EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.
Realisme is een breed woord. Afgezien van een kunststroming wordt het omschreven als aandacht voor feit en realiteit, en verwerping van het onpraktische en visionaire. Er zijn weinig oorlogsimulaties die de breedheid en het oog voor detail van de Arma-reeks dupliceren. Toch is dat niet wat Arma 3 zo realistisch maakt.
Zoals je mi chien verwacht heeft Arma 3 tonnen wapens, voertuigen en apparatuur om te gebruiken in verschillende scenario's. Ten opzichte van Arma 2 is dat arsenaal fiks uitgebreid. Ook het effect van de wapens en voertuigen wordt in Arma 3 beter gecalculeerd, wat grotendeels te danken is aan de hernieuwde engine. Al met al een stevige basis voor een oorlog im, hoewel Arma al jaren bekendstaat voor zijn sublieme oog voor detail.
Texel x 1,7
Eén van de fundamentele onderdelen van Arma is het landschap, waarin alle denkbare scenario's zich voltrekken. De wereld van Arma 2 was al enorm te noemen, maar Arma 3 gooit daar een fikse schep bovenop. De game bevat twee eilanden: het kleinere Stratis en het enorme Altis. Dit slagveld is met 270 vierkante kilometer enorm en divers. Ter vergelijking, het is ongeveer het landoppervlak van Texel maal 1,7. Van kasteelruïnes op bergtoppen tot kleine dorpjes, industriële gebieden en dichte bo en; de wereld heeft alles dat je kan bedenken om intere ante scenario's in te beleven.
Officiële content, echter, is er nog niet in overvloed. Wat Arma 3 momenteel bevat zijn een reeks infantry challenges en showcases om een goed aantal facetten van de game te tonen. Geen van deze onderdelen zijn pakkend genoeg. Het is ook niet ongewoon dat een bug je voortgang tot een halt roept. Zo wil het wel eens gebeuren dat dummy's niet triggeren tijdens een infantry challenge, of dat scripted momenten niet werken in een showcase.
Wel tonen de mi ies op een boeiende manier wat er mogelijk is met de engine en de inbegrepen gereedschappen. Zo is de toevoeging van zeeduiken erg intere ant voor diegenen die altijd al een amfibische aanval wilden uitoefenen. Ook drones kunnen mi ies een compleet nieuwe tactische draai geven dankzij de nieuwe manieren om te verkennen en onbemande aanvallen uit te voeren. Het is overduidelijk dat Bohemia Interactive goed heeft gekeken naar de capaciteiten van de eigen technologie, en de studio dat vervolgens heeft opgelegd tegen de wensen van de community en hedendaagse tactieken en gereedschappen in oorlogvoering. Het is niet voor niets dat een aangepaste versie van Arma 3 daadwerkelijk gebruikt wordt voor militaire oefeningen.
Wat zeker aandacht verdient is de mate waarmee het uiterlijk van Arma erop vooruit is gegaan. Textures zijn haarscherp, animaties vloeiender en particle effects realistischer. Het is echter de belichting die de show steelt. Tijdens je eerste duik kijk je je ogen uit dankzij de lichtreflecties van het water en de troebele ma a in de verte. Overdag, in extreem weer of zonnige omstandigheden, kan je evengoed genieten van onweerstormen of zonnestralen die je normaliter buiten zou zien. Grafisch is Arma 3 erg indrukwekkend, en dankzij veel verschillende opties draait het niet slecht op oudere apparaten.
Arma 3 en sociale etiquette
Speel je in je eentje, dan ben je noodgedwongen om met de kunstmatige intelligentie op pad te gaan. Ten opzichte van Arma 2 is dat een prettige ervaring. Je troepgenoten zijn bekwamer in het besturen van een voertuig en ze reageren meestal sneller op bevelen dan voorheen. Wel loop je nog altijd tegen situaties aan waarin je geen respons krijgt na een bevel. Visuele bugs kunnen deze problemen verergeren, zoals vijanden die door de grond zakken, maar waar nog wel op wordt gereageerd door jouw troepgenoten. Als je drie man exce ief tegen de grond ziet schieten, weet je wat het probleem kan zijn.
Arma 3 is op zijn best wanneer je het speelt met andere toegewijde spelers. Niet omdat je elkaar bevelen kan geven, maar omdat spelen met de Arma-community betekent dat je jezelf bekend moet maken met een etiquette. Loop nooit in iemands vuurlinie. Wanneer je een gebouw binnentreedt, hou dan in de gaten waar je maatje heengaat en dek de tegenovergestelde richting. Communiceer zo beknopt mogelijk en denk na over wat je wilt zeggen. Eerst vragen, daarna schieten: dat is wat de Arma-ervaring online zo authentiek maakt. Het is geen feature of uitvoerbare toepa ing, het zijn sociale regels, iets wat weinig gemeenschappen tot in dergelijke detail uitvoeren.
Of je dit meemaakt is natuurlijk afhankelijk van wat voor servers en speltypes je opzoekt. De game komt standaard met een aantal coöp- en multiplayer-scenario's waarin je een grootschalig gevecht bijwoont, of met een aantal spelers een kamp vol AI-vijanden overneemt. Dat is even leuk, maar de meeste lol schuilt in de ervaringen die de community zelf maakt.
Mods en scenario's
De voornaamste reden dat Arma zo groot is, is de ijverige community en de modding tools die Bohemia beschikbaar heeft gesteld. Het is dan ook een hele slimme zet geweest om Steam Workshop te integreren in Arma 3. Zonder de game te verlaten is het mogelijk om vele scenario's binnen te halen en spelen. Dit kunnen zowel single- als multiplayer-ervaringen zijn. Metal Gear-gethematiseerde mi ies, diepgaande militaire operaties en rondvliegen als Superman: het is slechts het topje van de ijsberg van wat de community met Arma 3 als canvas creëert. Het zijn mods die Arma 3 zijn lange levensduur gaan geven. Bohemia heeft het zo simpel mogelijk gemaakt om hiervan te kunnen genieten.
Een nieuw scenario maken kan nogal wat tijd kosten. Voor een nieuweling is de bijgevoegde editor erg moeilijk te begrijpen, omdat het maken van een mi ie ook neerkomt op het daadwerkelijk scripten ervan. Er zijn geen stappen genomen om dit te verhelpen. Tutorials of templates om mee te experimenteren ontbreken. Nee, leren hoe je jouw eigen scenario's creëert betekent dat je online moet zoeken naar verduidelijking. Niet bepaald de beste manier om spelers ijverig te krijgen.
Niet alleen vooruit
Ook de rest van de game lijdt onder de hoge instapdrempel. De enige manier om wat te leren over Arma 3 is door in-game hints te lezen, of door het geïntegreerde veldhandboek erbij te pakken. Die is gelukkig toegankelijk vanuit het pauzemenu, waardoor je in ieder geval relatief snel leert welke toets wat doet. Dingen als etiquette en tactisch inzicht kan je helaas niet leren, tenzij je militair bent. Je andere optie: blind in servers springen in de hoop daar wat meer ervaring op te doen. Dat alles kost erg veel tijd en toewijding. Een manier die laat zien hoe je Arma dient te spelen en hoe je communiceert met anderen, zou Arma 3 een stuk minder afschrikwekkend maken voor de twijfelaars.
Daarnaast voelen sommige elementen ronduit verouderd aan. Je werkt bijvoorbeeld veel met het zogeheten 'action menu', waarmee je onder andere van wapen wi elt of bevelen uitdeelt. Dat systeem zit al in de serie sinds het originele Operation Flashpoint en lijdt onder ouderdom. Bij voertuigen voor meerdere personen kan je bijvoorbeeld niet altijd voor je zitplek gaan staan en op een actieknop drukken om plaats te nemen. Hiervoor moet je de bestuurdersplek selecteren in het actiemenu, om vervolgens pas te gaan zitten. Zoiets simpels als deuren openen en sluiten wil hierdoor ook wel eens niet helemaal goed werken. Wanneer je in het heetst van de strijd moet gaan klooien met een menuutje waar je doorheen moet scrollen, is een dure fout zo gemaakt.
Toekomstbeeld
Maar wat niet is kan nog komen. Net als Arma 2 krijgt ook deel drie veel support van Bohemia Interactive. Verwacht patches en verbeteringen, maar ook een gratis driedelige campagne en andere content. Dankzij de ondersteuning kan Arma 3 van alles zijn: van een maffe sandboxervaring tot een realistische en diepgaande militaire mi ie. Arma 3 wordt pas echt realistisch wanneer je in aanraking komt met de toegewijde kern van de community. De momenten waarop het vertrouwen in je medemens zich loont en harmonieuze samenwerking het resultaat is, zijn hier de beste voorbeelden van. Realistischer kan haast niet. Als er dan ook nog stappen genomen worden om oude ideeën los te laten en de game toegankelijker te maken, staat Arma 3 een mooie toekomst met veel nieuwe rekruten te wachten.
Arma 3 is getest op een Intel Core I5 3770-systeem, voorzien van 8 gig aan DDR3 werkgeheugen en een Nvidia 660GTX videokaart.