De Epos GTW 270 Hybrid Closed Acoustics Gaming Wireless Earbuds
Reviews

De Epos GTW 270 Hybrid Closed Acoustics Gaming Wireless Earbuds

Epos is een vrij nieuw bedrijf op het gebied van gameaudio en bracht tot nu toe voornamelijk producten uit in samenwerking met Sennheiser. De nieuwe GTW 270 Hybrid Closed Acoustics Gaming Wireless Earbuds zijn echter geen samenwerking, maar een echt Epos-product. Deze in-ear oordoppen zijn gericht op gamers die opzoek zijn naar een headset voor zowel gaming als voor dagelijks gebruik.

Epos GTW 270

Verbinding: Bluetooth 5.1 en bluetooth aptX via de dongle

Compatibiliteit: Playstation 4 en 5, Windows, Mac, smartphones en Nintendo Switch

RGB features: Nee

Batterijduur: 15 uur opbergdoosje, 5 uur oordop zelf

Voor onze Gamer.nl Headset Round-Up keken we al naar de Epos | Sennheiser GSP 670. Deze behoorlijk prijzige headset wilde audiofiele gamers voorzien van de ultieme geluidservaring. Deze luxueuze, audiofiele insteek wil Epos graag doorzetten met de nieuwe GTW 270 Hybrid. De prijs van 199 euro sluit dan ook aan bij deze insteek. Het luxegevoel van deze Closed Acoustics Gaming Wireless Earbuds is in ieder geval goed op orde. Het begint al bij de zware, kartonnen verpakking die wordt dichtgehouden met een kleine magneet. Het openen voelt plechtig en de donkergroene binnenvoering en het zwarte schuim houden de oordoppen, het opbergdoosje, de dongle, bekabeling en bijbehorende gebruiksaanwijzingen op zijn plek.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het opbergdoosje, waar de oordoppen zowel in op te bergen als op te laden zijn, is gemaakt van metaal. Zo blijft het luxueuze gevoel niet alleen beperkt tot de verpakking, maar voelt ook dit opbergdoosje zwaar en duur aan. Op de voorkant zijn vijf kleine, blauwe ledlampjes te vinden die je kunnen vertellen hoe vol de batterij nog is. Mochten geen van de ledlampjes gaan branden, vind je op de achterkant een usb-c-aansluiting om de batterij weer op te laden. Binnen anderhalf uur is de volledige batterij van het doosje opgeladen en kun je er vijftien uur mee vooruit. De oordoppen moeten op hun beurt elke vijf uur in het opbergdoosje worden gestopt voor een nieuwe lading.

De oordoppen zijn gemaakt van hard plastic en wekken de indruk tegen een stootje te kunnen. Er zijn vier verschillende maten rubberen opzetstukken, om de oordoppen voor iedere gebruiker de perfecte pasvorm te geven. De GTW 270’s hebben een ingebouwde microfoon en op de linker oordop vind je een multifunctionele knop waarmee je, afhankelijk van het apparaat waar de oordoppen mee verbonden zijn, bijvoorbeeld telefoongesprekken op kunt nemen of muziek kunt starten en pauzeren. Om de oordoppen te verbinden met verschillende apparaten - waaronder pc’s, smartphones, de PlayStation 4 en 5 en de Nintendo Switch - kun je zowel de ingebouwde bluetooth 5.1 ontvanger óf de usb-c bluetooth dongle gebruiken.

De usb-c dongle is gemaakt van hetzelfde harde plastic als de oordoppen en kleiner dan je wellicht verwacht. Er wordt ook een rubberen hoesje meegeleverd voor wat extra bescherming. Dan is de vraag natuurlijk waarom je zou kiezen voor het verbinden met een bluetooth dongle, terwijl de oordoppen zelf een bluetoothontvanger aan boord hebben. De reden is dat deze dongle gebruikmaakt van het speciale aptX low latency protocol. De lage latency in deze bluetoothverbinding zorgt ervoor dat geluid uitzonderlijk snel van de dongle naar de oordop kan verplaatsen. Dat maakt deze verbinding bij uitstek geschikt voor snelle games waarin audiocues een essentieel onderdeel zijn van de gameplay. Mocht je overigens geen usb-c-poorten beschikbaar hebben, dan is er een verleng- en verloopkabel naar usb-a aanwezig.

©GMRimport

Praktisch

Er zijn een aantal dingen die opvallen tijdens het dagelijks gebruik van de draadloze oordoppen. De Hybrid-noemer doelt op het feit dat Epos met de GTW 270’s een oplossing wil bieden die zowel perfect geschikt is voor de fanatieke gamer als voor dagelijks gebruik. Dat betekent dat de oordoppen ook zonder dongle uitstekend moeten functioneren en praktisch moeten aanvoelen in hun gebruik. Dat is gelukkig het geval. Het maken van bluetoothverbindingen zonder dongle werkt uitzonderlijk goed. De eerste keer dat je verbinding maakt met een nieuw apparaat, moeten de oordoppen in het opbergdoosje worden gestopt met de deksel open alvorens ze herkend kunnen worden. Na de eerste kennismaking tussen de GTW 270’s en het betreffende bluetoothapparaat, vergeten ze elkaar nooit meer en gaat verbinden razendsnel.

Hoewel er maar één knop zit op de GTW 270’s, heb je zelden het idee dat je besturingsopties tekort komt. De microfoon aan boord van de oordoppen is prima geschikt om mee te telefoneren en maakt je, ondanks de lichte ruis, prima verstaanbaar tijdens multiplayergames. Hier komen we wel direct bij het grootste probleem van de GTW 270’s: de ingebouwde microfoon werkt niet in combinatie met de aptX-verbinding. Dat is meer dan jammer, want de lage latency van deze verbinding maakt hem juist perfect geschikt voor snelle multiplayergames. Daarmee zet Epos eigenlijk zijn eigen productidee een beetje buitenspel.

Wel moet gezegd worden dat verbindingen tussen de oordoppen en de usb-c dongle over het algemeen uitstekend werken en stabiel en razendsnel zijn. Ook de dongle via de usb-a-verlengkabel met een PlayStation verbinden werkt direct. Het gebruik van de verlengkabel in combinatie met Windows pc’s resulteert helaas soms wel in haperingen en tikjes in het geluid. Dan blijft natuurlijk de vraag of de klank en luisterervaring van de GTW 270’s zich wel voor al deze verschillende situaties leent.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar de GTW 270’s valt direct op dat er is gekozen voor een behoorlijke nadruk op de hogere frequenties. Dat zorgt in veel gevallen - zeker bij de niet-elektronische genres - voor een mooie definitie en een overtuigender geluidsbeeld dan je wellicht zou verwachten van in-ear oordoppen. Bij elektronische genres zoals EDM en moderne hip-hop geven de GTW 270’s in het hoog wel wat teveel en dat resulteert in een schelle klank. Eerder schreven we een artikel over het verschil tussen oordoppen en een hoofdtelefoon. In dat artikel kwam ter sprake dat veel van de laagfrequente informatie van in-ear oordoppen wordt ervaren dankzij contactgeluid. Het resultaat hiervan is dat in-ear oordoppen vaak bas-zwaar klinken. Bij de GTW 270’s is het laag echter verbazingwekkend goed in balans met de rest van het spectrum. Hoewel stevig, heb je zelden het idee dat bassen de volledige luisterervaring overnemen. Een knappe prestatie.

Tijdens het gamen is deze gedoseerde hoeveelheid laag echter niet direct wat je wilt horen. Het ontbreekt aan echte donderkracht en daardoor vallen spectaculaire momenten en tussenfilmpjes soms een beetje in het water. Het flink aangezette hoog draagt in games bij aan de uitstekende lokalisatie en de mogelijkheid tot het snel reageren op in-game audiocues. Het is een eigenschap die goed aansluit bij de aptX-verbinding. Wat echter wel opvalt, en ook inherent is aan het gebruik van in-ear oordoppen, is dat het ontbreekt aan de echte immersieve ervaring. Dat komt deels doordat het laag niet zo overdonderend is als je zou willen en deels omdat de kleine speakers in deze oordoppen gewoon niet zoveel kunnen als de grotere speakers in een koptelefoon.

©GMRimport

Concluderend

Vooropgesteld zijn de GTW 270’s als in-ear oordoppen voor dagelijks gebruik absoluut geslaagd. De oordoppen sluiten omgevingsgeluid goed af en zijn eenvoudig in gebruik. Ze maken daarnaast uitzonderlijk snel bluetoothverbinding met smartphones en laptops. De batterij gaat lang mee en de oordoppen weten een echt luxegevoel over te brengen. Je kunt deze oordoppen ook via een speciale bluetooth dongle verbinden. Deze dongle levert via het zogenaamde aptX-protocol een low latency-bluetoothverbinding die de oordoppen in theorie extreem geschikt zou moeten maken voor gamen. Dat blijkt in de praktijk echter niet het geval.

Dat komt voornamelijk omdat de ingebouwde microfoon van de GTW 270’s niet werkt als de oordoppen zijn verbonden met de dongle. Dit terwijl de games waarbij audiocues en snelheid essentieel zijn, over het algemeen juist de games zijn waarbij je ook met je medespelers wilt kunnen communiceren. Een andere, gemiste kans is dat de GTW 270’s niet tegelijk aan de dongle en de interne ontvanger zijn te verbinden. Dat doet de multi-inzetbaarheid dan weer een beetje teniet. Wel is de klank van de oordoppen goed en, zeker voor muziek, een stuk beter dan je van een in-ear oordop verwacht. Maar het zijn de praktische gebreken die ervoor zorgen dat we zeker in combinatie met de prijs onze twijfels hebben bij de GTW 270 Closed Acoustics Gaming Wireless Earbuds.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!