Overwatch 2 gaat Destiny achterna
Nieuws

Overwatch 2 gaat Destiny achterna

Het vervolg op Overwatch biedt iets waar we al jaren naar verlangen: een manier om de game coöperatief te spelen. Daarmee richt de studio stiekem zijn pijlers op Destiny.

Het Overwatch-universum is geweldig. Blizzard heeft met de ene trailer na de andere een uitgebreide superheldenwereld geschetst, die aanvoelt als een combinatie van Marvel en Pixar. Video's van slechts een paar minuten lang krijgen ons op het puntje van de stoel, waarna we niets liever willen doen dan de game spelen.

Van dat universum is in de game maar weinig terug te vinden. Al die gelaagde en tof vormgegeven personages worden immers alleen maar gebruikt om elkaar af te knallen in een competitieve shooter, waarin hooguit een paar one-liners verwijzen naar het achterliggende verhaal.

Dat alleen al maakt de komst van Overwatch 2 zo interessant. Hierin introduceert Blizzard een uitgebreide coöperatieve campagne, die je eindelijk middenin het verhaal van die gave gamewereld gooit. Het vervolg wordt rechtstreeks aan de eerste Overwatch gekoppeld, waarin gratis alle competitieve updates zoals nieuwe helden en spelmodi worden doorgevoerd. Maar als je de coöperatieve missies wil spelen, ben je verplicht het vervolg te kopen.

©GMRimport

Vroeg level

Op Blizzcon konden we hier al een vroeg level van spelen, waarin Tracer, Reinhardt en Mei naar Rio de Janeiro gaan om de stad samen met Lucio tegen een robotinvasie te beschermen. Qua aankleding zit die demo in elk geval uitstekend in elkaar. Het level begint met een kort filmpje waarin Lucio de robots te lijf gaat, wat er uitziet als een actiescene uit een Avengers-film.

Zijn Overwatch-vrienden schieten hem al snel te hulp, waarna het viertal samen op pad gaat om de robots te verslaan. De verhaalmodus van Overwatch is coöperatief, waarbij je altijd één van de personages die op dat moment centraal staat bestuurt. In het level in kwestie kun je dus niet ineens als bijvoorbeeld Reaper spelen, omdat dit verhaaltechnisch raar zou zijn.

Het level zelf voelt een beetje als verwacht. Je rent door de wereld heen en schiet de rondlopende robots kapot, terwijl dialogen op de achtergrond het verhaal voortzetten. Het lijkt allemaal wat op games zoals Left 4 Dead, waarin je ook coöperatief je een weg door de spelwereld heen knalt.

Overwatch 2 lijkt tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies.

-

Personages kunnen exact hetzelfde als in de competitieve modi van Overwatch. Dat beperkte arsenaalaanvallen en vaardigheden is precies genoeg wanneer je tegen anderen strijdt, maar we merkten dat onze verhaaldemo na een tijdje wat simpel begon te voelen. Je hebt maar een enkel wapen en wat speciale vaardigheden. Omdat je kogels nooit op kunnen gaan, heb je ook niet de spanning van een beperkt arsenaal.

Iets later in het level duikt er gelukkig wel wat variatie op: in een schatkist zitten speciale voorwerpen die je een extra vaardigheid geven, zoals een granaat of een turret om te plaatsen. Deze extraatjes zijn eens per anderhalve minuut te gebruiken, waardoor ze de gameplay eigenlijk niet gigantisch veranderen. Het is dus nog de vraag of de uiteindelijke game meer variatie toevoegt om de gameplayloop interessant te houden.

De gevechten zelf worden naarmate de demo vordert steeds uitdagender, met als hoogtepunt het gigantische vliegtuig waar je met z'n vieren naartoe gaat. Hier vergt de game meer van je dan simpel schietwerk: Reinhardt moet met zijn schild kogels tegenhouden, terwijl de rest van het team zich goed positioneert om robots uit te schakelen. Het zijn de tactieken uit de competitieve multiplayer, maar dan net iets anders. Alles komt uiteindelijk samen tijdens een baasgevecht, waarbij je tegelijkertijd de reactor van het schip moet opblazen. Het level eindigt wanneer je naar buiten rent om te ontsnappen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Net als Destiny

Het is nog niet bekend hoe lang de verhaalmodus wordt, maar de onderliggende speelstijl gaat een belangrijke rol spelen in Overwatch 2. Speciale Hero Missions laten je met ieder personage spelen, terwijl je samen door levels heen werkt. Naarmate je dat langer doet, ontgrendel je nieuwe extra's, zoals extra vaardigheden en misschien zelfs skins voor je personages.

Daarmee lijkt Overwatch 2 tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies. Volgens hoofdontwerper Jeff Kaplan bieden de Hero Missions genoeg lol om lange tijd achter elkaar te spelen, net als de competitieve modi.

Hoe de game je zo lang bezig wil houden, moet trouwens nog blijken. Volgens Kaplan wordt er nog hard gesleuteld aan de progressievorm. Vroege beelden laten een paar vaardigheden zien die je op termijn ontgrendelt, maar de ontwerper benadrukt dat dit systeem vermoedelijk nog op de schop gaat.

De komst van Overwatch 2 is daarom nog even spannend. Weet Blizzard de gevechten gevarieerder en spannender te maken? En wordt het onderliggende progressiesysteem boeiend genoeg om je langere tijd bezig te houden? Zo ja, dan wordt Overwatch 2 ineens interessant voor een gigantische groep niet-competitieve spelers. En zo niet, dan kunnen we tenminste eens een verhaal doorspelen in dit gave universum.

Overwatch 2 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch. Een verschijningsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA: 'Dragon Age: The Veilguard en EA FC Sports 25 hebben beneden verwachting gepresteerd'
Nieuws

EA: 'Dragon Age: The Veilguard en EA FC Sports 25 hebben beneden verwachting gepresteerd'

Uitgever stelt winstverwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bij

Electronic Arts heeft de winstverwachtingen voor het huidige fiscale jaar naar beneden bijgesteld nadat zowel EA Sports FC 25 als Dragon Age: The Veilguard beneden verwachtingen hebben gepresteerd.

Dat meldde het bedrijf bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers. Volgens het bedrijf was een vertraging in verdiensten rondom EA Sports FC 25 afgelopen feestdagen de grootste boosdoener.

Daarnaast heeft Dragon Age: The Veilguard in de laatste drie maanden van vorig jaar ongeveer 1,5 miljoen spelers aangetrokken, wat ongeveer de helft van het verwachte aantal spelers betrof.

EA verwacht nu in het complete fiscale jaar ongeveer 7 tot 7,15 miljard dollar te verdienen. Voorheen verwachtte de uitgever 7,5 tot 7,8 miljard dollar te verdienen.

Afgelopen week is er een grootschalige update voor EA Sports FC 25 uitgekomen met diverse aanpassingen die veelgevraagd zijn bij fans. De regisseur van Dragon Age: The Veilguard is onlangs vertrokken omdat ze een aanbod kreeg die ze niet kon weigeren, al is niet bekend waar ze precies aan gaat werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Crash Bandicoot 4 komt volgende maand naar Xbox Game Pass
Nieuws

Gerucht: Crash Bandicoot 4 komt volgende maand naar Xbox Game Pass

Afgelopen jaar verscheen Crash Bandicoot N. Sane Trilogy al op Game Pass

Crash Bandicoot 4: It's About Time zou in februari op Xbox Game Pass verschijnen.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen. Officieel is de Game Pass-release van de platformer nog niet bevestigd. Wel werden eerder deze week de Game Pass-releases van de rest van januari aangekondigd, en toen werden ook al enkele games gemeld die begin februari op de dienst verschijnen, zoals Far Cry New Dawn.

Crash Bandicoot is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft. Laatstgenoemde bedrijf plaatst om de zoveel tijd oudere games van de uitgever op Xbox Game Pass. Afgelopen augustus werd Crash Bandicoot N. Sane Trilogy al toegevoegd, en in februari volgt mogelijk dus het vierde deel.

In Crash Bandicoot 4: It's About Time vindt Crash vindt een mysterieus masker in een grot - het blijkt één van de Quantum Masks te zijn. Spelers moeten met Crash en zijn vrienden door verschillende dimensies en tijden reizen om Quantum Rifts tegen te houden. 

Crash Bandicoot 4 is ontwikkeld door Toys for Bob, de studio die ook verantwoordelijk was voor de heruitgave van de Spyro the Dragon-trilogie. Afgelopen maart bleek dat Toys for Bob zich zou afsplitsen van Activision Blizzard - en dus van Microsoft. In juni werd bevestigd dat de nieuwe game van de studio ondanks dat toch uitgegeven wordt door Xbox.

Michel Musters gaf een 9 aan Crash Bandicoot 4 in de Gamer.nl-review: "De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!"

Reacties

Login of maak een account en praat mee!