'PS5-game Abandoned is heel anders dan Resident Evil'
Nieuws

'PS5-game Abandoned is heel anders dan Resident Evil'

Als donderslag bij heldere hemel werd deze week de PlayStation 5-game Abandoned aangekondigd. De survival-horrorgame wordt ontwikkeld door het Nederlandse Blue Box Game Studios. Gamer.nl sprak met de studio over de game, de hype die is ontstaan en de uitdagingen voor de ontwikkelaar.

In Abandoned besturen spelers Jason Longfield. Hij ontwaakt eenzaam in een woud, zonder herinnering aan wat er is gebeurd. Spoedig blijkt dat hij gekidnapt is en daar voor een duistere reden naar het bos is gebracht. De eerste teaser toont dan ook een extreem realistisch ogend bos - in een artikel op PlayStation Blog valt te lezen dat realisme sowieso een grote rol speelt in de game. Veel meer details zijn er echter nog niet, reden genoeg om meer informatie te ontfutselen bij Hasan Kahraman, de oprichter van Blue Box Game Studios en game director van Abandoned.

Watch on YouTube

We waren tot deze week eerlijk gezegd nog niet bekend met Blue Box!

Hasan: Dat kan kloppen. Blue Box Game Studios is al sinds de oprichting actief vanuit Leiden. Het is begrijpelijk dat we onbekend zijn voor de wereld: we hebben jaren achter de schermen andere studio’s geholpen met hun projecten. We hebben in 2015 geprobeerd een cinematische third-person-game te maken voor PlayStation 4 en pc, maar helaas was deze destijds te duur om te realiseren. Onze visie is altijd het produceren van hoogwaardige kwaliteit geweest en dat willen we altijd blijven doen.

In 2018 brachten we als experiment The Whisperer uit, een Android-game met de kwaliteit van een consolegame. Daarmee bedoel ik dat het spel de look en feel van een consolegame heeft. De uitvoering was op zich prima, maar niet iedereen was in het bezit van een high-end Android-apparaat. Eerlijk gezegd zat men ook niet te wachten op het spelen van een consolegame op een mobiel apparaat. Daarom is het spel offline gehaald.

Abandoned werd vanuit het niets op PlayStation Blog aangekondigd. Hoe is het zo gekomen dat Sony deze nieuwe game van jullie zo breed uitlicht?

Hasan: Wij hebben al sinds 2015 een samenwerking met Sony. Hoe en wat er is gebeurd dat deze game exclusief op PlayStation 5 uitkomt, kan ik helaas nog niet zeggen.

Abandoned is een first-person survivalhorror-shooter. Hoe is het idee achter de game ontstaan en kun je meer kwijt over hoe de ontwikkeling tot dusver verloopt?

Hasan: Abandoned is onze passie! Wij hebben veel ervaring met animatie en art. We willen een door animatie gedreven game maken, die volledig bestaat uit vloeiende, realistische motion capture-animaties. Elke interactie in de game heeft daarom een unieke animatie die nooit wordt herhaald. Als resultaat krijg je dus een game die realistisch en cinematisch aanvoelt.

We richten ons ook op het realiseren van realistische gameplay. Het is en blijft een shooter, waarbij men op tactische wijze vijanden moet verslaan. In tegenstelling tot de gemiddelde shooter verloopt dit juist realistisch en traag. Er is ook geen HUD aanwezig. Wij willen dat de speler zijn of haar munitie en leven op natuurlijke wijze bijhoudt. Natuurlijk zijn er wel in-game hulpmiddelen, zoals het checken van actuele munitie en het stoppen van bloedingen, waarbij het schoonmaken van verwondingen de speler beschermt tegen infecties.

De setting spreekt meteen aan. Waarom specifiek een horrorgame in een bos? En wat was de inspiratie daarvoor? Ik proef wanneer ik naar de teaser kijk meteen raakvlakken met de Resident Evil-games en The Blair Witch Project.

Hasan: Veel mensen linken Abandoned aan Resident Evil. Dat is ontzettend jammer, omdat Abandoned juist een heel andere game is. Abandoned heeft horrorelementen, bijvoorbeeld dat je constant wordt opgejaagd door een religieuze sekte, maar wij willen de focus meer op de realistische gameplay leggen. Dat gaan we in een toekomstige gameplayvideo tonen. Die tonen we hoogstwaarschijnlijk tijdens de virtuele E3 (in juni, red.). Deze zal dan uiteraard te vinden zijn op het

Watch on YouTube

.

©GMRimport

Kun je meer kwijt over die realistische overlevingsmechanieken?

Hasan: Eten en drinken is een van de overlevingsmechanismes in de game. Zo moet men ook jagen op wilde dieren, indien de speler geen voedsel kan vinden. Binnen de open spelwereld zijn er genoeg plekken om voedsel te vinden. Ook kan men ziek worden bij het drinken van vies water, of het consumeren van oud voedsel. Meer kan ik nog niet verklappen.

Ook moet elk schot écht tellen, en moeten spelers angst ervaren bij elke vijand die men tegenkomt. Kun je meer vertellen over deze vijanden?

Hasan: De teaser is bedoeld om aan te kondigen dat we aan een game werken met realisme als hoofdfocus. Deze draait op een zeer vroege versie van de game, om iedereen zo vroeg mogelijk over Abandoned te informeren. Wij hebben er dus bewust voor gekozen om nog geen gameplay te tonen. Ook qua personages hebben wij niets bekendgemaakt en dat zal helaas nog wel even zo blijven.

Het klopt dat bij elk (vuur)gevecht spelers nerveus moeten zijn. Die spanning moet er voor zorgen dat men extra voorzichtig is bij het maken van een keuze tijdens gevechten. Het blijft een tactisch spel, en wij vermoeden dat Abandoned een hoop gebroken DualSense-controllers op gaat leveren!

Dankzij de haptic feedback van de DualSense moet je het verschil kunnen voelen tussen het overhalen van een trigger van een geladen geweer en die van een leeg geweer. Kun je hier iets meer over uitweiden?

Hasan: Helaas kan ik hier nog niets over kwijt, behalve dat wat we al bekend hebben gemaakt.

Jullie hebben er voor gekozen om een exclusieve PlayStation 5-game te maken. Waarom dat?

Hasan: We zijn een zeer kleine studio en werken aan een game waar eigenlijk meer mankracht voor nodig is. Als kleine ontwikkelaar is het niet gemakkelijk om een game als Abandoned te maken. We kunnen ons dus niet op meerdere systemen tegelijk focussen. We hebben de PlayStation 5 nog niet volledig onder de knie, laat staan dat we daarnaast nog een Xbox Series X-versie moeten maken! Dat zou alleen maar chaos opleveren. Tevens is de game bedoeld om met een DualSense-controller te spelen, om zo een hoge mate van interactie te ervaren. Oók als de game ooit op pc verschijnt.

©GMRimport

En het klopt dat jullie een resolutie van 4k en 60 frames per seconde aan willen houden? Dat is een nobel streven met de prachtige graphics die we tot nu toe hebben gezien.

Hasan: De graphics zijn onderdeel van het gamedesign - het zorgt voor de realistische sfeer. De PS5 is inderdaad krachtig genoeg om 4k-beelden van dit kaliber te renderen in een constante 60 fps. Wel met véél optimalisatie!

Mede dankzij de plaatsing op PlayStation Blog staat Abandoned opeens volledig in de spotlight. Dat moet vast een heerlijk en uniek gevoel zijn, of misschien ook wel extra druk opleveren?

Hasan: Dat gaf meteen een kick! Maar eerlijk is eerlijk: we hebben niet onze beste kant laten zien. Daar zal zeker een verandering in komen tijdens de gameplayonthulling. We weten nu al dat mensen gaan beweren dat het allemaal cinematische tussenfilmpjes zijn. Daarom willen we na de gameplayonthulling ook met een speelbare demo komen.

En of het extra druk geeft? En hoe! Ik ben hyped, maar ook bezorgd. Ik wil dat Abandoned op de juiste manier wordt vertoond.

Bizar genoeg werd er na de aankondiging op internet gespeculeerd dat Abandoned een game van Hideo Kojima zou zijn. Kort daarna is er een statement op jullie website geplaatst om dit misverstand de wereld uit te helpen. Dat was vast een vreemde ervaring?

Hasan: Tja, dit zagen wij absoluut niet aankomen. In het begin zag ik dat mensen op het YouTube-kanaal van PlayStation enthousiast werden, omdat dit een teaser van een nieuw Kojima-project zou zijn. Men begon ook berichten naar ons te sturen. Ook begonnen mensen op Linkedin mij Kojima te noemen. Eerst was het grappig, maar daarna irritant, omdat de credits naar Kojima gingen. Maar geen zorgen: de gameplayvideo gaat een boel verklaren. Al weet je maar nooit, want tja, het internet…

Jullie mikken op een release in het vierde kwartaal van dit jaar. Dat is al best snel, of verwachten jullie gewoonweg weinig beren op de weg?

Hasan: Unreal Engine 4 is een krachtige engine waarmee snelle productie mogelijk is. Natuurlijk gaan we er niet vanuit dat de game uitgesteld moet worden. Tot dusver lopen we gewoon op schema!


Gamer.nl bedankt Hasan van Blue Box Game Studios voor de openhartige antwoorden. Het is duidelijk dat de ambitie van de ontwikkelaar groot is. Tegelijkertijd blijft Abandoned voor een groot gedeelte in mysterie gehuld. Hopelijk komen we tijdens de E3 in juni meer te weten van deze veelbelovende PlayStation 5-game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forse The Rogue Prince of Persia-update geeft spel nieuw uiterlijk
Nieuws

Forse The Rogue Prince of Persia-update geeft spel nieuw uiterlijk

Ook wordt er veel nieuwe content toegevoegd

Ubisoft gaat een aanzienlijke update uitbrengen voor de Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia. Daarmee krijgt de game onder andere een nieuwe look.

De update moet op 21 november uitkomen en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game krijgt namelijk een geheel nieuw uiterlijk, waardoor het spel vooral warmere kleuren krijgt en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update voegt nog veel meer nieuwe content toe, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder worden er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Meer details zijn op Steam te vinden.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!