PowerA Fusion Pro Wireless Controller biedt meer dan de Switch aankan
Reviews

PowerA Fusion Pro Wireless Controller biedt meer dan de Switch aankan

Wie voor de Nintendo Switch opzoek is naar een traditionele controller, komt al snel uit bij Nintendo’s eigen Pro Controller. Dat is een beetje een verwarrende naam, want met pro controllers wordt op andere platformen meestal eentje bedoeld met extra toeters en bellen. Dat is nu alsnog een optie op de Switch, dankzij de PowerA Fusion Pro Wireless Controller.

De PowerA Fusion Pro is nog het best te omschrijven als een Xbox-controller met Nintendo-DNA. De controller heeft een paar overduidelijke kenmerken van de Nintendo Switch, waaronder de lampjes die aangeven welke speler je bent en de glad afgewerkte achterkant met pair-knop en USB C-poort. Door dat soort details oogt ‘ie heel ‘officieel’ en zeker niet als een goedkoop namaakproduct. Goedkoop is de controller overigens ook niet; met een adviesprijs van €99,99 is hij duurder dan de Nintendo Pro Controller.

Afgekeken bij Microsoft

Qua formaat vertoont de PowerA meer gelijkenissen met een Xbox-exemplaar. De handvatten zijn forser dan die van Nintendo’s eigen controller. De analoge sticks hebben een geribbelde rand en een kuiltje in het midden. Mede door de antislipafwerking ligt de controller goed in de hand en geeft hij veel houvast.

©GMRimport

De knopjes hebben ook net wat meer travel en klikken bevredigend, waardoor de controller ook op dat vlak punten scoort ten opzichte van Nintendo’s eigen optie. Aangezien ik de Xbox-controller de fijnste op de markt vind, zie ik het ontwerp van de PowerA als een pluspunt, maar het is natuurlijk erg persoonlijk welke vorm en formaat je fijn vindt. Het is in ieder geval goed dat PowerA Nintendo’s ontwerp niet een-op-een over heeft genomen, want nu hebben we tenminste wat te kiezen op de Switch. Tot zover het goede nieuws, want PowerA laat ook wat steken vallen met het ontwerp.

Goedkoop plastic en kromme vingers

Zo wordt de controller geleverd met twee frontjes; een zwarte en een witte. Op zich is het tof dat je de controller zo een beetje kunt personaliseren, maar helaas is het witte exemplaar voorzien van hele goedkope plastic ringen rond de analoge sticks. Als je dan de analoge sticks helemaal naar de zijkant beweegt, hoor je een luide tik. Dat past totaal niet bij de verder degelijk aanvoelende controller en is reden genoeg om het witte frontje linea recta terug in de doos te stoppen.

Ook de pedalen op de achterkant – toch wel de belangrijkste ‘pro’ functionaliteit van zo’n controller – zijn niet helemaal een schot in de roos. Zulke pedalen bieden zeker een meerwaarde tijdens gamen: vooral bij snelle, competitieve actiespellen maakt het echt een verschil wanneer je beide duimen op de analoge sticks kan houden en ondertussen met andere vingers je wapen herlaadt of springt. Op de PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Switch zitten de pedalen alleen net iets te laag.

©GMRimport

Terwijl PowerA de pedalen op vergelijkbare controllers voor de PlayStation 4 en Xbox precies onder de middelvinger en ringvinger heeft geplaatst, zitten ze bij de iteratie voor de Switch net wat lager, eigenlijk onder de ringvinger en pink. De menselijke hand kan de pink en ringvinger alleen niet zo comfortabel onafhankelijk van elkaar bewegen, waardoor de pedalen hun toegevoegde waarde deels verliezen. Afhankelijk van hoe groot je hand is zul je er met je middelvinger ook wel bij kunnen, maar ergonomisch is het niet.

De controller is wel heel gemakkelijk aan te passen. Met een knop op de achterkant zijn de pedalen op ieder moment te programmeren, waardoor je zelfs tijdens het spelen nog moeiteloos iets aanpast. Het frontje klik je er dankzij een magnetische bevestiging ook zo af, zodat je eenvoudig de analoge sticks kunt aanpassen. In het draagetui zitten namelijk nog twee iets hogere analoge sticks: eentje met eveneens een geribbelde rand en een kuiltje middenin en eentje met een afgeronde bovenkant. Hogere analoge sticks geven meer nauwkeurigheid, maar zijn iets langzamer; aan jou of je die afweging zinvol vindt.

Voor wie eigenlijk?

Onderop zit nog een 3,5mm aansluiting, maar ook die wordt niet ten volste benut. Dat is overigens niet de schuld van fabrikant PowerA. Dankzij de 3,5mm aansluiting kun je iedere reguliere headset op de controller aansluiten, al moet de controller dan wel met de console verbonden zijn via USB. Gelukkig zit er een USB C-kabel van zo’n drie meter bij, dus dat is niet zo’n probleem. Het aantal games dat voice chat via de headset ondersteunt, is echter zeer schaars. Bij veel games verloopt dat immers via de Nintendo Switch Online App.

©GMRimport

Wie de PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Nintendo Switch overweegt, moet zich dus vooral afvragen welke games ermee gespeeld gaan worden. Apex Legends lijkt op papier misschien een geschikte game, maar daar zullen de pedalen je maar beperkt voordeel geven; het technologische voordeel dat spelers op andere consoles genieten, zoals hogere framerates en resoluties, weegt al snel zwaarder. Bij Nintendo’s eigen games, zoals Splatoon of Mario Kart 8 Deluxe, heb je dan weer weinig aan de headsetaansluiting. De PowerA Fusion Pro Wireless Controller heeft op zich genoeg te bieden om het hoge prijskaartje te rechtvaardigen, maar het is een kostbare investering als je slechts bij een enkele game de mogelijkheden benut.

Oké
Conclusie

De PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Nintendo Switch streeft op een aantal vlakken Nintendo’s eigen Pro Controller voorbij door échte Pro-functionaliteiten te bieden, zoals pedalen en aanpasbare analoge sticks. Toch laat PowerA met het design van de controller wat steken vallen. Bovendien kun je je afvragen of de Switch echt geschikt is voor ‘professioneel’ gamen. Dat valt PowerA niet aan te rekenen, maar zal voor veel spelers de belangrijkste vraag zijn die zij moeten beantwoorden om te zien of deze controller een noodzakelijke aankoop is.

Plus- en minpunten
  • Ligt lekker in de hand, makkelijk in te stellen en aan te passen, knoppen hebben een fijne travel en klik, 3,5mm ingang is een leuke extra
  • Voice chat wordt op de Switch zelden ondersteund, positionering van de pedalen is niet ideaal, goedkope materialen bij het witte frontje

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Samsung komt met snellere en zuinigere 9100 Pro-SSD's
Nieuws

Samsung komt met snellere en zuinigere 9100 Pro-SSD's

Vanaf 18 maart beschikbaar

Op 18 maart brengt Samsung haar nieuwe 9100 Pro-SSD's uit. De schijven zijn sneller en zuiniger dan het vorige model, de 990 Pro.

Zo ondersteunt de 9100 Pro de PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) 5.0-indeling, een twee keer zo snelle standaard vergeleken met PCIe 4.0. Daarmee is de nieuwe schijf in staat tot leessnelheden van 14.800 MB/s en en schrijfsnelheden van 13.400 MB/s - maximaal 99 procent sneller dan de 990 Pro.

Ook zijn de IOPS (het aantal in- en outputtaken pet seconde) van de lees- en schrijfsnelheden verhoogd tot respectievelijk 2,2 miljoen IOPS respectievelijk 2,6 miljoen IOPS.

Tot slot moet de schijf 49 procent energiezuiniger zijn dan de 990 Pro, specifiek het 4TB-model.

Op 18 maart verschijnen de 1TB-, 2TB-, en 4TB-modellen op de markt voor respectievelijk 199,99 euro, 299,99 euro en 549,99 euro. Met heatsink komt daar nog zo'n 20 euro bij.

Het 8TB-model verschijnt in de tweede helft van 2025.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hint naar mogelijke terugkeer van de Katamari-reeks verschenen
Nieuws

Hint naar mogelijke terugkeer van de Katamari-reeks verschenen

Handelsmerken zijn hernieuwd

Bandai Namco heeft een aantal handelsmerken vastgelegd, waaronder één die wijst naar de terugkeer van de Katamari-reeks.

Zo is het handelsmerk Once Upon a Katamari op 27 februari vastgelegd in Europa (via Gematsu). De meest recente Katamari-game, een remaster genaamd We Love Katamari REROLL+ Royal Reverie, werd vlak na het vastleggen van diens handelsmerk aangekondigd. 

Hetzelfde gebeurde ook bij Elden Ring Nightreign en Tales of Arise: Beyond the Dawn. Er is dus speculatie dat Bandai Namco op het punt staat een nieuwe Katamari-game aan te kondigen, nadat de laatste écht nieuwe titel uitkwam in 2011. 

Niet alleen Katamari kwam daarentegen aan bod, ook de naam Gekishin Squadra werd door Bandai Namco vastgelegd, maar waar dat naar refereert is onduidelijk. 

De Katamari-reeks draait voornamelijk om het personage The Prince, die in opdracht van zijn vader - the King of All Cosmos - allerlei taken uit moet voeren die zich uiten in de vorm van puzzels. Zo moet hij eens de sterren en sterrenbeelden repareren en het laten rollen van een bal om daar zo veel mogelijk objecten aan te laten plakken. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!