Nieuwe details van PlayStation 5 Pro-GPU mogelijk uitgelekt
De console is nog altijd niet officieel aangekondigd
Er zijn mogelijk nieuwe details over de GPU in de nog onaangekondigde PlayStation 5 Pro uitgelekt.
Digital Foundry deelde de details. Volgens de website krijgt de GPU in de console een kloksnelheid van 2,18GHz met een boost-snelheid tot wel 2,35GHz. Zowel de L1- als L0-cache van de console zou verdubbeld zijn ten opzichte van de reguliere PS5: respectievelijk van 128KB naar 256KB en van 16KB naar 32KB. Dit moet er voor zorgen dat de console verbeterde ray tracing weer kan geven.
Daarbij zou de console nieuwe DirectX 12-features kunnen gebruiken, waaronder variabele rate shading en hybride multisample anti-aliasing. Daarmee kunnen zogeheten 'jaggies' beter verborgen worden. Het systeem zou volgens Digital Foundry dankzij de specificaties een prestatieboost van zo'n 45 procent geven aan games.
In 2023 lekte al uit dat de PS5 Pro onder de codenaam Trinity ontwikkeld wordt en een consistente fps op een resolutie van 4K kan weergeven. Ook zou de console een nieuwe perfomance modus hebben waarmee een resolutie van 8K mogelijk is, alsmede verbeterde ray-tracing. Sindsdien lekken er met enige regelmaat details over de altijd nog onaangekondigde console die volgens de laatste geruchten ergens later dit jaar verschijnt. Lees hier alles wat er tot nu toe over de PS5 Pro is uitgelekt.