De PlayStation Showcase schitterde in eenzijdigheid
Achtergrond

De PlayStation Showcase schitterde in eenzijdigheid

Noodgedwongen kozen uitgevers deze zomer wederom voor online presentaties. Dat de drempel daarmee laag genoeg is voor ook kleinere partijen, werd tijdens de vele inhoudsloze livestreams van E3 2021 eens te meer duidelijk. Sony’s PlayStation Showcase van afgelopen donderdag betrof echter één en al spektakel, al bestond het voornamelijk uit hetzelfde type games.

Sony schepte vorige week al precedent voor vuurwerk. Niet alleen werd de titel ‘State of Play’ – kleinschaligere presentaties met de focus op enkele games – verruild, ook deed het bedrijf niet bepaald haar best om verwachtingen van kritische kijkers bij te stellen. Met een aantal verrassingen en likkebaardend mooie beelden bleek de Showcase dan ook één van de sterkste presentaties van deze zomer te zijn, alsmede een uithangbord voor Sony’s overduidelijke focus op verhalende singleplayertitels.

©GMRimport

Blik op de toekomst

Het is eenvoudig om enthousiast te worden van de stortvloed aan trailers en aankondigingen van afgelopen vrijdag. Dat de langverwachte remake van Star Wars: Knights of the Old Republic als PlayStation 5-exclusive werd aangekondigd, zag bijvoorbeeld niemand aankomen. Ook andere opvallende partijen die er normaliter een eigen agenda op nahouden, reserveerden hun trailers voor Sony’s grote zomerpresentatie. Zo toonde 2K Games – vaak aanwezig bij Microsoft of op PAX - een gameplaytrailer van Tiny Tina’s Wonderlands, wachtte Square Enix niet op diens Tokyo Game Show-presentatie voor nieuwe beelden van Forspoken en dook zelfs het van origine exclusieve Xbox-spel Alan Wake op.

Ook bleven korte herinneringen - behalve de zoveelste trailer van Deathloop - aan te verschijnen games als Death Stranding: Director’s Cut, Kena: Bridge of Spirits, Horizon Forbidden West en het regelmatig aan PlayStation-verwante Call of Duty uit. Integendeel: het grootste aantal titels uit de presentatie verschijnt in 2022 of later, zoals Marvel’s Spider-Man 2 en het nog ”zeer vroege” Marvel’s Wolverine. De uitgebreide trailer voor God of War Ragnarok durfde niet breed uit te meten dat de game volgend jaar moet verschijnen, dus neem dat met een korrel zout.

©GMRimport

Grote budgetten, kleine risico’s

De laatste tien minuten van de presentatie symboliseren daarmee Sony’s bijna obsessieve focus op verhalende singleplayertitels, al dan niet gesitueerd in een open wereld. Voor velen is dat een enthousiasmerende ontwikkeling: in een tijd van steeds lucratievere free-to-play- en online titels is het prettig dat een platform grootschalige sologames omarmt. Bovendien leverde dezelfde strategie vorige generatie een hoop indrukwekkende games op, van Bloodborne en God of War tot Horizon Zero Dawn en The Last of Us: Part 2.

Anderzijds illustreert het ook een steeds verder afbrokkelende verscheidenheid binnen Sony’s eigen studio’s; een ‘PlayStation-game’ volgt steeds vaker een duidelijk stramien van filmische camerastandpunten, personages met gevatte opmerkingen en gameplay die niet ver van de gebaande paden afwijkt.

Watch on YouTube

Daar ontstond eerder dit jaar al ophef over, toen Days Gone-maker Sony Bend volgens Bloomberg niet mocht beginnen aan een vervolg op de nieuwe IP, maar Naughty Dog moest bijstaan met een multiplayergame in het The Last of Us-universum. Een vergelijkbaar verhaal over ondersteunende studio Visual Arts Service Group dook op, dat min of meer haar controle over een The Last of Us-remake moest overgeven aan – wederom – Naughty Dog. Ook werd in februari Sony Japan Studio gesloten, van oudsher een broedplaats voor creatieve gameconcepten die we vanuit de uitgever steeds minder zien.

Sony lijkt het daarmee ontzettend op veilig te spelen: liever een nieuwe game in de bewezen The Last of Us-franchise, dan een risico nemen met een nieuwe blockbuster-IP. Daarvoor waarschuwde voormalig PlayStation-topman Shawn Layden toevallig vorige week al. Volgens Layden stijgen de budgetten van videogames ”exponentieel”, met binnenkort gemiddeld zo’n 200 miljoen dollar per titel. “Als we die stijgende curve niet kunnen tegenhouden, dan kunnen we alleen nog maar de risico’s verkleinen”, legt hij uit.

Sony lijkt het daarmee ontzettend op veilig te spelen: liever een nieuwe game in de bewezen The Last of Us-franchise, dan een risico nemen met een nieuwe blockbuster-IP.

-

Verder dan de console

Ongeacht of Layden daar tijdens zijn werkzaamheden bij Sony zelf aan heeft bijgedragen, is het geen wonder dat veel nieuwe Playstation-titels niet alleen zich in een vergelijkbaar genre bevinden, maar ook steeds vaker een vervolg betreffen. Insomniac komt alweer met haar derde Spider-Man-game én nog een gevestigde Marvel-IP, Gran Turismo is de laatste overlevende van Sony’s ooit zo rijke verzameling aan racefranchises en zelfs God of War Ragnarok lijkt eerder een verlengstuk dan een wereldschokkend vervolg. Dat is prettig voor liefhebbers van die franchises, maar het roept wel de vraag op wat diezelfde studio’s hadden kunnen doen met frisse ideeën.

Het lijkt allemaal onderdeel van een aanpak die op zoek is naar synergie tussen consoles en andere mediaplatformen. Zo wil Sony niet alleen een groot aantal mobiele titels op basis van bekende franchises uitbrengen, maar staat PlayStation Productions ook aan het roer van maar liefst tien televisieseries en films. Franchises als Uncharted, The Last of Us en Twisted Metal brengen nu eenmaal geld in het laadje en breiden het publiek alleen maar uit. Je kunt er vergif op innemen dat dergelijke filmproducties gepaard gaan met een nieuwe game.

Het is niet zo dat er totaal geen ruimte meer is voor nieuwe franchises. Hoewel Ghost of Tushima overduidelijk uit de PlayStation-familie afkomstig is, kreeg Sucker Punch Productions wel de ruimte om het samoeraigenre op te rakelen voor een miljoenenproductie. En met succes: Ghost of Tushima werd de snelst verkopende nieuwe PlayStation-IP. Verder verkent de uitgever achter de schermen nog altijd andere typen games in haar meest succesvolle franchises, zoals een The Last of Us-multiplayergame en een multiplayertitel van Guerrilla Games.

©GMRimport

Maar gevarieerd, dat is de line-up van PlayStation-software momenteel niet. Met de afgelopen Showcase benadrukt het bedrijf dat je een PlayStation 5 koopt voor exclusieve, verhalende blockbustergames in een handvol franchises – daar waar Microsoft met Game Pass steeds meer frisse ideeën aan de man weet te krijgen. Zolang dat werkt is het prettig voor het bedrijf, maar ergens is het sneu dat de definitie van een ‘PlayStation-game’ tegenwoordig zo ingekaderd is.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!