EA-medewerker heeft moeite met de perceptie dat het bedrijf de 'slechterik' is
EA-vice-president Matt Bilbey heeft moeite met de perceptie van spelers dat EA de 'slechterik' is. Ook legt hij uit waarom EA Originals een belangrijk onderdeel zijn van de uitgever.
Matt Bilbey, de uitvoerend vice-president van strategische groei bij EA, zegt in een interview met Gamesindustry.biz dat hij na 25 jaar werken bij EA nog steeds moeite heeft om te begrijpen waarom mensen het bedrijf zien als 'de slechterik' in de game-industrie. Zijn verklaring hiervoor is dat de grote schaal en wereldwijde reputatie van EA ervoor zorgen dat elke fout wordt uitgelicht.
Hoewel grote titels van EA als Star Wars Battlefront 2 en Anthem veel kritiek krijgen, wordt de uitgever door indie-ontwikkelaars gezien als een goede partner om mee samen te werken. Zo werden er vorige maand nog drie nieuwe ontwikkelaars aangekondigd die zich hebben aangesloten bij het EA Originals-uitgeverslabel, namelijk Hazelight, Glowmade en Zoink. Jonny Hopper, het technisch hoofd van Glowmade, vertelde dat hij zijn contract met EA 'niet kon geloven', omdat de uitgever alleen een bedrag verrekend om de kosten te dekken en de rest van de opbrengst naar de ontwikkelaar gaat.
Bilbey legt uit dat EA Originals een manier zijn om niet afgesloten te raken van nieuwe talenten en kleinere game-concepten, naarmate EA groter wordt. "Als je deel uitmaakt van een groot bedrijf, is het makkelijk om in de val te lopen dat alles altijd groter moet. Naast grote titels hebben spelers ook behoefte om games te spelen die vijf tot tien uur duren", aldus Bilbey.