De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon
Nieuws

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon

Het Nederlandse bedrijf Trust maakt degelijke accessoires voor een schappelijke prijs. Het aanbod is echter groter dan grijze, ergonomisch verantwoorde toetsenborden: ook op gaming- en audio-gebied heeft Trust een behoorlijk assortiment aan hardware.

Trust GXT 258 Fyru €185,-

Verbinding: usb-a

Software: n.v.t.

Compatibiliteit: Windows en Mac

Sample rate: 96kHz / 24-Bit

Frequentierespons: 18Hz – 21kHz

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon bevindt zich precies op de scheidingslijn tussen gaming en audio. Enerzijds prijst Trust deze microfoon aan voor het gebruik tijdens (multiplayer) gaming, terwijl hij ook geschikt zou moeten zijn voor de beginnende en meer ervaren mediamaker. Trust noemt de GXT 259 dan ook een studiomicrofoon. Het studio-aspect vind je niet alleen terug in de microfoon zelf, ook het geluiddempende scherm en de stevige standaard dragen bij aan deze claim van Trust. Desondanks is het hele pakket niet extreem prijzig: de Trust Rudox GXT 259 kost, inclusief al zijn accessoires, maar 185 euro.

©GMRimport

De bouwkwaliteit

De Trust Rudox GXT 259 ziet er met al zijn bijbehorende accessoires behoorlijk indrukwekkend uit. Uiteraard vind je in dit pakket een usb-microfoon, maar het zijn voornamelijk de zware standaard en het grote, geluiddempende scherm die in het oog springen. Het geluiddempende scherm is opgebouwd uit drie delen, waarvan er twee kunnen bewegen. Zo is het mogelijk om, nadat je de constructie in elkaar hebt geschroefd, de breedte van het scherm bij te stellen door de zijkanten iets in te klappen.

Naast de zware standaard en het grote scherm, vind je ook een shockmount in de doos. Een shockmount is een soort microfoonklem die in de studiowereld vrij gebruikelijk is. Het zorgt ervoor dat eventuele trillingen van het oppervlakte waar de microfoonstandaard op is geplaatst, niet worden overgedragen naar de microfoon. De combinatie van het geluiddempende scherm en deze shockmount zetten Trusts insteek om deze GXT259 aan te prijzen als microfoon van studiokwaliteit in ieder geval kracht bij.

©GMRimport

De microfoon zelf heeft een eenvoudig, zwart metalen ontwerp en is vertrouwenwekkend gewichtig. Er wordt geen software geleverd bij de GXT 259 en het besturen van deze microfoon gaat dan ook volledig hands-on middels de twee draaiknoppen op de voorkant van de microfoon. De bovenste draaiknop regelt de balans tussen het geluid van je computer en de latency vrije monitoring, terwijl de onderste draaiknop het uitgangssignaal van de hoofdtelefoonuitgang bestuurt. De bovenste knop is daarnaast ook nog in te drukken om de microfoon te muten.

Het is de oplettende lezer wellicht al opgevallen dat een gain-knop volledig ontbreekt. Dat breekt enigszins met de hands-on werkwijze waar de GXT 259 voor lijkt te gaan, terwijl er ook geen software wordt meegeleverd om de gain te besturen. Uiteraard is het opnameniveau in een hoop audio-opnamesoftware gewoon in te stellen, maar een opmerkelijke keuze is het wel.

Het scherm

Daarnaast blijkt in de praktijk het geluiddempende scherm ietwat tegen te vallen. De achterkant van dit scherm is gemaakt van metaal. Ondanks dat dit metaal is geperforeerd, heeft de combinatie van het schuimrubber en het metaal toch een hoorbare resonantie. Een resonantie wil zeggen dat de structuur van het scherm meetrilt met een bepaalde frequentie. Dat resulteert in een onaangename nadruk op deze specifieke resonante frequentie. In het geval van dit geluiddempende scherm, is er een resonantie in het middenlaag. Dat zorgt ervoor dat er, naarmate je dichterbij de microfoon komt, een duidelijke holle en dozige klank te horen is. Deze resonantie wordt ook opgepikt in opnames met de Trust GXT 259. Is jouw stem zwaar in het gebied van deze resonantie, dan zorgt het scherm ervoor dat dit extra wordt benadrukt en daarmee wordt er een flinke, onaangename stempel op de klank gedrukt.

©GMRimport

Dit betekent niet dat het scherm volledig onbruikbaar is. Wel moet je goed luisteren in welke situatie je het inzet. Zit je in een grote ruimte met veel kale muren, zoals bijvoorbeeld een werkkamer zonder of met dunne gordijnen, dan kan het plaatsen van het scherm achter de microfoon wel degelijk een positieve invloed hebben op de opname. De potentiële negatieve klankeffecten zijn uiteraard achteraf weg te poetsen en deze werkwijze weegt in sommige situaties op tegen de negatieve aspecten van de klank van de ruimte. Bevind je je echter in een ruimte die van zichzelf al behoorlijk gedempt klinkt, dan is het toevoegen van het scherm niet direct een meerwaarde en is er een grote kans dat de negatieve bijklanken van dit scherm alleen maar problemen veroorzaken.

De klank

Los van de haken en ogen van het geluiddempende scherm, klinkt de Rudox GXT 259 prima. De microfoon is behoorlijk gedefinieerd in de midhoge frequentieregionen en dat komt de precisie in de weergave van medeklinkers ten goede. In het absolute tophoog, waar de details van een stem zich bevinden, ontbreekt het echter aan deze definitie. Dat resulteert in het ontbreken van nabijheid en precisie in de textuur van opnames gemaakt met deze microfoon. Daarnaast valt op dat bij het opnemen van een stem er een behoorlijke nadruk ligt op het midlaag van de klank. Deze nadruk komt ook naar voren zonder de extra resonanties die het scherm soms veroorzaakt. Al deze klankeigenschappen bij elkaar zorgen ervoor dat je opnames met de GXT vrijwel altijd wilt nabewerken, voordat er een gebalanceerde klank ontstaat.

Bij het nabewerken is het ook zaak om te letten op de plop-klank van p’s en b’s. Deze worden namelijk niet afdoende gedempt door de meegeleverde windkap en het ontwerp van de standaard maakt het lastig om een extra pop-filter voor de microfoon te monteren. Een positieve bijkomstigheid van deze zware standaard in combinatie met de shockmount, is dat de microfoon bijzonder ongevoelig is voor trillingen. Het valt haast niet op in de opname wanneer je tegen het bureau aanstoot waar de microfoon opstaat.

©GMRimport

Concluderend

Trust presenteert de Rudox GXT 259 als een volwaardige studiomicrofoon. Om deze claim kracht bij te zetten wordt deze usb-microfoon geleverd met een shockmount, zeer stevige desktop standaard en indrukwekkend ogend geluiddempend scherm. In de praktijk blijkt echter dat de GXT 259 het op veel vlakken niet haalt als het aankomt op studiokwaliteit. Hoewel de shockmount en zware standaard positief opvallen, komt de Rudox in geluidskwaliteit te kort om de ‘studiokwaliteit’-claim in te lossen.

De standaard en bijbehorende shockmount zijn van prima kwaliteit, maar het geluiddempende scherm blijkt in de praktijk minder succesvol. Deze constructie zorgt namelijk voor een resonantie in het laagmidden. Het scherm kan zeker omgevingsgeluid dempen, maar zorgt - vanwege deze resonantie – vaak voor een onnatuurlijke nadruk in het midlaag van de klank.

Vergeet je de ‘studiokwaliteit’-claim en kijk je naar de Rudox als eenvoudige usb-microfoon, kun je stellen dat de opnamekwaliteit van de microfoon prima is, maar zeker niet indrukwekkend. Desalniettemin is er een aangename definitie in het midhoog die zorgt voor een goede verstaanbaarheid. Tegelijkertijd ontbreekt het helaas aan precisie in het tophoog en is de microfoon extreem gevoelig voor midlaag. Hoewel de bouwkwaiteit en de gebruikservaring prima op orde zijn, moet voornamelijk worden geconcludeerd dat Trust dit pakket aanprijst middels claims en attributen die in theorie leuker zijn dan in de praktijk. 

Conclusie

Hoewel de bouwkwaliteit en de gebruikservaring van de Trust Rudox GXT 259 usb-microfoon prima op orde zijn, wordt de ‘studiomicrofoon’-claim van Trust niet ingelost.

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, stevig ontwerp, shockmount
  • Meegeleverde windkap niet afdoende voor serieuze opnames, Resonanties in geluiddempende scherm
  • Zeker geen studiomicrofoon, zoals de doos claimt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!