De Astro A20 Gen 2: Next-gen gameheadset met twee gezichten
Reviews

De Astro A20 Gen 2: Next-gen gameheadset met twee gezichten

Astro is een begrip op het gebied van gameheadsets. Het bedrijf staat bekend om haar uitstekend klinkende, degelijk ontworpen headsets met veel personalisatie-opties. Nu er een nieuwe generatie consoles beschikbaar is, is het voor Astro tijd om een aantal van haar bekende modellen te updaten.

De Astro A20 is een van de eerste modellen die een verfrissingsbeurt ondergaat. Deze Gen 2 mag dan wel splinternieuw zijn, maar er wordt qua uitstraling niet gebroken met de visuele lijn van vorige modellen. Ook de A20 Gen 2 laat zich kenmerken door de rechthoekige oorschelpen en puntige uiteinden. Verrassend genoeg is deze nieuwe generatie A20 wel iets goedkoper dan de vorige variant: voor om en nabij de 120 euro haal je de Gen 2 in huis.

Astro A20 Gen 2

Prijs:€120,-

Verbinding: usb-a 2.4 Ghz wireless dongle

Compatibiliteit: Xbox One en X óf Playstation 4 en 5, Windows en Mac

RGB features: Nee

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is, zoals we van Astro gewend zijn, uitstekend. Het harde plastic wekt de indruk tegen een stootje te kunnen en het verstelsysteem van de oorschelpen is gemaakt van metaal. De combinatie van het stevige plastic en het feit dat de oorschelpen niet kunnen draaien, zorgt er wel voor dat de headset niet super flexibel is. Het gebrek aan flexibiliteit blijkt in de praktijk gelukkig geen negatieve effecten te hebben op het draagcomfort. Dat het met het draagcomfort zo goed gesteld is, komt voornamelijk door de ruim opgezette oorkussens. Deze ruime oorkussens zijn ook nog eens bekleed met een uitzonderlijk zachte stof. Dat zorgt er, in combinatie met het lage gewicht en de zachte, rubberen hoofdbandbekleding, voor dat de A20 Gen 2 een zeer comfortabele headset is.

©GMRimport

De headset kent een PlayStation- en Xbox-variant, maar beide versies zijn middels de meegeleverde 2.4 Ghz wireless-dongle ook te verbinden met Windows- en Mac-pc’s. Die draadloze verbinding heeft een uitstekend bereik: tot zeker tien meter met een muur ertussen blijft het geluid zonder haperingen doorgaan. Bij het verbinden met pc’s is het wel noodzakelijk om de dongle eerst in te pluggen alvorens je de headset inschakelt. Schakel je de headset in voordat de pc is opgestart, of staat de headset al aan terwijl de dongle wordt ingeplugd, dan weigert de headset verbinding te maken. Het is dan noodzakelijk via de pairingmodus opnieuw te verbinden of de dongle opnieuw uit- en weer in te pluggen. Een behoorlijk minpunt in de gebruikservaring.

De levensduur van de batterij is uiteraard deels afhankelijk van het volume waarop wordt geluisterd, maar gemiddeld genomen kun je uitgaan van ongeveer 15 uur luisterplezier per volle lading. Wat wel opvalt, is dat de headset zichzelf erg snel uitschakelt op het moment dat deze niet gebruikt wordt. Ga je tussen het spelen door even wat te drinken pakken, dan moet je de Astro A20 Gen 2 vaak opnieuw aanzetten. Op zich is dat een prima methode om batterijduur te verlengen, ware het niet dat het inschakelen van de headset behoorlijk lang duurt, waardoor het voornamelijk aanvoelt als een hinderlijke feature.

©GMRimport

De instel-opties en de microfoon

Omdat de Astro A20 Gen 2 in de eerste plaats ontwikkeld is voor consolegebruik, is er geen bijbehorende software. Wel vind je op de rechteroorschelp een aantal knoppen voor onder andere het bijstellen van de volumebalans tussen game- en chatgeluid, het in- en uitschakelen van de headset en een knop die het mogelijk maakt door de drie verschillende equalizer-instellingen te scrollen. Op die manier kun je, naast de standaardklank van de Astro A20 Gen 2, ook kiezen voor iets meer hoog of iets meer bas in de klank van de headset.

Tot slot vind je op de linkeroorschelp de flip-to-mute-microfoon. Op het moment dat je deze uitvouwt, wordt automatisch de side-tone ingeschakeld. Noemenswaardig is de manier waarop de microfoon omgaat met medeklinkers. De t’s, p’s en s’en klinken rustig en hebben niet de scherpe, ploppende klank die je soms hoort bij headsetmicrofoons. De algehele klank heeft een ietwat geknepen, radio-achtige toon, maar desalniettemin ben je door deze microfoon uitstekend verstaanbaar tijdens multiplayersessies. Wil je livestreamen met de Astro A20 Gen 2 op je hoofd, dan is het echter aan te raden een andere microfoon te gebruiken voor je geluid.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren van muziek op de A20 Gen 2, is de definitie in het hoog. Er ligt veel nadruk op de absolute top van het frequentiespectrum. Dat zorgt voor een aangename openheid in de klank en een headset die veel precisie laat horen. Zo worden tijdens het luisteren van muziek de texturen van de verschillende elementen mooi benadrukt. Ook het laag is prima in orde: het is stevig en consequent, maar wel behoorlijk aanwezig. Dat kan, zeker bij moderne producties, zorgen dat de klank wat sneller vermoeid dan wenselijk is. Naast het absolute sublaag is er verder vrij weinig nadruk op de lagere frequentieregionen en dat zorgt, in combinatie met de andere eigenschappen, voor volle klank met veel definitie die voor muziek ietwat kil is.

In-game is het voornamelijk de uitstekende lokalisatie die direct opvalt. De Astro A20 Gen 2 stelt je in staat om intuïtief en snel de juiste kant op te draaien. Het stereobeeld voelt daarnaast breed aan; een gevoel dat wordt benadrukt door de ruim opgezette oorschelpen. Dat maakt dat je je binnen no-time in een gamewereld kunt verliezen. Hierbij is het ook de sterk aanwezige laagfrequente informatie die verhalende tussenfilmpjes en in-game spektakel nog eens benadrukt. De extra nadruk in het hoog zorgt in-game bij drukkere situaties soms wel voor een chaotisch gevoel. Bij heftige, snelle actie is deze nadruk op het hoog zelfs iets te veel van het goede en wordt de Astro A20 Gen 2 te schel in zijn weergave.

Kijk je graag films met een headset, dan is de A20 Gen 2 een uitstekende optie. Het eerder genoemde laag zorgt voor een overtuigende vertaling van filmische en spectaculaire effecten zoals explosies en de definitie in het hoog zorgt voor een goede verstaanbaarheid van de dialoog. De lokalisatie, die tijdens het gamen ook al positief opviel, is bij films eveneens goed op orde. Sterker nog, de vaak extremere contrasten van links- en rechtseffecten binnen films komen erg goed uit de verf op deze headset. Deze eigenschap, in combinatie met het overtuigende dynamische bereik, zorgen dat je je eenvoudig mee kunt laten voeren in spectaculaire actie.

©GMRimport

Concluderend

De Astro A20 Gen 2 is een headset met twee gezichten. Allereerst moet worden gezegd dat deze headset uitzonderlijk comfortabel is. De zachte, ruime oorkussens zorgen ervoor dat je haast vergeet dat je deze headset op je hoofd hebt. Met de klank is het ook prima gesteld: er is een schappelijke hoeveelheid laag die bijdraagt aan filmische ervaringen van zowel films als games en een prettige definitie in het hoog. Wel kan deze nadruk op de hoogfrequente informatie bij drukke in-game situaties zorgen voor een schelle klank. Over het algemeen laat in-game geluid zich op de A20 Gen 2 zich echter vooral kenmerken door prima lokalisatie en een aangenaam gevoel van immersie.

In praktische zin valt de A20 Gen 2 een beetje tegen. De batterijduur is met 15 uur prima, maar om extra zuinigheid in te bouwen schakelt de A20 Gen 2 zichzelf te snel uit. Dat zou geen probleem zijn als de headset er niet onredelijk lang over doet om weer aan te gaan. Daarnaast is de dongle tijdens pc-gebruik behoorlijk temperamentvol. Als de headset nog aanstaat terwijl je de dongle inplugt - omdat je bijvoorbeeld van apparaat wisselt - zal hij geen verbinding maken. Dat is bij andere headsets gewoonweg beter op orde. Bovenstaande maakt van de Astro A20 Gen 2 een ongelofelijk comfortabele, goed klinkende headset die qua gebruiksgemak wat te wensen overlaat.

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!