Vr Vrijdag: Stand-up comedy in vr
Reviews

Vr Vrijdag: Stand-up comedy in vr

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: mijn eerste stand-up optreden in vr.

Het valt niet mee om comedian te zijn tijdens een lockdown. Het is bijvoorbeeld opvallend hoe weinig mijn eigen vriendin moet lachen om mijn pogingen tot humor. En dat terwijl ik ooit voor volle zalen heb gestaan. Nou ja, kleine zalen. Maar wel vol! En ik bezweer je dat het publiek in die zalen om me moest lachen. Echt waar. Ook als ik dat zo bedoeld had!

Dat was in de ‘hiervoor-tijd’, in het ‘lang, lang geleden’. Ik droom nog wel van de echo’s van een rollende lach die door het publiek golft.

Er werden de afgelopen maanden nog wel wat comedyshows georganiseerd via Zoom. Ook ik heb daar aan meegedaan. Daar sta je dan in je kamertje voor een green screen, met een Guitar Hero-microfoon in je hand, terwijl je in het dode oog van je camera praat. Je hoort geen reactie van de dertig mensen die ook ergens in hun kamertje zitten met een laptop of iPad op schoot. Maar het kan, mensen doen het. Het heeft echter maar weinig te maken met de pure beleving van echte stand-up comedy.

©GMRimport

Interactie

Het grote plezier van stand-up is namelijk de constante interactie met het publiek. Niet dat het publiek zich ermee moet bemoeien (geloof me, geen enkele comedian zit te wachten op jouw spontane ongevraagde bijdragen tijdens zijn show), maar er is wel altijd een hele directe communicatie. Je ziet de blikken van de mensen op de eerste rij (vaak angstig, omdat ze bang zijn ‘er uit te worden gepikt’), je voelt of mensen luisteren of hun aandacht verliezen en je hoort uiteraard (als het goed gaat) de lach. Maar ook hoor je soms iemand (op de eerste rij!) een zak zuurtjes openmaken, om vervolgens knisper-knisper-knisper elk zuurtje langzaam eruit te pakken. Dat zijn de mensen die niet doorhebben dat ze niet thuis televisie zitten te kijken en ze zijn zonder uitzondering verbijsterd als ze ‘er uit worden gepikt’.

Een comedyshow is dus iets levends. Een uniek moment wat alleen dan en daar gebeurt, en waarvan de spanning en het plezier echt dáár in die comedyclub ontstaat en tot zijn recht komt. Elke performance is nieuw en elke lach is net even anders. Zelfs op grappen die je al honderd keer verteld hebt.

Juist omdat ik dit gevoel van die bijzondere samenwerking tussen comedian en publiek zo miste, vond ik het geweldig (en doodeng) om voor het eerst aan een comedyshow mee te doen in virtual reality. Hoewel dat verschijnsel op zich niet nieuw is (Reggy Watts deed al in 2016 performances in AltspaceVR), was de door het Utrechtse Comedyhuis georganiseerde vr-comedy-avond voor Nederland een primeur.

Dichterbij een echt avondje stand-up ben ik persoonlijk in meer dan een halfjaar niet geweest.

-

Is this thing on?

Comedy in vr (in dit geval ook in AltSpace, een gratis app voor Quest en pc-vr) komt een stuk dichter bij de ervaring van werkelijke stand-up dan comedy via Zoom. Je staat ‘echt’ op een podium, je hebt ‘echt’ een microfoon in je hand en mensen staan ‘echt’ in een zaaltje naar je te kijken. En ik had ook echt (zonder aanhalingstekens) ouderwets plankenkoorts toen ik als eerste in een line-up van vier comedians het podium op teleporteerde.

Wat interessant is aan het optreden in vr, is dat er bijna net zoveel dingen niet kloppen als wel. Het voelt een stuk minder raar om in vr je ding te doen, dan zomaar in je kamertje voor een camera. Terwijl het fysiek uiteraard niet echt heel anders is. Je vergeet de werkelijkheid en dat werkt bevrijdend. Dankzij de bewegingscontrollers en de tracking van je hoofd, ziet het publiek ook echt een levend iemand voor zich staan. Want hoewel je op basis van de screenshots misschien denkt dat je naar een heel slechte Oost-Europese rip-off van Southpark kijkt, vergeet het publiek die kunstmatigheid al snel.

Als comedian gaat die kunstmatigheid opeens wel opspelen. Want terwijl het publiek rustig toekijkt naar die ene performer op het podium, kijk jij als comedian naar een zaal vol poppen zonder enige expressie op het gezicht. Zoals ik net al zei: comedy is communicatie. Op een virtueel podium staan, terwijl poppetjes in lage resolutie naar je staren, geeft in eerste instantie best een sterk gevoel van ongemak. Zet er de soundtrack van een horrorfilm onder (of een griezelig gezongen kinderliedje) en het is brandstof voor heel wat nachtmerries. Vooral omdat er zoveel mensen in het publiek waren die uit beleefdheid hun microfoon op ‘mute’ hadden staan.

Dat betekent dat zelfs als ze lachen (iets waar je natuurlijk op blijft hopen) niet weet óf ze lachen. Dat zorgde bij mij in elk geval af en toe voor koud zweet als ik na een (theoretisch) geslaagde punchline zag hoe vijfentwintig low-polygon personages mij in stilte aanstaarden.

©GMRimport

Leuk

En toch gebeurde er iets leuks die avond in de virtuele club. De spanning, het napraten met de andere comedians, luisteren naar mensen in de zaal die na afloop kwamen vertellen dat ze het echt erg leuk hadden: dichterbij een echt avondje stand-up ben ik persoonlijk in meer dan een halfjaar niet geweest.

Het lijkt er op dat zo’n vr-performance heel voorzichtig ook echt een publiek(je) kan bereiken. Ik was zelf verbaasd hoeveel bevriende comedians inmiddels een Oculus Quest bezaten. En ook het publiek bestond tot mij grote verbazing niet uit alleen ‘techliefhebbers’, maar ook uit mensen die (wellicht dankzij de lockdown) vr zien als een soort van uitje.

Wat mezelf betreft: zo voelde het ook. Een uitje. Een break van de dagen die voor mij als thuiswerkende zzp’er zo vreselijk veel op elkaar lijken. En een hernieuwd bewijs dat vr vooral tot zijn recht komt als middel voor wezenlijke communicatie, waarbij je samen een elektronische hallucinatie deelt. Waarbij ik na afloop de headset afzette en voor het eerst in jaren weer even een minuutje moest ‘landen’ in de werkelijkheid.

Op 29 januari is er om 20:00 uur weer een gratis vr-comedyshow in AltSpaceVR. Komt dat zien!

Meer Vr Vrijdag

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!