Virtual reality voor je mond: hoe dan?
Nieuws

Virtual reality voor je mond: hoe dan?

Veel mensen zijn inmiddels in aanraking gekomen met virtual reality. Die ervaringen concentreren zich voornamelijk op de ogen, handen en oren, maar dat betekent niet dat onderzoekers de mond vergeten. Met ultrasonische golven doet de mond mee met de virtuele sensatie.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op ComputerTotaal.

Wanneer je een headset voor virtual reality op je gezicht plaatst, dan is je zicht volledig afgeschermd. Het is dan fijn dat andere delen niet bedekt zijn, zodat je niet het gevoel hebt opgesloten te zitten in een wereld waar je niet meer uitkomt. Dat de reden waarom we niet allemaal gewoon een helm op ons hoofd plaatsen wanneer we afreizen naar een virtuele wereld. Dat betekent ook dat de mond van een VR-brildrager nooit meedoet in de ervaring; daar kan nu verandering in komen.

Een team van de Carnegie Mellon Universiteit wil de mond meenemen door gebruik te maken van ultrasonische golven. Dergelijke golven leggen een korte afstand af; in dit geval is die kort genoeg om een golf van haptische feedback van ongeveer de neus naar de lippen te sturen. De accessoire die het hiervoor ontwikkelde, koppel je aan de onderkant van een bril en bestaat uit maar liefst 64 omvormers. In de onderstaande video krijg je een indruk van hoe het systeem te werk gaat.

Watch on YouTube

Je mond in virtual reality

Dit oogt best futuristisch en lijkt – in elk geval in de video – prima te werken. Het is overigens niet de eerste keer dat onderzoekers de mond in de virtual reality-ervaring willen meenemen. Eerder kwamen er al andere ideeën aan bod, die het helaas niet gered hebben. Maar goed, je moet er ook maar net op zitten te wachten om betast te worden door een kleine, soepele robotarm met vingers die een specifieke sensatie proberen op te roepen door aan je lippen te friemelen. Ja, nee, bedankt.

Toegegeven, als de ervaring aansluit op de sensatie, dan komt dat de onderdompeling ten goede. Maar het idee is een beetje… vreemd. Ultrasonische golven lijken een betere toepassing te zijn. Die kunnen immers meerdere sensaties simuleren. Denk dan aan regendruppels, de wind of misschien wel een harige spin die langs je mond loopt. Je mond en je lippen zijn erg gevoelig, dus we kunnen ons voorstellen dat er behoorlijk wat dingen mogelijk zijn die een VR-ervaring kunnen verbeteren.

Hoger niveau

Op moment van schrijven is het niet te zeggen wanneer deze accessoire op de markt verschijnt. Alle grappen terzijde, zijn dit wel de ontwikkelingen die de potentie hebben dergelijke ervaringen naar een hoger niveau te tillen. Dat hangt af van enkele factoren, namelijk de creativiteit van ontwikkelaars (wat ze er dus mee kunnen doen) en de prijs van de hardware. Zodra dit te duur wordt, dan zul je zien dat menig gamer of VR-fan afhaakt en dat wil je niet hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!