De Astro A20 Gen 2: Next-gen gameheadset met twee gezichten
Reviews

De Astro A20 Gen 2: Next-gen gameheadset met twee gezichten

Astro is een begrip op het gebied van gameheadsets. Het bedrijf staat bekend om haar uitstekend klinkende, degelijk ontworpen headsets met veel personalisatie-opties. Nu er een nieuwe generatie consoles beschikbaar is, is het voor Astro tijd om een aantal van haar bekende modellen te updaten.

De Astro A20 is een van de eerste modellen die een verfrissingsbeurt ondergaat. Deze Gen 2 mag dan wel splinternieuw zijn, maar er wordt qua uitstraling niet gebroken met de visuele lijn van vorige modellen. Ook de A20 Gen 2 laat zich kenmerken door de rechthoekige oorschelpen en puntige uiteinden. Verrassend genoeg is deze nieuwe generatie A20 wel iets goedkoper dan de vorige variant: voor om en nabij de 120 euro haal je de Gen 2 in huis.

Astro A20 Gen 2

Prijs:€120,-

Verbinding: usb-a 2.4 Ghz wireless dongle

Compatibiliteit: Xbox One en X óf Playstation 4 en 5, Windows en Mac

RGB features: Nee

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is, zoals we van Astro gewend zijn, uitstekend. Het harde plastic wekt de indruk tegen een stootje te kunnen en het verstelsysteem van de oorschelpen is gemaakt van metaal. De combinatie van het stevige plastic en het feit dat de oorschelpen niet kunnen draaien, zorgt er wel voor dat de headset niet super flexibel is. Het gebrek aan flexibiliteit blijkt in de praktijk gelukkig geen negatieve effecten te hebben op het draagcomfort. Dat het met het draagcomfort zo goed gesteld is, komt voornamelijk door de ruim opgezette oorkussens. Deze ruime oorkussens zijn ook nog eens bekleed met een uitzonderlijk zachte stof. Dat zorgt er, in combinatie met het lage gewicht en de zachte, rubberen hoofdbandbekleding, voor dat de A20 Gen 2 een zeer comfortabele headset is.

©GMRimport

De headset kent een PlayStation- en Xbox-variant, maar beide versies zijn middels de meegeleverde 2.4 Ghz wireless-dongle ook te verbinden met Windows- en Mac-pc’s. Die draadloze verbinding heeft een uitstekend bereik: tot zeker tien meter met een muur ertussen blijft het geluid zonder haperingen doorgaan. Bij het verbinden met pc’s is het wel noodzakelijk om de dongle eerst in te pluggen alvorens je de headset inschakelt. Schakel je de headset in voordat de pc is opgestart, of staat de headset al aan terwijl de dongle wordt ingeplugd, dan weigert de headset verbinding te maken. Het is dan noodzakelijk via de pairingmodus opnieuw te verbinden of de dongle opnieuw uit- en weer in te pluggen. Een behoorlijk minpunt in de gebruikservaring.

De levensduur van de batterij is uiteraard deels afhankelijk van het volume waarop wordt geluisterd, maar gemiddeld genomen kun je uitgaan van ongeveer 15 uur luisterplezier per volle lading. Wat wel opvalt, is dat de headset zichzelf erg snel uitschakelt op het moment dat deze niet gebruikt wordt. Ga je tussen het spelen door even wat te drinken pakken, dan moet je de Astro A20 Gen 2 vaak opnieuw aanzetten. Op zich is dat een prima methode om batterijduur te verlengen, ware het niet dat het inschakelen van de headset behoorlijk lang duurt, waardoor het voornamelijk aanvoelt als een hinderlijke feature.

©GMRimport

De instel-opties en de microfoon

Omdat de Astro A20 Gen 2 in de eerste plaats ontwikkeld is voor consolegebruik, is er geen bijbehorende software. Wel vind je op de rechteroorschelp een aantal knoppen voor onder andere het bijstellen van de volumebalans tussen game- en chatgeluid, het in- en uitschakelen van de headset en een knop die het mogelijk maakt door de drie verschillende equalizer-instellingen te scrollen. Op die manier kun je, naast de standaardklank van de Astro A20 Gen 2, ook kiezen voor iets meer hoog of iets meer bas in de klank van de headset.

Tot slot vind je op de linkeroorschelp de flip-to-mute-microfoon. Op het moment dat je deze uitvouwt, wordt automatisch de side-tone ingeschakeld. Noemenswaardig is de manier waarop de microfoon omgaat met medeklinkers. De t’s, p’s en s’en klinken rustig en hebben niet de scherpe, ploppende klank die je soms hoort bij headsetmicrofoons. De algehele klank heeft een ietwat geknepen, radio-achtige toon, maar desalniettemin ben je door deze microfoon uitstekend verstaanbaar tijdens multiplayersessies. Wil je livestreamen met de Astro A20 Gen 2 op je hoofd, dan is het echter aan te raden een andere microfoon te gebruiken voor je geluid.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren van muziek op de A20 Gen 2, is de definitie in het hoog. Er ligt veel nadruk op de absolute top van het frequentiespectrum. Dat zorgt voor een aangename openheid in de klank en een headset die veel precisie laat horen. Zo worden tijdens het luisteren van muziek de texturen van de verschillende elementen mooi benadrukt. Ook het laag is prima in orde: het is stevig en consequent, maar wel behoorlijk aanwezig. Dat kan, zeker bij moderne producties, zorgen dat de klank wat sneller vermoeid dan wenselijk is. Naast het absolute sublaag is er verder vrij weinig nadruk op de lagere frequentieregionen en dat zorgt, in combinatie met de andere eigenschappen, voor volle klank met veel definitie die voor muziek ietwat kil is.

In-game is het voornamelijk de uitstekende lokalisatie die direct opvalt. De Astro A20 Gen 2 stelt je in staat om intuïtief en snel de juiste kant op te draaien. Het stereobeeld voelt daarnaast breed aan; een gevoel dat wordt benadrukt door de ruim opgezette oorschelpen. Dat maakt dat je je binnen no-time in een gamewereld kunt verliezen. Hierbij is het ook de sterk aanwezige laagfrequente informatie die verhalende tussenfilmpjes en in-game spektakel nog eens benadrukt. De extra nadruk in het hoog zorgt in-game bij drukkere situaties soms wel voor een chaotisch gevoel. Bij heftige, snelle actie is deze nadruk op het hoog zelfs iets te veel van het goede en wordt de Astro A20 Gen 2 te schel in zijn weergave.

Kijk je graag films met een headset, dan is de A20 Gen 2 een uitstekende optie. Het eerder genoemde laag zorgt voor een overtuigende vertaling van filmische en spectaculaire effecten zoals explosies en de definitie in het hoog zorgt voor een goede verstaanbaarheid van de dialoog. De lokalisatie, die tijdens het gamen ook al positief opviel, is bij films eveneens goed op orde. Sterker nog, de vaak extremere contrasten van links- en rechtseffecten binnen films komen erg goed uit de verf op deze headset. Deze eigenschap, in combinatie met het overtuigende dynamische bereik, zorgen dat je je eenvoudig mee kunt laten voeren in spectaculaire actie.

©GMRimport

Concluderend

De Astro A20 Gen 2 is een headset met twee gezichten. Allereerst moet worden gezegd dat deze headset uitzonderlijk comfortabel is. De zachte, ruime oorkussens zorgen ervoor dat je haast vergeet dat je deze headset op je hoofd hebt. Met de klank is het ook prima gesteld: er is een schappelijke hoeveelheid laag die bijdraagt aan filmische ervaringen van zowel films als games en een prettige definitie in het hoog. Wel kan deze nadruk op de hoogfrequente informatie bij drukke in-game situaties zorgen voor een schelle klank. Over het algemeen laat in-game geluid zich op de A20 Gen 2 zich echter vooral kenmerken door prima lokalisatie en een aangenaam gevoel van immersie.

In praktische zin valt de A20 Gen 2 een beetje tegen. De batterijduur is met 15 uur prima, maar om extra zuinigheid in te bouwen schakelt de A20 Gen 2 zichzelf te snel uit. Dat zou geen probleem zijn als de headset er niet onredelijk lang over doet om weer aan te gaan. Daarnaast is de dongle tijdens pc-gebruik behoorlijk temperamentvol. Als de headset nog aanstaat terwijl je de dongle inplugt - omdat je bijvoorbeeld van apparaat wisselt - zal hij geen verbinding maken. Dat is bij andere headsets gewoonweg beter op orde. Bovenstaande maakt van de Astro A20 Gen 2 een ongelofelijk comfortabele, goed klinkende headset die qua gebruiksgemak wat te wensen overlaat.

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!