Virtual reality voor je mond: hoe dan?
Nieuws

Virtual reality voor je mond: hoe dan?

Veel mensen zijn inmiddels in aanraking gekomen met virtual reality. Die ervaringen concentreren zich voornamelijk op de ogen, handen en oren, maar dat betekent niet dat onderzoekers de mond vergeten. Met ultrasonische golven doet de mond mee met de virtuele sensatie.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Wanneer je een headset voor virtual reality op je gezicht plaatst, dan is je zicht volledig afgeschermd. Het is dan fijn dat andere delen niet bedekt zijn, zodat je niet het gevoel hebt opgesloten te zitten in een wereld waar je niet meer uitkomt. Dat de reden waarom we niet allemaal gewoon een helm op ons hoofd plaatsen wanneer we afreizen naar een virtuele wereld. Dat betekent ook dat de mond van een VR-brildrager nooit meedoet in de ervaring; daar kan nu verandering in komen.

Een team van de Carnegie Mellon Universiteit wil de mond meenemen door gebruik te maken van ultrasonische golven. Dergelijke golven leggen een korte afstand af; in dit geval is die kort genoeg om een golf van haptische feedback van ongeveer de neus naar de lippen te sturen. De accessoire die het hiervoor ontwikkelde, koppel je aan de onderkant van een bril en bestaat uit maar liefst 64 omvormers. In de onderstaande video krijg je een indruk van hoe het systeem te werk gaat.

Watch on YouTube

Je mond in virtual reality

Dit oogt best futuristisch en lijkt – in elk geval in de video – prima te werken. Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoekers de mond in de virtual reality-ervaring willen meenemen. Eerder kwamen er al andere ideeën aan bod, die het helaas niet gered hebben. Maar goed, je moet er ook maar net op zitten te wachten om betast te worden door een kleine, soepele robotarm met vingers die een specifieke sensatie proberen op te roepen door aan je lippen te friemelen. Ja, nee, bedankt.

Toegegeven, als de ervaring aansluit op de sensatie, dan komt dat de onderdompeling ten goede. Maar het idee is een beetje… vreemd. Ultrasonische golven lijken een betere toepassing te zijn. Die kunnen immers meerdere sensaties simuleren. Denk dan aan regendruppels, de wind of misschien wel een harige spin die langs je mond loopt. Je mond en je lippen zijn erg gevoelig, dus we kunnen ons voorstellen dat er behoorlijk wat dingen mogelijk zijn die een VR-ervaring kunnen verbeteren.

Hoger niveau

Op moment van schrijven is het niet te zeggen wanneer deze accessoire op de markt verschijnt. Alle grappen terzijde, zijn dit wel de ontwikkelingen die de potentie hebben dergelijke ervaringen naar een hoger niveau te tillen. Dat hangt af van enkele factoren, namelijk de creativiteit van ontwikkelaars (wat ze er dus mee kunnen doen) en de prijs van de hardware. Zodra dit te duur wordt, dan zul je zien dat menig gamer of VR-fan afhaakt en dat wil je niet hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!