilijker te misbruiken zijn door hackers, maar ook moeilijker om te verhelpen. Hierdoor denken experts dat vooral deze bug de komende tijd nog voor beveiligingsproblemen zal zorgen.

Onderzoekers van de Oostenrijkse Universiteit in Graz hebben de kwetsbaarheid niet alleen gevonden in chips uit 2011, maar ook in proce ors die uit 1995 komen. Welk besturing ysteem wordt gebruikt is niet relevant voor het risico; gebruikers van onder andere Windows 10, Windows XP, iOS en Android lopen allemaal evenveel risico.

Intel is begonnen met het uitbrengen van firmware- en software-updates om de Meltdown-bug tegen te gaan. Ook zijn aanbieders van clouddiensten en grote techbedrijven, zoals Amazon, Google en Microsoft, op zoek naar een oplo ing voor de lekken. Of en op welke manier de lekken zijn misbruikt is niet duidelijk.

Media has no description

Call of Duty-potje loopt flink uit de hand

In Kansas is vorige week vrijdag een dode gevallen na een valse melding door een gefrustreerde Call of Duty-speler. De man die naar aanleiding van de politie-inval overleed had niets te maken met de ruzie.

Twee teams speelden een potje Search & Destroy in Call of Duty WW2 tegen elkaar voor 1,50 dollar (1,25 euro). Na het potje kwamen alle spelers in een hevige discu ie terecht. Twee van deze spelers uit hetzelfde team, wiens gebruikersnamen M1ruchle en baperizer zijn, kregen uiteindelijk ruzie.

Een teamgenoot liet in een interview met DramaAlert weten dat M1ruchle per ongeluk baperizer neerschoot in het potje wat ze na de ruzie speelde. Vervolgens bleven ze elkaar tijdens het potje neerschieten en escaleerde de ruzie steeds verder. De ruzie werd op een gegeven moment zo heftig, dat baperizer begon te dreigen om M1ruchle te 'swatten'. Swatten is wanneer iemand een valse melding bij de politie doet, zodat een SWAT-team (Special Weapons and Tactics) naar een adres komt om de mensen in dat huis de schrik van hun leven te geven. Dit wordt al jaren gedaan tijdens streams, om mensen bang te maken.

M1ruchle gaf een adres door aan baperizer, dat achteraf van zijn oude woning bleek te zijn. Baperizer kwam in contact met Swautistic, die bekendstaat als iemand die graag SWAT-teams naar huizen stuurt. Swautistic, een pseudoniem voor Tyler Barri uit Los Angeles, belde de politie op en beweerde dat hij zijn vader had neergeschoten, benzine over zijn hele huis had gesprenkeld en nu de rest van zijn familie in het vizier hield. Hij gaf aan dat hij niet van plan was het wapen te laten vallen en raadde de politie aan om zo snel mogelijk langs te komen.

Toen het ongerelateerde 28-jarige slachtoffer Andrew Finch besloot de herrie buiten zijn huis te inspecteren, werd hij begroet door agenten die aan de andere kant van de straat hem onder schot hielden. Een agent interpreteerde een beweging van de ongewapende man als bedreigend en opende het vuur. Daarop stormden agenten naar binnen om de ‘gijzelaars’ te bevrijden. Die werden naar buiten gestuurd door de voordeur, waar het slachtoffer nog steeds lag, en werden ze in de boeien geslagen. Later in het ziekenhuis is Andrew dood verklaard.

Swautistic
Swautistic ontkent dat hij verantwoordelijk is voor de dood van Andrew Finch. Op Twitter zei hij, in een inmiddels verwijderde tweet: "Ik heb niemand gedood, want ik heb het wapen niet gevuurd en ik ben ook geen SWAT-lid". De politie dacht daar toch anders over en de volgende dag is hij opgepakt. Het is nog onduidelijk of de politie naar M1ruchle en Baperizer op zoek is. Uit hetzelfde interview met een teammaat van Drama Alert is duidelijk gemaakt dat baperizer een 18 jarige jongen is, wiens vader zelfs politieagent is. De identiteit van M1ruchle is nog onbekend. Het enige wat de teammaat in kwestie weet is dat hij tu en de 15 en 20 jaar oud is en dat zijn voornaam Shane is.

Er is een GoFundMe gestart om de nabestaanden te helpen om de begrafenis te betalen. Het doel van $20.000 is gelukkig al behaald, er is momenteel bijna $27,000 opgehaald.

Swatting

'PlatinumGames werkt aan twee nieuwe IPs'

In een interview laat Atsushi Inaba van PlatinumGames weten bezig te zijn met twee nieuwe IPs.

Inaba praat met GameInformer over de plannen en werkzaamheden binnen het bedrijf. Hij legt uit dat het binnen het bedrijf gevraagd is aan de werknemers om met ideeën te komen voor nieuwe games. Uit dat initiatief zijn maar liefst 70 designs op tafel gekomen, waar PlatinumGames vervolgens grondig naar gekeken heeft. Inaba legt uit:

"We willen de mensen die hier werken motiveren door ze de mogelijkheid te geven om aan hun eigen game te werken. Op dit moment zijn er twee van deze design waar we ons echt op focu en."

Om wat voor games het hier gaat wordt niet bekendgemaakt. Wel vertelt Inaba dat fans geen AAA-titels moet verwachten:

"We kunnen geen AAA-titel van tien miljoen dollar maken, omdat we daar simpelweg het geld niet voor hebben. We hebben echter ook geen plannen om games te maken met het budget van je typische indiegame, ook al willen we de games zelf uitbrengen." Hij geeft aan dat er dus een plan is om met teams van ongeveer twintig mensen aan de games te werken.

Atsushi Inaba laat zich ook uit over het type games. PlatinumGames staat bekend om de spectaculaire actie die zijn games, zoals Bayonetta, te bieden hebben. De twee games zullen dus ook aan deze verwachtingen voldoen:

"We willen onze fans verra en met twee nieuwe, onafhankelijke titels. Dat betekent echter niet dat we willen afwijking van onze specialiteit; we gaan geen game over prince enkleding maken."

PlatinumGames

Aonuma neemt BOTW als voorbeeld voor toekomstige Zelda-games

In een interview laat Zelda-ontwikkelaar Eiji Aonuma weten net zo veel vrijheid in toekomstige games te willen bieden als in Breath of the Wild.

De ontwikkelaar geeft aan nu te weten hoe belangrijk de vrijheid is die Zelda: Breath of the Wild te bieden heeft: "Nu we deze vrijheid hebben geboden en zien hoe positief fans hierop reageren ben ik van mening dat we dit aspect mee moeten nemen in toekomstige Zelda-games."

"Ik realiseer me nu hoe belangrijk die vrijheid is"

Aonuma voegt toe in te zien dat tijden veranderd zijn: "Vroeger was het normaal dat je bepaalde gebieden niet in kon gaan of een puzzel niet op kon lo en omdat je niet beschikt over de juiste middelen. Elke dungeon gaf eigenlijk een nieuw item aan spelers, waardoor een nieuw gedeelte van de game bezocht kon worden. Spelers zitten hier nu gewoon niet meer op te wachten, dus willen wij daar gehoor aan geven."

Eerder bevestigde Nintendo al begonnen te zijn aan een nieuwe Zelda-game. Het is niet bekend wanneer deze uitgebracht wordt of op welke platformen hij verschijnt.

BOTW

'Switch snelst verkopende console in de VS aller tijden'

Nintendo laat weten dat de Switch de snelst verkopende console aller tijden is.

Dat de Switch goed verkoopt was al duidelijk, maar nu vertelt Nintendo van Amerika dat het de snelst verkopende console ooit is in de Verenigde Staten. In tien maanden tijd verkocht Nintendo daar maar liefst 4,8 miljoen exemplaren.

De vorige recordhouder van een periode van tien maanden was Nintendo Wii met ruim vier miljoen verkochte exemplaren. Toen de Switch uitkwam werd er gespeculeerd over het falen van de console. Nintendo heeft inmiddels het tegendeel bewezen.

Nieuwe Nintendo Direct-uitzending gehint door Amazon

Tijdelijke placeholders op de Amazon-website hinten naar een mogelijke nieuwe Nintendo Direct-uitzending.

Er stonden achttien placeholders op de winkelsite met daarbij plaatjes waarop stond 'Aangekondigd op het NIntendo Switch-event. Boxart komt binnenkort.' Dit wijst mogelijk op een nieuwe Direct of Nintendo-evenement waarop nieuwe games en amiibo worden aangekondigd. De placeholders zijn inmiddels weer verwijderd.

Er gaan al langer geruchten dat Nintendo begin dit jaar een nieuwe Direct uitzendt. In januari 2017 deed het bedrijf zijn line-up voor de Switch uit de doeken. Op games met Yoshi en Kirby in de hoofdrol na, alsmede een remaster van Bayonetta 1 en 2, is echter nog niet bekend welke games dit jaar naar de Switch komen. Andere aangekondigde titels als Pokémon en Metroid Prime 4 hebben nog geen releasedatum voor dit jaar gekregen.

Nintendo Direct

'Hoofdredacteur van IGN ontslagen na beschuldiging van intimidatie'

Hoofdredacteur van IGN Steve Butts is na beschuldigingen van intimidatie van vrouwelijke medewerkers ontslagen.

De onderdirecteur van IGN, Mitch Galbraith, vertelt Kotaku dat Steve Butts naar aanleiding van de beschuldigingen is ontslagen: "IGN heeft de beschuldigingen van wangedrag van Steve Butts onderzocht. Als resultaat heeft het bedrijf ervoor gekozen om niet verder te gaan met meneer Butts."

Mede-oprichter van IGN en content manager Peer Schneider neemt tijdelijk de taken van de hoofdredacteur over en geeft aan dat te doen "zo lang het nodig is".

Dit nieuws komt twee maanden nadat ex-medewerker Kallie Plagge haar toenmalige collega Vince Ingenito beschuldigde van seksuele intimidatie van haar en een andere vrouw. "De intimidatie (die door het HR-team slecht is opgepakt) was de voornaamste reden voor mij om IGN te verlaten. Ik draag de walging, angst en gebrek aan respect nog steeds bij me," schreef Plagge toen.

Galbraith liet toen weten dat "het belangrijk en duidelijk is dat IGN meer toewijding moet tonen en meer moeite moet stoppen in het bieden van een veilige werkomgeving voor werknemers".

Details over de beschuldigingen zijn niet bekendgemaakt. In oktober vorig jaar werd de NeoGAF-eigenaar ook beschuldigd van seksuele intimidatie, waarna veel NeoGAF-gebruikers en moderators overstapten naar ResetEra.

IGN

Creative director Uncharted opgestapt bij Naughty Dog

Creative director Shaun Escayg is vertrokken bij ontwikkelaar Naughty Dog.

Escayg was de creative director en schrijver van Uncharted: The Lost Legacy, de stand-alone uitbreiding op Uncharted 4: A Thief's End. Via Twitter kondigde Escayg zijn vertrek aan.

Hij begon zeven jaar geleden bij Naughty Dog en werkte toen aan The Last of Us. Daarna werkte hij ook aan uitbreiding Left Behind en Uncharted 4.

Escayg laat weten dat The Lost Legacy zijn "creatieve groei" heeft gestimuleerd en dat hij zijn collega's gaat mi en. Het is niet bekend wat de volgende stap in zijn carrière wordt.

Naughty Dog

Monster Hunter World komt pas in de herfst naar de pc

De pc-versie van Monster Hunter World moet ergens in de herfst van dit jaar verschijnen.

Dat kondigt Capcom aan in een Twitter-bericht met een video waarin producent Ryozo Tsujimoto uitlegt waarom de pc-versie zo lang op zich laat wachten. De game komt immers op 26 januari uit op PlayStation 4 en Xbox One. Volgens Tsujimoto moet de pc-versie nog geoptimaliseerd worden en is Capcom daar inmiddels mee begonnen.

Tsujimoto laat ook weten dat na de release van de game op consoles deze maand er diverse gratis updates voor de game uitkomen waarin onder andere nieuwe monsters zitten.

'Fans nog steeds ontevreden over EX Raids in Pokémon Go'

De fixes aan de EX Raid Battles verhelpen de onvrede van de Pokémon Go-spelers niet.

De EX Raids in Pokémon Go zorgen al een tijdje voor ongenoegen bij de fans. Niantic beloofde na de ophef om veranderingen door te voeren aan EX Raid Battles, wat het bedrijf ook gedaan heeft. Deze moeten het makkelijker maken aan EX Raids deel te nemen. Echter is niets veranderd aan de manier waarop spelers een uitnodiging ontvangen voor een EX Raid Battle. Deze worden namelijk nog steeds willekeurig verstuurd.

Op Silph Road, een forum voor enthousiaste Pokémon Go-spelers, wordt daarom nog altijd geklaagd. Het lijkt erop dat de Premium Pa es, die willekeurig uitgedeeld worden en nodig zijn om mee te doen aan een EX Raid Battle, voornamelijk gaan naar spelers die al een keer één gehad hebben. Of dat echt het geval is, is niet officieel bekend. Op twitter uiten fans dat de EX Raid Battles de frustraties rondom het fenomeen niet waard zijn.

Pokemon Go

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou