Cyberpunk 2077 maakt me razend
Nieuws

Cyberpunk 2077 maakt me razend

“Dit is wat je krijgt als je een spel koopt voor zeven jaar oude consoles.” Ik zag deze reactie meerdere malen voorbijkomen. Hij verscheen steeds weer onder artikelen die beschrijven in welke schandalige, onspeelbare staat Cyberpunk 2077 voor consoles verscheen. Nadat ik klaar was met het schreeuwen in een kussen (dat ik speciaal voor dit soort gelegenheden naast mijn computer heb liggen) moest ik ook nog even een lange wandeling maken om tot rust te komen. Want deze reactie is bijna nóg erger dan wat CD Projekt Red op zijn geweten heeft.

CD Projekt heeft er een zooitje van gemaakt, laat daar geen twijfel over bestaan. Hoewel de game op een high-end pc in elk geval speelbaar is, zat ook die versie op het moment van recenseren barstensvol visuele glitches. Vijanden die aan en uit knipperden, personages die gingen zitten op stoelen die er niet waren,

Watch on YouTube

, dom gedrag van voetgangers, tussenfilmpjes waarin voorwerpen verdwenen en verschenen: het is teveel om op te noemen.

Vergeleken met de consoleversies is de pc-versie van Cyberpunk 2077 echter van het niveau van een gemiddelde Nintendo-game. Want wie heeft ooit gehoord van een consolegame die regelmatig hard crasht? Waarvan de framerate onder de tien zakt? Waarbij het sneller is om zelf de personages te tekenen dan te wachten tot de texturen ingeladen zijn? En (ik herhaal het nog maar een keer voor de zekerheid) die regelmatig de console hard crasht? Hoe is deze game ooit door de kwaliteitscontrole gekomen? Waarom dacht CD Projekt Red dat dit een acceptabel product was om te verkopen?

En nu we het er toch over hebben: wat haalden Microsoft en Sony in hun hoofd toen ze het toelieten om deze game te verkopen? Sony heeft inmiddels in ieder geval besloten om de game van de PlayStation Store te halen, al is dat eigenlijk mosterd na de maaltijd. Wat stelt Sony’s certificering precies voor als ze dit soort mislukkingen niet vóór publicatie kunnen ontdekken?

©GMRimport

Vertrouwen

Er zijn geen good guys in dit verhaal. De ontwikkelaar koos er bewust voor om iets uit te brengen dat niet af was. Dat is dubbel pijnlijk vanwege hun oorspronkelijke belofte die prijkte op veel van het promotiemateriaal: “Available when it’s done”. Een belofte waar heel veel mensen letterlijk hun geld op hebben ingezet in de vorm van vele pre-orders. Mensen vertrouwden de maker van The Witcher 3 hun geld toe en rekenden erop dat ze minstens een functionerende game zouden ontvangen. Wat me brengt bij de comment uit het begin van mijn zeer redelijke, rustige en zeker niet overdreven emotionele betoog: “Dit is wat je krijgt als je een spel koopt voor een zeven jaar oude console.”

Nee, dit is niet wat je krijgt als je een spel koopt voor een zeven jaar oude console.

Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar een game maakt die voor geen meter werkt op een zeven jaar oude console. Dit is wat je krijgt als de ontwikkelaar een spel verkoopt voor een zeven jaar oude console, maar niet de moeite neemt om er voor te zorgen dat het spel draait op een zeven jaar oude console. Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar zijn klanten bedondert.

©GMRimport

Vooral omdat Cyberpunk 2077, afgezien van de ray-traced graphics, geen dingen doet die onmogelijk zijn op een zeven jaar oude console. Want is de wereld zo groot dat hij niet draait op een PS4? Volgens mij zijn er een paar Assassin’s Creed-games en Grand Theft Auto 5 die even met je willen babbelen. Zijn het de unieke rollenspel-mechanics? Maak kennis met Skyrim, Fallout 4, Dragon Age 4 en min of meer iedere role playing game sinds 2007! Hoe zit het dan met die uitmuntende shooterelementen en sluipopties? Het hacken? Deus Ex en zelfs Watch Dogs doen dit minstens zo goed, zo niet beter.

De problemen die Cyberpunk 2077 plagen zijn geen bewijs van enorm geavanceerde spelsystemen. Ze zijn het bewijs dat het spel niet af was bij verschijnen. Om dan te zeggen dat je het spel maar niet moet kopen op de console waar hij voor is verschenen, is pure waanzin.

(Haalt diep adem)

Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar een game maakt die voor geen meter werkt op een zeven jaar oude console.

-

Ja, ik maak me hier kwaad over. CD Projekt Red zette al kwaad bloed met ongevoelige marketing ten koste van transgenders. Daar kwam bovenop dat ze hun eigen personeel blootstelden aan de onmenselijke crunch waarbij werknemers wekenlang hun familie niet zien, omdat ze werkdagen van achttien uur maken. En dan is het uiteindelijke resultaat ook nog eens zo afgeraffeld dat legitieme consumenten met exact de juiste hardware een versie van het spel ontvangen die niet naar behoren werkt. Dus nee, al die console-eigenaren met hun standaard PS4 of Xbox One valt niets te verwijten.

Nou ja, niets… een groot deel van de gedupeerden had Cyberpunk 2077 vooraf besteld. Pre-orderen is sowieso een van de redenen waarom ik dat schreeuwkussen naast mijn computer heb liggen. Waarom geef je geld aan een bedrijf voor een product waarvan je niet weet of het dat geld waard is? Een spel dat je sowieso altijd kan downloaden, waardoor je nooit het risico loopt dat het uitverkocht is? “Dat doe ik omdat ik erop vertrouw dat de makers hun belofte nakomen!” Nou, hoe bevalt dat?

Is dit natrappen? Misschien een beetje, maar het is juist door pre-orders dat bedrijven met dit soort gedrag wegkomen. Ze hebben de game al verkocht, dus fuck it als het nog niet optimaal is. “We patchen later wel!” Door je geld alleen uit te geven op het moment dat het spel daadwerkelijk af is, leer je bedrijven dat ze dit soort streken niet moeten uithalen.

©GMRimport

Geduld is een schone zaak

Zijn er lessen te leren uit dit alles? Iets wat wij als liefhebbers van het medium zelf kunnen doen? Jawel, maar niets wat we niet al honderd keer hadden moeten leren:

- Pre-order niet, maar wacht gewoon de reviews af van de platformversie die je wil kopen. Als je geen pc hebt, is de recensie van de pc-versie waarschijnlijk niet representatief;

- Koop niet op de dag van lancering, zeker niet als het een grote multiplayergame is waarbij iedereen tegelijk de servers op wil;

- Accepteer het niet als een ontwikkelaar games uitbrengt die niet af zijn.

“Ja, maar ik wil het nu” is nooit een goed argument. Dat geldt voor ontwikkelaars die blijkbaar absoluut de kerstverkoop wilden meepikken, maar ook voor gamers. CD Projekt Red moet ontzettend zijn best doen om het verloren vertrouwen te herwinnen. En wij gamers? Wij moeten gewoon wat vaker een beetje geduld opbrengen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!