Spider-Man: Miles Morales vult het Marvel-gat van 2020
Nieuws

Spider-Man: Miles Morales vult het Marvel-gat van 2020

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Jacco Peek met Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

Ondanks alle ellende viel er voor mij persoonlijk weinig te zeuren dit jaar. Het privilege om binnen te blijven met een inkomen was namelijk niet aan iedereen toebedeeld, en bovendien verschenen er geweldige games om even aan de realiteit te ontsnappen. Maar als ik dan toch even mag zeuren: het gebrek aan een nieuwe Marvel-film dit jaar was schrijnend voor iemand die daar intens van geniet.

Uiteraard bespreken we op Gamer.nl geen films, en dat is met mijn filmsmaak maar goed ook. Hoe meeslepend en emotioneel de Rotten Tomatoes-top tien ook kan zijn, er gaat voor mij niets boven het volgende hoofdstuk in het Marvel Cinematic Universe. Gewoon lekker met vrienden speculeren over welke schurk er opduikt en opzoeken hoe zaken verlopen in de comics, om vervolgens (hopelijk) beloond te worden met antwoorden op die vragen. Dát kon dit jaar helaas niet, waardoor er langzaam maar zeker een soort Marvel-leegte gat ontstond. En net wanneer ik bijna daarin verdween, verscheen Marvel’s Spider-Man: Miles Morales om me te redden.

©GMRimport

Verwarring

Dat terwijl er voorafgaand aan de release van de game een hoop verwarring bestond. Is het een uitbreiding? Is het een volwaardig vervolg? Het resultaat zit ertussenin: een korter vervolg op Insomniacs fantastische Spider-Man uit 2018 met de jonge spinnenman in de hoofdrol. Voor wie hoopte op een dertig uur durend openwereldavontuur als PlayStation 5-lanceergame is dat wellicht een teleurstelling, maar stiekem was deze kleinere schaal tussen al het najaarsgeweld uiterst prettig. Gewoon Het betrof gewoon een bevredigend avontuur van een uurtje of tien, waar je in slechts een weekend doorheen bent.

Uiteraard lijkt Miles Morales veel op z’n voorganger. Het maakt gebruik van dezelfde stad en kent zeer vergelijkbare gameplayelementen, zoals de vrijwel perfecte slingermechaniek. Toch doet de game nét genoeg om Miles, in de context van het verhaal, neer te zetten als een unieke superheld met eigen sterke en zwakke punten. Dat varieert van details als zijn ongemakkelijke lichaamstaal bij het slingeren, tot fundamentele aspecten als zijn spetterende Venom-krachten. Vooral die laatste zijn een onverwachts goede toevoeging; Miles’ grotere arsenaal maakt hem eigenlijk een interessantere superheld dan Peter Parker, waardoor het bijna lastig is om terug te keren naar het origineel of de remaster.

©GMRimport

Insomniacs Marvel-universum

Miles Morales’ grootste triomf is echter de manier waarop het in korte tijd een eigen versie van het Marvel-universum bouwt, een onderschatte prestatie in zowel games als films. Tijdens het spelen ervaar je vanuit het oogpunt van Miles dat de tijd in Manhattan sinds 2018 niet heeft stilgestaan. Insomniac had ook kunnen kiezen voor een makkelijke uitweg - door het verhaal zich bijvoorbeeld tijdens het origineel af te laten spelen – maar verzint in plaats daarvan voor alle belangrijke personages een achtergrondverhaal. Zowel Miles als Peter verwerken nog het verlies van geliefden, de hilarische radioshow van J. Jonah Jameson heeft opeens concurrentie van de Danikast en inwoners worstelen met de nasleep van de ‘Devil’s Breath’ en de bouw van het mysterieuze Roxxon Plaza.

Het resultaat is een game die coherent voelt, barst van verwijzingen naar het vorige deel en spelers het gevoel geeft dat New York City doorleeft, of er nou een Spider-Man in rondslingert of niet. Het gooit de gebeurtenissen van het eerste deel niet overboord, maar grijpt ze juist aan om het verhaal op een geloofwaardige manier uit te breiden. Het dove meisje Hailey Cooper is daarbij een eervolle vermelding waard. Haar zelfverzekerdheid en Miles die gebarentaal spreekt alsof het – terecht – de normaalste zaak van de wereld is bewijzen dat Miles Morales gewoon ook gewoon een hele coole game is.

©GMRimport

Als geroepen

En zo vult Insomniac opeens een Marvel-gat dat tot op heden alleen het MCU kon vullen. De finesse en liefde waarmee dat gebeurt roept daarom de vraag op wat de ontwikkelaar van plan is: toch een uitgebreid vervolg aankondigen met Peter in de hoofdrol, of toch vaker kleinschaligere titels met nieuwe verhalen uitbrengen, alsof je als speler om het jaar wordt beloond met een nieuwe comic. Voor dat laatste valt wat te zeggen, want de ontwikkeltijd van Miles Morales was korter – en daarmee waren de kosten ongetwijfeld lager. Marvel’s Avengers bewees dit jaar immers dat ook blockbuster-Marvel-games een financieel risico zijn.

Wat Insomniac Games ook beslist, Spider-Man Miles Morales kwam als geroepen en voelt als een fantastische, interactieve Marvel-film. Daar ben ik Insomniac dankbaar voor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!