Overwatch 2 gaat Destiny achterna
Nieuws

Overwatch 2 gaat Destiny achterna

Het vervolg op Overwatch biedt iets waar we al jaren naar verlangen: een manier om de game coöperatief te spelen. Daarmee richt de studio stiekem zijn pijlers op Destiny.

Het Overwatch-universum is geweldig. Blizzard heeft met de ene trailer na de andere een uitgebreide superheldenwereld geschetst, die aanvoelt als een combinatie van Marvel en Pixar. Video's van slechts een paar minuten lang krijgen ons op het puntje van de stoel, waarna we niets liever willen doen dan de game spelen.

Van dat universum is in de game maar weinig terug te vinden. Al die gelaagde en tof vormgegeven personages worden immers alleen maar gebruikt om elkaar af te knallen in een competitieve shooter, waarin hooguit een paar one-liners verwijzen naar het achterliggende verhaal.

Dat alleen al maakt de komst van Overwatch 2 zo interessant. Hierin introduceert Blizzard een uitgebreide coöperatieve campagne, die je eindelijk middenin het verhaal van die gave gamewereld gooit. Het vervolg wordt rechtstreeks aan de eerste Overwatch gekoppeld, waarin gratis alle competitieve updates zoals nieuwe helden en spelmodi worden doorgevoerd. Maar als je de coöperatieve missies wil spelen, ben je verplicht het vervolg te kopen.

©GMRimport

Vroeg level

Op Blizzcon konden we hier al een vroeg level van spelen, waarin Tracer, Reinhardt en Mei naar Rio de Janeiro gaan om de stad samen met Lucio tegen een robotinvasie te beschermen. Qua aankleding zit die demo in elk geval uitstekend in elkaar. Het level begint met een kort filmpje waarin Lucio de robots te lijf gaat, wat er uitziet als een actiescene uit een Avengers-film.

Zijn Overwatch-vrienden schieten hem al snel te hulp, waarna het viertal samen op pad gaat om de robots te verslaan. De verhaalmodus van Overwatch is coöperatief, waarbij je altijd één van de personages die op dat moment centraal staat bestuurt. In het level in kwestie kun je dus niet ineens als bijvoorbeeld Reaper spelen, omdat dit verhaaltechnisch raar zou zijn.

Het level zelf voelt een beetje als verwacht. Je rent door de wereld heen en schiet de rondlopende robots kapot, terwijl dialogen op de achtergrond het verhaal voortzetten. Het lijkt allemaal wat op games zoals Left 4 Dead, waarin je ook coöperatief je een weg door de spelwereld heen knalt.

Overwatch 2 lijkt tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies.

-

Personages kunnen exact hetzelfde als in de competitieve modi van Overwatch. Dat beperkte arsenaalaanvallen en vaardigheden is precies genoeg wanneer je tegen anderen strijdt, maar we merkten dat onze verhaaldemo na een tijdje wat simpel begon te voelen. Je hebt maar een enkel wapen en wat speciale vaardigheden. Omdat je kogels nooit op kunnen gaan, heb je ook niet de spanning van een beperkt arsenaal.

Iets later in het level duikt er gelukkig wel wat variatie op: in een schatkist zitten speciale voorwerpen die je een extra vaardigheid geven, zoals een granaat of een turret om te plaatsen. Deze extraatjes zijn eens per anderhalve minuut te gebruiken, waardoor ze de gameplay eigenlijk niet gigantisch veranderen. Het is dus nog de vraag of de uiteindelijke game meer variatie toevoegt om de gameplayloop interessant te houden.

De gevechten zelf worden naarmate de demo vordert steeds uitdagender, met als hoogtepunt het gigantische vliegtuig waar je met z'n vieren naartoe gaat. Hier vergt de game meer van je dan simpel schietwerk: Reinhardt moet met zijn schild kogels tegenhouden, terwijl de rest van het team zich goed positioneert om robots uit te schakelen. Het zijn de tactieken uit de competitieve multiplayer, maar dan net iets anders. Alles komt uiteindelijk samen tijdens een baasgevecht, waarbij je tegelijkertijd de reactor van het schip moet opblazen. Het level eindigt wanneer je naar buiten rent om te ontsnappen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Net als Destiny

Het is nog niet bekend hoe lang de verhaalmodus wordt, maar de onderliggende speelstijl gaat een belangrijke rol spelen in Overwatch 2. Speciale Hero Missions laten je met ieder personage spelen, terwijl je samen door levels heen werkt. Naarmate je dat langer doet, ontgrendel je nieuwe extra's, zoals extra vaardigheden en misschien zelfs skins voor je personages.

Daarmee lijkt Overwatch 2 tegen Destiny aan te schurken. De game draait niet om de constante zoektocht naar betere uitrusting, maar het wordt wel een coöperatieve shooter met een nadruk op online missies. Volgens hoofdontwerper Jeff Kaplan bieden de Hero Missions genoeg lol om lange tijd achter elkaar te spelen, net als de competitieve modi.

Hoe de game je zo lang bezig wil houden, moet trouwens nog blijken. Volgens Kaplan wordt er nog hard gesleuteld aan de progressievorm. Vroege beelden laten een paar vaardigheden zien die je op termijn ontgrendelt, maar de ontwerper benadrukt dat dit systeem vermoedelijk nog op de schop gaat.

De komst van Overwatch 2 is daarom nog even spannend. Weet Blizzard de gevechten gevarieerder en spannender te maken? En wordt het onderliggende progressiesysteem boeiend genoeg om je langere tijd bezig te houden? Zo ja, dan wordt Overwatch 2 ineens interessant voor een gigantische groep niet-competitieve spelers. En zo niet, dan kunnen we tenminste eens een verhaal doorspelen in dit gave universum.

Overwatch 2 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch. Een verschijningsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!