EA-medewerker heeft moeite met de perceptie dat het bedrijf de 'slechterik' is
Nieuws

EA-medewerker heeft moeite met de perceptie dat het bedrijf de 'slechterik' is

EA-vice-president Matt Bilbey heeft moeite met de perceptie van spelers dat EA de 'slechterik' is. Ook legt hij uit waarom EA Originals een belangrijk onderdeel zijn van de uitgever.

Matt Bilbey, de uitvoerend vice-president van strategische groei bij EA, zegt in een interview met Gamesindustry.biz dat hij na 25 jaar werken bij EA nog steeds moeite heeft om te begrijpen waarom mensen het bedrijf zien als 'de slechterik' in de game-industrie. Zijn verklaring hiervoor is dat de grote schaal en wereldwijde reputatie van EA ervoor zorgen dat elke fout wordt uitgelicht.

Hoewel grote titels van EA als Star Wars Battlefront 2 en Anthem veel kritiek krijgen, wordt de uitgever door indie-ontwikkelaars gezien als een goede partner om mee samen te werken. Zo werden er vorige maand nog drie nieuwe ontwikkelaars aangekondigd die zich hebben aangesloten bij het EA Originals-uitgeverslabel, namelijk Hazelight, Glowmade en Zoink. Jonny Hopper, het technisch hoofd van Glowmade, vertelde dat hij zijn contract met EA 'niet kon geloven', omdat de uitgever alleen een bedrag verrekend om de kosten te dekken en de rest van de opbrengst naar de ontwikkelaar gaat.

Bilbey legt uit dat EA Originals een manier zijn om niet afgesloten te raken van nieuwe talenten en kleinere game-concepten, naarmate EA groter wordt. "Als je deel uitmaakt van een groot bedrijf, is het makkelijk om in de val te lopen dat alles altijd groter moet. Naast grote titels hebben spelers ook behoefte om games te spelen die vijf tot tien uur duren", aldus Bilbey.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!