De PlayStation Showcase schitterde in eenzijdigheid
Gamer.nl
Achtergrond

De PlayStation Showcase schitterde in eenzijdigheid

Noodgedwongen kozen uitgevers deze zomer wederom voor online presentaties. Dat de drempel daarmee laag genoeg is voor ook kleinere partijen, werd tijdens de vele inhoudsloze livestreams van E3 2021 eens te meer duidelijk. Sony’s PlayStation Showcase van afgelopen donderdag betrof echter één en al spektakel, al bestond het voornamelijk uit hetzelfde type games.

Sony schepte vorige week al precedent voor vuurwerk. Niet alleen werd de titel ‘State of Play’ – kleinschaligere presentaties met de focus op enkele games – verruild, ook deed het bedrijf niet bepaald haar best om verwachtingen van kritische kijkers bij te stellen. Met een aantal verrassingen en likkebaardend mooie beelden bleek de Showcase dan ook één van de sterkste presentaties van deze zomer te zijn, alsmede een uithangbord voor Sony’s overduidelijke focus op verhalende singleplayertitels.

©GMRimport

Blik op de toekomst

Het is eenvoudig om enthousiast te worden van de stortvloed aan trailers en aankondigingen van afgelopen vrijdag. Dat de langverwachte remake van Star Wars: Knights of the Old Republic als PlayStation 5-exclusive werd aangekondigd, zag bijvoorbeeld niemand aankomen. Ook andere opvallende partijen die er normaliter een eigen agenda op nahouden, reserveerden hun trailers voor Sony’s grote zomerpresentatie. Zo toonde 2K Games – vaak aanwezig bij Microsoft of op PAX - een gameplaytrailer van Tiny Tina’s Wonderlands, wachtte Square Enix niet op diens Tokyo Game Show-presentatie voor nieuwe beelden van Forspoken en dook zelfs het van origine exclusieve Xbox-spel Alan Wake op.

Ook bleven korte herinneringen - behalve de zoveelste trailer van Deathloop - aan te verschijnen games als Death Stranding: Director’s Cut, Kena: Bridge of Spirits, Horizon Forbidden West en het regelmatig aan PlayStation-verwante Call of Duty uit. Integendeel: het grootste aantal titels uit de presentatie verschijnt in 2022 of later, zoals Marvel’s Spider-Man 2 en het nog ”zeer vroege” Marvel’s Wolverine. De uitgebreide trailer voor God of War Ragnarok durfde niet breed uit te meten dat de game volgend jaar moet verschijnen, dus neem dat met een korrel zout.

©GMRimport

Grote budgetten, kleine risico’s

De laatste tien minuten van de presentatie symboliseren daarmee Sony’s bijna obsessieve focus op verhalende singleplayertitels, al dan niet gesitueerd in een open wereld. Voor velen is dat een enthousiasmerende ontwikkeling: in een tijd van steeds lucratievere free-to-play- en online titels is het prettig dat een platform grootschalige sologames omarmt. Bovendien leverde dezelfde strategie vorige generatie een hoop indrukwekkende games op, van Bloodborne en God of War tot Horizon Zero Dawn en The Last of Us: Part 2.

Anderzijds illustreert het ook een steeds verder afbrokkelende verscheidenheid binnen Sony’s eigen studio’s; een ‘PlayStation-game’ volgt steeds vaker een duidelijk stramien van filmische camerastandpunten, personages met gevatte opmerkingen en gameplay die niet ver van de gebaande paden afwijkt.

Watch on YouTube

Daar ontstond eerder dit jaar al ophef over, toen Days Gone-maker Sony Bend volgens Bloomberg niet mocht beginnen aan een vervolg op de nieuwe IP, maar Naughty Dog moest bijstaan met een multiplayergame in het The Last of Us-universum. Een vergelijkbaar verhaal over ondersteunende studio Visual Arts Service Group dook op, dat min of meer haar controle over een The Last of Us-remake moest overgeven aan – wederom – Naughty Dog. Ook werd in februari Sony Japan Studio gesloten, van oudsher een broedplaats voor creatieve gameconcepten die we vanuit de uitgever steeds minder zien.

Sony lijkt het daarmee ontzettend op veilig te spelen: liever een nieuwe game in de bewezen The Last of Us-franchise, dan een risico nemen met een nieuwe blockbuster-IP. Daarvoor waarschuwde voormalig PlayStation-topman Shawn Layden toevallig vorige week al. Volgens Layden stijgen de budgetten van videogames ”exponentieel”, met binnenkort gemiddeld zo’n 200 miljoen dollar per titel. “Als we die stijgende curve niet kunnen tegenhouden, dan kunnen we alleen nog maar de risico’s verkleinen”, legt hij uit.

Sony lijkt het daarmee ontzettend op veilig te spelen: liever een nieuwe game in de bewezen The Last of Us-franchise, dan een risico nemen met een nieuwe blockbuster-IP.

-

Verder dan de console

Ongeacht of Layden daar tijdens zijn werkzaamheden bij Sony zelf aan heeft bijgedragen, is het geen wonder dat veel nieuwe Playstation-titels niet alleen zich in een vergelijkbaar genre bevinden, maar ook steeds vaker een vervolg betreffen. Insomniac komt alweer met haar derde Spider-Man-game én nog een gevestigde Marvel-IP, Gran Turismo is de laatste overlevende van Sony’s ooit zo rijke verzameling aan racefranchises en zelfs God of War Ragnarok lijkt eerder een verlengstuk dan een wereldschokkend vervolg. Dat is prettig voor liefhebbers van die franchises, maar het roept wel de vraag op wat diezelfde studio’s hadden kunnen doen met frisse ideeën.

Het lijkt allemaal onderdeel van een aanpak die op zoek is naar synergie tussen consoles en andere mediaplatformen. Zo wil Sony niet alleen een groot aantal mobiele titels op basis van bekende franchises uitbrengen, maar staat PlayStation Productions ook aan het roer van maar liefst tien televisieseries en films. Franchises als Uncharted, The Last of Us en Twisted Metal brengen nu eenmaal geld in het laadje en breiden het publiek alleen maar uit. Je kunt er vergif op innemen dat dergelijke filmproducties gepaard gaan met een nieuwe game.

Het is niet zo dat er totaal geen ruimte meer is voor nieuwe franchises. Hoewel Ghost of Tushima overduidelijk uit de PlayStation-familie afkomstig is, kreeg Sucker Punch Productions wel de ruimte om het samoeraigenre op te rakelen voor een miljoenenproductie. En met succes: Ghost of Tushima werd de snelst verkopende nieuwe PlayStation-IP. Verder verkent de uitgever achter de schermen nog altijd andere typen games in haar meest succesvolle franchises, zoals een The Last of Us-multiplayergame en een multiplayertitel van Guerrilla Games.

©GMRimport

Maar gevarieerd, dat is de line-up van PlayStation-software momenteel niet. Met de afgelopen Showcase benadrukt het bedrijf dat je een PlayStation 5 koopt voor exclusieve, verhalende blockbustergames in een handvol franchises – daar waar Microsoft met Game Pass steeds meer frisse ideeën aan de man weet te krijgen. Zolang dat werkt is het prettig voor het bedrijf, maar ergens is het sneu dat de definitie van een ‘PlayStation-game’ tegenwoordig zo ingekaderd is.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rusland wil beslag op activa van World of Tanks-studio's leggen
Gamer.nl
Nieuws

Rusland wil beslag op activa van World of Tanks-studio's leggen

Topmannen zouden 'extreme activiteiten' steunen

De Russische overheid probeert beslag te leggen op de activa van World of Tanks-ontwikkelaars Wargaming en Lesta Games.

Russische staatsmedia claimen dat topmannen achter de studio's van extreme activiteiten gerelateerd aan hun ondersteuning van Oekraïne worden beschuldigd (via Eurogamer), en dat de Russische overheid daarom controle over de studio's wil krijgen.

Als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne werd de ontwikkeling van World of Tanks en de diverse spin-offs in 2022 onder een andere studio ondergebracht. Wargaming vertrok uit Rusland en Wit-Rusland, terwijl de kantoren in Moskou, Minsk en Sint-Petersburg onder de naam Lesta Games doorgingen. Daardoor bestaan er nu in feite twee bedrijven achter de World of Tanks-franchise en twee versies van de game.

Rusland wil nu zowel de aandelen van Lesta-eigenaar Malik Khatazhaev als Wargaming-eigenaar Viktor Kisly overnemen. Dit omdat Wargaming Oekraïne zou steunen. Beide heren zouden volgens Rusland onderdeel uitmaken van "een associatie die extreme activiteiten uitvoert". Ook een in-game campagne in World of Tanks waarbij er geld voor ambulances in Oekraïne werd opgehaald zou als voorbeeld worden genoemd.

Lesta Games laat op zijn beurt weten niets tegen de wet te hebben gedaan of informatie te verbergen, en zich dan ook geen zorgen te maken over de situatie. Wargaming benadrukt niet meer actief te zijn in Rusland en Wit-Rusland.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van Elden Ring Nightreign bekendgemaakt
Gamer.nl
Nieuws

Systeemeisen van Elden Ring Nightreign bekendgemaakt

Game komt op 30 mei uit

Fromsoftware heeft de systeemeisen van de pc-versie van Elden Ring Nightreign naar buiten gecommuniceerd.

De minimale systeemeisen luiden als volgt:

  • OS: Windows 10

  • Processor: Intel Core 15-10600 of AMD Ryzen 5 5500

  • Geheugen: 12GB RAM

  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB of AMD Radeon RX 580 4 GB

  • Opslagruimte: 30GB

  • DirectX: DirectX 12

  • Geluidskaart compatibel met Windows

En dit zijn de aanbevolen systeemeisen van de game:

  • OS: Windows 11

  • Processor: Intel Core 15-11500 of AMD Ryzen 5 5600

  • Geheugen: 16GB RAM

  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1070 8 GB of AMD Radeon RX Vega 56 8 GB

  • Opslagruime: 30GB

  • DirectX: DirectX 12

  • Geluidskaart compatibel met Windows

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!