Boyfriend Dungeon is daten met wapens en meer hoef je niet te weten
Gamer.nl
Reviews

Boyfriend Dungeon is daten met wapens en meer hoef je niet te weten

Zelden zie je een concept dat tegelijk zo geinig en geilig is als Boyfriend Dungeon. Het is half dungeon crawler, half dating sim, waarbij de romantische opties vooral bestaan uit de wapens die je in de kerkers gebruikt. Love is a battlefield, maar dan letterlijk.

Jawel, in de wereld van Boyfriend Dungeon bestaan er mensen die in wapens kunnen veranderen. Dit is het vreemdste en tegelijk meest briljante concept dat we in lange tijd gehoord hebben. Het past namelijk zo perfect bij elkaar. Je kan een redelijk intieme relatie met een wapen opbouwen door samen voor hete vuren te staan, maar wat als dat wapen daarna een knappe man wordt die met je op de bank komt knuffelen?

Hot weapon summer

Je viert een lange zomervakantie in Verona Beach, in het appartement van je neef. Het hoofdpersonage begint als een verlegen iemand die nog nooit een date heeft gehad, maar al gauw heeft hij/zij/hen (je kunt je eigen voornaamwoorden instellen) de nodige romantische escapades achter de rug.

©GMRimport

Dit visual novel-gedeelte is het hoogtepunt van de game. Je ontmoet nieuwe mensen, spreekt met ze af en kijkt of er een vonk overslaat. Daar komt weinig gameplay bij kijken: je kiest alleen welke antwoorden je wilt geven in gesprekken, de rest gaat vanzelf. De personages zijn echter zo leuk en fris geschreven, dat je met bijna iedereen wel een klik hebt.

Rowan woont bijvoorbeeld met een pratende kraai in een landhuis en is net een familielid verloren. Hen is geen fan van drukke plekken of nieuwe mensen en leunt op jouw zelfvertrouwen. Onze favoriet (nou ja, op eentje na waar we niets over willen verklappen) is echter Valeria, een kunstzinnige maar mysterieuze vrouw die duidelijk een geheim voor je achterhoudt. Dit verhaal straalt ware liefde uit, vooral in de manier waarop ze jouw vertrouwen wel (of niet) weet te winnen.

Wapentuig

Het datinggedeelte is dus geslaagd, al is het jammer dat jouw keuzes eigenlijk nauwelijks consequenties hebben. Bij elke potentiële relatie kun je kiezen of er liefde ontstaat, of dat je liever vrienden blijft. Ongeacht van je keuze kun je de verhalen van de personages blijven volgen, dus het is fijn dat je geen content mist als er geen vonk overslaat.

©GMRimport

Wel is het vreemd dat je meerdere relaties tegelijk kunt onderhouden. Er zijn personages die heel open zijn over hun polyamoreuze levensstijl, maar anderen zouden het absoluut niet chill vinden als ze wisten dat je er meerdere partners op nahield. Aan de ene kant is het fijn dat de game je deze vrijheid blijheid biedt, maar als dating sim is het daardoor wat minder interessant.

Wapenfeit

Na het daten is het tijd om in een wapen te veranderen en de kerkers in Verona Beach te lijf te gaan. Valeria transformeert bijvoorbeeld in een dolk, terwijl Rowan in een zeis verandert. De tussenfilmpjes waarin je die overgang ziet gebeuren, behoren tot de meest creatieve animaties die we in lange tijd hebben gezien.

een prima manier om ondanks de Hollandse regenbuien toch een hete zomer te beleven

-

De willekeurig gegenereerde kerkers verken je vanuit isometrisch perspectief met een lichte en zware aanval en een dodge. Het lijkt in dat opzicht een beetje op Hades, maar dan een stuk minder vloeiend. De combat voelt lomp en ongericht, waardoor het soms een heel karwei is om je slagen op de juiste vijand te richten, in plaats van in het luchtledige.

Daarnaast zijn de gevechten weinig afwisselend. Je duikt steeds een etage dieper de kerker in, maar overal vind je dezelfde paar vijanden, soms in een ander jasje. De verschillende wapens bieden ook te weinig variatie. Ze hebben allemaal net wat andere vaardigheden, zoals een zwart gat dat vijanden naar zich toetrekt of een dodge die tegenstanders verdooft, maar uiteindelijk ben je toch gewoon een beetje op knoppen aan het rammen.

©GMRimport

Klein arsenaal

Daar komt nog bij dat er in totaal maar twee dungeons zijn. Deze kerkers zijn gebaseerd op de angsten van jouw personage, wat een interessant gegeven is. Vooral omdat je tot de eindbaas niet precies weet welke angst er uitgebeeld wordt. Aan de hand van de vreemde vijanden die je tegenkomt, probeer je dat te achterhalen. Wat betekent het dat je tegen levende telefoons vecht? Maar na het overwinnen van twee van die angsten, is het dus plotseling afgelopen.

Toch zul je nog vaker door de kerker moeten grinden. Je moet namelijk ervaringspunten verdienen met elk afzonderlijk wapen om een date vrij te spelen met het bijbehorende personage. Door het gebrek aan content en afwisseling, ben je de combat al veel sneller zat dan de hete dates.

Gelukkig houdt het overkoepelende verhaal je geboeid genoeg om door te spelen. De wapen-mensen worden ontvoerd en voor dood achtergelaten in de kerkers. Jij moet ontdekken wie er achter deze misdaden zit, terwijl je tijd vrijmaakt voor je dates en een behoorlijk stalkerige gast van je afhoudt. Het is allemaal niet heel diepgaand, maar aan het eind blik je toch met veel voldoening terug op een emotionele reis.

©GMRimport

Uiteindelijk steken de dates dus met kop en schouders boven de rest van de game uit. Gelukkig besteed je daar ook het meeste tijd aan. De gevechten en kerkers zijn op zijn best middelmatig, maar nooit zo slecht dat het de herinneringen aan je romantische afspraakjes bezoedelt. Als je van dating sims houdt en voor de rest je ogen een beetje kunt toeknijpen, is dit een prima manier om ondanks de Hollandse regenbuien toch een hete zomer te beleven.

Boyfriend Dungeon is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox-consoles en Nintendo Switch. Deze game is gerecenseerd op een Xbox Series X.

Oké
Conclusie

De dates zijn het hoogtepunt in deze vreemde, maar aandoenlijke en frisse combinatie tussen een dating sim en dungeon crawler. De gevechten en kerkers laten veel te wensen over, maar de vrolijkheid en fijne personages blijven het meest hangen.

Plus- en minpunten
  • Uniek concept, leuke personages, positiviteit straalt er vanaf
  • Kerkers zijn kort en niet krachtig, keuzes hebben weinig effec

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles

Dat heeft ontwikkelaar Team Cherry bevestigd

Ontwikkelaar Team Cherry heeft bevestigd dat het langverwachte Hollow Knight Silksong naar zowel de Nintendo Switch 2 als de eerste Nintendo Switch komt.

Silksong werd vorige week kort tijdens de Nintendo Direct rondom de Switch 2 getoond. Daar werd ook bevestigd dat de game ergens dit jaar moet uitkomen. Duidelijk was dus al dat de game naar de Switch 2 komt, maar sommige fans vroegen zich af of dit betekende dat de versie voor de eerste Switch was geannuleerd.

Team Cherry-marketeer Matthew Griffin heeft die zorgen de wereld uit geholpen. "Om duidelijk te zijn, Hollow Knight Silksong komt zowel naar Nintendo Switch als Nintendo Switch 2." Het is niet bekend welke verschillen er tussen de twee versies van de game zullen zitten, maar gezien het feit dat de Switch 2 krachtiger is, ligt het in de lijn der verwachting dat de game er ook beter op draait.

Silksong werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Team Cherry liet begin dit jaar weten dat de game nog altijd in ontwikkeling is en echt bestaat. Inmiddels is dus bekend dat de game ergens dit jaar uitkomt.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing
Gamer.nl
Nieuws

Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing

De game verschijnt op 17 april voor PlayStation 5

In een nieuwe video van de aankomende PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle praat de cast van de game over het acteerwerk dat gedaan is in combinatie met motion capturing.

Zo worden Tony Todd, Alessandra Mastronardi en Marios Gavrilis aan het woord gehouden, maar natuurlijk ook Troy Baker, die de rol van de titulaire avonturier vertolkt. De video kan hieronder worden bekeken.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en komt op 17 april naar PlayStation 5. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem zoals gezegd wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!