PowerA Fusion Pro Wireless Controller biedt meer dan de Switch aankan
Reviews

PowerA Fusion Pro Wireless Controller biedt meer dan de Switch aankan

Wie voor de Nintendo Switch opzoek is naar een traditionele controller, komt al snel uit bij Nintendo’s eigen Pro Controller. Dat is een beetje een verwarrende naam, want met pro controllers wordt op andere platformen meestal eentje bedoeld met extra toeters en bellen. Dat is nu alsnog een optie op de Switch, dankzij de PowerA Fusion Pro Wireless Controller.

De PowerA Fusion Pro is nog het best te omschrijven als een Xbox-controller met Nintendo-DNA. De controller heeft een paar overduidelijke kenmerken van de Nintendo Switch, waaronder de lampjes die aangeven welke speler je bent en de glad afgewerkte achterkant met pair-knop en USB C-poort. Door dat soort details oogt ‘ie heel ‘officieel’ en zeker niet als een goedkoop namaakproduct. Goedkoop is de controller overigens ook niet; met een adviesprijs van €99,99 is hij duurder dan de Nintendo Pro Controller.

Afgekeken bij Microsoft

Qua formaat vertoont de PowerA meer gelijkenissen met een Xbox-exemplaar. De handvatten zijn forser dan die van Nintendo’s eigen controller. De analoge sticks hebben een geribbelde rand en een kuiltje in het midden. Mede door de antislipafwerking ligt de controller goed in de hand en geeft hij veel houvast.

©GMRimport

De knopjes hebben ook net wat meer travel en klikken bevredigend, waardoor de controller ook op dat vlak punten scoort ten opzichte van Nintendo’s eigen optie. Aangezien ik de Xbox-controller de fijnste op de markt vind, zie ik het ontwerp van de PowerA als een pluspunt, maar het is natuurlijk erg persoonlijk welke vorm en formaat je fijn vindt. Het is in ieder geval goed dat PowerA Nintendo’s ontwerp niet een-op-een over heeft genomen, want nu hebben we tenminste wat te kiezen op de Switch. Tot zover het goede nieuws, want PowerA laat ook wat steken vallen met het ontwerp.

Goedkoop plastic en kromme vingers

Zo wordt de controller geleverd met twee frontjes; een zwarte en een witte. Op zich is het tof dat je de controller zo een beetje kunt personaliseren, maar helaas is het witte exemplaar voorzien van hele goedkope plastic ringen rond de analoge sticks. Als je dan de analoge sticks helemaal naar de zijkant beweegt, hoor je een luide tik. Dat past totaal niet bij de verder degelijk aanvoelende controller en is reden genoeg om het witte frontje linea recta terug in de doos te stoppen.

Ook de pedalen op de achterkant – toch wel de belangrijkste ‘pro’ functionaliteit van zo’n controller – zijn niet helemaal een schot in de roos. Zulke pedalen bieden zeker een meerwaarde tijdens gamen: vooral bij snelle, competitieve actiespellen maakt het echt een verschil wanneer je beide duimen op de analoge sticks kan houden en ondertussen met andere vingers je wapen herlaadt of springt. Op de PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Switch zitten de pedalen alleen net iets te laag.

©GMRimport

Terwijl PowerA de pedalen op vergelijkbare controllers voor de PlayStation 4 en Xbox precies onder de middelvinger en ringvinger heeft geplaatst, zitten ze bij de iteratie voor de Switch net wat lager, eigenlijk onder de ringvinger en pink. De menselijke hand kan de pink en ringvinger alleen niet zo comfortabel onafhankelijk van elkaar bewegen, waardoor de pedalen hun toegevoegde waarde deels verliezen. Afhankelijk van hoe groot je hand is zul je er met je middelvinger ook wel bij kunnen, maar ergonomisch is het niet.

De controller is wel heel gemakkelijk aan te passen. Met een knop op de achterkant zijn de pedalen op ieder moment te programmeren, waardoor je zelfs tijdens het spelen nog moeiteloos iets aanpast. Het frontje klik je er dankzij een magnetische bevestiging ook zo af, zodat je eenvoudig de analoge sticks kunt aanpassen. In het draagetui zitten namelijk nog twee iets hogere analoge sticks: eentje met eveneens een geribbelde rand en een kuiltje middenin en eentje met een afgeronde bovenkant. Hogere analoge sticks geven meer nauwkeurigheid, maar zijn iets langzamer; aan jou of je die afweging zinvol vindt.

Voor wie eigenlijk?

Onderop zit nog een 3,5mm aansluiting, maar ook die wordt niet ten volste benut. Dat is overigens niet de schuld van fabrikant PowerA. Dankzij de 3,5mm aansluiting kun je iedere reguliere headset op de controller aansluiten, al moet de controller dan wel met de console verbonden zijn via USB. Gelukkig zit er een USB C-kabel van zo’n drie meter bij, dus dat is niet zo’n probleem. Het aantal games dat voice chat via de headset ondersteunt, is echter zeer schaars. Bij veel games verloopt dat immers via de Nintendo Switch Online App.

©GMRimport

Wie de PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Nintendo Switch overweegt, moet zich dus vooral afvragen welke games ermee gespeeld gaan worden. Apex Legends lijkt op papier misschien een geschikte game, maar daar zullen de pedalen je maar beperkt voordeel geven; het technologische voordeel dat spelers op andere consoles genieten, zoals hogere framerates en resoluties, weegt al snel zwaarder. Bij Nintendo’s eigen games, zoals Splatoon of Mario Kart 8 Deluxe, heb je dan weer weinig aan de headsetaansluiting. De PowerA Fusion Pro Wireless Controller heeft op zich genoeg te bieden om het hoge prijskaartje te rechtvaardigen, maar het is een kostbare investering als je slechts bij een enkele game de mogelijkheden benut.

Oké
Conclusie

De PowerA Fusion Pro Wireless Controller voor de Nintendo Switch streeft op een aantal vlakken Nintendo’s eigen Pro Controller voorbij door échte Pro-functionaliteiten te bieden, zoals pedalen en aanpasbare analoge sticks. Toch laat PowerA met het design van de controller wat steken vallen. Bovendien kun je je afvragen of de Switch echt geschikt is voor ‘professioneel’ gamen. Dat valt PowerA niet aan te rekenen, maar zal voor veel spelers de belangrijkste vraag zijn die zij moeten beantwoorden om te zien of deze controller een noodzakelijke aankoop is.

Plus- en minpunten
  • Ligt lekker in de hand, makkelijk in te stellen en aan te passen, knoppen hebben een fijne travel en klik, 3,5mm ingang is een leuke extra
  • Voice chat wordt op de Switch zelden ondersteund, positionering van de pedalen is niet ideaal, goedkope materialen bij het witte frontje

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen
Nieuws

Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen

Savvy Games Group zou een vinger in de pap hebben

Ubisoft zou werken aan downloadbare content voor Assassin's Creed Shadows die deels door het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Games Group wordt bekostigd.

Dat meldt de Franse uitgave Les Echos (via VGC). Na een meeting tussen Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Savvy Games Group zou zijn besloten om groen licht te geven aan de dlc. Er zijn verder geen details over de inhoud van de dlc of wanneer deze moet verschijnen.

De geruchten over de dlc zijn opvallend. Niet alleen omdat Ubisoft in eerste instantie geen plannen had voor betaalde dlc voor de game, maar ook omdat Savvy Games Group controversieel is in het Westen. Savvy Games Group is een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

De controverse is er vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Een deel van de winst die bedrijven maken wanneer ze samenwerken met het Public Investment Fund gaat immers naar het land. Overigens is Ubisoft niet de enige die nu banden lijkt te hebben met het PIF; de organisatie heeft geïnvesteerd in bedrijven als Nintendo, Electronic Arts, Take-Two, Activision en Capcom.

Overigens komt er wel sowieso een gratis uitbreiding voor Assassin's Creed Shadows beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. De uitbreiding heeft Claws of Awaji en bevat meer dan tien uur aan extra content. Vorige week is er een trailer van de dlc uitgekomen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!