Review: Pepper Grinder maakt een duikvlucht
Gamer.nl
Reviews

Review: Pepper Grinder maakt een duikvlucht

Een goed begin is echt maar het halve werk

Pepper Grinder is gebaseerd op een briljante mechaniek: je manoeuvreert je met een boor als een dolfijn door de grond heen. Het enige dat ontwikkelaar Ahr Ech te doen stond, was daar een hele game omheen bouwen. Helaas duikt Pepper Grinder te veel andere kanten op.

In Pepper Grinder speel je als Pepper, een blauwharige schatzoeker met een boor. Op een dag belandt ze in een hevige storm, waardoor haar schip kapseist. Ze komt terecht op een eiland waarna groene narwalachtige wezens met hoorns er met haar schatten vandoor gaan. Vervolgens ga je op pad om die schat terug te veroveren. Tot zover het verhaal van de game, want veel dieper gaat het niet.

Super vloeiend

Dat is ook nergens voor nodig – de show wordt sowieso al gestolen door de mechaniek die centraal staat: duiken. Pepper heeft een boor in haar handen waarmee ze door de grond heen kan duiken als een dolfijn. Springen, boren, momentum opbouwen en gaan met die banaan. Deze manier van vooruit bewegen is zeer bevredigend en bovendien erg uniek. Relatief uniek in ieder geval, want de echte kenner kent dit concept al uit een van de laatste werelden van Ori and the Will of the Wisps.

Pepper Grinder is gemaakt voor speedrunners en daagt je uit om zo snel mogelijk door de levels heen te sjezen. Daar krijg je allemaal verschillende trucjes voor die - als je ze goed achter elkaar weet uit te voeren - het tempo moordend maken. Je duikt door de grond, springt er met een boost uit, grijpt je vast aan een grijphaak en dendert met volle vaart weer de grond in. Ook kun je met juiste timing keihard over water heen denderen. Zo beweeg je je in hoog tempo door woestijnen, verzopen steden en ijslandschappen, en dat allemaal in een prachtige pixelstijl.

Geheimen

De game moedigt je daarnaast aan om levels opnieuw te spelen om je tijd te verbeteren. In de speedrun-modus wordt je tijd nauwkeurig bijgehouden en krijg je beloningen als je het level in een bepaalde tijd haalt.

Als speedrunnen niks voor jou is, kun je de levels uiteraard ook op een rustiger tempo doorlopen. Dat moet soms ook wel, want zoals een goede platformer betaamt is de spelwereld gevuld met de nodige geheimen. Die zitten verstopt achter muurtjes die je kapot kunt boren of bevinden zich simpelweg buiten beeld. Het meest waardevolle verzamelobject zijn gouden munten. Daarvan vind je er vijf in elk level. Die kun je uitgeven in de winkel voor nieuwe outfits of voor sleutels om geheime levels mee vrij te spelen.

Weg momentum

Helaas gaat de loftrompet lang niet voor alle levels op. Het briljante duikconcept komt namelijk niet in elk level even lekker uit de verf. Je boormachine wordt niet alleen voor het duiken gebruikt, maar laat ook andere apparaten draaien. Je kunt hem bijvoorbeeld in platforms steken om ze te laten bewegen. Of je steekt hem in een grote robot die je kunt besturen, waarmee je vervolgens alle hindernissen en vijanden in het level moeiteloos omver beukt. Of je verandert hem in een machinegeweer waarmee je hordes vijanden te lijf gaat.

Het unieke duiken wordt – zeker in de tweede helft van de game – te vaak ingeruild voor die andere generieke, en bovenal veel minder leuke, mechanieken. Het heerlijke momentum dat je kunt opbouwen in de eerste levels, is in de latere levels nauwelijks nog te bekennen en de reguliere platformactie is niet sterk genoeg om de game te dragen. Deze levels staan haaks op wat de eerste levels zo sterk maakt en voelen meer als opvulling.

Ook de eindbazen strooien het nodige zand in de motor. Elke wereld wordt afgesloten met zo’n eindbaas. Die ga je – net als alle andere vijanden – te lijf me je boor. Waar je boor een uitstekende manier is om jezelf snel voort te bewegen, komt hij in de gevechten minder goed tot zijn recht. Tegen eindbazen aan springen voelt vooral krampachtig en dat is het laatste dat je wil in een game die op veel momenten heel vloeiend speelt. Eigenlijk is alleen de laatste eindbaas – waar we verder niets over verklappen – echt de moeite waard.

Potentie

Het is overduidelijk dat Pepper Grinder de eerste game is van de ontwikkelaar. De potentie van het basisconcept is namelijk veel groter dan in de game tot uiting komt. Dat is zowel een groot compliment als een kritiekpunt. Ahr Ech heeft gameplay gevonden waar je een hele game op kunt bouwen, maar is daar vooralsnog niet in geslaagd. Is dat heel erg? Nee, het resultaat is nog steeds prima. Maar dat er meer in zit, is evident. We hopen in ieder geval dat Ahr Ech weer de studio in duikt voor een vervolg, want toen de aftiteling na een kleine vijf uur over ons scherm rolde, snakten we vooral naar meer duikactie.

Pepper Grinder is nu uit op pc en Nintendo Switch. Voor deze recensie is de game op Nintendo Switch getest.

Oké
Conclusie

Pepper Grinder ruilt zijn unieke concept net iets te vaak in voor generieke mechanieken die een stuk minder boeiend zijn. Daardoor blijft een platformer over die slechts gedeeltelijk briljant is en verder uit een hoop ongebruikte potentie bestaat.

Plus- en minpunten
  • Mooie pixelstijl
  • Duiken is heerlijk vloeiend
  • Sterkste gameplaymechaniek wordt te vaak overboord gegooid
  • Matige eindbazen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 verschijnen mogelijk opnieuw
Gamer.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 verschijnen mogelijk opnieuw

Leeftijdsclassificaties voor 'cross-gen-versies' zijn opgedoken

Het lijkt er op dat de oorspronkelijke versies van Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 opnieuw worden uitgebracht op moderne systemen.

In Australië zijn namelijk nieuwe leeftijdskeuringen voor beide games gevonden. Het zou gaan om 'cross-gen edities' voor zowel 'MW2' als 'MW3'. Beide games zijn begin april van een rating voorzien.

Daarbij worden reguliere cijfers in de namen gebruikt. Dat lijkt te duiden op de games uit de oorspronkelijke trilogie, en niet de compleet andere games met dezelfde namen (behalve het gebruik van Romeinse cijfers in de titels) die de afgelopen jaren zijn uitgekomen.

Geen andere details zijn op dit moment bekend, maar mogelijk gaat het dus om nieuwe versies van de oorspronkelijke games voor moderne platforms. Eerder dit jaar ging al het gerucht dat het in 2009 verschenen Modern Warfare 2 naar Xbox Game Pass zou komen, en in een van de twee ratings wordt in ieder geval ook PlayStation 5 als platform genoemd. Mogelijk volgt er spoedig een aankondiging.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Razer zet laptopverkoop in VS stil tijdens importheffingen
Gamer.nl
Nieuws

Razer zet laptopverkoop in VS stil tijdens importheffingen

Op Chinese producten zijn vanaf vandaag importheffingen van 104 procent geplaatst

Razer heeft de verkoop van diverse laptops stopgezet in de Verenigde Staten, waarschijnlijk naar aanleiding van de importheffingen die het land wereldwijd in heeft gevoerd.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde afgelopen week nieuwe importheffingen op alle producten die de Verenigde Staten binnenkomen aan. Vandaag zijn de meeste heffingen ingegaan, waaronder heffingen van 104 procent voor producten die in China worden gemaakt. Daar vallen veel technologische producten onder, waaronder laptops van Razer.

Razer heeft dan ook de verkoop van zijn laptops stopgezet op de officiële website, waaronder pre-orders voor de aankomende Blade 16. Alleen bepaalde accessoires zijn op dit moment te koop. Hoewel Razer officieel geen statement heeft gegeven over het stopzetten van de verkoop, verraadt de timing dat het hoogstwaarschijnlijk met de importheffingen te maken heeft.

Gisteren gaf laptopfabrikant Framework al aan de Amerikaanse verkoop van goedkopere laptops stop te zetten in verband met de importtarieven. Nintendo heeft de pre-orders van de Switch 2, die vandaag zouden starten, uitgesteld in de VS en Canada. Hoewel niet bevestigd, is het mogelijk dat de console in die landen meer gaat kosten dan in eerste instantie werd gemeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!