Tango Gameworks-oprichter Shinji Mikami: 'Ik hoop ons imago te veranderen'
Shinji Mikami, oprichter van Tango Gameworks, zegt dat hij wil dat de Ghostwire: Tokyo-studio zich in de toekomst richt op kleinere en niet-horrorgames.
Dat zegt Mikami in gesprek met het Japanse magazine Famitsu (vertaald door VGC). De studiobaas wil dat mensen Tango Gameworks niet langer met slechts één genre associëren. Er zijn al plannen om in de toekomst niet-horrorgames te maken.
“Ik hoop het imago van Tango Gameworks te veranderen”, aldus Mikami. “We worden op het moment nog steeds gezien als een studio die zich specialiseert in survival-horror. [..] Natuurlijk is het fijn dat fans ons zien als een studio met een goede reputatie op het gebied van survival-horror. Maar we willen ook gezien worden als studio die een grotere variatie games kan produceren.”
Nieuwe niet-horrorgame
Mikami bevestigt dat er al aan zo’n spel wordt gewerkt onder leiding van John Johanas, de regisseur van The Evil Within 2. Het is voor het eerst dat de studiobaas meer informatie geeft over de nieuwe game van Johanas, voorheen was alleen bekend dat hij aan een nieuw project werkte.
“John Johanas, die DLC voor The Evil Within en The Evil Within 2 regisseerde, werkt aan een compleet nieuwe titel die het compleet tegenovergestelde van horror is. Het is een erg goede game, dus houd je ogen open.”
Mikami voegt eraan toe dat hij Ghostwire: Tokyo niet als horrorgame ziet. “Sommige mensen vinden dat Ghostwire: Tokyo een horror-gevoel geeft. Maar vergis je niet, Ghostwire: Tokyo is geen horror-game. Het is een arcade-achtig actie-avonturenspel. [..] Het is pure actie.”
´Elke tien jaar een meesterwerk produceren´
Dat Tango Gameworks na de overname van Bethesda-moederbedrijf ZeniMax nu onder Xbox valt, wil niet zeggen dat ze alleen maar grote, AAA-spellen gaan maken. Mikami wil dat zijn studio ook kleinere spellen maakt.
“Allereerst moeten we elke tien jaar een meesterwerk produceren. Ten tweede willen we dat jonge mensen nieuwe games helemaal zelf kunnen maken. We willen goede spelontwikkelaars opleiden. [..] Het is moeilijk [dat] te doen in een groot team. Ik denk dat het het meest effectief is om verschillende kleine ontwikkelingsteams met tientallen mensen te hebben.”
“Vanwege commerciële overwegingen moesten we de afgelopen jaren vooral spellen in grotere teams ontwikkelen. Maar door de opkomst van abonnementsdiensten hebben we nu het gevoel dat we spellen op een kleinere schaal kunnen ontwikkelen. Het is mogelijk om ervaring op te doen in een kleiner team en daarna betrokken te worden bij een groot project. Zo kunnen we nog betere games maken”, sluit Mikami af.
Ghostwire: Tokyo komt vandaag uit voor PlayStation 5 en pc.