Embracer heeft ruim 900 mensen ontslagen
Nieuws

Embracer heeft ruim 900 mensen ontslagen

En er komen er meer aan

De Embracer Group heeft het afgelopen jaar ruim 900 mensen ontslagen.

Dat blijkt uit het nieuwste financiële verslag van het Zweedse bedrijf. Het zou gaan om 904 mensen, oftewel vijf procent van het personeelsbestand.

"In deze brede aanpak sluiten we niet alleen aantal studio's, maar hebben we ook personeel ontslagen en het aantal projecten van meerdere studio's ingeperkt, met een focus op het verbeteren van de verwachte winst binnen pc en console", zegt CEO Lars Wingefors.

"Het is nooit makkelijk om afscheid te nemen van getalenteerde mensen", zegt Wingefors verder. "Ik wil de mensen die Embracer afgelopen kwartaal hebben verlaten speciaal bedanken. Dit zijn moeilijke besluiten en die nemen we niet zomaar. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat dit programma met compassie, respect en integriteit wordt uitgevoerd."

De CEO noemde het afgelopen kwartaal 'stabiel'. De netto opbrengst is met 13 procent toegenomen, al is de opbrengst van console- en pc-games juist met vijf procent gedaald. Dit werd goed gemaakt met meer omzet in tabletopspellen en in het segment entertainment en diensten.

Embracer waarschuwt dat het hier niet bij blijft: de herstructurering blijft doorgaan en "zal leiden tot het verder afslanken van het personeelsbestand".

Het bedrijf, dat in de afgelopen jaren vele studio's opkocht, kondigde afgelopen juni een reorganisatie aan. Daarna zijn er meerdere ontslagrondes geweest en zijn er ook studio's gesloten, zoals Saints Row-ontwikkelaar Volition. Ook Time Splitters-studio Free Radical Design zou op het hakblok liggen en Borderlands-ontwikkelaar Gearbox zou mogelijk worden verkocht.

Embracer is overigens lang niet het enige gamebedrijf waar mensen worden ontslagen. Columnist Michel Musters noemde wat 2023 wat dat betreft al een 'ontslagwekkend goed gamejaar'.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!