Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen
Reviews

Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen

‘Je leven aan je voorbij zien flitsen’ is een veelgebruikte term, vaak in de context van bijnadoodervaringen en wanhopige situaties. Het daadwerkelijk zelf ervaren doe je liever niet, mits misschien in een veilige virtuele setting. Dat is wat Before Your Eyes op voortreffelijke wijze doet.

Met alsmaar voortschrijdende technologische ontwikkelingen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar nieuwe invoermethoden voor games. Bewegingsbesturing stamt al uit de jaren zeventig, virtual reality maakt de laatste jaren een flinke opmars en aanraakgevoelige besturing keert op meerdere manieren terug in het huidige gamelandschap. Goodbyeworld Games implementeert een methode die we voorheen nog amper in mainstream titels zagen: Before Your Eyes bestuur je door met je ogen te knipperen.

Een dergelijke manier van gamen is uiteraard niet volledig nieuw. Zo wordt eyetrackingsoftware al ruim een decennium ingezet voor onderzoek en dezelfde techniek wordt gebruikt om games toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten. Daarbij houdt Before Your Eyes enkel via je webcam bij of je knippert; zaken als rondkijken doe je alsnog met de muis.

©GMRimport

Vogelvlucht

Het is echter het thematische karakter van de techniek dat de game zo bijzonder maakt. Je volgt namelijk in vogelvlucht het leven van Benny, van zijn eerste jaren op deze aardbol tot de bittere dood. In bad met een speelgoedboot, filmijkend in een donker klaslokaal, z’n eerste liefde, lastige carrierekeuzes: knipper – na een paar seconden – met je ogen, en het is voorbij.

Het spreekt daarom boekdelen dat elke ‘flits’ een diepe indruk achterlaat. Before Your Eyes is duidelijk geinspireerd door herinneringen en ervaringen van het ontwikkelteam en bevat daarom situaties die heel herkenbaar aanvoelen. Vanuit de kinderwagen luisteren naar de branding van de zee, je ouders die apetrots zijn op je kleurplaat, zenuwachtig een zaal vol mensen toespreken: het roept gevoelens op die je mogelijk lang niet meer hebt ervaren.

©GMRimport

Ook minder fijne gevoelens, want het mag geen geheim zijn dat Before Your Eyes enkele droevige wendingen kent. Spelers zien immers het leven van Benny aan hem voorbij flitsen, met een goede reden. Daarbij laat de game een hoop over ter interpretatie: was je jeugd eenzaam of best wel oké? Vroegen je ouders teveel van je, of waren ze juist trots en gedreven? Er zijn geen goede of foute antwoorden - wel meerdere perspectieven op de mooie en pijnlijke momenten in het leven waarop je voor de poort naar het hiernamaals reflecteert.

In een oogwenk voorbij

Dat laatste is enigszins afhankelijk van hoe uitgebreid je de simpel opgebouwde doch sfeervolle omgevingen bestudeert. Voordat de telkens terugkerende metronoom in beeld verschijnt en de volgende knipper een flashforward activeert, krijgen spelers namelijk even de tijd om interactie te hebben met de omgeving. Denk aan actief een bepaalde richting op knipperen om meer van een kamer of gebied te onthullen, muziek spelen op een piano of schilderen. Ook zijn er momenten waarop je extra lang moet staren of juist de ogen moet sluiten om te luisteren naar de omgeving. Before Your Eyes móet je daarom spelen met een headset om de volledige ervaring te krijgen.

Soms ben je als speler wel erg bewust van hoe vaak je knippert. Knipper ‘per ongeluk’ uit automatisme – dat gebeurt héél vaak – en je mist een stuk dialoog of verlaat een herinnering voordat je deze goed hebt kunnen bekijken. Dat is enerzijds spijtig, want korte gesprekken tussen personages geven net wat meer context aan bepaalde situaties en zijn eigenlijk zonde om te missen. Ook vertelt de omgeving vaak een verhaal dat je helpt te begrijpen of je vijf seconden of juist vijf jaar in de toekomst bent gesprongen.

©GMRimport

Hart van steen

Anderzijds bewijst het ook dat de game technisch goed in elkaar zit. Met een relatief oude Logitech C922-webcam worden na een korte kalibratie vrijwel alle knippers geregistreerd. Ook houdt de game rekening met brillen en zegt de ontwikkelaar gekeken te hebben naar stoorzenders als aquariums op de achtergrond. Voor wie de techniek toch niet werkt, is er ook de optie om de game volledig met muisklikken te spelen, al schiet dat z’n doel behoorlijk voorbij. Gelukkig balanceert de game optionele scènes waarbij je zelf kunt knipperen met essentiële informatie en raak je nooit helemaal de draad kwijt.

Sterker nog: tegen het einde van de game is het overduidelijk wat er gaande is. Wie er niet door wordt geraakt, heeft een hart van steen. Before Your Eyes duurt slechts anderhalf uur en flitst daarom aan je voorbij – blijkbaar genoeg om een mensenleven samen te vatten.

Before Your Eyes is nu beschikbaar voor pc.

Uitstekend
Conclusie

Before Your Eyes laat spelers op een indrukwekkende manier ervaren hoe het leven aan je voorbij kan flitsen.

Plus- en minpunten
  • Met liefde geschreven, zit technisch goed in elkaa
  • Per ongeluk knipperen zit soms het verhaal in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Inhoud eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone bekend
Nieuws

Inhoud eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone bekend

Nieuwe maps, wapens, modi en meer

Activision heeft de inhoud van het aankomende eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Call of Duty: Warzone onthuld.

Dat gebeurde via een uitgebreid artikel op de officiële website. Zo ontvangt de Black Ops 6-multiplayer gedurende het gehele eerste seizoen vijf maps en een variant. Drie van de maps worden aan de start van het seizoen op 14 november toegevoegd. Het gaat om Hideout, Extraction en Heirloom - eerder werden er al beelden van deze maps onthuld. Later in het seizoen volgen de Gunfight-map Racket, de 6v6-map Hacienda (uit Black Ops 4) en Nuketown Holiday, een feestelijke variatie op de reguliere Nuketown.

Er worden ook nieuwe modi toegevoegd, zoals Prop Hunt, Ransack en Ranked Play voor de multplayer. Verder worden er negen nieuwe wapens toegevoegd, waaronder twee nieuwe mêleewapens, zijn er twee nieuwe Operators met de battle pass te ontgrendelen (waaronder één Operator die onder de Blackcell-bundel valt), en worden er een nieuwe Perk, Scorestreak en Wildcard toegevoegd in de vorm van respectievelijk Shadow, Hand Cannon en High Roller.

Op het gebied van Zombies arriveert de 'Directed'-modus voor de Terminus- en Liberty Falls-maps, waarin spelers wat meer bij de hand genomen worden om zo de hoofdmissies makkelijker te klaren. Er worden drie nieuwe Gobblegums toegevoegd en gedurende het seizoen volgt ook een nieuwe map in de vorm van Citadelle Des Morts, dat zich afspeelt in en rondom een kasteel.

Ook Warzone krijgt wederom een eerste seizoen om het gelijk te trekken met Black Ops 6. Zoals al bekend was wordt de map Area 99 toegevoegd aan de game. Urzikstan (aan het begin van het seizoen) en Rebirth Island (op een later moment) keren daarnaast terug. Er zullen Resurgence, Battle Royale en Plunder Playlists zijn om uit te kiezen, en gedurende het seizoen wordt ook Battle Royale Ranked Play toegevoegd. Het loadout-systeem uit Black Ops 6 wordt in Warzone verwerkt, alsmede het Omnimovement-systeem en de mogelijkheid om emotes en sprays te gebruiken.

Zoals gezegd begint het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone op 14 november. Op de officiële website kunnen veel meer details over de aankomende inhoud worden gelezen.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
No Man's Sky-update voegt cross-saves en Mass Effect-schip toe
Nieuws

No Man's Sky-update voegt cross-saves en Mass Effect-schip toe

Ook de PlayStation 5 Pro-update is beschikbaar

Hello Games heeft een nieuwe update uitgebracht waarmee onder andere cross-saves-functionaliteit is toegevoegd.

Cross-saves gaan er voor zorgen dat No Man's Sky-spelers op alle systemen toegang krijgen tot hun savefiles, ongeacht waar ze voorheen hebben gespeeld. Dit geldt voor pc, PlayStation, Xbox, Switch, Steam Deck en de vr-versies.

Volgens Hello Games heeft het zo lang geduurd om dit beschikbaar te stellen, omdat de game al lang bestaat en sommige saves dus relatief oud zijn met een hoop informatie. Daarom wordt de feature geleidelijk uitgerold. Iedereen kan nu al zijn verschillende platforms linken op de No Man's Sky-website, en een gedeelte van de spelers kan cross-saves al daadwerkelijk gebruiken. Ergens gedurende de komende weken krijgen alle spelers de optie.

Verder keert ook een vernieuwde versie van de Beachhead-expeditie uit 2021 terug. Deze expeditie is gebaseerd op Mass Effect, aangezien spelers hiermee de SSV Normandy SR1 kunnen vrijspelen.

Tot slot is gisteren ook de PlayStation 5 Pro-update uitgekomen, waarmee de game in 4K en 60 fps, of in 8K en 30 fps gespeeld kan worden op de nieuwe console. Daarbij zijn de lichteffecten en reflecties verbeterd.

Hello Games voorziet No Man's Sky al jaren van nieuwe content middels gratis updates. Daarnaast werkt het bedrijf aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is. Volgens de ontwikkelaar zorgt het werken aan Light No Fire er voor dat er ook meer kennis wordt opgedaan die weer in No Man's Sky-updates wordt doorgevoerd.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!