Overwatch 2 gaat Destiny achterna
Nieuws

Overwatch 2 gaat Destiny achterna

Het vervolg op Overwatch biedt iets waar we al jaren naar verlangen: een manier om de game coöperatief te spelen. Daarmee richt de studio stiekem zijn pijlers op Destiny.

Het Overwatch-universum is geweldig. Blizzard heeft met de ene trailer na de andere een uitgebreide superheldenwereld geschetst, die aanvoelt als een combinatie van Marvel en Pixar. Video's van slechts een paar minuten lang krijgen ons op het puntje van de stoel, waarna we niets liever willen doen dan de game spelen.

Van dat universum is in de game maar weinig terug te vinden. Al die gelaagde en tof vormgegeven personages worden immers alleen maar gebruikt om elkaar af te knallen in een competitieve shooter, waarin hooguit een paar one-liners verwijzen naar het achterliggende verhaal.

Dat alleen al maakt de komst van Overwatch 2 zo interessant. Hierin introduceert Blizzard een uitgebreide coöperatieve campagne, die je eindelijk middenin het verhaal van die gave gamewereld gooit. Het vervolg wordt rechtstreeks aan de eerste Overwatch gekoppeld, waarin gratis alle competitieve updates zoals nieuwe helden en spelmodi worden doorgevoerd. Maar als je de coöperatieve missies wil spelen, ben je verplicht het vervolg te kopen.

©GMRimport

Vroeg level

Op Blizzcon konden we hier al een vroeg level van spelen, waarin Tracer, Reinhardt en Mei naar Rio de Janeiro gaan om de stad samen met Lucio tegen een robotinvasie te beschermen. Qua aankleding zit die demo in elk geval uitstekend in elkaar. Het level begint met een kort filmpje waarin Lucio de robots te lijf gaat, wat er uitziet als een actiescene uit een Avengers-film.

Zijn Overwatch-vrienden schieten hem al snel te hulp, waarna het viertal samen op pad gaat om de robots te verslaan. De verhaalmodus van Overwatch is coöperatief, waarbij je altijd één van de personages die op dat moment centraal staat bestuurt. In het level in kwestie kun je dus niet ineens als bijvoorbeeld Reaper spelen, omdat dit verhaaltechnisch raar zou zijn.

Het level zelf voelt een beetje als verwacht. Je rent door de wereld heen en schiet de rondlopende robots kapot, terwijl dialogen op de achtergrond het verhaal voortzetten. Het lijkt allemaal wat op games zoals Left 4 Dead, waarin je ook coöperatief je een weg door de spelwereld heen knalt.

Overwatch 2 lijkt tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies.

-

Personages kunnen exact hetzelfde als in de competitieve modi van Overwatch. Dat beperkte arsenaalaanvallen en vaardigheden is precies genoeg wanneer je tegen anderen strijdt, maar we merkten dat onze verhaaldemo na een tijdje wat simpel begon te voelen. Je hebt maar een enkel wapen en wat speciale vaardigheden. Omdat je kogels nooit op kunnen gaan, heb je ook niet de spanning van een beperkt arsenaal.

Iets later in het level duikt er gelukkig wel wat variatie op: in een schatkist zitten speciale voorwerpen die je een extra vaardigheid geven, zoals een granaat of een turret om te plaatsen. Deze extraatjes zijn eens per anderhalve minuut te gebruiken, waardoor ze de gameplay eigenlijk niet gigantisch veranderen. Het is dus nog de vraag of de uiteindelijke game meer variatie toevoegt om de gameplayloop interessant te houden.

De gevechten zelf worden naarmate de demo vordert steeds uitdagender, met als hoogtepunt het gigantische vliegtuig waar je met z'n vieren naartoe gaat. Hier vergt de game meer van je dan simpel schietwerk: Reinhardt moet met zijn schild kogels tegenhouden, terwijl de rest van het team zich goed positioneert om robots uit te schakelen. Het zijn de tactieken uit de competitieve multiplayer, maar dan net iets anders. Alles komt uiteindelijk samen tijdens een baasgevecht, waarbij je tegelijkertijd de reactor van het schip moet opblazen. Het level eindigt wanneer je naar buiten rent om te ontsnappen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Net als Destiny

Het is nog niet bekend hoe lang de verhaalmodus wordt, maar de onderliggende speelstijl gaat een belangrijke rol spelen in Overwatch 2. Speciale Hero Missions laten je met ieder personage spelen, terwijl je samen door levels heen werkt. Naarmate je dat langer doet, ontgrendel je nieuwe extra's, zoals extra vaardigheden en misschien zelfs skins voor je personages.

Daarmee lijkt Overwatch 2 tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies. Volgens hoofdontwerper Jeff Kaplan bieden de Hero Missions genoeg lol om lange tijd achter elkaar te spelen, net als de competitieve modi.

Hoe de game je zo lang bezig wil houden, moet trouwens nog blijken. Volgens Kaplan wordt er nog hard gesleuteld aan de progressievorm. Vroege beelden laten een paar vaardigheden zien die je op termijn ontgrendelt, maar de ontwerper benadrukt dat dit systeem vermoedelijk nog op de schop gaat.

De komst van Overwatch 2 is daarom nog even spannend. Weet Blizzard de gevechten gevarieerder en spannender te maken? En wordt het onderliggende progressiesysteem boeiend genoeg om je langere tijd bezig te houden? Zo ja, dan wordt Overwatch 2 ineens interessant voor een gigantische groep niet-competitieve spelers. En zo niet, dan kunnen we tenminste eens een verhaal doorspelen in dit gave universum.

Overwatch 2 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch. Een verschijningsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!