Review-in-progress: Baldur's Gate 3 biedt de vrijheid die andere games beloven
Reviews

Review-in-progress: Baldur's Gate 3 biedt de vrijheid die andere games beloven

Natural 20

Baldur’s Gate 3 is misschien wel de beste Dungeons & Dragons-vertaling die tot dusver in gamevorm is verschenen. De game vertolkt de regels van het origineel uitmuntend, en gebruikt slimmigheden zoals prominent zichtbare dobbelstenen om het 'echter' te maken.

Codes voor Baldur's Gate 3 werden op het laatste moment naar journalisten verstuurd. Dat maakt het bij een game van deze immense schaal onmogelijk om meteen al een volwaardige recensie te plaatsen, maar na enkele dagen spelen hebben we wel al een goede eerste indruk.

Er is ontzettend lang gewacht op Baldur's Gate 3. Maar liefst 23 jaar, als je telt vanaf de verschijning van het tweede deel. Kijk je naar het moment dat het vervolg werd aangekondigd, dan zitten we al vier jaar verwachtingsvol naar het spel uit te kijken.

Baldur's Gate 3 wordt niet gemaakt door BioWare, dat de eerste twee titels op zijn naam heeft. In plaats daarvan is de licentie overgedragen aan het Belgische Larian Studios. Het bedrijf bewees de afgelopen jaren prima dit soort isometrische rollenspellen te kunnen maken: Divinity: Original Sin en diens opvolger waren twee van de beste rpg's die afgelopen decennium op de pc zijn verschenen.

De studio probeert met Baldur's Gate 3 een stap verder te gaan. Het is hun eerste game die aanvoelt als een echte AAA-titel. Dat gevoel bekruipt ons al bij de eerste uren spelen door het derdepersoonscameraperspectief, waardoor de gedetailleerde wereld beter bekeken kan worden dan met de isometrische camera uit vorige delen. En hoe langer je speelt, hoe groter de schaal blijkt te zijn. Ieder probleem heeft drie of vier manieren om het op te lossen, verstopt in een spelwereld waarin tientallen facties, rassen en geheime genootschappen op sublieme wijze in elkaar verweven zijn.

Het kan zelfs wat moeilijk zijn om er goed in te komen. Je begint bij een traditionele character creator, waarbij je een held helemaal naar eigen smaak aanpast. Wie verwacht daarna in een klassieke fantasy-setting te worden gedropt, komt echter bedrogen uit: je personage wordt wakker in een soort gek luchtschip gemaakt van vlees, waar hersenspoelende inktvismannen een psychisch kikkervisje achter je oog stoppen. Je weet te ontsnappen nadat draken het luchtschip aanvallen, waarna je wegteleporteert naar de fysieke dimensie. Het is een flinke loredump die wat kan verwarren - waarna de game gelukkig wel wat meer naar bekende fantasy-tropes beweegt.

©GMRimport

Jouw missie: zoek een genezer die kan helpen de kikkervis uit je schedel te halen. Lukt dat niet, dan zul je mettertijd veranderen in zo'n zelfde monster als degene die jou had ontvoerd. Het is een avontuur dat je langzaam maar zeker richting de grote stad Baldur's Gate leidt.

We zitten op dit moment nog in de eerste akte van het spel. Die was in de early access-versie ook al beschikbaar, maar is in de definitieve versie van de game op een aantal fronten aangepast. We zeggen nog niet hoe: zit je diep genoeg in Baldur's Gate om de early access te hebben gespeeld, dan is dat geheid een spoiler voor je. Maar de tweaks in het verhaal voelen tot dusver logisch en geven de game meer ademruimte.

Echt Dungeons & Dragons

Baldur's Gate 3 is zonder twijfel een Dungeons & Dragons-game. Dat merk je bij gevechten, waarbij de papieren regels trouw zijn nagemaakt in gamevorm. Er zijn wat kleine verschillen, zoals hoe je kans op raken wordt getoond, maar in de kern vecht je zoals je ook aan tafel met een papieren party zou doen.

Buiten gevechten is het net zo goed merkbaar. Probeer je bijvoorbeeld iemand te misleiden of een slot open te breken, dan is je slagingskans afhankelijk van hoe goed jij een dobbelsteen rolt. Eerdere rpg's lieten deze momenten vaak ook afhangen van een rol, maar Baldur's Gate 3 toont de d20 waarmee je gooit groots in beeld, om zo het Dungeons & Dragons-gevoel te versterken.

Overal een keuze

De keuzevrijheid verbaast tot nu toe. Vrij vroeg in de game tref je bijvoorbeeld een crypte aan waarvan de deur ontzettend goed is vergrendeld - de kans dat je hoog genoeg rolt om hem te openen is heel klein. Lukt dat je? Goed gedaan! Je mag de kortste route afleggen. Maar wie niet zoveel geluk heeft, kan het gebied rond de crypte doorzoeken om een geheime ingang te vinden. Of iemand vinden die kan helpen om binnen te komen.

Op die manier heeft bijna iedere situatie die we aantroffen in de game wel een paar oplossingen. Grote delen kun je zonder gevecht langslullen, mits je personage overtuigend genoeg is. Deze vrijheid veinzen veel andere games: dan heb je wel een keuze, maar uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer. In Baldur's Gate 3 voelen we die vrijheid (tot nu toe) echt.

Die vrijheid is ook goed nieuws voor de co-opmodus van de game. Je kunt er voor kiezen de game eerst een keer solo uitspelen, om daarna een nieuw personage aan te maken om met vrienden opnieuw te beginnen. Een tweede campagne die totaal anders kan uitpakken dan je eerste avontuur.

©GMRimport

Een beetje Dragon Age

Larian lijkt er in te zijn geslaagd om de stijl van BioWare goed na te maken. De derde game sluit qua toon goed aan op de eerste twee delen, en grappig genoeg lijkt het spel ook erg op titels die BioWare later heeft uitgebracht.

De dialogen tussen personages, de manier waarop je relaties bouwt in een kamp: het doet allemaal erg denken aan Dragon Age. Zelfs de toon van dialogen heeft iets BioWare-achtigs. Gezien we al negen jaar lang geen Dragon Age-game hebben gezien, vult Baldur's Gate 3 onverwachts een gat.

©GMRimport

Spaarzame bugs

De game is op pc een maand eerder verschenen dan oorspronkelijk gepland. Dat stemt hoopvol: Larian lijkt vertrouwen te hebben in het product zoals het er nu ligt. We zijn tijdens onze eerste dagen dan ook geen gameslopende bugs tegen het lijf gelopen, maar toch zijn er een paar kleine mankementjes. Soms bleef de camera bijvoorbeeld hangen terwijl personages net waren weggelopen, of moesten we een paar keer klikken voordat een kist openging.

Zulke momenten zijn spaarzaam en altijd op te lossen - en we spelen de game liever een maand eerder dan te wachten op een oplossing voor deze bugs - maar het is gezien deze kleine slordigheden opmerkelijk dat Larian de datum heeft vervroegd.

©GMRimport

Instellingen voor Steam Deck

Tijdens onze reviewperiode hebben we Baldur's Gate 3 voornamelijk op een Steam Deck gespeeld. Dat werkt prima, al moet je een beetje pielen met de instellingen voor hij soepel loopt. Op medium-settings blijft de game hangen rond de 20 frames per seconde en stottert hij af en toe, terwijl de low-optie net wat te lelijk is.

Wij hebben uiteindelijk de game op low gezet, textures en antialiasing een tandje hoger gedaan, vsync één tik naar beneden en de framerate gecapt op 30 frames.

View post on X

Immens groot

Het voelt alsof we na een paar dagen nog maar een fractie van de game hebben gezien. Niet alleen qua verhaal: het is een game vol vermoedelijke geheimen, waarbij je het idee hebt dat je situaties op nog een totaal andere manier kunt oplossen dan waar je nu nog niet aan hebt gedacht. Daar verwees Larian al naar in eerdere livestreams. Speel je bijvoorbeeld een Paladin die iets kwaadaardigs doet? Dan ben je ineens een Oathbreaker, met serieuze gevolgen voor het verhaal en de gameplay.

De komende dagen duiken we nog wat dieper in Baldur's Gate 3 voor de definitieve review. Dan hebben we een beter idee. Tot dan kunnen we in elk geval zeggen dat dit één van de meest veelbelovende rpg's is waar we dit jaar onze tanden in hebben gezet.

Baldur’s Gate is nu verkrijgbaar voor pc en komt op 6 september uit op PlayStation 5. Een Xbox Series X en S-versie is in ontwikkeling, maar heeft nog geen releasedatum.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen
Nieuws

Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen

Savvy Games Group zou een vinger in de pap hebben

Ubisoft zou werken aan downloadbare content voor Assassin's Creed Shadows die deels door het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Games Group wordt bekostigd.

Dat meldt de Franse uitgave Les Echos (via VGC). Na een meeting tussen Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Savvy Games Group zou zijn besloten om groen licht te geven aan de dlc. Er zijn verder geen details over de inhoud van de dlc of wanneer deze moet verschijnen.

De geruchten over de dlc zijn opvallend. Niet alleen omdat Ubisoft in eerste instantie geen plannen had voor betaalde dlc voor de game, maar ook omdat Savvy Games Group controversieel is in het Westen. Savvy Games Group is een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

De controverse is er vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Een deel van de winst die bedrijven maken wanneer ze samenwerken met het Public Investment Fund gaat immers naar het land. Overigens is Ubisoft niet de enige die nu banden lijkt te hebben met het PIF; de organisatie heeft geïnvesteerd in bedrijven als Nintendo, Electronic Arts, Take-Two, Activision en Capcom.

Overigens komt er wel sowieso een gratis uitbreiding voor Assassin's Creed Shadows beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. De uitbreiding heeft Claws of Awaji en bevat meer dan tien uur aan extra content. Vorige week is er een trailer van de dlc uitgekomen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!