Borderlands 3 heeft één miljard geweren en meerdere planeten
Nieuws

Borderlands 3 heeft één miljard geweren en meerdere planeten

De loot shooter is een razend populair genre dat in de afgelopen jaren is geëvolueerd tot openwereld-mmo dankzij games als Destiny en The Division. Borderlands 3 blijft echter bij de kern van de serie en richt zich op verhalende gameplay die geschikt is voor zowel solospelers als liefhebbers van co-op. Gamer.nl spendeerde maar liefst vijf uur met de game en sprak regisseur Paul Sage uitgebreid over de ontwikkeling.

Borderlands 3 spelen voelt aan als in een warm bad stappen. Enerzijds omdat de game weinig afwijkt van het fenomenale tweede deel, anderzijds vanwege een hoop verfijningen in de chaotische gameplay en een uitbreiding van het universum. Bij aanvang geeft Claptrap een mislukte rondleiding over Pandora en herrinnert de game je er aan dat je niets in Borderlands al te serieus moet nemen. Natuurlijk is die rondleiding verre van nodig, aangezien we Pandora als onze broekzak kennen. Toch volgen we de aandoenlijke robot een zee van problemen in, klaar om chaos te zaaien.

©GMRimport

Eén miljard geweren

Eerder beschreven we de definitieve stap die Borderlands 3 richting het shootergenre zet. Schieten voelt responsief en Vault Hunters bewegen merkbaar rapper. Daarbij geven fratsen als tonnen omver glijden spelers meer mogelijkheden om creatief Psycho’s over de kling te jagen. De ontwikkelaar is losgegaan met de échte hoofdrolspelers van de game: de geweren. Die hebben verschillende onderscheidende eigenschappen en in veel gevallen een tweede vuuroptie. Er zijn wapens die tussen elementen kunnen schakelen of pistoolkogels kunnen afwisselen met miniraketten, en er zijn geweren die niet hoeven te herladen, kogels schieten die hun doel niet missen en in een enkel geval cheeseburgers afvuren. Spelen met de wapens in Borderlands 3 is heerlijk en gezien de hoeveelheid verschillende wapens lijken de mogelijkheden oneindig.

Regisseur Paul Sage legt ons uit hoe elk van de meer dan één miljard verschillende wapens in de praktijk uniek kan aanvoelen. Elk geweer bestaat uit verschillende componenten, zoals een loop en een kolf, die Gearbox simpelweg ‘onderdelen’ noemt. Elk onderdeel heeft een bepaalde statistiek en een zeldzaamheid. Ook hebben onderdelen vaak een speciaal gameplay-element. Zo zijn er Hyperion-onderdelen, die kogelwerende schilden óf schade absorberende schilden hebben. In Borderlands 3 zijn er meer van dit soort onderdelen dan ooit.

“Geweren worden gebouwd door verschillende fabrikanten en in Borderlands 2 was het zo dat onderdelen met elkaar gemixt konden zijn”, zegt Sage. “In Borderlands 3 zijn alle wapens van dezelfde fabrikant, dus Torque-wapens bestaan enkel uit Torque-onderdelen. En Torque-wapens hebben een heleboel verschillende onderdelen. Dat is waarom sommige Torque-wapens op een specifieke manier schieten en een bepaalde hoeveelheid schade aanrichten. Toen we hiermee kwamen vroeg ik me af of we uiteindelijk niet minder verschillende wapens dan Borderlands 2 kregen, omdat we onderdelen niet mixen. Maar omdat we zoveel verschillende onderdelen hebben ontworpen, zijn er meer combinaties dan ooit tevoren.”

©GMRimport

Op naar de sterren

Los van de verfijnde shootergameplay en een wagonlading aan wapens is de grootste verandering in Borderlands 3 de uitbreiding van het universum. Na een uur of drie spelen – waarbinnen we twee zijmissies voltooiden – verlaten we Pandora en stappen we aan boord van het ruimteschip Sanctuary 3 om andere planeten te verkennen. Sanctuary 3 fungeert als een Normandy-achtige basis waar bekende personages als Marcus, Moxxi en Ellie zich huisvesten en spelers van alles kunnen upgraden en kopen. Vanuit het ruimteschip vertrekken spelers naar verschillende planeten, zoals de stedelijke planeet Promethea en in ons geval de moerasplaneet Eden-6.

Volgens Sage is het een logische stap om meerdere planeten in de game te stoppen, aangezien vorige delen al hintten naar een groter universum. Eden-6 is een omgeving vol met vijandige dieren en mooi vormgegeven tropische flora, een heerlijke afwisseling op de zandbak die Pandora is. De planeet is, net als de andere omgevingen die we in Borderlands 3 zagen, wat grootser opgezet. Toch is het nog steeds vrij lineair en opgedeeld in verschillende regio’s die af en toe inladen, voornamelijk bedoeld om onze co-op-partner niet van ons te scheiden.

“Verhalende games combineren met co-op is lastig”, aldus Sage. “Dat is waar mijn ervaring met multiplayergames (zoals The Elder Scrolls Online) van pas komt. Het team ontwikkelt de game met co-op in het achterhoofd: wat gebeurt er als de speler aan de andere kant van de map is? Het inladen van maps is daarom niet zomaar iets ‘slechts’, maar een manier om spelers bij elkaar te houden. We moeten heel voorzichtig zijn bij het ontwikkelen van missies op deze manier en nadenken over wat we met missies willen doen. Ik denk dat het team erin is geslaagd hele toffe solomissies te ontwerpen die multiplayervriendelijk zijn.”

Borderlands 3 is sowieso een stuk ‘socialer’ dan voorgaande delen. Deelnemers aan een coöperatieve sessie delen nu standaard vergaarde loot en spelers van alle levels kunnen samen spelen dankzij world scaling, waarbij vijanden en loot schalen naar ieders level. Op deze wijze stimuleert Gearbox spelers om samen de werelden te verkennen en pittige eindbazen te lijf te gaan, wat we in onze speelsessie vol overgave deden. Met meerdere spelers is er dubbel zoveel chaos, maar ook dubbel zoveel vuurkracht om apen die brandende tonnen gooien en T-Rexen met lasers af te weren. Co-op is nog steeds het speerpunt van Borderlands en dankzij world scaling is het toegankelijker dan ooit.

Watch on YouTube

Tempo

Net als de voorgaande delen lijkt Borderlands 3 te excelleren in de gameplaycyclus van een nieuw wapen krijgen, daarmee in level stijgen en nieuwe wapens vrijspelen, om deze vervolgens uit te proberen. Een veelgehoord kritiekpunt is echter dat het tempo van de games verstoord werd door lange afstanden die spelers moesten afleggen in relatief lege landschappen. Gearbox probeert dit tegen te gaan door elementen als Crew-missies voor teamleden als Zer0 en Claptrap aan de wereld toe te voegen en spelers zo constant iets te doen te geven. Er zit ongetwijfeld veel content in Borderlands 3, maar in de praktijk begeef je je nog steeds zo nu en dan op grote, lege vlaktes met enkel wat vijanden. In deze gedeeltes oogt de game, ondanks de tijdloze grafische stijl en complexere animaties, toch wat ouderwets.

Gelukkig lijkt de wereld ook iets beter gevuld te zijn met fast travel-punten, waardoor je sneller dan voorheen op een plaats van bestemming bent als je deze al hebt bezocht. Ook word je regelmatig aan het lijntje gehouden door de Calypso-tweeling, leiders van de Children of the Vault-sekte die hun volgers middels livestreams aansporen slechte dingen te doen. Gearbox staat voor een lastige opgave nu Handsome Jack uit het verhaal geschreven is, maar probeert dezelfde geestigheid met pure slechtheid te omvatten in een vooralsnog geinige persiflage op egocentrische Twitch-streamers.

In hoeverre het duo uit de verf komt, moet nog maar blijken in de uiteindelijke game, maar de achtergrond van de Calypso-tweeling heeft in ieder geval grote gevolgen voor het Borderlands-universum. Volgens Sage mondt het verhaal dan ook uit in een mooie climax, maar blijft er altijd ruimte over voor een vervolg. “Het zou stom zijn als we geen ruimte overlaten voor een volgend deel in de Borderlands-franchise. Ik moet heel voorzichtig zijn met wat ik zeg, maar je begrijpt wat ik bedoel wanneer je de game hebt uitgespeeld.” Na de hoofdgame kunnen we in ieder geval zowel gratis als betaalde dlc verwachten, met vier uitbreidingspakketten die vermoedelijk net als Borderlands 2 vier personages toevoegen.

©GMRimport

De juiste snaar

Wat de toekomst van de franchise inhoudt is nog onduidelijk. Momenteel richt Gearbox zich vanzelfsprekend op Borderlands 3, die volgens Paul Sage, die nota bene The Elder Scrolls Online regisseerde, koste wat het kost een verhalende singleplayer- en co-op-game moest zijn. Hiermee is Borderlands 3 vooral groter en gestroomlijnder dan deel twee, maar vooralsnog raakt het weer de juiste snaar.

Borderlands 3 verschijnt op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum
Nieuws

Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum

Zit een aankondiging van een remake er aan te komen?

Square Enix heeft een Japanstalige website geopend voor de viering van het vijfentwintigjarige bestaan van Final Fantasy 9.

De website dient voor verschillende aankondigingen en de verkoop van allerlei producten. Vooralsnog zijn er een boek en diverse aan de game gerelateerde items aangekondigd, waaronder een plaat met muziek uit de game, maar het is de bedoeling dat er de komende maanden meer producten en aankondigingen volgen.

Final Fantasy 9 bestaat op 7 juli 25 jaar. Er gaan al geruime tijd geruchten dat er een remake van de klassieke PlayStation-rpg in ontwikkeling is, al is dit op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd. De remake stond ook op een gelekte GeForce Now-lijst, waarvan andere vermeldingen al officieel zijn bevestigd. Fans hopen dan ook dat een aankondiging van de Final Fantasy 9-remake ergens rond de jubileumviering gaat plaatsvinden. Begin dit jaar claimde een over het algemeen betrouwbare insider dat de remake nog altijd in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie
Nieuws

Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie

De eerste film draait vanaf 26 maart 2027 in de bioscoop

Nintendo is mogelijk van plan om een trilogie aan films te creëren rondom The Legend of Zelda.

Het is al enige tijd bekend dat er een live-action verfilming van The Legend of Zelda komt. Afgelopen vrijdag maakte Nintendo bekend dat de film wereldwijd op 26 maart 2027 in première gaat.

Insider Daniel 'DanielRPK' Richtman, die naast informatie over games ook regelmatig scoops over films heeft, claimt nu in een Patreon-post (via Eurogamer) dat acteurs die grote rollen krijgen in de aankomende Zelda-film hebben getekend voor drie films verspreid over zes jaar. Officieel is vooralsnog echter alleen nog maar één film aangekondigd.

Op Production List, een website die informatie over opnames van films vastlegt, valt een officiële beschrijving van de film te lezen: "The Legend of Zelda volgt Link, een jonge strijder die het magische land van Hyrule van duistere krachten wil beschermen. Het land wordt bedreigd door Ganon, een genadeloze krijgsheer die de Triforce in handen wil krijgen - een eeuwenoud relikwie dat schijnbaar oneindige macht oplevert. Om hem tegen te houden moet Link een gevaarlijke reis ondernemen en tegen monsters vechten, verraderlijke kerkers verkennen en ingewikkelde puzzels oplossen om heilige artefacten veilig te stellen die hem helpen tijdens zijn queeste."

Nintendo kondigde in 2023 aan dat het bedrijf samen met producent Avi Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. De regie is in handen van Wes Ball, die vooral bekend is van The Maze Runner. Vorig jaar liet hij al weten dat de film "gegrond en echt" moet worden.

De Zelda-franchise ontstond op de NES met The Legend of Zelda en sindsdien zijn er verschillende uiterst succesvolle delen uitgekomen, zoals Ocarina of Time op de Nintendo 64 en Switch-game The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!