De Embracer Group heeft het afgelopen jaar ruim 900 mensen ontslagen.
Dat blijkt uit het nieuwste financiële verslag van het Zweedse bedrijf. Het zou gaan om 904 mensen, oftewel vijf procent van het personeelsbestand.
"In deze brede aanpak sluiten we niet alleen aantal studio's, maar hebben we ook personeel ontslagen en het aantal projecten van meerdere studio's ingeperkt, met een focus op het verbeteren van de verwachte winst binnen pc en console", zegt CEO Lars Wingefors.
"Het is nooit makkelijk om afscheid te nemen van getalenteerde mensen", zegt Wingefors verder. "Ik wil de mensen die Embracer afgelopen kwartaal hebben verlaten speciaal bedanken. Dit zijn moeilijke besluiten en die nemen we niet zomaar. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat dit programma met compassie, respect en integriteit wordt uitgevoerd."
De CEO noemde het afgelopen kwartaal 'stabiel'. De netto opbrengst is met 13 procent toegenomen, al is de opbrengst van console- en pc-games juist met vijf procent gedaald. Dit werd goed gemaakt met meer omzet in tabletopspellen en in het segment entertainment en diensten.
Embracer waarschuwt dat het hier niet bij blijft: de herstructurering blijft doorgaan en "zal leiden tot het verder afslanken van het personeelsbestand".
Het bedrijf, dat in de afgelopen jaren vele studio's opkocht, kondigde afgelopen juni een reorganisatie aan. Daarna zijn er meerdere ontslagrondes geweest en zijn er ook studio's gesloten, zoals Saints Row-ontwikkelaar Volition. Ook Time Splitters-studio Free Radical Design zou op het hakblok liggen en Borderlands-ontwikkelaar Gearbox zou mogelijk worden verkocht.
Embracer is overigens lang niet het enige gamebedrijf waar mensen worden ontslagen. Columnist Michel Musters noemde wat 2023 wat dat betreft al een 'ontslagwekkend goed gamejaar'.