Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol
Reviews

Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol

Eerder verscheen op Gamer.nl al de href="https://gamer.nl/artikelen/review-in-progress/fifa-20-doet-weinig-nieuws/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">review in progress van Fifa 20</a>. Daar las je ons oordeel over de offline modi. In dit artikel reviewen we de online modi nu deze reeds enkele dagen speelbaar zijn, aangevuld met enkele extra inzichten die we hebben opgedaan. De conclusie en het cijfer gelden daardoor zowel voor de offline als online modi.

Wie Fifa 20 enkel voor de online ervaring koopt, ziet al nieuwe dingen nog voordat er ook maar een wedstrijd gespeeld is. De hoofdmenu’s mogen dan verdacht veel lijken op die uit Fifa 19, daaronder liggen wel degelijk broodnodige verbeteringen. In vorige delen was het wijzigen van formaties en het aanpassen van je opstelling een taak die vaak onnodig lang duurde. Vooral het wisselen van spelers vanuit je opstelling met spelers uit je Club (je totaalverzameling aan spelerskaarten) was even onoverzichtelijk als tijdrovend.

Dankzij de nieuwe menustructuur is het maken van wijzigingen in je opstelling makkelijker dan ooit. Wanneer je nu een speler selecteert, krijg je een ring om deze speler heen te zien. Daarin zie je een selectie aan de meest belangrijke en veelgebruikte acties die op dit type speler toepasbaar zijn. Met twee drukken op de knop heeft een speler een fitheidsboost, een nieuwe contract of een speciale vaardigheidskaart gekregen. Ook het wisselen van spelers is een stuk gemakkelijker geworden dankzij de nieuwe zoekfunctie. Deze laat je in een simpel overzicht de beste en meest toepasselijke spelers zien die je aan je elftal toe kan voegen. Staat de juiste speler er niet bij? Je kunt ook meteen de virtuele transfermarkt op, waar je een nieuwe speler kan kopen en direct kan toevoegen aan je opstelling. Dat allemaal zonder het menu te verlaten.

©GMRimport

Een hoop extra XP

Zoals je misschien al begreep zijn deze veranderingen vooral welkom bij Fifa Ultimate Team, ofwel FUT. Deze modus, waarin je spelers kan verdienen, winnen of kopen middels ruilkaarten, is verreweg de meest populaire spelvorm binnen Fifa 20. Het is dan ook niet gek dat de weinige vernieuwingen die de online modi rijk zijn voornamelijk in Ultimate Team terug te vinden zijn. Deze jaargang kun je niet alleen meer clublogo’s, tenues en stadions van bestaande clubs gebruiken voor je eigen team, maar zijn er ook nieuwe customization opties. Zo zien we niet alleen gestileerde clublogo’s in de vorm van cobra’s of woestijnlandschappen, maar ook de toevoeging van nieuwe aankleding in de vorm van tifo’s. Deze spandoeken hangen achter de goals en komen in vele vormen en maten. Ze hebben geen invloed op de gameplay, maar het staat toch leuk om een brullende panterkop achter je doel te zien. Het lijkt zowaar soms of het publiek je écht aanmoedigt.

In FUT zelf zijn er weinig nieuwe elementen te bekennen. De Rivals-modus keert nagenoeg onveranderd terug, en ook de Squad Battles zijn grotendeels hetzelfde. De enige wijziging hierin is het feit dat de teams waar je tegen speelt in deze modus onbeperkt te verversen zijn en niet meer mondjesmaat vernieuwd worden. Je kunt dus zoveel wedstrijden spelen als je wil, maar ‘slechts’ de eerste veertig matches tellen voor je wekelijkse score.

Toch zijn er ook nieuwe zaken te bespeuren: de oude catalogus met beloningen heeft plaatsgemaakt voor een nieuw XP-systeem. Zo zijn er allerhande uitdagingen die binnen een dag, een week of een ‘seizoen’ voltooid kunnen worden. Hiervoor krijgt men nieuwe logo’s, tenues of tifo’s, maar ook pakketjes met spelerskaarten of andere beloningen. Een hele verbetering, want de extra uitdagingen zijn de moeite waard. Ook voor mensen die deze niet actief proberen te halen: het simpelweg spelen van wedstrijden levert al genoeg XP op om bepaalde bonussen te ontvangen.

©GMRimport

Dribbels zorgen voor droefenis

Die wedstrijden zijn natuurlijk waar het allemaal om draait. De afgelopen dagen hebben we in bijna vijftig wedstrijden, verspreid over verschillende modi, drie punten binnen proberen te slepen. De servers lijken prima stand te houden en met bedraad internet is er geen lag te bekennen. We merken eigenlijk direct dat een aantal zaken beduidend anders werken in dit deel. Zo dien je veel beter na te denken over of het pad tussen twee spelers vrij is voor je een pass geeft, want de AI stapt veel sneller uit om een bal te onderscheppen. Ook crosses worden veel vaker onderschept en kopballen zijn maar moeilijk op doel te krijgen. Dat is lastig, maar dit kunnen we makkelijk toeschrijven aan het feit dat we even moeten wennen aan de gameplay.

Waar we maar niet aan kunnen wennen is de pass-assistentie waarvan Fifa 20 je automatisch voorziet. Je hebt zelf een aardige controle over de richting en snelheid van je pass, maar de AI ondersteunt je hierbij (tenzij je dit expliciet hebt uitgezet) altijd. We hebben maar al te vaak het gevoel dat de AI hierin soms andere spelers denkt aan te moeten spelen dan de bedoeling is. Zelfs wanneer we visuele ondersteuning aanzetten, zien we dat er soms duidelijk op een specifieke speler gemikt wordt, waarna de bal toch een linie verder gespeeld wordt. Dat is frustrerend, want dit heeft vaak balverlies tot gevolg.

©GMRimport

De frustratie die we hierbij voelen valt echter in het niet bij de irritatie die het nieuwe dribbelsysteem bij ons oproept. Men kan nu dankzij het ‘strafe dribbling’, wat neerkomt op zijwaarts dribbelen, veel preciezer met de bal in de kleine ruimte spelen. Dat lijkt mede dankzij het lage tempo van deze editie een fijne toevoeging, maar in de praktijk blijkt deze techniek té effectief. Zeker met spelers die een hoge dribbelvaardigheid hebben zijn tegenstanders zo enorm wendbaar dat ze soms onmogelijk af te stoppen zijn. Spelers zijn zelfs zo wendbaar dat ze tijd hebben om een defensieve actie gemakkelijk te ontwijken, zelfs als deze al is ingezet door een verdediger. Het resultaat is dat tactische keuzes bij het opstellen van je elftal soms tenietgedaan worden door een voorhoede middelmatige spelers met dribbeltalent.

Ondanks alle kleine verbeteringen laat de onbalans in de gameplay ons dus meermaals met een naar gevoel achter, zelfs als we winnen. Bij vlagen speelt de game dankzij het lage tempo heerlijk weg, om vervolgens dankzij een vreemde pass of een belachelijke dribbelactie ons weer chagrijnig te krijgen. En geloof ons, er is dan geen clublogo of tifo mooi genoeg om ons weer vrolijk te krijgen.

Fifa 20 is nu verkrijgbaar pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch. Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Goed
Conclusie

Fifa 20 mag gezien worden als Fifa 19: deel 2. Ondanks enkele wijzigingen blijven een aantal van de frustraties uit het vorige deel overeind staan. Zowel offline als online modi kennen kleine verbeteringen, maar uiteindelijk is de gameplay niet vernieuwend genoeg om je lang bezig te houden. De veelvoud aan vreemde passes en het ongebalanceerde dribbelsysteem zijn de grootste boosdoeners, maar er zijn genoeg andere redenen om slechts gematigd enthousiast te zijn over deze editie van ’s werelds meest populaire voetbalgame.

Plus- en minpunten
  • Verbeterde verdedigende AI, passeermogelijkheden beter in balans, meer aandacht voor menu’s
  • Weinig vernieuwing, Volta-modus is beperkt houdbaar, dribbelen is té effectief, passes zijn onbedoeld onnauwkeurig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!