'PS5-game Abandoned is heel anders dan Resident Evil'
Nieuws

'PS5-game Abandoned is heel anders dan Resident Evil'

Als donderslag bij heldere hemel werd deze week de PlayStation 5-game Abandoned aangekondigd. De survival-horrorgame wordt ontwikkeld door het Nederlandse Blue Box Game Studios. Gamer.nl sprak met de studio over de game, de hype die is ontstaan en de uitdagingen voor de ontwikkelaar.

In Abandoned besturen spelers Jason Longfield. Hij ontwaakt eenzaam in een woud, zonder herinnering aan wat er is gebeurd. Spoedig blijkt dat hij gekidnapt is en daar voor een duistere reden naar het bos is gebracht. De eerste teaser toont dan ook een extreem realistisch ogend bos - in een artikel op PlayStation Blog valt te lezen dat realisme sowieso een grote rol speelt in de game. Veel meer details zijn er echter nog niet, reden genoeg om meer informatie te ontfutselen bij Hasan Kahraman, de oprichter van Blue Box Game Studios en game director van Abandoned.

Watch on YouTube

We waren tot deze week eerlijk gezegd nog niet bekend met Blue Box!

Hasan: Dat kan kloppen. Blue Box Game Studios is al sinds de oprichting actief vanuit Leiden. Het is begrijpelijk dat we onbekend zijn voor de wereld: we hebben jaren achter de schermen andere studio’s geholpen met hun projecten. We hebben in 2015 geprobeerd een cinematische third-person-game te maken voor PlayStation 4 en pc, maar helaas was deze destijds te duur om te realiseren. Onze visie is altijd het produceren van hoogwaardige kwaliteit geweest en dat willen we altijd blijven doen.

In 2018 brachten we als experiment The Whisperer uit, een Android-game met de kwaliteit van een consolegame. Daarmee bedoel ik dat het spel de look en feel van een consolegame heeft. De uitvoering was op zich prima, maar niet iedereen was in het bezit van een high-end Android-apparaat. Eerlijk gezegd zat men ook niet te wachten op het spelen van een consolegame op een mobiel apparaat. Daarom is het spel offline gehaald.

Abandoned werd vanuit het niets op PlayStation Blog aangekondigd. Hoe is het zo gekomen dat Sony deze nieuwe game van jullie zo breed uitlicht?

Hasan: Wij hebben al sinds 2015 een samenwerking met Sony. Hoe en wat er is gebeurd dat deze game exclusief op PlayStation 5 uitkomt, kan ik helaas nog niet zeggen.

Abandoned is een first-person survivalhorror-shooter. Hoe is het idee achter de game ontstaan en kun je meer kwijt over hoe de ontwikkeling tot dusver verloopt?

Hasan: Abandoned is onze passie! Wij hebben veel ervaring met animatie en art. We willen een door animatie gedreven game maken, die volledig bestaat uit vloeiende, realistische motion capture-animaties. Elke interactie in de game heeft daarom een unieke animatie die nooit wordt herhaald. Als resultaat krijg je dus een game die realistisch en cinematisch aanvoelt.

We richten ons ook op het realiseren van realistische gameplay. Het is en blijft een shooter, waarbij men op tactische wijze vijanden moet verslaan. In tegenstelling tot de gemiddelde shooter verloopt dit juist realistisch en traag. Er is ook geen HUD aanwezig. Wij willen dat de speler zijn of haar munitie en leven op natuurlijke wijze bijhoudt. Natuurlijk zijn er wel in-game hulpmiddelen, zoals het checken van actuele munitie en het stoppen van bloedingen, waarbij het schoonmaken van verwondingen de speler beschermt tegen infecties.

De setting spreekt meteen aan. Waarom specifiek een horrorgame in een bos? En wat was de inspiratie daarvoor? Ik proef wanneer ik naar de teaser kijk meteen raakvlakken met de Resident Evil-games en The Blair Witch Project.

Hasan: Veel mensen linken Abandoned aan Resident Evil. Dat is ontzettend jammer, omdat Abandoned juist een heel andere game is. Abandoned heeft horrorelementen, bijvoorbeeld dat je constant wordt opgejaagd door een religieuze sekte, maar wij willen de focus meer op de realistische gameplay leggen. Dat gaan we in een toekomstige gameplayvideo tonen. Die tonen we hoogstwaarschijnlijk tijdens de virtuele E3 (in juni, red.). Deze zal dan uiteraard te vinden zijn op het

Watch on YouTube

.

©GMRimport

Kun je meer kwijt over die realistische overlevingsmechanieken?

Hasan: Eten en drinken is een van de overlevingsmechanismes in de game. Zo moet men ook jagen op wilde dieren, indien de speler geen voedsel kan vinden. Binnen de open spelwereld zijn er genoeg plekken om voedsel te vinden. Ook kan men ziek worden bij het drinken van vies water, of het consumeren van oud voedsel. Meer kan ik nog niet verklappen.

Ook moet elk schot écht tellen, en moeten spelers angst ervaren bij elke vijand die men tegenkomt. Kun je meer vertellen over deze vijanden?

Hasan: De teaser is bedoeld om aan te kondigen dat we aan een game werken met realisme als hoofdfocus. Deze draait op een zeer vroege versie van de game, om iedereen zo vroeg mogelijk over Abandoned te informeren. Wij hebben er dus bewust voor gekozen om nog geen gameplay te tonen. Ook qua personages hebben wij niets bekendgemaakt en dat zal helaas nog wel even zo blijven.

Het klopt dat bij elk (vuur)gevecht spelers nerveus moeten zijn. Die spanning moet er voor zorgen dat men extra voorzichtig is bij het maken van een keuze tijdens gevechten. Het blijft een tactisch spel, en wij vermoeden dat Abandoned een hoop gebroken DualSense-controllers op gaat leveren!

Dankzij de haptic feedback van de DualSense moet je het verschil kunnen voelen tussen het overhalen van een trigger van een geladen geweer en die van een leeg geweer. Kun je hier iets meer over uitweiden?

Hasan: Helaas kan ik hier nog niets over kwijt, behalve dat wat we al bekend hebben gemaakt.

Jullie hebben er voor gekozen om een exclusieve PlayStation 5-game te maken. Waarom dat?

Hasan: We zijn een zeer kleine studio en werken aan een game waar eigenlijk meer mankracht voor nodig is. Als kleine ontwikkelaar is het niet gemakkelijk om een game als Abandoned te maken. We kunnen ons dus niet op meerdere systemen tegelijk focussen. We hebben de PlayStation 5 nog niet volledig onder de knie, laat staan dat we daarnaast nog een Xbox Series X-versie moeten maken! Dat zou alleen maar chaos opleveren. Tevens is de game bedoeld om met een DualSense-controller te spelen, om zo een hoge mate van interactie te ervaren. Oók als de game ooit op pc verschijnt.

©GMRimport

En het klopt dat jullie een resolutie van 4k en 60 frames per seconde aan willen houden? Dat is een nobel streven met de prachtige graphics die we tot nu toe hebben gezien.

Hasan: De graphics zijn onderdeel van het gamedesign - het zorgt voor de realistische sfeer. De PS5 is inderdaad krachtig genoeg om 4k-beelden van dit kaliber te renderen in een constante 60 fps. Wel met véél optimalisatie!

Mede dankzij de plaatsing op PlayStation Blog staat Abandoned opeens volledig in de spotlight. Dat moet vast een heerlijk en uniek gevoel zijn, of misschien ook wel extra druk opleveren?

Hasan: Dat gaf meteen een kick! Maar eerlijk is eerlijk: we hebben niet onze beste kant laten zien. Daar zal zeker een verandering in komen tijdens de gameplayonthulling. We weten nu al dat mensen gaan beweren dat het allemaal cinematische tussenfilmpjes zijn. Daarom willen we na de gameplayonthulling ook met een speelbare demo komen.

En of het extra druk geeft? En hoe! Ik ben hyped, maar ook bezorgd. Ik wil dat Abandoned op de juiste manier wordt vertoond.

Bizar genoeg werd er na de aankondiging op internet gespeculeerd dat Abandoned een game van Hideo Kojima zou zijn. Kort daarna is er een statement op jullie website geplaatst om dit misverstand de wereld uit te helpen. Dat was vast een vreemde ervaring?

Hasan: Tja, dit zagen wij absoluut niet aankomen. In het begin zag ik dat mensen op het YouTube-kanaal van PlayStation enthousiast werden, omdat dit een teaser van een nieuw Kojima-project zou zijn. Men begon ook berichten naar ons te sturen. Ook begonnen mensen op Linkedin mij Kojima te noemen. Eerst was het grappig, maar daarna irritant, omdat de credits naar Kojima gingen. Maar geen zorgen: de gameplayvideo gaat een boel verklaren. Al weet je maar nooit, want tja, het internet…

Jullie mikken op een release in het vierde kwartaal van dit jaar. Dat is al best snel, of verwachten jullie gewoonweg weinig beren op de weg?

Hasan: Unreal Engine 4 is een krachtige engine waarmee snelle productie mogelijk is. Natuurlijk gaan we er niet vanuit dat de game uitgesteld moet worden. Tot dusver lopen we gewoon op schema!


Gamer.nl bedankt Hasan van Blue Box Game Studios voor de openhartige antwoorden. Het is duidelijk dat de ambitie van de ontwikkelaar groot is. Tegelijkertijd blijft Abandoned voor een groot gedeelte in mysterie gehuld. Hopelijk komen we tijdens de E3 in juni meer te weten van deze veelbelovende PlayStation 5-game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mod die Liberty City naar GTA 5 bracht offline door druk van Rockstar
Nieuws

Mod die Liberty City naar GTA 5 bracht offline door druk van Rockstar

Liberty City Preservation Project werd in korte tijd zeer populair

Liberty City Preservation Project, een modproject die er voor zorgde dat mensen in Grand Theft Auto 5 het Liberty City uit Grand Theft Auto 4 konden bezoeken, is offline gehaald.

Afgelopen maand kwam de mod beschikbaar en kreeg het al snel veel aandacht van fans en de media. De mod zorgde er voor dat de complete stad Liberty City in GTA 5 speelbaar werd, inclusief NPC's, voertuigen en een werkend metrosysteem.

World Travel, het team achter de mod, liet echter op Discord weten (via Insider Gaming) dat de mod nu niet meer beschikbaar is. "Vanwege onverwachte aandacht voor ons project en nadat we met Rockstar Games hebben gesproken, hebben we besloten Liberty City Preservation Project offline te halen."

Sommige fans speculeren dat dit kan betekenen dat Rockstar een remaster van Grand Theft Auto 4 op de planning heeft. Het is echter niet voor het eerst dat het bedrijf achter modders aan gaat, dus in principe is het ook mogelijk dat dit simpelweg is gedaan om de IP van het bedrijf te beschermen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Conan the Barbarian vanaf 21 januari speelbaar in Mortal Kombat 1
Nieuws

Conan the Barbarian vanaf 21 januari speelbaar in Mortal Kombat 1

Oogt en klinkt onmiskenbaar als Arnold Schwarzenegger

Het dlc-personage Conan the Barbarian wordt op 21 januari toegevoegd aan Mortal Kombat 1.

De game komt op die dag eerst beschikbaar voor mensen die de Khaos Reings-uitbreiding en Kombat Pack 2 hebben aangeschaft. Andere spelers kunnen het personage vanaf 28 januari aanschaffen. Het uiterlijk van het personage heeft veel weg van Arnold Schwarzenegger in de Conan-films. Hieronder is een nieuwe gameplaytrailer te zien.

Het was al bekend dat Conan the Barbarian naar Mortal Kombat 1 kwam. Het is één van de zes personages die onderdeel uitmaken van Kombat Pack 2. Ghostface (Scream), Noob Saibot, Sektor, Cyrax en T-1000 (Terminator) zijn de andere personages.

Mortal Kombat 1 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!