Cyber Shadow is een ouderwets lastige ninjagame 
Reviews

Cyber Shadow is een ouderwets lastige ninjagame 

8-bit eerbetonen aan de beste games van de NES zijn er genoeg, maar weinig spellen durven ook zo oneerlijk moeilijk te zijn als de games van toen. Cyber Shadow doet een dappere poging om die hoogtijdagen te benaderen, maar dan wel met een subtiele, originele twist. 

De overduidelijke inspiratiebron van Cyber Shadow is Ninja Gaiden. Net zoals in die klassieker worden er hordes moordlustige robots en massa’s felgekleurde kogels op de speler afgevuurd. Voor de net uit een kunstmatige coma ontwaakte cybernetische ninja Shadow is dat ook even wennen. Het is namelijk Shadows zoveelste probleem. Zijn meester is verdwenen, zijn clan is compleet uitgeroeid en de stad is overgenomen door metalen monsters.

Alleen Shadows zwaard en een groeiend arsenaal van vaardigheden kunnen het tij keren. De in totaal tien levels bestaan uit heel veel bewegende platformen, vijanden en bodemloze putten. Geduld is daarbij een van de belangrijkste eigenschappen van iedere ninja. Wie door ieder level heen wil racen wordt genadeloos afgestraft. Projectielen beuken Shadow aan de kant en puntige spiesen maken onmiddellijk een eind aan zijn leven. 

©GMRimport

Slimme checkpoints

Ook de eindbazen gooien roet in het eten. Deze torenhoge pixelmonsters zijn gebouwd om Shadow uit de weg te ruimen, maar ze hebben gelukkig ook allemaal een voorspelbaar vast patroon van aanvallen. De eerste paar pogingen lijken ze misschien onmogelijk te verslaan, maar wat oefening en een beetje valsspelen maken het verschil.

Het is namelijk mogelijk om de checkpoints in de levels van een upgrade te voorzien. Kostbare punten die opgeraapt worden in de levels kunnen bij deze veilige havens ingewisseld worden voor tijdelijke upgrades. Op die manier start je iedere keer dat Shadow sneuvelt weer op hetzelfde punt met volledig aangevulde gezondheid, stamina voor speciale aanvallen en een handige gadget. Moeilijke gedeeltes van het spel zijn daardoor iets makkelijker te maken omdat checkpoints - eenmaal geactiveerd - bonussen blijven leveren. 

©GMRimport

Over het randje

Echt makkelijk wordt Cyber Shadow nooit. Eindbazen zijn met behulp van de verbeterde checkpoints goed te doen, maar vooral de levels zelf blijven lastig. Helemaal in de laatste helft van het spel worden de stukken tussen de savepunten steeds langer. Er komen ook steeds meer obstakels bij die de onmiddellijke dood als gevolg hebben. Dat voelt net iets te vaak een beetje flauw. Cyber Shadow is op zijn best wanneer je met ninja-achtige precisie je een weg door de levels heen hakt. Wanneer je door de dodelijke projectielen en rond stuiterende vijanden niet meer kan zien waar je heen moet, gaat de lol er vrij snel af.

Nieuwe vaardigheden die aan het eind van ieder level op Shadow wachten maken het spel in theorie een stukje makkelijker. Een dubbele sprong of een aanval die zich naar beneden richt voelen onmiddellijk cruciaal. Minder lastig wordt het spel er alleen niet door, omdat ieder nieuw level ook een blik nieuwe gevaren opentrekt. 

Echt makkelijk wordt Cyber Shadow nooit. Eindbazen zijn met behulp van de verbeterde checkpoints goed te doen, maar vooral de levels zelf blijven lastig.

-

Slecht te pareren

Alle speciale technieken hebben in het spel zo hun functie, maar geen daarvan komt zo slecht uit de verf als de mogelijkheid om kogels te pareren. Hoewel er genoeg knoppen ongebruikt blijven op de controller, kunnen kogels alleen teruggekaatst worden door tweemaal in de richting van het projectiel te tikken. In het heetst van de strijd is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het wordt daardoor allemaal ingewikkelder gemaakt dan eigenlijk nodig is.

Teruggaan naar eerdere levels om nieuwe vaardigheden op een bekende plek te meesteren is daarom geen verkeerd idee. Cyber Shadow heeft een wereldkaart die na iedere paar checkpoints beschikbaar is. Daarmee wordt de ninja in een flits naar een ouder level gebracht. Het is nooit noodzakelijk of verplicht, maar wie goed oude locaties doorzoekt kan wat upgrades voor gezondheid of stamina vinden. 

Watch on YouTube

De laatste paar levels van Cyber Shadow voelen hoe dan ook als een soort uitputtingsslag. Het is nooit onmogelijk en de eindbaas is vergeleken met de voorgaande levels goed te doen, maar toch wordt het spelplezier vakkundig weggezogen. Cyber Shadow steekt simpelweg prima in elkaar, maar weet met al die toffe vaardigheden uiteindelijk niets beters te doen dan alleen maar meer vijanden op het scherm toveren. Het spel is daarmee verdienstelijk, maar een moderne 8-bit klassieker is het zeker niet.

Cyber Shadow is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Switch en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!