GTA Online-speler reduceert laadtijden met bijna 70 procent
Nieuws

GTA Online-speler reduceert laadtijden met bijna 70 procent

Game voert bijna 2 miljard checks uit

GTA Online-speler 't0st' heeft de laadtijden van de game met bijna 70 procent teruggebracht.

In een blog legt t0st uit hoe hij de code van GTA Online heeft herschreven om sneller te laden. Zo checkt de game tijdens het laden een tekstbestand met de 63.000 items uit de game. Na elk item telt de game het aantal tekens van het item, waarmee de cpu van de pc zwaar belast wordt. De gebruiker schat dat de game tijdens het laden zo'n 1,9 miljard keer de lijst raadpleegt.

Ook bereidt het alle gelezen data voor door alle data van een item, zoals de categorie, vast te leggen en een soort digitale vingerafdruk te maken. De game vergelijkt de categorie van het item met alle andere items uit de lijst.

Door de code te herschrijven wist T0st het aantal checks dat de game doet te reduceren naar één, waarmee de laadtijden van GTA Online worden teruggbracht met 69,4 procent.

Volgens de gebruiker is het voor Rockstar zeer weinig werk om de laadtijden van de game te reduceren. De studio heeft nog niet op het voorstel gereageerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-studio blundert: nieuwe mechaniek brengt friendly fire
Nieuws

Helldivers 2-studio blundert: nieuwe mechaniek brengt friendly fire

Ontwikkelaar Arrowhead werkt aan een oplossing

Een nieuwe spelmechaniek in Helldivers 2 kost spelers letterlijk de kop. Na talloze klachten uit de achterban heeft ontwikkelaar Arrowhead wederom moeten ingrijpen.

Het gaat om het Democracy Space Station dat afgelopen week aan Helldivers 2 werd toegevoegd. De nieuwe mechaniek geeft spelers speciale, extra sterke tactische aanvallen die helpen bij het bevrijden van sterrenstelsels. Onverwacht keerde de mechaniek zich juist tegen spelers, die ook worden opgeblazen door de aanvallen van het mobiele ruimtestation. Een klassiek geval van friendly fire dus.

Door de kolderieke toon die het spel geregeld aanhaalt klinkt het bovenstaande probleem misschien ironisch (Helldiver-soldaten offeren zichzelf in het spel tenslotte op voor de democratie), maar het verpest wel degelijk het plezier van de spelers. Arrowhead heeft ingegrepen door gratis schilden en extra levens uit te delen terwijl aan een structurele oplossing wordt gewerkt. Ondertussen vragen spelers zich af of de nieuwe mechaniek überhaupt is getest voordat hij officieel werd uitgebracht, zo blijkt uit de reacties op social media.

View post on X

Helldivers 2 kreeg na zijn release eerder dit jaar met de nodige problemen te maken. De game werd zo goed verkocht dat de servers het aantal spelers niet kon dragen. Als gevolg konden speler tijdens piekuren niet inloggen op de servers. Dat probleem werd verholpen, maar vervolgens kreeg men felle kritiek op de implementatie van het PlayStation-account, dat verplicht moest worden aangemaakt om te kunnen spelen.

Ook die beslissing werd door Sony teruggedraaid, maar dat betekende niet dat de problemen voorbij waren. Arrowhead kreeg de wapens maar niet goed gebalanceerd in zijn patches, tot woede van de spelersschare. En nu is het dus weer raak met het nieuwe Democracy Space Station. Zoals gezegd werkt Arrowhead aan een oplossing voor het probleem.

Helldivers 2 is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Productie nieuwe content voor Payday 3 wordt afgeschaald
Nieuws

Productie nieuwe content voor Payday 3 wordt afgeschaald

De game is een commercieel succes volgens de ontwikkelaar

Starbreeze AB, de ontwikkelaar van Payday 3, gaat de ondersteuning van die game met nieuwe content in het komende jaar afschalen.

Dat blijkt uit een financieel verslag dat onlangs door Starbreeze werd gepubliceerd. De beslissing volgt op de release van een grote gratis update ter gelegenheid van de eerste verjaardag van Payday 3. Volgens de ontwikkelaar was het gratis contentpakket een van de grootste die Starbreeze ooit heeft gemaakt. “Met het tweede jaar in het achterhoofd zijn we er zeker van dat we onze spelers nog steeds waarde kunnen brengen, maar dan met aanzienlijk minder inbreng vanuit ons”, schrijft CEO Mats Juhl in het verslag.

De stroom aan content zal dus minder worden, maar droogt niet volledig op. De focus wordt verlegd naar de volgende game van Starbreeze, namelijk een nog naamloze Dungeons and Dragons-game. Die titel staat intern te boek onder de codenaam “Project Baxter”. De studio zegt dat er intern wekelijks playtests plaatsvinden voor de nieuwe game. Volgens Juhl zijn tegenvallende prestaties van Payday 3 in ieder geval geen reden voor het besluit van de studio. Hij noemt het spel een “commercieel succes”, maar benoemt ook de technische problemen die Payday 3 tijdens de release teisterden. Juhls uitspraak over het succes van de game staat haaks op een eerdere verklaring van Starbreeze.

Payday 3 verscheen in oktober vorig jaar, maar het spel ontving veel kritiek vanwege allerlei bugs en matchmakingproblemen. De spelersrecensies op Steam zijn dan ook verdeeld en recentelijk zelfs grotendeels negatief. Begin dit jaar deed het bedrijf een persbericht uitgaan waarin het zei dat de verkoop en spelersactiviteit van Payday 3 “significant lager ligt dan we zouden willen.” De ontwikkelaar liet destijds weten dat het team zich volledig zou storten op het verbeteren van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!