Boyfriend Dungeon is daten met wapens en meer hoef je niet te weten
Reviews

Boyfriend Dungeon is daten met wapens en meer hoef je niet te weten

Zelden zie je een concept dat tegelijk zo geinig en geilig is als Boyfriend Dungeon. Het is half dungeon crawler, half dating sim, waarbij de romantische opties vooral bestaan uit de wapens die je in de kerkers gebruikt. Love is a battlefield, maar dan letterlijk.

Jawel, in de wereld van Boyfriend Dungeon bestaan er mensen die in wapens kunnen veranderen. Dit is het vreemdste en tegelijk meest briljante concept dat we in lange tijd gehoord hebben. Het past namelijk zo perfect bij elkaar. Je kan een redelijk intieme relatie met een wapen opbouwen door samen voor hete vuren te staan, maar wat als dat wapen daarna een knappe man wordt die met je op de bank komt knuffelen?

Hot weapon summer

Je viert een lange zomervakantie in Verona Beach, in het appartement van je neef. Het hoofdpersonage begint als een verlegen iemand die nog nooit een date heeft gehad, maar al gauw heeft hij/zij/hen (je kunt je eigen voornaamwoorden instellen) de nodige romantische escapades achter de rug.

©GMRimport

Dit visual novel-gedeelte is het hoogtepunt van de game. Je ontmoet nieuwe mensen, spreekt met ze af en kijkt of er een vonk overslaat. Daar komt weinig gameplay bij kijken: je kiest alleen welke antwoorden je wilt geven in gesprekken, de rest gaat vanzelf. De personages zijn echter zo leuk en fris geschreven, dat je met bijna iedereen wel een klik hebt.

Rowan woont bijvoorbeeld met een pratende kraai in een landhuis en is net een familielid verloren. Hen is geen fan van drukke plekken of nieuwe mensen en leunt op jouw zelfvertrouwen. Onze favoriet (nou ja, op eentje na waar we niets over willen verklappen) is echter Valeria, een kunstzinnige maar mysterieuze vrouw die duidelijk een geheim voor je achterhoudt. Dit verhaal straalt ware liefde uit, vooral in de manier waarop ze jouw vertrouwen wel (of niet) weet te winnen.

Wapentuig

Het datinggedeelte is dus geslaagd, al is het jammer dat jouw keuzes eigenlijk nauwelijks consequenties hebben. Bij elke potentiële relatie kun je kiezen of er liefde ontstaat, of dat je liever vrienden blijft. Ongeacht van je keuze kun je de verhalen van de personages blijven volgen, dus het is fijn dat je geen content mist als er geen vonk overslaat.

©GMRimport

Wel is het vreemd dat je meerdere relaties tegelijk kunt onderhouden. Er zijn personages die heel open zijn over hun polyamoreuze levensstijl, maar anderen zouden het absoluut niet chill vinden als ze wisten dat je er meerdere partners op nahield. Aan de ene kant is het fijn dat de game je deze vrijheid blijheid biedt, maar als dating sim is het daardoor wat minder interessant.

Wapenfeit

Na het daten is het tijd om in een wapen te veranderen en de kerkers in Verona Beach te lijf te gaan. Valeria transformeert bijvoorbeeld in een dolk, terwijl Rowan in een zeis verandert. De tussenfilmpjes waarin je die overgang ziet gebeuren, behoren tot de meest creatieve animaties die we in lange tijd hebben gezien.

een prima manier om ondanks de Hollandse regenbuien toch een hete zomer te beleven

-

De willekeurig gegenereerde kerkers verken je vanuit isometrisch perspectief met een lichte en zware aanval en een dodge. Het lijkt in dat opzicht een beetje op Hades, maar dan een stuk minder vloeiend. De combat voelt lomp en ongericht, waardoor het soms een heel karwei is om je slagen op de juiste vijand te richten, in plaats van in het luchtledige.

Daarnaast zijn de gevechten weinig afwisselend. Je duikt steeds een etage dieper de kerker in, maar overal vind je dezelfde paar vijanden, soms in een ander jasje. De verschillende wapens bieden ook te weinig variatie. Ze hebben allemaal net wat andere vaardigheden, zoals een zwart gat dat vijanden naar zich toetrekt of een dodge die tegenstanders verdooft, maar uiteindelijk ben je toch gewoon een beetje op knoppen aan het rammen.

©GMRimport

Klein arsenaal

Daar komt nog bij dat er in totaal maar twee dungeons zijn. Deze kerkers zijn gebaseerd op de angsten van jouw personage, wat een interessant gegeven is. Vooral omdat je tot de eindbaas niet precies weet welke angst er uitgebeeld wordt. Aan de hand van de vreemde vijanden die je tegenkomt, probeer je dat te achterhalen. Wat betekent het dat je tegen levende telefoons vecht? Maar na het overwinnen van twee van die angsten, is het dus plotseling afgelopen.

Toch zul je nog vaker door de kerker moeten grinden. Je moet namelijk ervaringspunten verdienen met elk afzonderlijk wapen om een date vrij te spelen met het bijbehorende personage. Door het gebrek aan content en afwisseling, ben je de combat al veel sneller zat dan de hete dates.

Gelukkig houdt het overkoepelende verhaal je geboeid genoeg om door te spelen. De wapen-mensen worden ontvoerd en voor dood achtergelaten in de kerkers. Jij moet ontdekken wie er achter deze misdaden zit, terwijl je tijd vrijmaakt voor je dates en een behoorlijk stalkerige gast van je afhoudt. Het is allemaal niet heel diepgaand, maar aan het eind blik je toch met veel voldoening terug op een emotionele reis.

©GMRimport

Uiteindelijk steken de dates dus met kop en schouders boven de rest van de game uit. Gelukkig besteed je daar ook het meeste tijd aan. De gevechten en kerkers zijn op zijn best middelmatig, maar nooit zo slecht dat het de herinneringen aan je romantische afspraakjes bezoedelt. Als je van dating sims houdt en voor de rest je ogen een beetje kunt toeknijpen, is dit een prima manier om ondanks de Hollandse regenbuien toch een hete zomer te beleven.

Boyfriend Dungeon is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox-consoles en Nintendo Switch. Deze game is gerecenseerd op een Xbox Series X.

Oké
Conclusie

De dates zijn het hoogtepunt in deze vreemde, maar aandoenlijke en frisse combinatie tussen een dating sim en dungeon crawler. De gevechten en kerkers laten veel te wensen over, maar de vrolijkheid en fijne personages blijven het meest hangen.

Plus- en minpunten
  • Uniek concept, leuke personages, positiviteit straalt er vanaf
  • Kerkers zijn kort en niet krachtig, keuzes hebben weinig effec

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!