Dure Apple computers en OLED in toetsenborden
Nieuws

Dure Apple computers en OLED in toetsenborden

Computex is weer voorbij, maar een aantal fabrikanten hebben toch nog troeven achter de hand gehouden. Zo heeft Apple nieuwe producten voor professionals aangekondigd, geeft Nvidia uitleg over het G-Sync-certificaat en komt SteelSeries met bijzondere toetsenborden.

Nieuwe Apple Mac Pro kost minimaal $6000 met een 256GB SSD

Dat Apple niet de goedkoopste producent van hardware is, dat weten we al jaren. Toch heeft Apple het deze week nog wat bonter weten te maken met de aankondiging van de nieuwe Mac Pro en de bijbehorende monitor. Tijdens het jaarlijkse WWDC evenement heeft het bedrijf een nieuwe Mac Pro gelanceerd waarmee ze weer terug gaan richting de oude tower-behuizing. Het nieuwe ontwerp biedt ruimte voor maar liefst vier Vega II GPU's, een 28-core Intel Xeon processor en 1.5 TB ECC RAM. Omdat deze hardware niet meer in een kleine cilinder hoeft te passen, is het ook eenvoudig om zelf onderhoud of upgrades uit te voeren.

©GMRimport

Helaas is het niet allemaal goed nieuws, want naast de hardware, heeft ook de prijs een flinke upgrade gekregen. Het basismodel met een 8-core Intel Xeon, een Radeon Pro 580X, 32 GB geheugen en een SSD van slechts 256 GB kost namelijk bijna 6000 dollar. Dat is bijna het dubbele van wat de grootste concurrent Dell vraag voor een vergelijkbaar systeem. De prijzen van de upgrades naar een 28-core processor of 1.5 TB ECC RAM zijn nog niet door Apple bekend gemaakt.

©GMRimport

Naast een nieuwe desktop heeft Apple ook een nieuwe monitor aangekondigd. De Apple Pro Display XDR heeft een resolutie van 6016x3384 pixels (6K) en een diagonaal van 32 inch. Het lcd-scherm heeft een 10 bit paneel met volledig dci-p3-weergave en een piekhelderheid van 1600 nits. Dat zijn geweldige specificaties waar menig photo- en videobewerker enorm blij van wordt. De monitor is tevens verkrijgbaar in een glanzende en matte uitvoering. De prijs van 4999 dollar is door de uitmuntende specificaties te rechtvaardigen, maar daar krijg je geen monitorstandaard bij. De monitor heeft een door Apple ontwikkeld montagepunt en de bijbehorende voet kost 999 dollar extra. Wil je wel je eigen VESA-standaard gebruiken, dan moet je een adaptertje kopen waar het bedrijf 199 dollar voor vraagt. Dat zijn bedragen waar zelfs de presentator van ging stotteren. Als je de matte uitvoering wil, dan kost dat ook 1000 dollar extra.

De meeste monitoren zijn ongeschikt voor Nvidia's G-Sync-certificaat

Voordat Nvidia G-Sync-hardware in een monitor stopt, wordt het paneel uitvoerig getest op beeldkwaliteit en snelheid. Hiermee wil Nvidia garanderen dat alle monitoren met een G-Sync-sticker de best mogelijke ervaring bieden. Uit cijfers van Nvidia blijkt nu dat die keuring zo streng is, dat slechts 5% van de modellen die aankomen in het lab alle tests goed doorstaan. Van de ruim 500 modellen die Nvidia heeft getest, zijn er maar 28 die het officiële G-Sync-label hebben verdiend.

©GMRimport

Tot voor kort was Nvidia erg vaag over welke eisen er precies worden gesteld aan een G-Sync monitor, maar in een blog heeft het bedrijf daar nu uitleg over gegeven. Ruim de helft van de monitoren haalt de vereiste variable refresh rate (VRR) range niet van 2.4:1 of 60 Hz tot 144 Hz. Van de monitoren die wel aan de VRR range voldoen, vielen er 202 stuks door de mand in Nvidia's strenge beeldkwaliteit-tests. Hierbij kijkt Nvidia onder andere naar kleurreproductie, flicker, en andere problemen.

Steelseries Apex Pro toetsenborden hebben een aanpasbaar schakelpunt

Voor snelle reacties in games wil je het liefst een toetsenbord met extreem gevoelige knoppen, maar diezelfde knoppen leiden snel tot typefouten bij het schrijven van een stukje tekst. SteelSeries heeft nu een toetsenbord uitgebracht die geschikt is voor zowel snel gamen als het typen van lange verslagen. De nieuwe Apex Pro en Apex Pro TKL hebben speciale OmniPoint-toetsen waarvan het schakelpunt aangepast kan worden. Met één klik kan het toetsenbord veranderd worden van een game-specialist naar een typemachine.

©GMRimport

Het schakelpunt van de toetsen, met natuurlijk RGB-verlichting, kan ingesteld worden worden op alles tussen 0.4 mm en 3.6 mm. Dit kan voor elke toets apart geregeld worden, waardoor je bijvoorbeeld de spatie minder gevoelig kan maken dan de WASD-toetsen.

De toetsenborden krijgen ook een klein OLED-scherm waar informatie over het schakelpunt of verlichting kan worden weergegeven. Daarnaast kan er in-game informatie uit bijvoorbeeld CS:GO worden geprojecteerd of kun je notificaties ontvangen van bijvoorbeeld Discord en Mumble.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error