Borderlands 3 heeft één miljard geweren en meerdere planeten
Nieuws

Borderlands 3 heeft één miljard geweren en meerdere planeten

De loot shooter is een razend populair genre dat in de afgelopen jaren is geëvolueerd tot openwereld-mmo dankzij games als Destiny en The Division. Borderlands 3 blijft echter bij de kern van de serie en richt zich op verhalende gameplay die geschikt is voor zowel solospelers als liefhebbers van co-op. Gamer.nl spendeerde maar liefst vijf uur met de game en sprak regisseur Paul Sage uitgebreid over de ontwikkeling.

Borderlands 3 spelen voelt aan als in een warm bad stappen. Enerzijds omdat de game weinig afwijkt van het fenomenale tweede deel, anderzijds vanwege een hoop verfijningen in de chaotische gameplay en een uitbreiding van het universum. Bij aanvang geeft Claptrap een mislukte rondleiding over Pandora en herrinnert de game je er aan dat je niets in Borderlands al te serieus moet nemen. Natuurlijk is die rondleiding verre van nodig, aangezien we Pandora als onze broekzak kennen. Toch volgen we de aandoenlijke robot een zee van problemen in, klaar om chaos te zaaien.

©GMRimport

Eén miljard geweren

Eerder beschreven we de definitieve stap die Borderlands 3 richting het shootergenre zet. Schieten voelt responsief en Vault Hunters bewegen merkbaar rapper. Daarbij geven fratsen als tonnen omver glijden spelers meer mogelijkheden om creatief Psycho’s over de kling te jagen. De ontwikkelaar is losgegaan met de échte hoofdrolspelers van de game: de geweren. Die hebben verschillende onderscheidende eigenschappen en in veel gevallen een tweede vuuroptie. Er zijn wapens die tussen elementen kunnen schakelen of pistoolkogels kunnen afwisselen met miniraketten, en er zijn geweren die niet hoeven te herladen, kogels schieten die hun doel niet missen en in een enkel geval cheeseburgers afvuren. Spelen met de wapens in Borderlands 3 is heerlijk en gezien de hoeveelheid verschillende wapens lijken de mogelijkheden oneindig.

Regisseur Paul Sage legt ons uit hoe elk van de meer dan één miljard verschillende wapens in de praktijk uniek kan aanvoelen. Elk geweer bestaat uit verschillende componenten, zoals een loop en een kolf, die Gearbox simpelweg ‘onderdelen’ noemt. Elk onderdeel heeft een bepaalde statistiek en een zeldzaamheid. Ook hebben onderdelen vaak een speciaal gameplay-element. Zo zijn er Hyperion-onderdelen, die kogelwerende schilden óf schade absorberende schilden hebben. In Borderlands 3 zijn er meer van dit soort onderdelen dan ooit.

“Geweren worden gebouwd door verschillende fabrikanten en in Borderlands 2 was het zo dat onderdelen met elkaar gemixt konden zijn”, zegt Sage. “In Borderlands 3 zijn alle wapens van dezelfde fabrikant, dus Torque-wapens bestaan enkel uit Torque-onderdelen. En Torque-wapens hebben een heleboel verschillende onderdelen. Dat is waarom sommige Torque-wapens op een specifieke manier schieten en een bepaalde hoeveelheid schade aanrichten. Toen we hiermee kwamen vroeg ik me af of we uiteindelijk niet minder verschillende wapens dan Borderlands 2 kregen, omdat we onderdelen niet mixen. Maar omdat we zoveel verschillende onderdelen hebben ontworpen, zijn er meer combinaties dan ooit tevoren.”

©GMRimport

Op naar de sterren

Los van de verfijnde shootergameplay en een wagonlading aan wapens is de grootste verandering in Borderlands 3 de uitbreiding van het universum. Na een uur of drie spelen – waarbinnen we twee zijmissies voltooiden – verlaten we Pandora en stappen we aan boord van het ruimteschip Sanctuary 3 om andere planeten te verkennen. Sanctuary 3 fungeert als een Normandy-achtige basis waar bekende personages als Marcus, Moxxi en Ellie zich huisvesten en spelers van alles kunnen upgraden en kopen. Vanuit het ruimteschip vertrekken spelers naar verschillende planeten, zoals de stedelijke planeet Promethea en in ons geval de moerasplaneet Eden-6.

Volgens Sage is het een logische stap om meerdere planeten in de game te stoppen, aangezien vorige delen al hintten naar een groter universum. Eden-6 is een omgeving vol met vijandige dieren en mooi vormgegeven tropische flora, een heerlijke afwisseling op de zandbak die Pandora is. De planeet is, net als de andere omgevingen die we in Borderlands 3 zagen, wat grootser opgezet. Toch is het nog steeds vrij lineair en opgedeeld in verschillende regio’s die af en toe inladen, voornamelijk bedoeld om onze co-op-partner niet van ons te scheiden.

“Verhalende games combineren met co-op is lastig”, aldus Sage. “Dat is waar mijn ervaring met multiplayergames (zoals The Elder Scrolls Online) van pas komt. Het team ontwikkelt de game met co-op in het achterhoofd: wat gebeurt er als de speler aan de andere kant van de map is? Het inladen van maps is daarom niet zomaar iets ‘slechts’, maar een manier om spelers bij elkaar te houden. We moeten heel voorzichtig zijn bij het ontwikkelen van missies op deze manier en nadenken over wat we met missies willen doen. Ik denk dat het team erin is geslaagd hele toffe solomissies te ontwerpen die multiplayervriendelijk zijn.”

Borderlands 3 is sowieso een stuk ‘socialer’ dan voorgaande delen. Deelnemers aan een coöperatieve sessie delen nu standaard vergaarde loot en spelers van alle levels kunnen samen spelen dankzij world scaling, waarbij vijanden en loot schalen naar ieders level. Op deze wijze stimuleert Gearbox spelers om samen de werelden te verkennen en pittige eindbazen te lijf te gaan, wat we in onze speelsessie vol overgave deden. Met meerdere spelers is er dubbel zoveel chaos, maar ook dubbel zoveel vuurkracht om apen die brandende tonnen gooien en T-Rexen met lasers af te weren. Co-op is nog steeds het speerpunt van Borderlands en dankzij world scaling is het toegankelijker dan ooit.

Watch on YouTube

Tempo

Net als de voorgaande delen lijkt Borderlands 3 te excelleren in de gameplaycyclus van een nieuw wapen krijgen, daarmee in level stijgen en nieuwe wapens vrijspelen, om deze vervolgens uit te proberen. Een veelgehoord kritiekpunt is echter dat het tempo van de games verstoord werd door lange afstanden die spelers moesten afleggen in relatief lege landschappen. Gearbox probeert dit tegen te gaan door elementen als Crew-missies voor teamleden als Zer0 en Claptrap aan de wereld toe te voegen en spelers zo constant iets te doen te geven. Er zit ongetwijfeld veel content in Borderlands 3, maar in de praktijk begeef je je nog steeds zo nu en dan op grote, lege vlaktes met enkel wat vijanden. In deze gedeeltes oogt de game, ondanks de tijdloze grafische stijl en complexere animaties, toch wat ouderwets.

Gelukkig lijkt de wereld ook iets beter gevuld te zijn met fast travel-punten, waardoor je sneller dan voorheen op een plaats van bestemming bent als je deze al hebt bezocht. Ook word je regelmatig aan het lijntje gehouden door de Calypso-tweeling, leiders van de Children of the Vault-sekte die hun volgers middels livestreams aansporen slechte dingen te doen. Gearbox staat voor een lastige opgave nu Handsome Jack uit het verhaal geschreven is, maar probeert dezelfde geestigheid met pure slechtheid te omvatten in een vooralsnog geinige persiflage op egocentrische Twitch-streamers.

In hoeverre het duo uit de verf komt, moet nog maar blijken in de uiteindelijke game, maar de achtergrond van de Calypso-tweeling heeft in ieder geval grote gevolgen voor het Borderlands-universum. Volgens Sage mondt het verhaal dan ook uit in een mooie climax, maar blijft er altijd ruimte over voor een vervolg. “Het zou stom zijn als we geen ruimte overlaten voor een volgend deel in de Borderlands-franchise. Ik moet heel voorzichtig zijn met wat ik zeg, maar je begrijpt wat ik bedoel wanneer je de game hebt uitgespeeld.” Na de hoofdgame kunnen we in ieder geval zowel gratis als betaalde dlc verwachten, met vier uitbreidingspakketten die vermoedelijk net als Borderlands 2 vier personages toevoegen.

©GMRimport

De juiste snaar

Wat de toekomst van de franchise inhoudt is nog onduidelijk. Momenteel richt Gearbox zich vanzelfsprekend op Borderlands 3, die volgens Paul Sage, die nota bene The Elder Scrolls Online regisseerde, koste wat het kost een verhalende singleplayer- en co-op-game moest zijn. Hiermee is Borderlands 3 vooral groter en gestroomlijnder dan deel twee, maar vooralsnog raakt het weer de juiste snaar.

Borderlands 3 verschijnt op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error