Unity brengt komend jaar Unity 6, de nieuwste versie van hun game-engine, op de markt.
Dat heeft het bedrijf afgelopen week onthuld tijdens het Unite-evenement. De engine komt met diverse prestatieverbeteringen en gestroomlijnde tools om multiplayermodi te ontwikkelen.
De meest opvallende toevoeging is echter de AI-tool Muse. Deze tool laat ontwikkelaars 2D-sprites en textures voor 2D- en 3D-games genereren. Ook kan het automatisch personages animeren en interactie tussen personages met beschrijvingen genereren. Het gebruik van de AI-tool gaat 30 dollar per maand kosten en moet ergens in de lente beschikbaar komen, al is hij nu al uit te testen via Early Access.
Unity 6 wordt de eerste engine van het bedrijf die met het Runtime Fee-prijzenmodel geleverd wordt. Dit prijzenmodel werd eerder dit jaar aangekondigd en kon op veel kritiek van ontwikkelaars rekenen, waarna Unity het deels aan heeft gepast. Unity Pro- en Unity Enterprise-gebruikers moeten 20 dollarcent per installatie door een unieke gebruiker betalen aan Unity, maar wel alleen wanneer het spel in 2024 of later is uitgekomen en minstens een miljoen dollar aan opzet heeft opgeleverd.
Unity is een van de populairste game-engines ter wereld en wordt voornamelijk veel gebruikt voor het ontwikkelen van indiegames. Afgelopen oktober kondigde CEO John Riccitiello aan te vertrekken bij het bedrijf.