Metroid Prime was de eerste en de beste
Reviews

Metroid Prime was de eerste en de beste

Verwacht binnenkort de review van Metroid Prime Remastered

De wegen van Nintendo zijn ondoorgrondelijk. Terwijl Mario en Zelda op ieder apparaat op een nieuw deel kunnen rekenen, worden andere series in de ijskast gezet. Jaren en generaties kunnen er voorbij gaan voordat we weer iets horen van Punch-Out!!, Kid Icarus of F-Zero. Meestal komt dat omdat Nintendo niet weet wat het met die series aan moet of omdat die games simpelweg niet lekker verkochten. Bij Metroid ligt dat anders.

Deze Reload verscheen oorspronkelijk in 2015. Verwacht binnenkort de review van Metroid Prime Remastered.

Soms voelt het alsof Nintendo opzettelijk zijn tijd afwacht. Alsof er een kunstmatige luwte gecreëerd wordt waarin het verlangen naar een nieuwe Metroid alsmaar groter en groter wordt. Wie een beetje in complottheorieën gelooft, weet dat Nintendo al eens eerder iets soortgelijks heeft uitgevoerd met Metroid. Van ruimteheldin Samus Aran zagen we op de Nintendo 64 enkel een verschijning in Super Smash Bros.. Pas op de GameCube kregen we die glorieuze terugkeer waar sinds de Super Nintendo op gewacht werd.

Gebaseerd op een meesterwerk

We zijn meer dan tien jaar verder en nog steeds blinkt Metroid Prime uit in zijn overstap naar de derde dimensie en in zijn meesterlijke design. Hoe je het ook wendt of keert of hoeveel Prime ook lijkt op een first-person shooter, diep van binnen is het toch echt een typische Metroid-game, met diezelfde kenmerkende opbouw.

In sommige opzichten neemt Prime dat idee misschien wel iets te precies over. Wie heel kritisch kijkt, herkent in veel delen van Prime’s verhaal en omgevingen iets van Super Metroid. Beide games beginnen op een ruimtestation die na een ontsnapping onder tijdsdruk explodeert, beide games laten je een gezonken station doorzoeken en beide games kennen Ridley als één van de laatste eindbazen. Het zou een hommage genoemd worden als het er soms niet net te dik bovenop ligt.

Metroid Prime afschrijven als een simpele remake zou echter een vergissing zijn. Het spel haalt zijn inspiratie uit één van de beste games ooit, maar weet ook boven zijn inspirator uit te stijgen. Het allerknapste aan Metroid Prime is dat het spel nog steeds als een echte Metroid voelt. De omgevingen zijn groter, gedetailleerder en in drie dimensies te verkennen, maar dat wil niet zeggen dat de hele wereld verkend kan worden. Je verzamelt vaardigheden die beetje bij beetje meer deuren open, ingestorte gangen vrijmaken en gevaarlijke vijanden temmen.

Metroid Prime afschrijven als een simpele remake zou echter een vergissing zijn. Het spel haalt zijn inspiratie uit één van de beste games ooit, maar weet ook boven zijn inspirator uit te stijgen.

-

Uitleggen zonder woorden

Het bijzondere van Prime is dat die functie van een nieuwe vaardigheid meteen duidelijk is. Of het nu een aanpassing van het hightech-pak van Samus is of een nieuw vizier waarmee je de wereld op een andere manier kunt bekijken, het wordt onmiddellijk duidelijk waar in de wereld je die nieuwe krachten moet toepassen. In de uren voordat er een nieuwe vaardigheid op het pad van de speler komt zijn er genoeg kleine eigenaardigheden in de omgevingen te spotten die aan je gaan knagen. Samus kan bijvoorbeeld nog niet hoog genoeg springen om een bepaalde deur te bereiken - of groot rotsblok blokkeert de weg naar een nieuw gedeelte van een gangenstelsel.

Het zijn zulke typische hints waarmee Metroid-games spelers al sinds het eerste deel weten te prikkelen. Daarin schuilt ook de grootste kracht van Metroid Prime. De buitenaardse planeet waar het spel zich op afspeelt intrigeert en is gebouwd om in te verdwalen. Van de ruïnes van de Chozo-beschaving tot de lavagrotten van Magmoor en de ijsvlaktes van Phendrana: stuk voor stuk zijn de rijke omgevingen met zoveel detail gevuld dat er geen uitleggerige tussenfilmpjes nodig zijn om de speler duidelijk te maken wat ze zo speciaal maakt. Er zijn gedeeltes die gescand kunnen worden voor extra informatie, maar een speler die niet van lezen houdt kan het verhaal prima volgen door op te letten op de omgevingen.

Een ander onderdeel van Metroid, de strijd tegen de flora en fauna op een andere planeet, is minstens zo goed overgezet. De planeet stikt van vijandige natuur die het beste uit haar lijden kan worden verlost. Metroid Prime gebruikt daarvoor een schietsysteem waarmee je met een druk op de knop op vijanden richt. In iedere andere game zou alle uitdaging daarmee onmiddellijk verdwenen zijn, maar Metroid Prime introduceert de mogelijkheid om snel aan de kant te duiken voor vijandelijk vuur en kent vijanden die uit de greep van de richtcomputer weten te ontsnappen, waardoor ze opnieuw opgespoord moeten worden.

Het heeft misschien wel wat langer geduurd, maar Metroid Prime was uiteindelijk net zo’n schot in de roos als Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time dat waren op de Nintendo 64. Dat we ons nu weer in een Metroid-luwte begeven is spijtig, maar als de volgende Metroid-game uiteindelijk weer net zo’n alles-op-z’n-kop-zettende game als Metroid Prime oplevert, wachten we de comeback van Samus maar al te graag af.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nominaties van de 2024 Steam Awards bekend
Nieuws

Nominaties van de 2024 Steam Awards bekend

Games als Space Marine 2, Black Myth Wukong en Balatro kunnen game van het jaar winnen

Valve heeft de genomineerde spellen van de 2024-editie van de Steam Awards onthuld.

Dat gebeurde via de Steam-website. Kanshebbers voor de award voor game van het jaar zijn Black Myth: Wukong, Stalker 2: Heart of Chornobyl, Balatro, Helldivers 2 en Warhammer 40,000: Space Marine 2.

Mensen kunnen vanaf vanavond 19:00 uur Nederlandse tijd stemmen op de genomineerden via de bovengenoemde link naar Steam. Stemmen kan tot en met 31 december. Daarbij verdient men speciale Steam-stickers door op de elf categorieën te stemmen. Hieronder zijn alle genomineerden te vinden.

Spel van het jaar

  • Black Myth: Wukong

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Balatro

  • Helldivers 2

  • Warhammer 40,000: Space Marine 2

Vr-spel van het jaar

  • Metro Awakening VR

  • Davigo

  • Maestro

  • Blade and Sorcery

  • Five Nights at Freddy's: Help Wanted 2

Product der liefde

  • Stardew Valley

  • Baldur's Gate 3

  • Dota 2

  • No Man's Sky

  • Elden Ring

Beste spel op Steam Deck

  • Deep Rock Galactic: Survivor

  • Balatro

  • Hades 2

  • God of War: Ragnarok

  • Warhammer 40,000: Rogue Trader

Beter met vrienden

  • Palworld

  • Helldivers 2

  • Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • Sons of the Forest

  • Satisfactory

Uitzonderlijke grafische stijl

  • Silent Hill 2

  • Neva

  • Nine Sols

  • Metaphor ReFantazio

  • Hades 2

Meest innovatieve gameplay

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Balatro

  • Helldivers 2

  • Liar's Bar

  • Satisfactory

Beste spel waar je niks van bakt

  • Black Myth Wukong

  • Ghost of Tsushima

  • Dragon Ball Sparking Zero

  • The Finals

  • Tekken 8

Beste soundtrack

  • Silent Hill 2

  • Red Dead Redemption

  • Fate Stay Night

  • Horizon Forbidden West

  • Frostpunk 2

Uitzonderlijke verhaallijn

  • Black Myth Wukong

  • Ghost of Tsushima

  • Stalker 2: Heart of Chornobyl

  • Mouthwashing

  • Final Fantasy XVI

Onderuitzakken en ontspannen

  • Tiny Glade

  • House Flipper 2

  • Farming Simulator 25

  • Webfishing

  • TCG Card Shop Simulator

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025
Nieuws

In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025

Een nieuwe locatie met nieuwe avonturen

Mintrocket brengt ergens tegen het einde van volgend jaar een nieuwe uitbreiding voor Dave the Diver uit, genaamd 'In the Jungle'.

Dat werd afgelopen week aangekondigd. Veel details zijn er nog niet, maar duidelijk is dat Dave en zijn crew naar de jungle af reizen voor "een nieuw avontuur in niet in kaart gebrachte wateren". Spelers kunnen nieuwe vrienden, locaties en ontdekkingen verwachten.

In Dave the Diver besturen spelers Dave, die in de zee op vissen jaagt met zijn harpoen. 's Avonds werkt hij vervolgens in een sushirestaurant waar zijn vangst van de dag aan klanten wordt geserveerd. De game verscheen vorig jaar op pc, Mac en Nintendo Switch, en kwam eerder dit jaar ook op PlayStation 5 en PlayStation 4 uit. Het spel is inmiddels meer dan vijf miljoen keer verkocht.

Overigens sprak Dave the Diver-bedenker Jaeho Hwang onlangs de wens uit om meer games te maken gesitueerd in het Dave the Diver-universum, gericht op andere personages. "Als regisseur wil ik, naast de verhalende dlc waar we nu aan werken, aparte games maken over elk personage om te laten zien hoe ze elkaar ontmoetten en wat ze deden voordat ze naar Blue Hole kwamen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!