'Mass Effect-multiplayergame werd geannuleerd wegens spanningen tussen studio's'
Ongeveer tien jaar geleden cancelde BioWare een multiplayershooter in het Mass Effect-universum wegens spanningen tussen studio's. Dat meldt ex BioWare-medewerker Patrick Moran aan The Gamer.
De game, een first-person shooter genaamd Mass Effect: Team Assault, werd ontwikkeld in Montreal. Volgens Moran was de game qua schaal vergelijkbaar met Battlefield 1943.
Mass Effect: Team Assault werd echter geannuleerd en geïntegreerd in Mass Effect 3 wegens 'spanningen' tussen BioWare's studio's in Edmonton en Montreal.
"Hoewel ik niet Canadees ben en de spanning tussen Engelstaligen en Franstaligen niet kan waarderen, was het Edmonton-team behoorlijk overstuur over het openen van een studio in Montreal", zegt Maron. "De Montreal-studio, die een groot gedeelte van Mass Effect 3 bezat, werd intern ondermijnd door Edmonton, waar de Montreal-studio niet werd vertegenwoordigd."
Maron zegt dat de nieuwe studio volgens werknemers in Edmonton niet kon worden 'vertrouwd' met de franchise , al zegt hij te begrijpen dat werknemers vreesden voor hun eigen voortbestaan na het openen van de nieuwe studio.
Uiteindelijk werd Mass Effect: Team Assault in Edmonton omgebouwd tot een coöperatieve multiplayermodus voor Mass Effect 3, dat in 2012 verscheen. De modus keert echter niet terug in Mass Effect: Legendary Collection, een collectie met remasters die op 14 mei verschijnt.