De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld
Reviews

De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

De HP Reverb G2 is de beste virtualrealitybril die we voor een pc hebben getest. Maar hij verschijnt net nu pcvr steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Qua specificaties zijn er weinig headsets die de Reverb G2 verslaan. Hij heeft net als zijn voorganger een resolutie van 2160 bij 2160 pixels per oog, wat neerkomt op een ruime 4K-resolutie. Het zorgt ervoor dat het beruchte hordeureffect, waarbij je ruimte tussen de pixels als een soort gaas over het scherm ziet, nagenoeg is verdwenen. De pixels zijn door de hoge dichtheid namelijk zo klein dat de ruimte amper nog waarneembaar is.

Het zorgt voor haarscherpe virtual reality. Dat is leuk voor 3D-omgevingen, maar het wordt langzamerhand een must voor 2D-teksten op vlakke objecten, zoals schermen en bordjes. Die zijn door de lage hoeveelheid pixels in eerdere brillen lastig af te lezen, tenzij je er vlakbij gaat staan. De resolutie van de Reverb G2 zorgt ervoor dat je de digitale wereld weer met iets minder poespas probleemloos kunt bekijken.

©GMRimport

Daarmee staat de HP-bril meteen al met 2-0 voor op de concurrentie. Oculus zit er met zijn Quest 2 net iets onder: die biedt een resolutie van 1832 bij 1920 pixels per oog. De Valve Index scoort ondanks zijn forse prijskaart ook iets minder met 1440 bij 1600 pixels per oog. Dat terwijl HP qua prijs tussen die twee brillen in zit. Het is een buitengewoon goed aanbod dat vooral de Valve Index irrelevant dreigt te maken.

De headset heeft ook een fysieke schakelaar om de afstand tussen beide ogen aan te passen. Dit helpt om het beeld perfect scherp te stellen afhankelijk van je hoofdvorm - een belangrijke functie die langzamerhand lijkt te verdwijnen bij veel andere headsets. Fabrikanten beweren dat een digitale schakelaar voldoende is voor de meeste mensen, maar de Reverb G2 is door zijn mechanische optie ook relevant voor mensen met boven- of ondergemiddeld veel afstand tussen hun pupillen.

De kijkhoek van de Reverb-bril is groter dan we bij andere brillen van bijvoorbeeld Oculus gewend zijn. De spelwereld is goed gade te slaan, al moet je niet een volledig beeld verwachten. Het duikbrileffect, waarbij je aan weerszijden nog zwarte randen ziet, is ook bij de G2 nog aanwezig.

©GMRimport

Comfortabel

De hoofdband van de Reverb G2 verdeelt het gewicht op perfecte wijze over je gehele hoofd, waardoor de bril niet aan de voorkant trekt. Daarnaast heeft HP gekozen voor wat dikkere kussens rond je ogen die het draagcomfort fijner maken dan bij concurrenten. Deze zitten met een magneet bevestigd, zodat ze vervangen kunnen worden zonder schade aan de bril te riskeren. Hoewel we inmiddels iedere recente vr-bril wel een paar uur kunnen ophouden, is de Reverb G2 de enige die na langdurig spelen niet begint te knellen of zwaar voelt.

Bij de headset worden twee standaard mixed reality-controllers geleverd. Deze lijken grotendeels op de gamepads van Oculus en registreren je bewegingen via de camera's ingebouwd in de headset. Sensoren houden de positie van je vingers ruwweg in de gaten en dat is eigenlijk prima voor de meeste games. De Valve Index-controllers volgen je vingers met veel meer precisie, maar bij de meeste games is dat een overbodige luxe. Ontwikkelaars optimaliseren hun spellen meestal voor het controllertype dat hier is meegeleverd.

Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert

-

Tracking en geluid

De bril gebruikt inside-out-tracking om de positie van zowel je handen als lichaam in de kamer te volgen. Dat is inmiddels nagenoeg de standaard in vr, met als uitzondering de Index van Valve. Het werkt ook prima, maar heeft één klein nadeel: raken je handen buiten het blikveld van de ingebouwde camera's, dan worden ze niet meer goed gevolgd. Iets virtueels dat achter je ligt pakken wil daardoor niet. Daarnaast raakt de tracking ook verbroken als de controllers te dichtbij je hoofd worden gehouden, omdat de camera's dan niet goed diepte meer kunnen inschatten. Het zijn uitzonderingssituaties waar je bij de meeste games niks van zult merken.

De Reverb G2 heeft geen koptelefoon, maar twee 'zwevende' speakers die vlak boven je oren hangen. Het is een ontwerp dat we eerder zagen in de Valve Index en hier regelrecht is overgenomen. Het lijkt een gekke innovatie, maar is een geweldige toevoeging. Je voelt hierdoor geen kussens op je oren, waardoor je hoofd minder afgedekt voelt en je het minder snel warm krijgt. Op die manier worden ook je hersenen 'gefopt': geluid lijkt uit de kamer te komen.

©GMRimport

Lofzang, maar geen aanrader

Daarmee is er eigenlijk niks aan te merken op de HP Reverb G2. Maar verwar deze lofzang niet voor een aanrader: de headset is slachtoffer van hoe de virtualrealitymarkt zich op dit moment voortbeweegt.

De Reverb G2 is een 'ouderwetse' pcvr-bril. Je hangt hem met een kabel aan je game-pc, waarna je games via Steam of andere winkelplatformen kunt afspelen. Dat was jarenlang de beste manier om virtual reality aan te bieden, omdat computers niet krachtig genoeg waren om de technologie eer aan te doen. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is zelfstandige vr in opmars. De Oculus Quest en Quest 2 laten je veel van de populairste games spelen zonder tussenkomst van een pc en bedrijven staan op het punt hun concurrenten voor die headsets te introduceren.

©GMRimport

Conclusie

Daarmee voelt de koop van een Reverb G2 wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Ontwikkelaars gaan zich naar verwachting meer richten op zelfstandige platformen naarmate de markt daarvoor groeit. En dan voelt de Reverb G2 met zijn prijskaart van 700 euro ineens toch wat duur. Vooral als je bedenkt dat een Quest 2 voor de helft van die prijs ook met een pc verbonden kan worden om die games te spelen.

We durven de Reverb G2 daarom niet volmondig aan te raden - maar een afrader is het ook niet. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit; die bereid is een wat hogere prijs te betalen voor een apparaat dat alles uit een dure game-pc haalt. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.

Lees meer hardwarereviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd
Nieuws

Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd

Tom Hardy was in de running om Sam Fisher te spelen

De Splinter Cell-film die twaalf jaar geleden werd aangekondigd, wordt niet meer gemaakt.

The Direct meldt dat producent Basil Iwanyk dat heeft verteld. "De film had geweldig kunnen worden... maar het lukte ons niet om het script en het budget naar wens te krijgen. Maar het had tof geworden. We hadden een miljoen verschillende versies bedacht, maar het had hardcore en awesome geworden. Helaas is het niet doorgegaan."

Vorig decennium werd er nog gemeld dat Edge of Tomorrow-regisseur Doug Liman de regie op zich zou nemen, en dat Tom Hardy de rol van hoofdpersonage Sam Fisher zou vertolken.

Overigens kunnen fans van de Splinter Cell-franchise wel uitkijken naar een geanimeerde serie genaamd Splinter Cell: Deathwatch. De animatieserie wordt geschreven door John Wick-bedenker Derek Kolstad. Liev Schreiber (Ray Donovan, Scream) zal hoofdpersonage Sam Fisher inspreken. De serie moet 'spoedig' op Netflix komen te staan.

Daarnaast werkt Ubisoft al geruime tijd aan een remake van de eerste Splinter Cell. Ubisoft meldde in 2021 al dat het aan een remake van de in 2002 uitgekomen stealthgame Splinter Cell werkt. Een jaar later werd gemeld dat het verhaal herschreven wordt voor een moderner publiek, maar sindsdien is het vrij stil rondom de remake. Eerder dit najaar claimde Insider Gaming te hebben gehoord dat de game nog in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt
Nieuws

Cosmetische items uit Assassin's Creed Shadows-battle pass gelekt

Inclusief een monsterlijke mount

De cosmetische items die onderdeel uitmaken van de eerste battle pass van Assassin's Creed Shadows zijn online gelekt.

De content kwam via een datamine naar buiten en op Reddit geplaatst door gebruiker Throrites. Daaruit blijkt dat de eerste battle pass voor de aankomende game 'Eye in the Dark' gaat heten en twintig verschillende cosmetische 'tiers' zal bevatten.

Veel van de geüploade illustraties zijn inmiddels verdwenen uit de oorspronkelijke Reddit-post, al zijn ze (op moment van schrijven) nog wel in een topic op gameforum ResetEra te vinden. Zo zijn er outfits en zwaarden met een felblauwe kleur te zien, alsmede een roodkleurige mount die zich het beste laat omschrijven als een combinatie tussen een wolf en een draak.

Hoewel Assassin's Creed Shadows een singleplayergame is, gingen er eerder al geruchten dat de game verschillende battle passes zou krijgen. Deze battle passes - en toekomstige Assassin's Creed-games - worden allemaal via de Animus Hub gedistribueerd, een soort gamehub vergelijkbaar met Call of Duty HQ dat voorheen nog bekendstond als Assassin's Creed Infinity. Volgens Insider Gaming zijn er meer battle passes voor Shadows in de maak, waaronder 'The Last Ronin', 'The Hidden Network' en 'The Last Ronin'.

Ubisoft heeft bovenstaande content op moment van schrijven overigens nog niet officieel bevestigd, maar aangezien er illustraties zijn gelekt lijkt het op waarheid te berusten.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!