Cyberpunk 2077 maakt me razend
Nieuws

Cyberpunk 2077 maakt me razend

“Dit is wat je krijgt als je een spel koopt voor zeven jaar oude consoles.” Ik zag deze reactie meerdere malen voorbijkomen. Hij verscheen steeds weer onder artikelen die beschrijven in welke schandalige, onspeelbare staat Cyberpunk 2077 voor consoles verscheen. Nadat ik klaar was met het schreeuwen in een kussen (dat ik speciaal voor dit soort gelegenheden naast mijn computer heb liggen) moest ik ook nog even een lange wandeling maken om tot rust te komen. Want deze reactie is bijna nóg erger dan wat CD Projekt Red op zijn geweten heeft.

CD Projekt heeft er een zooitje van gemaakt, laat daar geen twijfel over bestaan. Hoewel de game op een high-end pc in elk geval speelbaar is, zat ook die versie op het moment van recenseren barstensvol visuele glitches. Vijanden die aan en uit knipperden, personages die gingen zitten op stoelen die er niet waren,

Watch on YouTube

, dom gedrag van voetgangers, tussenfilmpjes waarin voorwerpen verdwenen en verschenen: het is teveel om op te noemen.

Vergeleken met de consoleversies is de pc-versie van Cyberpunk 2077 echter van het niveau van een gemiddelde Nintendo-game. Want wie heeft ooit gehoord van een consolegame die regelmatig hard crasht? Waarvan de framerate onder de tien zakt? Waarbij het sneller is om zelf de personages te tekenen dan te wachten tot de texturen ingeladen zijn? En (ik herhaal het nog maar een keer voor de zekerheid) die regelmatig de console hard crasht? Hoe is deze game ooit door de kwaliteitscontrole gekomen? Waarom dacht CD Projekt Red dat dit een acceptabel product was om te verkopen?

En nu we het er toch over hebben: wat haalden Microsoft en Sony in hun hoofd toen ze het toelieten om deze game te verkopen? Sony heeft inmiddels in ieder geval besloten om de game van de PlayStation Store te halen, al is dat eigenlijk mosterd na de maaltijd. Wat stelt Sony’s certificering precies voor als ze dit soort mislukkingen niet vóór publicatie kunnen ontdekken?

©GMRimport

Vertrouwen

Er zijn geen good guys in dit verhaal. De ontwikkelaar koos er bewust voor om iets uit te brengen dat niet af was. Dat is dubbel pijnlijk vanwege hun oorspronkelijke belofte die prijkte op veel van het promotiemateriaal: “Available when it’s done”. Een belofte waar heel veel mensen letterlijk hun geld op hebben ingezet in de vorm van vele pre-orders. Mensen vertrouwden de maker van The Witcher 3 hun geld toe en rekenden erop dat ze minstens een functionerende game zouden ontvangen. Wat me brengt bij de comment uit het begin van mijn zeer redelijke, rustige en zeker niet overdreven emotionele betoog: “Dit is wat je krijgt als je een spel koopt voor een zeven jaar oude console.”

Nee, dit is niet wat je krijgt als je een spel koopt voor een zeven jaar oude console.

Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar een game maakt die voor geen meter werkt op een zeven jaar oude console. Dit is wat je krijgt als de ontwikkelaar een spel verkoopt voor een zeven jaar oude console, maar niet de moeite neemt om er voor te zorgen dat het spel draait op een zeven jaar oude console. Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar zijn klanten bedondert.

©GMRimport

Vooral omdat Cyberpunk 2077, afgezien van de ray-traced graphics, geen dingen doet die onmogelijk zijn op een zeven jaar oude console. Want is de wereld zo groot dat hij niet draait op een PS4? Volgens mij zijn er een paar Assassin’s Creed-games en Grand Theft Auto 5 die even met je willen babbelen. Zijn het de unieke rollenspel-mechanics? Maak kennis met Skyrim, Fallout 4, Dragon Age 4 en min of meer iedere role playing game sinds 2007! Hoe zit het dan met die uitmuntende shooterelementen en sluipopties? Het hacken? Deus Ex en zelfs Watch Dogs doen dit minstens zo goed, zo niet beter.

De problemen die Cyberpunk 2077 plagen zijn geen bewijs van enorm geavanceerde spelsystemen. Ze zijn het bewijs dat het spel niet af was bij verschijnen. Om dan te zeggen dat je het spel maar niet moet kopen op de console waar hij voor is verschenen, is pure waanzin.

(Haalt diep adem)

Dit is wat je krijgt als een ontwikkelaar een game maakt die voor geen meter werkt op een zeven jaar oude console.

-

Ja, ik maak me hier kwaad over. CD Projekt Red zette al kwaad bloed met ongevoelige marketing ten koste van transgenders. Daar kwam bovenop dat ze hun eigen personeel blootstelden aan de onmenselijke crunch waarbij werknemers wekenlang hun familie niet zien, omdat ze werkdagen van achttien uur maken. En dan is het uiteindelijke resultaat ook nog eens zo afgeraffeld dat legitieme consumenten met exact de juiste hardware een versie van het spel ontvangen die niet naar behoren werkt. Dus nee, al die console-eigenaren met hun standaard PS4 of Xbox One valt niets te verwijten.

Nou ja, niets… een groot deel van de gedupeerden had Cyberpunk 2077 vooraf besteld. Pre-orderen is sowieso een van de redenen waarom ik dat schreeuwkussen naast mijn computer heb liggen. Waarom geef je geld aan een bedrijf voor een product waarvan je niet weet of het dat geld waard is? Een spel dat je sowieso altijd kan downloaden, waardoor je nooit het risico loopt dat het uitverkocht is? “Dat doe ik omdat ik erop vertrouw dat de makers hun belofte nakomen!” Nou, hoe bevalt dat?

Is dit natrappen? Misschien een beetje, maar het is juist door pre-orders dat bedrijven met dit soort gedrag wegkomen. Ze hebben de game al verkocht, dus fuck it als het nog niet optimaal is. “We patchen later wel!” Door je geld alleen uit te geven op het moment dat het spel daadwerkelijk af is, leer je bedrijven dat ze dit soort streken niet moeten uithalen.

©GMRimport

Geduld is een schone zaak

Zijn er lessen te leren uit dit alles? Iets wat wij als liefhebbers van het medium zelf kunnen doen? Jawel, maar niets wat we niet al honderd keer hadden moeten leren:

- Pre-order niet, maar wacht gewoon de reviews af van de platformversie die je wil kopen. Als je geen pc hebt, is de recensie van de pc-versie waarschijnlijk niet representatief;

- Koop niet op de dag van lancering, zeker niet als het een grote multiplayergame is waarbij iedereen tegelijk de servers op wil;

- Accepteer het niet als een ontwikkelaar games uitbrengt die niet af zijn.

“Ja, maar ik wil het nu” is nooit een goed argument. Dat geldt voor ontwikkelaars die blijkbaar absoluut de kerstverkoop wilden meepikken, maar ook voor gamers. CD Projekt Red moet ontzettend zijn best doen om het verloren vertrouwen te herwinnen. En wij gamers? Wij moeten gewoon wat vaker een beetje geduld opbrengen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!