Ask Iwata verwoordt de unieke denkwijze van wijlen Nintendo-directeur
Reviews

Ask Iwata verwoordt de unieke denkwijze van wijlen Nintendo-directeur

In juli 2015 stond de game-industrie even stil. Satoru Iwata, de toenmalige directeur van Nintendo, kwam op vijfenvijftigjarige leeftijd te overlijden. Het pas naar het Engels vertaalde boek ‘Ask Iwata’ geeft ons een kleine blik in het geniale brein van de ogenschijnlijk altijd goedlachse man.

Veel fans waren geschokt en verdrietig bij het horen over zijn overlijden. Gek is dat niet: waar Mario voor het grote publiek het gezicht van Nintendo was, had Iwata zichzelf in de jaren voor zijn dood bij fans tot een soort van onofficiële mascotte van het bedrijf ontpopt. Niet in de laatste plaats door zijn beleefde en vriendelijke verschijningen in de Nintendo Direct-uitzendingen. Hij kondigde nieuwe titels met veel plezier aan, pakte de Wii U zorgvuldig uit voor de camera, verontschuldigde zich zelfs wanneer hij vond dat hij daar reden toe had… en stond af en toe met een tros bananen in zijn hand naar het beeldscherm te staren.

©GMRimport

De aanwezigheid van Iwata en collega’s Shigeru Miyamoto en Reggie Fils-Aime in Direct-livestreams en persconferenties maakte Nintendo in die tijd tastbaarder voor het grote publiek. Door de vriendelijkheid, openheid en bijwijlen hilarische manier waarmee het drietal naar buiten trad, veranderde het imago van het Japanse bedrijf langzaam maar zeker. In de jaren 90 stond Nintendo bekend als een ietwat stug keizerrijk, het gevolg van zowel het gigantische succes van de NES en SNES als het strenge leiderschap van voorgaande directeur Hiroshi Yamauchi.

Serieuzere concurrentie van Sony en Microsoft liet Nintendo pas op de plaats maken. Iwata zag hierin ogenschijnlijk ook een kans om Nintendo een toegankelijker imago te geven en zo een breder publiek aan te spreken. Het succes van de Wii en Nintendo DS is het bewijs dat hij gelijk had, en anders wel die ene E3-persconferentie waarin het drietal letterlijk als Muppet-poppen de show presenteerde.

Goed leesvoer

Het boek Ask Iwata pakt verschillende citaten van Iwata uit artikelen die hij – vaak in samenwerking met de redactie – voor de Japanse website Hobo Nikkan Itoi Shinbun schreef. Ook worden er elementen uit de interviewreeks Iwata Asks gebruikt. In die reeks, die op de website van Nintendo werd geplaatst, interviewde hij diverse ontwikkelaars om zo een blik achter de schermen te geven. Let wel: hoewel de titel van het boek anders doet vermoeden, is Ask Iwata geen bundel met allerlei interviews uit die reeks. In plaats daarvan leest het weg alsof Iwata zelf zijn leven als ontwikkelaar, manager en directeur beschrijft.

©GMRimport

Alleen al daarom voelt het voor de gemiddelde Nintendo-fan goed om dit Engelstalige boek te lezen: het lijkt net alsof Iwata ons weer even toespreekt, om ons te scholen over de vele lessen die hij tijdens zijn carrière heeft opgedaan. Vroeg in het boek leren we over de passie voor programmeren die hij al op jonge leeftijd had, van games maken op een rekenmachine (!) tot via een computerzaak bij Kirby- en Super Smash Bros.-ontwikkelaar HAL Laboratory terecht te komen. Vrij snel daarna schakelt het boek over op een reeks wijze lessen over het managen van een ontwikkelstudio en bedrijf. Dat is extra interessant voor mensen in soortgelijke leidinggevende posities, maar iedereen kan er wel wijze lessen uit trekken.

Het vrij dunne boek (met 154 pagina’s heb je hem in een middag of twee uit) staat bomvol advies dat je niet alleen binnen bedrijven, maar ook in het leven an sich kunt toepassen. Toen Iwata de leiding over HAL Laboratory nam bijvoorbeeld, nam hij ondanks het dreigende sluiten van de studio de tijd om uitvoerig met alle werknemers te praten over hun ervaringen. Uiteindelijk hield hij twee keer per jaar dergelijke interviews met iedereen binnen het bedrijf. Tijdrovend, maar enorm leerzaam, zo vertelt hij – hoe kun je immers een bedrijf correct aansturen als je mensen niet het gevoel geeft dat ze gehoord worden, en al die informatie niet gebruikt om de toekomst uit te plannen?

©GMRimport

Verderop in het boek gaat Iwata iets meer de diepte in over de interne processen bij Nintendo. Hoewel je Ask Iwata niet moet zien als een gedetailleerde beschrijving van ‘The Big N’, is het voor elke fan een genot om meer te lezen over Iwata’s ervaringen met Mario- en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto, de ontwikkeling van Earthbound (‘Mother’ in Japan) en het bedenken en uitwerken van verschillende consoles. Het boek sluit af met een even indrukwekkend als droevig hoofdstuk, waarin enkele collega’s – waaronder Miyamoto – terugblikken op hun ervaringen met Iwata. Dan wordt extra duidelijk wat een gemis een dergelijke creatieve en ervaren baas, collega en vriend is voor de mensen binnen Nintendo.

Eén van ons

Ask Iwata leest niet per se als een boek over games en is daarom juist zo interessant. Dit is een verhaal over een man die dankzij zijn jarenlange ervaring in verschillende posities binnen zijn industrie dondersgoed doorhad hoe hij de boel met veel succes moest runnen. Iwata voelde in de tijd van zijn directeurschap als ‘één van ons’ en doet dat tijdens het lezen van dit boek nog steeds. De quote op de achterkant van de cover spreekt dan ook boekdelen: “Op mijn visitekaartje ben ik een directeur. In mijn hoofd ben ik een game-ontwikkelaar. Maar in mijn hart ben ik een gamer.”

Ask Iwata kan als hardcoverboek gekocht worden voor 22,99 euro – o.a. via Amazon – en is ook als e-boek te koop voor 10,78 euro – o.a. via Bol.com.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
      Nieuws

      Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

      Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

      Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

      De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

      Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

      De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
      Nieuws

      Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

      De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

      GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

      Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

      Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

      Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

      Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!