De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld
Reviews

De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

De HP Reverb G2 is de beste virtualrealitybril die we voor een pc hebben getest. Maar hij verschijnt net nu pcvr steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Qua specificaties zijn er weinig headsets die de Reverb G2 verslaan. Hij heeft net als zijn voorganger een resolutie van 2160 bij 2160 pixels per oog, wat neerkomt op een ruime 4K-resolutie. Het zorgt ervoor dat het beruchte hordeureffect, waarbij je ruimte tussen de pixels als een soort gaas over het scherm ziet, nagenoeg is verdwenen. De pixels zijn door de hoge dichtheid namelijk zo klein dat de ruimte amper nog waarneembaar is.

Het zorgt voor haarscherpe virtual reality. Dat is leuk voor 3D-omgevingen, maar het wordt langzamerhand een must voor 2D-teksten op vlakke objecten, zoals schermen en bordjes. Die zijn door de lage hoeveelheid pixels in eerdere brillen lastig af te lezen, tenzij je er vlakbij gaat staan. De resolutie van de Reverb G2 zorgt ervoor dat je de digitale wereld weer met iets minder poespas probleemloos kunt bekijken.

©GMRimport

Daarmee staat de HP-bril meteen al met 2-0 voor op de concurrentie. Oculus zit er met zijn Quest 2 net iets onder: die biedt een resolutie van 1832 bij 1920 pixels per oog. De Valve Index scoort ondanks zijn forse prijskaart ook iets minder met 1440 bij 1600 pixels per oog. Dat terwijl HP qua prijs tussen die twee brillen in zit. Het is een buitengewoon goed aanbod dat vooral de Valve Index irrelevant dreigt te maken.

De headset heeft ook een fysieke schakelaar om de afstand tussen beide ogen aan te passen. Dit helpt om het beeld perfect scherp te stellen afhankelijk van je hoofdvorm - een belangrijke functie die langzamerhand lijkt te verdwijnen bij veel andere headsets. Fabrikanten beweren dat een digitale schakelaar voldoende is voor de meeste mensen, maar de Reverb G2 is door zijn mechanische optie ook relevant voor mensen met boven- of ondergemiddeld veel afstand tussen hun pupillen.

De kijkhoek van de Reverb-bril is groter dan we bij andere brillen van bijvoorbeeld Oculus gewend zijn. De spelwereld is goed gade te slaan, al moet je niet een volledig beeld verwachten. Het duikbrileffect, waarbij je aan weerszijden nog zwarte randen ziet, is ook bij de G2 nog aanwezig.

©GMRimport

Comfortabel

De hoofdband van de Reverb G2 verdeelt het gewicht op perfecte wijze over je gehele hoofd, waardoor de bril niet aan de voorkant trekt. Daarnaast heeft HP gekozen voor wat dikkere kussens rond je ogen die het draagcomfort fijner maken dan bij concurrenten. Deze zitten met een magneet bevestigd, zodat ze vervangen kunnen worden zonder schade aan de bril te riskeren. Hoewel we inmiddels iedere recente vr-bril wel een paar uur kunnen ophouden, is de Reverb G2 de enige die na langdurig spelen niet begint te knellen of zwaar voelt.

Bij de headset worden twee standaard mixed reality-controllers geleverd. Deze lijken grotendeels op de gamepads van Oculus en registreren je bewegingen via de camera's ingebouwd in de headset. Sensoren houden de positie van je vingers ruwweg in de gaten en dat is eigenlijk prima voor de meeste games. De Valve Index-controllers volgen je vingers met veel meer precisie, maar bij de meeste games is dat een overbodige luxe. Ontwikkelaars optimaliseren hun spellen meestal voor het controllertype dat hier is meegeleverd.

Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert

-

Tracking en geluid

De bril gebruikt inside-out-tracking om de positie van zowel je handen als lichaam in de kamer te volgen. Dat is inmiddels nagenoeg de standaard in vr, met als uitzondering de Index van Valve. Het werkt ook prima, maar heeft één klein nadeel: raken je handen buiten het blikveld van de ingebouwde camera's, dan worden ze niet meer goed gevolgd. Iets virtueels dat achter je ligt pakken wil daardoor niet. Daarnaast raakt de tracking ook verbroken als de controllers te dichtbij je hoofd worden gehouden, omdat de camera's dan niet goed diepte meer kunnen inschatten. Het zijn uitzonderingssituaties waar je bij de meeste games niks van zult merken.

De Reverb G2 heeft geen koptelefoon, maar twee 'zwevende' speakers die vlak boven je oren hangen. Het is een ontwerp dat we eerder zagen in de Valve Index en hier regelrecht is overgenomen. Het lijkt een gekke innovatie, maar is een geweldige toevoeging. Je voelt hierdoor geen kussens op je oren, waardoor je hoofd minder afgedekt voelt en je het minder snel warm krijgt. Op die manier worden ook je hersenen 'gefopt': geluid lijkt uit de kamer te komen.

©GMRimport

Lofzang, maar geen aanrader

Daarmee is er eigenlijk niks aan te merken op de HP Reverb G2. Maar verwar deze lofzang niet voor een aanrader: de headset is slachtoffer van hoe de virtualrealitymarkt zich op dit moment voortbeweegt.

De Reverb G2 is een 'ouderwetse' pcvr-bril. Je hangt hem met een kabel aan je game-pc, waarna je games via Steam of andere winkelplatformen kunt afspelen. Dat was jarenlang de beste manier om virtual reality aan te bieden, omdat computers niet krachtig genoeg waren om de technologie eer aan te doen. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is zelfstandige vr in opmars. De Oculus Quest en Quest 2 laten je veel van de populairste games spelen zonder tussenkomst van een pc en bedrijven staan op het punt hun concurrenten voor die headsets te introduceren.

©GMRimport

Conclusie

Daarmee voelt de koop van een Reverb G2 wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Ontwikkelaars gaan zich naar verwachting meer richten op zelfstandige platformen naarmate de markt daarvoor groeit. En dan voelt de Reverb G2 met zijn prijskaart van 700 euro ineens toch wat duur. Vooral als je bedenkt dat een Quest 2 voor de helft van die prijs ook met een pc verbonden kan worden om die games te spelen.

We durven de Reverb G2 daarom niet volmondig aan te raden - maar een afrader is het ook niet. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit; die bereid is een wat hogere prijs te betalen voor een apparaat dat alles uit een dure game-pc haalt. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.

Lees meer hardwarereviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!