Logitech Pro X 2 Lightspeed biedt draadloze precisie voor casual en serieuze gamers
Reviews

Logitech Pro X 2 Lightspeed biedt draadloze precisie voor casual en serieuze gamers

Vanzelfsprekend in gebruik, comfortabel en een uitstekende klank

De G-serie van Logitech is helemaal gemaakt voor gamers: van gestroomlijnde muizen tot hoekige headsets. De Pro-afdeling binnen deze serie heeft een iets minder uitbundige uitstraling en richt zich op de professionals binnen de gamewereld. Met de Pro X 2 Lightspeed-headset wil Logitech zich dan ook op hoog niveau laten gelden.

Prijs:

€232,-

Verbinding:

2.4 Ghz Wireless, Bluetooth en minijack

Compatibiliteit:

Volledig compatibel met Windows-pc’s en beperkt compatibel met ieder ander platform

RGB features:

Nee

Batterijduur:

50 uur

De ‘2’ in de naam verklapt het natuurlijk al een beetje: dit is niet de eerste Pro X-headset van Logitech. Een tijdje geleden hadden we de Pro X Wireless-versie van dit model in onze handen en daarbij viel vooral op dat de headset heel erg goed klonk tijdens het spelen van games en tijdens het luisteren naar muziek. Ook de draadloze verbinding viel in de smaak. De Pro X 2 Lightspeed neemt deze twee eigenschappen niet alleen mee, maar voegt er zelfs nog de nodige nieuwe en verbeterde features aan toe. De nieuwe featues komen ook met een iets hoger prijspunt dan het vorige model: de headset kost je 232 euro.

Ontwerp

Logitech stuurt de de Pro X 2 op in een bijzonder compleet pakketje. Naast de headset met benodigde kabels, vind je ook nog een mooie opbergzak en wordt er zelfs een tweede setje oorkussens meegestuurd. Je kunt dus kiezen of je liever een synthetische, makkelijk schoon te maken bekleding of een meer ademende bekleding op je oren hebt. Met de aankomende zomermaanden in het achterhoofd is die ademende, stoffen bekleding geen overbodige luxe.

De Pro X 2 Lightspeed is een stukje lichter dan zijn voorganger. Dat zorgt er, samen met het feit dat de oorschelpen nu niet alleen kunnen kantelen, maar ook draaien, voor dat de headset ongelofelijk lekker zit. Verder voelt de headset stevig aan: zowel de hoofdband als de bevestiging van de oorschelpen is gemaakt van metaal. Het stukje gekrulde kabel tussen de hoofdband en oorschelp is een van de details op deze headset die je het gevoel geeft dat er goed is nagedacht over deze headset. Ook het knopgevoel van bijvoorbeeld het volumewiel is zo’n detail.

Op Mac- en Windows-pc’s is de integratie van bijvoorbeeld die volumeknop strak geregeld. Het interne volume van je Mac reageert direct, zonder kleine vertragingen die je bij andere headsets nog wel eens tegenkomt, via een draai aan het wieltje. Het maken van draadloze verbindingen is daarnaast erg snel en de headset onthoudt eerder gemaakte connecties, waardoor je na de eerste keer verbinden de headset alleen nog maar aan hoeft te zetten om de laatst gemaakte verbinding te activeren. Het zijn dit soort kleine dingetjes die ervoor zorgen dat de Pro X 2 soepel voelt in gebruik.

Gebruikservaring en microfoon

De Logitech Pro X 2 heeft drie soorten verbindingsmogelijkheden: Bluetooth, 2.4Ghz Wireless en een oude, vertrouwde minijackverbinding. Dat zorgt ervoor dat je de headset samen met zo’n beetje ieder denkbaar platform kunt gebruiken. Een kanttekening: je ziet steeds vaker headsets met twee draadloze verbindingsmogelijkheden. In veel gevallen kun je die zelfs tegelijk gebruiken. Dat is bij de Logitech Pro X 2 helaas niet het geval en dat valt, zeker met het oog op de stevige prijs, best tegen.

Verder is er eigenlijk niets aan te merken op de gebruikservaring van deze headset. Sterker nog, hij voelt erg vanzelfsprekend in zijn gebruik. De draadloze verbindingen zijn snel en vooral de 2.4Ghz Wireless-verbinding heeft een héél groot bereik. Ook de batterijduur van vijftig (!) uur is niet mis.

Waar de Logitech Pro X 2 wel echt tekortschiet is de microfoon. Ook bij de Pro X Wireless was deze al niet best en helaas heeft Logitech daar weinig vooruitgang in geboekt. Het microfoontje klinkt geknepen, dun en simpelweg niet goed genoeg voor een headset met dit prijspunt. In de software, waar we verderop in de review nog wat dieper op ingaan, zijn de nodige tools te vinden om de klank van de microfoon aan te passen. Maar zelfs met de drie-bands equalizer, noise reductie, compressor en de-esser is er niet echt iets moois te maken van de klank van dit microfoontje.

Klank

Gelukkig ben je de tegenvaller van de microfoon zo vergeten als je de headset hoort. De Logitech Pro X Lightspeed klonk al goed, maar deze Pro X 2 Lightspeed klinkt nog véél beter. Logitech heeft splinternieuwe drivers ontworpen voor de headset. Ze zijn gemaakt van grafiet. Dat betekent dat ze heel erg stijf en tegelijkertijd licht zijn. Dat zorgt voor veel definitie en dynamiek in het geluid.

Bij het beluisteren van muziek valt vooral het grote en rustige stereobeeld op. Alles in de muziek heeft mooi zijn eigen plekje. Je kunt alles tot in het kleinste detail horen zonder dat het analytisch, afstandelijk of kil wordt. De headset klinkt juist eerder warm, gedefinieerd en dynamisch. Dat zorgt ervoor dat je helemaal wordt meegevoerd in de muziek.

Tijdens het gamen valt vooral de ongelofelijke puntigheid in de klank op. De Pro X 2 kan agressief en direct klinken zonder dat de headset schel wordt. Ook hier valt het stereobeeld positief op: hebt echt het gevoel dat je middenin de spelwereld zit. Tegelijkertijd heeft de headset genoeg body en draagkracht in de lagere frequenties om ook tussenfilmpjes en de filmische delen van verhalende games overtuigend te laten horen.

 

Met de Logitech G Hub kun je ook nog het een en ander aanpassen aan de klank van de headset op een Windows-pc. Er is bijvoorbeeld een vijfbands equalizer en er zijn presets voor verschillende games. Ook vind je hier DTS Headphone: X 2.0 surround sound. Vaak is de DTS-surround sound een goede, subtiele manier om het stereobeeld wat groter te maken. In het geval van deze headset werkt het helaas wat minder goed. Sowieso klinkt de headset van zichzelf al diep en breed, maar daarnaast heeft het aanzetten van deze surround sound een negatief effect op de mooie, gebalanceerde klank van de Pro X 2.

 

Concluderend

Hoewel er een aantal puntjes zijn die een beetje uit de toon vallen, zoals de twee draadloze verbindingen die niet tegelijk kunnen worden ingezet en de simpelweg slecht klinkende microfoon, is deze Logitech Pro X 2 Lightspeed écht een hele goede headset. De gebruikerservaring is erg soepel en ondanks de wat hogere prijs heb je echt het gevoel dat je waar krijgt voor je geld. Dat zit hem vooral in het feit dat deze headset echt heel goed klinkt in zo’n beetje iedere denkbare situatie. Dat maakt de Logitech Pro X 2 Lightspeed erg geschikt voor zowel de casual als de serieuzere gamer die houdt van eenvoud.

Uitstekend
Conclusie

De Logitech Pro X 2 Lightspeed is een uitstekende draadloze headset die zich, zeker op klankgebied, moeiteloos kan meten met zijn concurrentie in dezelfde prijsklasse. De headset is licht, comfortabel en eenvoudig in gebruik. Toch zijn er ook een paar minpuntjes: de microfoon is simpelweg niet goed genoeg en het is, zeker voor het prijspunt, een misser dat de twee draadloze verbindingen niet tegelijkertijd inzetbaar zijn.

Plus- en minpunten
  • Comfort, ontwerp en gebruikservaring
  • Stereobeeld en lokalisatie
  • Dynamische, precieze klank
  • Geschikt voor gaming én muziek
  • Draadloze verbindingen niet tegelijk te gebruiken
  • Microfoon

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!