'Mass Effect-multiplayergame werd geannuleerd wegens spanningen tussen studio's'
Nieuws

'Mass Effect-multiplayergame werd geannuleerd wegens spanningen tussen studio's'

Ongeveer tien jaar geleden cancelde BioWare een multiplayershooter in het Mass Effect-universum wegens spanningen tussen studio's. Dat meldt ex BioWare-medewerker Patrick Moran aan The Gamer.

De game, een first-person shooter genaamd Mass Effect: Team Assault, werd ontwikkeld in Montreal. Volgens Moran was de game qua schaal vergelijkbaar met Battlefield 1943.

Mass Effect: Team Assault werd echter geannuleerd en geïntegreerd in Mass Effect 3 wegens 'spanningen' tussen BioWare's studio's in Edmonton en Montreal.

"Hoewel ik niet Canadees ben en de spanning tussen Engelstaligen en Franstaligen niet kan waarderen, was het Edmonton-team behoorlijk overstuur over het openen van een studio in Montreal", zegt Maron. "De Montreal-studio, die een groot gedeelte van Mass Effect 3 bezat, werd intern ondermijnd door Edmonton, waar de Montreal-studio niet werd vertegenwoordigd."

Maron zegt dat de nieuwe studio volgens werknemers in Edmonton niet kon worden 'vertrouwd' met de franchise , al zegt hij te begrijpen dat werknemers vreesden voor hun eigen voortbestaan na het openen van de nieuwe studio.

Uiteindelijk werd Mass Effect: Team Assault in Edmonton omgebouwd tot een coöperatieve multiplayermodus voor Mass Effect 3, dat in 2012 verscheen. De modus keert echter niet terug in Mass Effect: Legendary Collection, een collectie met remasters die op 14 mei verschijnt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!