Nieuws
Rockstar

Take-Two-president ziet lootboxen niet als gokken

Grote baas aan het woord in Zwitserland

Geschreven door Bob van der Laan op
Volgens de president van Take-Two Interactive, Karl Slatoff, ziet de uitgever lootboxen in games niet als gokken.

Take-Two Interactive, het moederbedrijf van ontwikkelaar Rockstar Games en 2K, heeft zich uitgelaten over microtransacties en lootboxen in games.

Tijdens de Credit Suisse 21st Annual Technology, Media & Telecom-conferentie in Zwitserland vertelt Take-Two president Karl Slatoff dat de uitgever lootboxen niet als gokken beschouwd.

“Wij aanschouwen dat hele gok gebeuren in games niet als gokken. Onze kijk hier op is principe hetzelfde als de verklaring van Entertainment Software Agency.” De Entertainment Software Agency, de ESA, is onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van de E3 en vertegenwoordigt ontwikkelaars en uitgevers in de Verenigde Staten.

De laatste tijd komen lootboxen en microtransacties slecht in het nieuws, mede door Star Wars Battlefront 2 is het publiek helemaal klaar met deze dingen.

Naast dat Take-Two lootboxen niet als gokken aanschouwt, liet Karl Slatoff zich ook uit over de digitalisering van de games-industrie.

“Ik denk dat over een lange tijd de games-industrie 100% digitaal is. Ik kan alleen niet voorspellen of dat over vijf, tien of twintig jaar zal zijn. Al denk ik wel dat het minder dan twintig jaar zal zijn en waarschijnlijk meer dan vijf. Dit is te danken aan het goede werk van Sony en Microsoft. Er zijn veel meer mensen actief op PSN en Xbox Live en dat helpt. Omdat spelers van deze platformen houden, gaat de drang om online spellen aan te schaffen hierdoor sneller.” aldus de president van Take-Two Interactive.

Bron: GamesIndustry

Dit artikel delen:

Lees meer

Stardew Valley-update voor Switch lost crashes op Desert-map voor PUBG wordt getoond tijdens The Game Awards
19

Reacties op: Take-Two-president ziet lootboxen niet als gokken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • XtraLinkUK

    • 30 november 2017 11:43
    Is het ook niet. Met geld een kans maken op enkel en alleen geld is gokken. Van dingen die je kunt winnen op de kermis tot verzamelitems bij producten e.d. is allemaal geen gokken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • iTorioko

    • 30 november 2017 11:55
    @XtraLinkUK

    Nee? En bingo dan? Buiten of het gokken is of niet is het puur en alleen gemaakt om (nog) meer te verdienen aan consumenten. Helemaal als je een full price betaalt voor game en dan ook nog eens microtransactions kunt uitgeven, dat is gewoon een bizarre ontwikkeling. Gewoon naar.

    Ik ben groot fan van Path of Exile, die doen het - in mijn optiek goed en eerlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 30 november 2017 12:13
    @XtraLinkUK Dus als ik aan het pokeren ben, en ik zet mijn fiets in in de hoop een auto te winnen, is dat niet gokken ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 30 november 2017 12:53
    @XtraLinkUK alleen het verschil met bv verzamel items (denk aan de ouderwetse voetbal plaatjes) is dat je ze kunt ruilen. Dat kan met items uit een lootbox niet.
    Pushers op de kermis is natuurlijk ook gewoon gokken, net als de grijp kranen.
    Het is volgens de wet misschien geen gokken (misschien tijd om de wetgeving aan te passen?) Is het natuurlijk wel gewoon verkapt gokken hoe je het ook bekijkt.
    En wie zijn het meest vatbaar voor deze gok elementen? Precies, de jeugd en daar maken ze gewoon misbruik van en dat is een heel smerig spelletje..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 30 november 2017 15:39
    @Fred6er Ben ik het opzich wel mee eens hoor. Het is alleen jammer dat je dan weer wat gaat verbieden. Ja, onder toezicht van een 18+ persoon zou het dan wel moeten mogen vindt ik. Plezier maken zou niet verboden mogen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 30 november 2017 12:29
    Omdat spelers van deze platformen houden, gaat de drang om online spellen aan te schaffen hierdoor sneller.” aldus de president van Take-Two Interactive.

    En als mijn xbox live verloopt ben ik dus gewoon de lul? Wat een onzin, ik wil af en toe in alle rust een spel kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 30 november 2017 12:38
    Iets met slagers en eigen vlees keuren enzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 30 november 2017 12:38
    Aldus de zoveelste CEO die zijn consumenten en klanten als wandelende portomonee's ziet ipv mensen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lore_Nerevarine

    • 30 november 2017 13:29
    Wat een non-discussie, die lootboxen. Gamers wijd en zijd schreeuwen moord en brand: schandalig, afzetters. Morgen nieuwe trailer van Red Dead Redemption 2: wow, hype, dag één…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lore_Nerevarine

    • 30 november 2017 13:32
    @Lore_Nerevarine

    Ok, mss te korte bocht, maar zolang uitgevers als Take Two voelen dat ze Take Two kunnen krijgen, zal er niks veranderen. Als Take Two Take Nothing wordt, misschien wel :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 30 november 2017 13:50
    @Lore_Nerevarine Volgens mij is het allemaal wishfull thinking. Het lawaai is luid genoeg dat het erg onwaarschijnlijk is dat de uitgevers het niet horen, dus daar zal het niet aan liggen. Maar de hoeveelheid aan verschillende uitgevers die hier bijna allemaal tegelijk de zelfde fout lijken te begaan is erg opmerkelijk.

    Als ik een uitgever zou zijn, dan zou ik na het zien van de backlash die WB met Shadow of War heeft gekregen hebben besloten om lootboxes maar uit mijn toekomstige games te halen. Maar in plaats daarvan lijken de grote uitgevers te hebben gedacht "Ik denk dat WB het nog niet erg genoeg heeft gemaakt, laten we er een schepje bij boven op doen, dan accepteren de gamers het vast wel".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pablini

    • 30 november 2017 13:46
    @Lore_Nerevarine Red dead redemption 2 is een spel, geen lootbox. Ik snap je punt echter wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 30 november 2017 13:36
    Klinkt als een gevalletje "Wij van WC-eend…" en wordt er waarschijnlijk een definitie-kwestie als argument gebruikt. Als iets hetzelfde teweegbrengt als een (potentieel) probleemactiviteit, dan mogen lootboxen (mogelijkerwijs) geen gokken zijn, maar zijn dan net zo problematisch.

    Maar ja voor commercieel gewin zijn er wel vaker morele bezwaren komen te vervallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 30 november 2017 14:41
    Ben nu al benieuwd hoe het zal gaan in Red Dead Redemption 2. Te veel focus op online zodat je de variant van de shark cards maar moet kopen en geen single player DLC. Ik hou het wel in de gaten, zodra er meer bekend is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 30 november 2017 15:38
    @Vogeltje Ik kan van alles zeggen, maar heb genoten van GTA V, helaas dan geen single player DLC, maar toch. Deze game komt er pas als hij in de afprijsbak ligt, met of zonder DLC

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 30 november 2017 16:04
    "Wij aanschouwen dat hele gok gebeuren in games niet als gokken."

    Ik vind ook dat rood paars is en ga ook altijd links af met m'n rechter knipperlicht aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 30 november 2017 18:32
    Nou, bereid je maar voor op lootboxes in Red Dead Redemption 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 1 december 2017 05:02
    Ik denk dat dit weer een glas, plas, was, situatie zal zijn. De wetgever bepaald natuurlijk wat gokken is en wat niet. De overheden zullen wel anal zijn dat ze nu geen kansspelbelasting kunnen innen, dus dat zullen ze wel invoeren, vervolgens komen er weer allerlei belastingdealtjes zodat de uitgevers alsnog door kunnen gaan met hun praktijken. (Sterker nog, kansspelbelasting ligt in dit geval bij de ontvanger, dus de gamer moet het vermelden op hun aangiften, want buitenlandse internetkansspel..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • andorvh

    • 1 december 2017 07:49
    Je hoeft niks te kopen natuurlijk, de meeste games zijn prima te spelen zonder micro transacties te gebruiken. Maar ja dat is voor iedereen niet even makkelijk