Pokémon zorgt altijd voor ophef, maar dat maakt kennelijk niks uit
Nieuws

Pokémon zorgt altijd voor ophef, maar dat maakt kennelijk niks uit

Pokémon stond in mijn hoofd lange tijd gelijk aan gegarandeerd vermaak. Het verzamelen van een steeds groter wordende reeks monsters, een lichte rpg met koddige personages, het vechten in gyms om de allerbeste te worden: je wist waar je aan toe was. Dat is eigenlijk nog steeds zo, maar toch hangt er steeds vaker ophef rondom de serie.

Deze week onthulde Nintendo meer details over Pokémon Home, de app waarmee je via je telefoon of Switch al je pokémon uit verschillende games kunt bewaren en beheren. Laten we zeggen dat de nieuwe informatie niet met gejuich werd ontvangen. Vooral de prijs is opvallend: je moet maar liefst 17,99 euro per jaar neerleggen om je beestjes in de cloud te mogen bewaren. Er is wel een gratis versie, maar die heeft maar plek voor 30 pokémon, en dat is natuurlijk helemaal niks. Het is een belachelijke prijs om zo’n 3 MB aan data (meer kan het toch niet zijn?) op de servers van Game Freak op te slaan. Het is zelfs ruim drie keer zo duur als de Pokémon Bank, die 3DS-spelers trouwens óók nog nodig hebben om al hun zakmonsters te kunnen beheren.

©GMRimport

#Ophef

Pokémon zit al langer middenin de ophef, sinds de release van Sword en Shield. Waar fans gewend waren dat alle bestaande pokémon hun opwachting maakten in een nieuwe game, werd er dit keer flink gesneden in het aantal beschikbare monsters. De National Dex ontbrak en je kon niet al je vriendjes meenemen die je in vorige delen had gevangen. De #Dexit was geboren.

Ik ga hier niet beweren dat je niet teleurgesteld mag zijn in deze franchise. Sterker nog: ik vind veel van de kritiek hartstikke terecht. De prijzen die nu gevraagd worden voor een abonnement op Home, rieken naar uitbuiting. Om de volledige Pokémon-ervaring te beleven, moet je niet alleen de game en aankomende dlc kopen, maar ook nog een jaarlijks abonnement afsluiten. En natuurlijk mag je het jammer vinden dat er zoveel monsters ontbreken in een game waar je naar uitkeek. Ik ben het ook eens met wat collega Jacco eerder al schreef: de kritiek is terecht, al gaan sommige fans veel te ver door ontwikkelaars de hele tijd te bestoken via social media.

Ontwikkelaars luisteren wel naar klachten van spelers op forums, maar ze luisteren pas écht wanneer ze minder geld verdienen.

-

Warme broodjes

Nee, ik wil je aandacht graag ergens anders op vestigen: de verkoopcijfers van de nieuwste Pokémon-games. Na al die klachten en al die fans die om het hardst riepen dat ze er helemaal klaar mee waren en de game zeker niet zouden kopen, zou je verwachten dat de verkopen tegen zouden vallen, toch? Niets is minder waar. Volgens de nieuwste cijfers van Nintendozijn Sword en Shield (tot 31 december) gezamenlijk al ruim 16 miljoen keer over de toonbank gegaan. Lees dat nog even goed, want die cijfers zijn absurd hoog. 16 miljoen exemplaren in zo’n anderhalve maand tijd! Even ter vergelijking: dat is nog maar 7 miljoen minder dan de bestverkochte game op de Switch, Mario Kart 8 Deluxe, en al bijna evenveel als de veelgeprezen lanceringsgame Zelda: Breath of the Wild.

Ondanks alle ophef verkoopt Pokémon nog altijd als een tierelier. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Pokémon Go. Je hoort vaak dat er niet genoeg te doen is, of dat een of ander event zo tegenvalt, maar 2019 was het meest winstgevende jaar ooit voor de mobiele game. Inderdaad, het leverde meer geld op dan toen het uitkwam in 2016 en iedereen die je tegenkwam op straat pokémon stond te vangen.

©GMRimport

Klagen, klagen, maar wel kopen

De conclusie is dus dat we graag klagen over dingen waar we van houden, maar er uiteindelijk toch te veel van houden om het helemaal links te laten liggen. Als je echt ontevreden bent en wilt dat er iets verandert, kun je het beste met je portemonnee stemmen. Pas als een game plotseling dramatisch slecht verkoopt, zal een ontwikkelaar de boodschap echt begrijpen. Kijk bijvoorbeeld naar Ubisoft: na teleurstellende verkopen van The Division 2 en Ghost Recon: Breakpoint hebben ze hun toekomstige games uitgesteld om het roer om te gooien. Ontwikkelaars luisteren wel naar klachten van spelers op forums, maar ze luisteren pas écht wanneer ze minder geld verdienen.

Natuurlijk mag je nog altijd klagen over aspecten van een game nadat je hem hebt gekocht. Geen enkel spel is perfect. Maar laten we ook eerlijk zijn en vaststellen dat Shield en Sword gewoon hartstikke leuke spellen zijn, ook zonder een complete Pokédex. Er zijn vast dingen waar je minder tevreden mee bent, maar laten we niet doen alsof de wereld vergaat. En mocht je écht zo boos zijn, koop dan vooral de volgende game niet, of sluit geen abonnement af op Pokémon Home. Alleen zo komt je boodschap over.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!