Nieuwe besturing geeft WarioWare: Get It Together! een aangename twist
Reviews

Nieuwe besturing geeft WarioWare: Get It Together! een aangename twist

WarioWare-games zijn sinds het origineel op de Game Boy Advance niet meer weg te denken uit de line-up van Nintendo. Bijna elk platform heeft sindsdien wel een deel ontvangen, waarin knotsgekke microgames van een paar seconden aan elkaar worden geregen. Zo ook de Switch met WarioWare: Get it Together!, die de boel behoorlijk omgooit.

Op de Nintendo 3DS werd met WarioWare Gold uitgebracht, een soort best of van de inmiddels klassieke formule. Na vijftien jaar voelde de game als een mooie conclusie voor WarioWare. Ontwikkelaar Intelligent Systems voelde waarschijnlijk ook aan dat het tijd was voor een frisse wind en bedacht een nieuwe twist: in plaats van dat je zelf als speler de microgames speelt, zijn bekende WarioWare-personages als Jimmy T., Ashley, Orbulon en natuurlijk Wario in een game vol met bugs gezogen en moet je hén direct besturen om de microgames te voltooien. Dat lijkt een klein verschil, maar de realiteit is dat dit de grootste verandering voor WarioWare is sinds de start van de franchise.

©GMRimport

Goed uit balans

Een klein voorbeeld: misschien ken je de klassieke microgame wel waar je een vinger in een enorme neus moet steken. In vorige games bewoog de hand automatisch heen en weer en zorgt een goed getimede druk op de A-knop ervoor dat de vinger de neus in vliegt. In het geval van deze Switch-game heb jij echter de directe controle over Wario of een ander bekend figuur uit de reeks, dat je vervolgens in de neus moet sturen. Dit ogenschijnlijk kleine verschil geeft de gameplay een unieke twist. Vooral omdat er een groot aantal personages zijn, die ieder hun eigen manier van besturen hebben en eigenschappen kennen.

Dat geen personage hetzelfde bestuurt, is de kracht van WarioWare: Get It Together! In de manier van voortbewegen namelijk lopen ze namelijk al behoorlijk uiteen. Sommige personages als Wario, Mona of Urbulon kunnen vrij rondvliegen, terwijl anderen alleen bepaalde punten kunnen vastgrijpen of zelfs moeten teleporteren. Daarnaast hebben de meeste personages (maar niet allemaal) een aanval of wapen tot hun beschikking, wat ook nog eens voor extra variatie zorgt. Een microgame kan zo compleet anders uitpakken, afhankelijk van met wie je deze moet uitspelen.

©GMRimport

Neem een simpele microgame geïnspireerd door Super Mario Land op de Game Boy waarin je een vraagtekenblok moet openen. Met het personage Cricket is dat een fluitje van een cent, omdat hij simpelweg met de analoge stick bestuurd wordt en met de A-knop kan springen, net als de loodgieter zelf dus. Doe je dezelfde microgame met 9-Volt, dan wordt het al een stuk lastiger. Hij beweegt namelijk automatisch heen en weer op zijn skateboard, waardoor je goed moet timen wanneer je zijn jojo omhoog schiet.

De balans van deze personages is dus niet helemaal eerlijk verdeeld, maar dat komt de game juist ten goede. Get it Together! laat je zelf een team samenstellen waarbij het in eerste instantie verleidelijk is om je favorieten te kiezen - die het makkelijkst besturen - om het zo wat gemakkelijker te maken. Tijdens het spelen merkten we op dat het vooral ook leuk is om de game automatisch een team samen te laten stellen met willekeurige personages voor een extra uitdaging. De echte WarioWare-expert kiest misschien zelfs voor de personages die iets lastig te besturen zijn.

©GMRimport

Microgames, multiplayer en modi

De game kent verschillende modi waarin je aan de slag kunt met de verschillende figuren, waarvan de verhaalmodus de belangrijkste is. Daarin speel je verschillende verzamelingen aan microgames en ontgrendel je gaandeweg de verschillende vrienden van Wario. Bij elke verzameling microgames wordt een tussenfilmpje vertoond, die overigens vrij flauw zijn. De verhaalmodus is voor het eerst ook geschikt voor twee spelers, wat de game-ervaring behoorlijk op z’n kop zet. Met twee spelers is het al snel stukken chaotischer, terwijl de game al chaotisch genoeg op zichzelf kan zijn. Het zorgt in ieder geval voor genoeg plezier, ondanks dat de microgames iets moeilijker worden. We hadden wel graag de optie gehad om de verhaalmodus met drie of vier spelers te spelen, zelfs als het hierdoor bijna nóg chaotischer wordt.

Verder biedt de game een Variety Pack-modus die in sommige gevallen wel met maximaal vier personen speelbaar is. Daarbij kunnen een paar simpele spellen worden gespeeld, waarvan sommige gebruikmaken van microgames uit de verhaalmodus. Die stellen niet zoveel voor, maar zijn wel leuk voor een avondje multiplayerplezier met een gevulde bank.

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn.

-

Daarnaast bevat de game de Wario Cup-modus, waarbij wekelijkse uitdagingen met optionele online ranglijsten voor wat extra levensduur moeten zorgen. Die uitdagingen worden gescoord op tijd of score en houden rekening met de personages die worden gebruikt. Als men een makkelijker personage gebruikt zoals Wario, worden minder punten toegekend. Hier loont het dus echt om de uitdaging op te zoeken. Uiteraard kunnen de microgames ook los gespeeld worden en is er zelfs een mogelijkheid om het uiterlijk van de cast wat aan te passen.

Tot slot is er een systeem aanwezig waarbij verzamelde punten uit de verhaalmodus kunnen worden gebruikt om willekeurige items als zonnebrillen, eieren of floppydisks te krijgen. Die kunnen vervolgens aan teamleden worden geschonken om artwork of nieuwe kleurtjes worden ontgrendeld om het uiterlijk mee aan te passen.

©GMRimport

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn. Zo moeten spelers knofloken stelen, gezichten wassen, met draken vechten, okselhaar bijknippen, aliens kidnappen, het verkeer in Londen regelen en nog veel meer krankzinnige situaties overmeesteren. Sommige microgames vallen een beetje tegen omdat ze onduidelijk, te makkelijk of juist gruwelijk moeilijk zijn, maar ook dat is onderdeel van de ervaring. Intelligent Systems is er in ieder geval in geslaagd om de WarioWare-formule flink aan te passen om fans een nieuwe ervaring te bieden, zonder af te wijken van waarom deze serie leuk is.

Wario Ware: Get It Together! is vanaf 10 september beschikbaar voor Nintendo Switch

Goed
Conclusie

WarioWare: Get It Together! weet met een nieuwe manier van besturen een frisse twist te geven aan de inmiddels bekende microgamereeks. De enorme hoeveelheid microgames zijn weer ouderwets bizar, hoewel niet elk exemplaar even geslaagd is. Vooral samen is de verhaalmodus erg vermakelijk, waardoor het jammer is dat deze slechts twee spelers ondersteunt.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe besturing met personages biedt fijne variatie, lekker veel creatieve en bizarre microgames
  • Niet elke microgame is een topper, verhaalmodus voor maximaal twee spelers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!