Control is Remedy op z'n best
Reviews

Control is Remedy op z'n best

Remedy heeft een duidelijke liefde voor third person actiegames met een twist. Dat begon met de oneindig leuke bullet time in Max Payne. Daarna kon je monsters verslaan met behulp van een zaklamp in Alan Wake en met Quantum Break heb je de tijd in handen. Control volgt in die traditie met telekinese.

Het gebeurt niet vaak meer dat een game ons compleet verrast. Genres staan grotendeels vast en verhalen zijn vaak voorspelbaar. Daarnaast doen schrijvers hun best om personages en verhaallijnen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat elke speler precies weet wat de bedoeling is en waarom deze personages doen wat ze doen.

Control laat dat helemaal gaan. Hoofdpersonage Jesse Faden loopt binnen bij de Federal Bureau of Control. Je weet niet wie zij is en wat deze plek is, en voorlopig krijg je daar ook geen antwoorden op. Zelfs niet van de conciërge die denkt dat jij er bent voor de baan van zijn assistent.

©GMRimport

Director

Maar je bent absoluut geen assistent. Het duurt zelfs niet lang tot mensen je de director gaan noemen. Waarom weet je niet, maar je gaat er als speler maar in mee. Net als het idee dat Jesse een tweede stem in haar hoofd heeft, telekinetische krachten bezit en er willekeurige mensen rondzweven in dit gebouw.

Het gebouw van de Federal Bureau of Control is in de macht van een mysterieuze kracht. Jesse noemt dit fenomeen al snel The Hiss. Wat The Hiss doet is onduidelijk, maar Jesse lijkt als enige bestand te zijn tegen de invloeden ervan en kan er zelfs tegen strijden. Dat doet ze onder andere door tegen vijanden te vechten en 'control points' te claimen. Deze control points dienen als een soort veilige punten in het gebouw waartussen fast travel mogelijk is.

Dat ontvreemde is natuurlijk grotendeels opzettelijk. De makers willen dat jij je ongemakkelijk voelt in deze setting. Door te spelen en het verhaal te vorderen, voel jij je beetje bij beetje meer comfortabel. Omdat je snapt hoe de Hiss werkt, het enorme gebouw je eigen wordt doordat je meer control points claimt en je jouw krachten steeds iets beter beheerst. Je krijgt dus langzaam de controle. En als de game later de realiteit compleet op z'n kop zet, voel jij je hopelijk zeker genoeg om daar mee om te gaan.

Door de nadruk op vervreemding en het onbekende, blijft het hoofdpersonage wel wat afstandelijk. Daardoor is het lastig om je met haar en haar motivaties te verbinden. Zelfs als ze duidelijk tegen de speler zegt dat ze alleen bij de Bureau is om haar broer te vinden, weet je te weinig om daar iets om te geven.

Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt

-

©GMRimport

Telekinese

Je krachten combineren zich rond een pistool en telekinese. Dat wapen is interessanter dan het lijkt, want het pistool kan verschillende vormen aannemen en oneindig herladen. Je superkrachten nemen wat meer tijd om beetje bij beetje te ontgrendelen. Het komt er voornamelijk op neer dat je allerlei voorwerpen naar vijanden smijt en later nog wat andere toffe dingen uit je mouw schudt.

Je krijgt aparte metertjes voor je pistool en je krachten. Is een metertje op, dan moet je even wachten. Daardoor wordt je verplicht om de twee aanvallen te combineren. Tevens is het de bedoeling dat je tijdens de actie altijd in beweging blijft. Dat zorgt voor dynamische gevechten. Door het upgraden van je krachten en je pistool word je steeds sterker, maar de gevechten blijven altijd uitdagend.

Zo is de eerste keer dat je een vliegende vijand tegenkomt die voorwerpen naar je gooit even schrikken, maar niet veel later vecht je tegen meerdere vliegende wezens, monsters met schilden en mensen met raketten, terwijl je stukken steen uit de grond trekt, die naar ze werpt en ze nog een headshot na geeft. Dat is fantastisch om te doen.

©GMRimport

Mooi, maar niet zonder moeite

De game ziet er tevens waanzinnig uit, zowel qua graphics als stijl. Remedy speelt heel slim met vormen en kleuren om je constant te verrassen. De game valt ook op door de schaal. Dat alles zich in één gebouw afspeelt zegt niets over de gigantische locaties waar je op ontdekking gaat en vecht.

Toch is deze schaal gecombineerd met stapels vijanden en rondvliegende objecten te veel voor de engine. De framedrops tijdens gevechten en elk pauzemoment zijn storend. Ook heeft de versie die wij hebben getest best veel bugs. Dat gaat van objecten die aan je blijven plakken, naar vijanden die niet verschijnen, tot optionele stukken die gewoonweg niet bereikbaar zijn. Zo hebben we een van de krachten in de game zelfs helemaal niet uit kunnen testen.

Control is dus een game wiens ambities iets verder reiken dan de technologie toelaat. Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt. Wellicht kan het dus lonen om even te wachten met de aanschaf. Maar met zo'n leuke game is het ook goed te begrijpen als je die controle niet hebt.

Control is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie, gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

©GMRimport

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Control is Remedy op zijn best. Met deze keer telekinese als bovennatuurlijke twist, doet Control dingen die we nog niet eerder in een game hebben gezien. Het verhaal is wel extreem vaag en daar moet je maar net van houden. Geef je het een kans, dan word je rijkelijk beloond.

Plus- en minpunten
  • Verrassend, heerlijke actie, kleurgebruik, design
  • Vage verhaalvertelling werkt afstandelijk, heftige performance problemen, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!