Narita Boy is een weergaloze tech-koortsdroom
Gamer.nl
Reviews

Narita Boy is een weergaloze tech-koortsdroom

Dit verhaal heb je vast al eens gehoord: een jongen wordt opgezogen door zijn spelcomputer, omdat hij als ervaren gamer de enige is die de inwoners van deze digitale wereld kan redden. Narita Boy recyclet deze opzet met een knipoog, als hommage aan alle scifi-verhalen uit de jaren 80. De game doet dat met zoveel overtuiging en creativiteit, dat je hoofd ervan duizelt.

Even was het de vraag of Narita Boy nog wel uit zou komen. De nieuwe Spaanse ontwikkelaar Studio Koba haalde in 2017 160.000 euro op via Kickstarter. De verwachte releasedatum was toen nog december 2018. Het heeft uiteindelijk een paar jaar extra en een deal met uitgever Team17 gekost, maar dat wachten was de moeite waard. Deze game barst uit zijn voegen van de originele ideeën.

Boy meets World

Eerlijk gezegd maakt Narita Boy niet de allerbeste eerste indruk. Nadat de held in een digitale wereld wordt gezogen, kan de game bijna niet wachten om je te overspoelen met al zijn intrigerende concepten. Je praat met het Motherboard, wordt de held van de Trichroma genoemd en moet ene Baba bevrijden zonder dat je weet wie dat is, bijvoorbeeld door een Techno-key te scoren. Je hebt geen idee wat het allemaal betekent en loopt een beetje versuft door de omgevingen.

Maar als je doorzet, word je beloond met een schat aan inspirerende achtergronden en begrippen. Je praat met een zwangere computer, ziet een monitor in de vorm van een kikker of stapt in een neonkleurige straal die uit iemands gezicht wordt gepompt. Vooral interessant is de mix tussen religieuze beeltenissen en technologische wonderen. Het resultaat is een soort synthwave-godsdienst. De personages in deze virtuele wereld weten dat ze niet meer zijn dan wat regels code, en aanbidden daarom de algoritmes en de Maker die hun wereld hebben vormgegeven. De Maker is hun God, de manier waarop zijn efficiënte code door al het leven stroomt is de Heilige Geest. Narita Boy is de Messias.

©GMRimport

Het levert veel boeiende taferelen op, zoals een personage dat het scherm uit zijn monitor heeft verwijderd om niet te hoeven aanschouwen wat er met zijn wereld gebeurt, nu het kwaadaardige algoritme HIM de Digital Kingdom vervormt. “Ik voel de pijn in elke byte van mijn script” is een zin die je lang bijblijft. Totdat een nieuwe ervaring in deze bizarre koortsdroom zich aan je openbaart. De opzwepende soundtrack met retrowave-invloeden voert je mee langs deze parade van heerlijke nonsens.

Het grootste punt van kritiek is de wat saaie opzet van het spel, die schril afsteekt bij de wonderbaarlijke wereld waar je in rondloopt.

-

De game is daarbij een lust voor het oog. De pixel-achtige graphics zijn enorm gedetailleerd en gevarieerd. Soms is een enkele neonstreep op de achtergrond genoeg om de omgeving te schetsen, de andere keer strekken hele zandvlaktes of meren zich op de achtergrond uit. Het zijn vooral de techno-kathedralen die indruk maken, vol met gekleurde stralen, aanbiddende monniken en knipperende computers. Ook de handgemaakte animaties zijn foutloos, van het steigeren van je techno-paard tot je zinderende zwaardaanvallen.

Oh boy

Er is meer te doen dan je vergapen aan de omgevingen, want er moet ook geknokt worden. De kwaadaardige legers van een machtswellustig algoritme lopen de boel te verstieren, maar Narita Boy heeft een bijzonder krachtig zwaard waarmee hij ze een kopje kleiner maakt (lees: hun corrupte code neutraliseert). Het vechtsysteem is prima, al blinkt het nergens echt in uit. In stilstaande schermen leer je de patronen van je vijanden kennen, om vervolgens hun aanvallen te ontwijken en keihard terug te slaan.

©GMRimport

Er zijn wat speciale moves om onder de knie te krijgen, zoals een grote laserstraal of een verwoestende steekaanval, maar het meeste lijk je niet echt nodig te hebben. Zo is er een ingewikkeld systeem met drie gekleurde aanvallen, waarbij je jezelf rood, geel of blauw kunt opladen om vijanden van dezelfde kleur meer schade te berokkenen. Wij begrepen het systeem aan het eind van de game nog steeds niet helemaal, maar we hebben die schadeboost ook niet nodig gehad. Het maakt de game onnodig onnavolgbaar, terwijl de standaardvaardigheden prima hadden volstaan.

Een ander minpunt aan de besturing is de zweverigheid van de sprongen. Het voelt niet precies genoeg, zeker voor het geavanceerde platformwerk dat soms van je gevraagd wordt. Het springen op kleine eilandjes is geen pretje, maar vooral het ontwijken van vijandelijke kogelregens is veel te moeilijk doordat je niet goed in kunt schatten hoe hoog je gaat springen.

Het grootste punt van kritiek is de wat saaie opzet van het spel, die schril afsteekt bij de wonderbaarlijke wereld waar je in rondloopt. Elke keer dat je in een nieuw gebied komt, krijg je als doel om iemand te vinden. Die persoon bevindt zich achter een deur, waar je een sleutel voor nodig hebt. Die sleutel ligt weer achter een andere deur, waarvoor de sleutel weer ergens anders ligt, bewaakt door een vijand. Effectief ben je bijna elk moment van de game op zoek naar een sleutel, en dat gaat een beetje vervelen.

©GMRimport

Gelukkig zijn de creatieve uitspattingen achter elke deur de moeite waard om door te blijven spelen. Je ontgrendelt emotionele herinneringen van de Maker van dit spel, ontmoet personages die op een boeiende manier kijken naar hun rol in de code van hun wereld en wordt weggeblazen door dit hoogstaand stukje retro-futurisme. Door een paar minpuntjes is Narita Boy niet altijd even leuk om te spelen, maar de reis zelf is ongekend.

Deze game is (via backwards compatibility) getest op een PlayStation 5. Narita Boy komt op 30 maart uit voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Uitstekend
Conclusie

Narita Boy is een perfecte ode aan de jaren 80, met heerlijke sidescrolling-actie in een door neonlichten gekleurde, digitale wereld. De game zit barstensvol creatieve ideeën en concepten, al geldt dat helaas niet altijd voor de gameplay zelf.

Plus- en minpunten
  • Unieke wereld, ongebreidelde creativiteit, heerlijke soundtrack, prima combat
  • Sleetse spelopzet, onprecieze besturing, soms iets te onnavolgbaar

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken
Gamer.nl
Nieuws

PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken

Hopelijk wordt er meer succes geboekt dan met Babylon's Fall

Een vacature lijkt er naar te hinten dat de Japanse ontwikkelaar PlatinumGames aan een nieuwe online actiegame werkt.

Tech4Gamers vond een vacature van de ontwikkelaar waarin gezocht wordt naar een gamedesigner voor een aankomende nieuwe game. Gezien de functie lijkt de ontwikkeling van het spel zich nog in een vroeg stadium te bevinden. In de vacature wordt gemeld dat ervaring in het maken van "online actiegames" gewenst is. Ook ervaring met "online openwereldgameplay" wordt aangekaart.

Verdere details over de mogelijke nieuwe game zijn er nog niet. De laatste game van PlatinumGames die leunde op online gameplay was Babylon's Fall, een online actie-rpg die hevig bekritiseerd werd door zowel reviewers en spelers. Uitgever Square Enix besloot ongeveer een halfjaar later de game dan ook voorgoed offline te halen.

PlatinumGames heeft echter ook diverse actiegames afgeleverd die wel goed zijn ontvangen, waaronder de Bayonetta-spellen, Nier: Automata en Astral Chain. Op dit moment werkt het bedrijf samen met Team Ninja aan Ninja Gaiden 4, dat aankomend najaar op PS5, Xbox Series-consoles en pc moet verschijnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan
Gamer.nl
Nieuws

Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan

Chicken Jockeeeeeey!!!

Warner Bros. vertoont op 2 mei in een select aantal bioscopen A Minecraft Movie, met het grote verschil dat hier bezoekers worden aangemoedigd om hun enthousiasme zicht- en hoorbaar te uiten.

Sinds de bioscooprelease van A Minecraft Movie is het een meme geworden om tijdens bepaalde scènes van films te schreeuwen, met popcorn te gooien en rond te rennen in de bioscoopzaal. Dit gebeurt vooral bij de Chicken Jockey-scène van de film. Ook erg populair is het Lava Chicken-nummer dat gezongen wordt door acteur Jack Black.

Hoewel de meme in eerste instantie misschien vrij onschuldig lijkt, zorgt het ook voor overlast bij andere bioscoopbezoekers en werknemers die na de film de troep op moeten ruimen. Om in te spelen op bovenstaande meme - en mogelijk ook als vergeefse poging om de chaos te centreren op één dag in plaats van tijdens elke vertoning - organiseert Warner Bros. aanstaande vrijdag een 'Block Party Edition' in selecte Amerikaanse en internationale bioscopen. Daarin worden bezoekers juist aangemoedigd om mee te schreeuwen tijdens de film.

Eerder deze maand werd al aangegeven dat een vervolg op A Minecraft Movie wordt overwogen. Dat is gezien het succes van de film ook niet heel gek. In A Minecraft Movie komt een viertal via een portaal in de 'Overworld' terecht, een bizarre, kubusvormige wonderwereld dat draait op pure verbeeldingskracht. Om terug thuis te komen zullen ze de wereld hun eigen moeten maken en beschermen tegen wezens als Piglins en Zombies. De film is zoals gezegd geregisseerd door Jared Hess, bekend van films als Napoleon Dynamite en Nacho Libre. Jason Momoa (Aquaman), Danielle Brooks (The Color Purple), Sebastian Eugene Hansen (Just Mercy), Emma Myers (Wednesday) en Jack Black (Jumanji) hebben rollen in de film.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!