In dit vervelende jaar wilde ik alleen maar Persona 5 Royal spelen
Nieuws

In dit vervelende jaar wilde ik alleen maar Persona 5 Royal spelen

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Erik met Persona 5 Royal.

The Last of Us: Part 2 is mijn favoriete game van het jaar. Daar is voor mij niet eens discussie over mogelijk. Het nieuwste avontuur van Naughty Dog tilt games in zowat alle aspecten naar een hoger niveau. Met name het acteerwerk, de visuele prestaties, het oog voor details en het hartverscheurende verhaal zijn zo veel beter dan we ooit in games hebben gezien. Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik een 10 heb gegeven. The Last of Us: Part 2 is mijn game van het jaar, case closed.

Aan het eind van TLoU2 zat ik met tranen in mijn ogen, een brok in mijn keel en een baksteen in mijn maag. Wat prachtig dat een game dat met je kan doen. Maar het was niet per se de ervaring die ik nodig had dit jaar. In het jaar 2020 heb ik mijn portie emotie, angst en hulpeloosheid al ruimschoots gehad in de echte wereld en daar had ik echt geen game voor nodig. Na de uitputtingsslag van The Last of Us: Part 2 was ik daarom toe aan een vrolijke noot, en die vond ik in een oude bekende.

©GMRimport

You’ll never see it coming

Het voelt een beetje als valsspelen om Persona 5 Royal als favoriet van dit jaar te noemen. Het is eigenlijk gewoon Persona 5, een Japanse rpg die in 2017 uitkwam en ik toen ook al in deze rubriek uitlichtte. Royal voegt wel een hele stapel vernieuwingen toe, van kleine functies die het navigeren of het indelen van je vrije tijd gemakkelijker maken, tot hele spelmechanieken en extra stukken verhaal. Soms zijn die subtiel met de bestaande content verweven, en soms is het een heel hoofdstuk dat plotseling je wereld op zijn kop zet.

Ik kan je nu van alles vertellen over hoe goed Persona 5 is. Over dat het een van de beste Japanse rpg’s is die ooit gemaakt is, omdat het de vaste elementen uit het genre een frisse twist geeft, zonder de tradities uit het oog te verliezen. Ik kan praten over de unieke stijl met dikke zwarte lijnen die schots en scheef door het beeld krassen, letters die soms uit een krant lijken te zijn geknipt en drukke actiescènes bij comboaanvallen. Het is een stijl die ondanks alle chaos toch wonderlijk goed werkt.

©GMRimport

Ik kan het hebben over de prachtige soundtrack, met funky gitaarloopjes en krachtige vocalen. Ik kan zelfs vertellen over het fantastische schrijfwerk, dat met een lichte toon serieuze onderwerpen als suïcide en corruptie weet te behandelen. Ondanks de vele magische elementen voelt het Tokio van Persona 5 toch vooral heel echt aan.

Ik kan het hier allemaal over hebben, maar je weet het inmiddels waarschijnlijk al. De game is namelijk al drie jaar oud! En toch was het alles wat ik deze zomer wilde spelen. Ik was al chagrijnig genoeg van het coronavirus, dat me bij mijn vrienden en familie weghield. Ik kan best goed alleen zijn, maar af en toe heb je toch sociale contacten nodig die verder gaan dan wat videobellen.

Persona 5 Royal was dit jaar een warm dekentje voor me, waar ik lekker onder kon kruipen terwijl de buitenwereld langzaam ineen stortte.

-

Steel mijn hart

Ik wil niet zeggen dat de digitale vrienden uit Persona 5 een goed alternatief waren, want dat klinkt wel heel erg treurig, maar het voelt wel een beetje zo. Royal was een weerzien met oude vrienden die veel voor me betekend hebben (spoiler alert: ik heb een Persona-tatoeage). Het was bekend terrein, want ik wist al wat er ging gebeuren in het verhaal, maar af en toe was het net anders genoeg om te verrassen.

Die nieuwe stukjes stelde ik zeker op prijs, maar eigenlijk was Royal gewoon een excuus om een van mijn favoriete games van de generatie nog een keer te spelen. Het artikel uit 2017 sloot ik namelijk zo af: ‘Het liefst zou ik de game nog een keer spelen, maar nog eens honderd uur vrijmaken is teveel gevraagd. Ik moet mijn tijd managen, en het effectief indelen van mijn tijd is nou juist iets wat ik van Persona en zijn genadeloze kalender geleerd heb.’ Die les heb ik dit jaar blijkbaar uit het raam gemieterd. Het helpt dan wel dat die kalender in Royal wat minder genadeloos is.

©GMRimport

Persona corona

Persona 5 Royal was dit jaar een warm dekentje voor me, waar ik lekker onder kon kruipen terwijl de buitenwereld langzaam ineen stortte. Ja, The Last of Us: Part 2 is mijn favoriete game van het jaar, maar dat is nou niet iets dat je even lekker aanzet voor een avondje plezier. Het is een beetje alsof je favoriete film Schindler’s List is. Dat is een prachtige en belangrijke film, dus ik snap de keuze heel goed, maar die ga ik echt niet aanzetten op een vrolijke vrijdagavond. Je moet echt in de stemming zijn voor The Last of Us.

Voor Persona 5 ben ik altijd in de stemming. Even rondhangen met mijn sympathieke vrienden, een kerkertje doorkruisen en een kwaadaardige volwassene laten boeten voor zijn misdaden. Wat wil je nog meer? Nou, nog meer Persona! Dat krijgen we komend jaar in de vorm van Persona 5 Strikers, een musou-achtige spin-off van de hoofdserie. Waar ik die zijpaadjes normaal gesproken niet zo interessant vindt, belooft Strikers een grote nadruk te leggen op het verhaal.

Mocht de pandemie zich in 2021 nog verder uitstrekken, dan weet ik dus al wat mij er doorheen gaat helpen. Wanneer ik mijn tijd doorbreng met Ryuji, Morgana, Anne en Makoto, dan kan ik alles aan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus
Nieuws

Marvel Rivals ontvangt op Rocket League lijkende gamemodus

Het Spring Festival Event gaat morgen van start

Het Spring Festival Event is voor Marvel Rivals aangekondigd, waar een nieuwe modus die veel wegheeft van Rocket League deel van uitmaakt.

Het Spring Festival gaat morgen van start en voegt de Clash of Dancing Lions-modus toe. Hierin moeten teams doelpunten zien te maken in een arena die meteen doet denken aan Rocket League. Verder zullen er ook nieuwe beloningen aan de game worden toegevoegd om het nieuwe evenement te vieren, waaronder een nieuwe skin voor Star-Lord.

Het eerste seizoen van Marvel Rivals ging eerder deze maand van start. Het seizoen heet 'Eternal Night Falls' en draait het om vampiers. Doctor Strange raakt gevangen in de Entangled Astral Plane, waardoor Darkhold-pagina's zich kunnen verspreiden. Daarnaast veranderen Dracula en Doctor Doom de baan van de maan, waardoor New York in een oneindige duisternis valt en een leger aan vampierachtige wezens vrij spel hebben.

Er zijn met de start van het nieuwe seizoen twee nieuwe helden toegevoegd: Mr. Fantastic en Invisible Woman. Later komen ook de andere twee helden van de Fantastic Four, namelijk The Thing en Human Torch, beschikbaar. Ook verschijnen er gedurende het seizoen nieuwe maps, waarbij inmiddels Midtown Descents into Darkness en The Mystical Sanctum Sanctorum zijn verschenen.

Marvel Rivals is gratis speelbaar via pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In de PvP-shooter nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op op diverse bekende locaties en met verschillende personages uit de Marvel-franchise. Met zogeheten Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!